VTO (Vocational Training Operation) (I-031-3:2014)/Sijil Pengajar Vokasional

Ramai yang mungkin masih keliru ataupun tidak tahu,
TENAGA PENGAJAR TIDAK SEMESTINYA PEGAWAI PENILAI

Jadi, jika anda sekadar ingin menjadi pengajar, adalah TIDAK WAJIB untuk dapatkan sijil VTO. Namun, peluang kerja adalah lebih tipis berbanding dengan pengajar yang ada VTO.

Mengapa begitu? Ini disebabkan pemegang sijil VTO (bersama SKM/Diploma/Ijazah kemahiran & sijil induksi PP-PPD-PPB) bukan sahaja boleh jadi pengajar tetapi juga dilantik sebagai Pegawai Penilai (PP), personal yang AMAT DIPERLUKAN OLEH SETIAP Pusat Bertauliah, tak kira swasta ke awam.

Justeru itu, sila fikirkan dulu sebelum tanya admin samada anda ingin jadi PP ke tenaga pengajar sahaja sebab kursus/sijil yang diperlukan adalah berbeza.

Bagi pemegang sijil kemahiran (bukan SKM), anda boleh ambil kursus VTO tapi kenalah mohon SKM secara PPT serentak (jika ada pengalaman kerja 3 tahun ke atas) supaya layak dilantik jadi PP nanti.

Bagi pemegang diploma/ijazah dalam bidang NOSS berkenaan, anda masih boleh ambil kursus VTO dan layak dilantik sebagai TENAGA PENGAJAR (bukan Pegawai Penilai) untuk program SKM Tahap 1-3 ATAU Pegawai Penilai untuk Tahap 4/5.
Namun, digalakkan mohon SKM secara PPT serentak (jika ada pengalaman kerja 3 tahun ke atas) supaya peluang kerjaya lebih luas (boleh dilantik sebagai Pegawai Penilai untuk Tahap 1 hingga 3 juga).

Pengambilan akan datang:
1) KL: Dis 2017/Jan 2018

Yuran: RM3,300-3,500
Bank: Maybank 514589203020, I Smart Educare

Muat turun Borang Permohonan di sini.

Latar Belakang Kursus

Kursus ini dikuatkuasakan oleh pihak JPK pada bulan Februari tahun 2005 dan diwajibkan kepada semua Pegawai Penilai sistem Pentauliahan Kemahiran Malaysia dengan tujuan untuk memastikan Pegawai Penilