PP-PPD/PP-PPT/PPL & VTO Application Form

Borang Permohonan VTO

Pengambilan Disember 2017 (Kepong) mula sekarang

Yuran: RM3,300 atau RM500x7 bulan
Internship: 6 bulan, setelah lawatan portfolio oleh PPL pada bulan ke-6
Sijil: Dianugerahkan oleh JPK

Borang Permohonan KIP-01 (PP-PPD/PP-PPT/PPL)

Kami ada teknik menjawab soalan yang dapat membantu anda LULUS periksa kursus induksi, khas untuk sesi anjuran I Smart Educare sahaja.

PP-PPD-PPB: 6-7 Jan 2018 (Kepong)
27-28 Jan 2018 (Ipoh) – tarikh tentatif

PP-PPT: 13-14 Jan 2018 (Kepong)

PPL: 3-4 Feb 2018 (mesti lulus induksi PP-PPD-PPB dulu)

TERHAD 40 peserta sahaja

Yuran: RM350
Bank: Maybank 514589203020, I Smart Educare

Pendaftaran: Isi borang dengan selengkapnya & emel kembali ke ismarteducare@gmail.com bersama slip bayaran.

*Jika nak kami jalankan di tempat anda (min 7-10 orang di Lembah Klang, 10-15 orang di negeri lain di Semenanjung Malaysia & 20 di Sabah/Sarawak), kena maklumkan sekurang-kurangnya 1 bulan ke atas.

83 thoughts on “PP-PPD/PP-PPT/PPL & VTO Application Form

  1. I am interested to participate the the coming training program. Sorry for the late request because I was just being told about it by my staff.

    Regards

  2. Zainuddin, am sorry if you are referring to PP-PPT induction course. Just passed last weekend, anyway it was fully packed!

    But if you’re referring to PP-PPD Induction course, then next one is 10-11 Nov & PPL induction course on 24-25 Nov.

    Venue: Kepong, KL

  3. Good Morning!

    I am looking to do a PPL course sometime in the 1st quarter 2016. Currently i have a VTO certification and PP-PPD also.

    I am also interested to embark on training full time. Some ppl have informed me to do DACUM certification.Can you tell me what that is?

    Thank you

    • Your question too general but I assume you’re asking about SKM via PPT.
      Got working experience? How many years? What program you intend to apply?

    • Fairuz, anda kena rujuk dengan Pusat Bertauliah yg menjalankan kursus VTO kat Sarawak sebab kita hanya buat di KL. Tapi kalau ada cukup 15 orang, kami boleh jalankan di situ juga (dah 2 batch yg kita jalankan kat Miri dlm masa 3 tahun ni).

    • Siti, masih ada kosong lagi, cepat hantar borang yang boleh dimuat turun dari laman web ni ke ismarteducare @ gmail.com.

    • Nur, kami menjalankan kursus VTO secara separa masa (hujung minggu), berbayar. Batch akan datang mungkin mula 16 atau 30 April.

      Jika anda di kawasan Lembah Klang, ia mungkin sesuai untuk anda. Kalau berminat, anda boleh muat turun borang, isi & emel kepada kami untuk tindakan selanjutnya.

        • Layak, cuma tempat tu yg cabaran sikit, saya akan usahakan untuk carikan tempat untuk anda di Utara sebab kalau nak travel ke KL setiap minggu memang penat.

  4. Dear Sir,

    I would like to apply VTO via PPT and I would like to what is the terms and condition for the above application?

    Thank you.

    • Asri, induksi PPL yang akan datang pada 11-12 Jun. Namun, seperti yang diterangkan melalui telefon tadi, pra-syarat kena ambil induksi PP-PPD dulu.

      Buat masa ni tiada tarikh untuk induksi PP-PPT.

  5. hi,
    saya berminat untuk mengikuti kursus vto ini. saya mempunyai diploma dalam bidang pengurusan makanan dan kulinari daripada yayasan pelajaran johor. adakah saya layak untuk memohon? dan bagaimana untuk saya memohon?terima kasih atas maklum balas dan kerjasama.

    • Nurul, adakah anda memiliki pengalaman kerja dalam bidang pengurusan makanan/kulinari?
      Jika ya, berapa tahun?

  6. Salam saya lepasan diploma pengurusan hotel dan katering dari politeknik. Saya berminat untuk mengambil vto. Macam mana nk mohon vto? Saya dari johor bahru.

    • Nabila, anda kena mohon untuk dapatkan SKM dulu (secara PPT, kalau ada pengalaman kerja).
      Lepas tu baru fikirkan pasal VTO

  7. Hi sya ingin mencari tmpat belajar dkm 4 eksekutif fesyen dan pakaian tajaan…
    D mna boleh dapat?
    Dan sya juga berminat nak smbung vto..
    Sya ada skm 3 jahitan…
    Berpengalaman dlm jahitan lebih kirang 3 tahun…
    Sya teringin nak mmpelajari skill bru dan menurunkn ilmu saya juga…
    Sila maklumkan saya jika ada tajaan drpd jpk utk program dkm 4 jahitan atau vto…terima kasih

    • Fadrick, saya tak tahu mana yg ada menawarkan program eksekutif fesyen secara percuma. Untuk VTO, anda boleh hubungi CIAST.

  8. Salam.. saya Lepasan diploma and ijazah dlm bidang elektrikal.. Saya berminat untuk mengambil vto. Macam mana nk mohon vto?.

  9. Hi Admin,

    Saya lepasan Diploma Grafik dari Politeknik JB. Bolehkah saya mohon VTO melalui kaedah PPT walaupun saya mempunyai pengalaman bekerja dlm bidang grafik selama 6 bulan sahaja? Boleh pihak tuan/puan terangkan lebih lanjut tindakan susulan yg perlu saya lakukan? Terima Kasih

  10. Hai.saya pelajar kolej vokasional dan 25/8 saya akan bergraduate sebagai pelajar DKM agroindustri tanaman.layakah saya untuk mohon sijil vto ini dan boleh terangkan cara-caranya.sayaada hubungi pihak ciast dan mereka memerlukan spm sejarah.saya tiada spm..tapi saya mempunya sijil svm.mohon mklum balas dri pihak tuan.tq

    • SPM sejarah? Apa kaitan pula?
      Anda layak mohon (mungkin CIAST ketat sebab ia PERCUMA). Ambil kursus induksi PP-PPD & VTO supaya bakal layak dilantik sebagai PP.

      Alifah kat negeri mana?

  11. Assalamualaikum, salam sejahtera.
    Saya ingin mengikuti kursus VTO & PP-PPD
    Di negeri sabah tempat untuk mengikuti kursus tersebut, jangkamasa kursus berapa lama..?

    Eddy sukirman saide
    Skm tahap 2
    Skm tahap 3
    Dkm tahap 4
    Negeri sabah

  12. Salam dan selamat sejahtera..
    Saya bekerja sendiri full time jadi jurumekap.Ada diploma dalam bidang kaunseling.Mcm mne saya nak mohon utk kursus skm ni? Perlu mula dr skm 1 ke.. Saya nak mohon sijil yg iktiraf yg saya adalah jurukecantikan / jurumekap artisy

  13. Assalamualaikum. Saya syahirah, dari Selangor, lepasan Diploma Pastry & Bakery. Boleh ke saya apply VTO? Bagaimana caranya?

  14. salam.
    saya berminat untuk hadir induksi di area lembah klang dalam bulan 9 (sekiranya ada).
    PM email sy sekiranya ada menyediakan induksi tersebut.
    terima kasih admin.

  15. Hi, apakah syarat untuk mengikuti kursus PPL? saya mempunyai vto,skm 3 dan diploma automotif. sekarang bekerja di sektor kerajaan. adakah saya layak?

    • Andy, asalkan >18 tahun & lulus induksi PP-PPD, boleh ambil induksi PPL.
      Namun, untuk dilantik sebagai PPL, kena ada pengalaman kerja 10 thn ke atas dan sijil SKM bidang anda.

      Jadi, layak ambil tapi tak pasti anda layak dilantik tak. Negeri mana?

  16. Sy Lee ingin bertanya bolehkah sy ingin memohon kursus vto or ppl_pp_ppd sedangkan sy skrg hanya memiliki skm level 2 dlm bidang teknologi makanan (penyediaan makanan) dan sy memiliki pengalaman kerja dihotel selama setahun.. Mohon bantuan admin sy buntu memikirkannya..komitmen sy ingin mengubah taraf hidup sy & memiliki kerja tetap lebih² lagi dlm bidang yg sy minati ini.. Mohon penjelasan pihak admin.. Kerjasama pihak Tuan/Puan amat kami hargai..

    • Salam kemahiran Lee, anda boleh ikuti kursus induksi PP-PPD-PPB (atau singkatannya PP-PPD) & VTO dgn SKM 2 yg anda ada.

      Anda tiada kerja tetap sekarang ke? Jika ya, menjadi tenaga pengajar di Pusat Bertauliah mungkin jawapannya. Namun, tak pasti gaji sebagai tenaga pengajar (lingkungan RM2K+- kalau ikutkan pengalaman & kelayakan anda ni) dapat ubah taraf hidup anda. Jika ya, berikut adalah butiran kursus yg anda mungkin nak tahu lebih lanjut.

      Induksi PP-PPD: 7-8 Jan 2017
      Tempat: Kolej Universiti New Era, Kajang
      Masa: 8.30-5pm
      Yuran: RM350

      VTO: Pengambilan bulan Feb 2017
      Tempat: Kolej Universiti New Era, Kajang
      Masa: 10-5pm
      Yuran: RM3,000

      Bank: Maybank 514589203020, I Smart Educare

      Jika berminat, sila muat turun borang yg ada di laman ni, isi & emel kembali ke ismarteducare@gmail.com bersama slip bayaran.

  17. Mksud admin sy kna lalui kursus PP-PPD terlebih dahulu atau sy blh memilih antara salah satu kursus di atas seperti PP-PPD & VTO..mohon penjelasan lebih terperinci lagi..maaflah.
    1)VTO selama 6 bln tmpoh kursus diKolej New Era Kajang??
    2)Adakah pihak admin sediakan asrama bagi calon yg dari negeri lain spnjng tmph kursus atau sebaliknya..
    3)Jika ingin mengikuti bilakah tarikh akhir permohonan ini ditutup..

    • Lee, anda kena ikuti kedua-dua kursus induksi PP-PPD & VTO.
      Mungkin VTO tak sesuai untuk anda ambil di Kajang kalau bukan dari Lembah Klang tapi induksi PP-PPD minggu ni (7-8 Jan) cuma 2 hari, kalau kamu sempat.

      Hubungi 012-3123430 kalau kamu perlu ikutinya cepat, kalau tak, tunggu bulan 4-5 Mac di Kepong Metro Prima, KL

      PS: Anda di negeri mana?

  18. Sy dari kelantan admin..mohon maaf sbb x dpt mngikuti pd bln januari..jika admin terangkan lbih lnjut lagi psl kursus ni mgkin sy lebih berminat & akan sertainya pada bln mac nnty..Sy ingin bertanya di negeri klntan pihak admin x dtg kew? n lgi satu bila sy selsai mngikuti kursus (PP-PPD) bagaimana sy hndk teruskan kursus VTO yg admin mksudkan sdgkan negeri yg sediakan kursus tersebut jauh dri negeri yg sy duduki mngkin sy akn ketinggalan mnyertainya nnty..cuba admin bagi cadangan yg terbaik utk sy..jika tidak keberatan bolehkah admin menghubungi sy di no (0142996362) utk terangkan lebih lanjut lagi..mohon maaf dari pihak sy andai ada kekasaran bahasa dlm sy bertanyakan soalan pada pihak admin..kerjasama pihak admin sgt sy alu²kan & sy amat mnghargainya…

  19. assalamualaikum, saya kasim daripada sabah, sy ada SKM thap 1&2 dan juga Diploma dalam bidang penghawa dingin. Pengalaman dlam bidang penghawa dingin hampir 7 thun. Mcm mna cara nya sy mau ambil kursus PPT utk jadi pngajar. TQ

    • Salam En Mohammad, syarat paling min pun kena ada pengalaman mengajar bidang teknikal selama 4 tahun ke atas.
      Jadi, adakah anda layak mohon secara PPT? Kalau tak, kena ambil kursus, separa masa atau sepenuh masa.

  20. Salam. Sy sabri pelajar SKM3 dari kajang. Saya akan habis belajar SKM3 pada bulan 7 (Julai).

    1. Bolehkah sy mengambil Kursus induksi wpun belum mendapat SKM3?

    2. Dan bolehkah sy mengambil kursus VTO wpn belum mendapat SKM3 tersebut.

    3. Lastly, bilakah tarikh kursus induksi skitar Kajang utk 2017? Terima kasih. Tutup salam.

    • Salam Sabri, jawapannya boleh.

      Sesi induksi PP-PPD kat Kajang (2 kali) dah habis. Lepas ni, semua sesi balik ke Kepong Metro Prima (4-5 Mac paling dekat)

      Namun, kursus VTO separa masa yg akan datang dijalankan di Kajang, jadi anda mungkin nak sertai kumpulan ni sebab ia melibatkan banyak kali kelas berbanding induksi PP-PPD cuma 2 hari je.
      Pengambilan sesi Feb/Mac dah buka, sila muat turun borang (VTO & PP-PPD) jika sesuai dgn jadual anda & emel ke ismarteducare@gmail.com

  21. salam admin…saya ingin bertanya..bila kursus induksi PP – PPT akan diadakan di Kuantan?Jika ada saya ingin menyertai kursus induksi PP – PPT di Kuantan..Tetima kasih..

  22. Hai..
    Sy Aisah mrupakan plajar lpasan ijazah dlm bidang tekstil.. Sy sgt bermimat dan ingin menjadi tenaga pengajar. Jd apakah kursus y patut sy ambil untk menjadi seorang tenaga pengajr?? Sy tiada skm jika ingin memohon vto.. Sy teringin membuat ppt tp pengalaman kerja dlm bidang hanya beberapa bln shaja. Sbb sy byak buat pkaian n bekerja sendiri. Mohon nasihat admin

    • Salam Aisah, kalau anda ada >3 tahun menjahit pakaian (sendiri) dan kompetensi anda dapat map dgn NOSS jahitan wanita, anda boleh mohon SKM secara PPT.
      Jika takda SKM, cuma layak jadi PP/PPD untuk Tahap 4 bidang jahitan wanita je (peluang kerja lebih tipis).

      Jadi, kursus/sijil yg anda perlu ada supaya layak dilantik sebagai Pegawai Penilai (pengajar) adalah:
      1) SKM 3 atau lebih tinggi (boleh mohon terus dgn JPK)
      2) Induksi PP-PPD (6-7 Mei, RM350 di Kepong)
      3) VTO (RM3,000 atau RM500X6+300, juga di Kepong, tarikh mula tentatif 13 Mei)

    • Pagi Aida, ya, syarat induksi PPL adalah kena lulus induksi PP-PPD dulu.
      Sesi akan datang pada 26-27 Ogos (minggu depan) di Kepong, KL (tempat terhad, daftar cepat)
      No tel: 012-3123430

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *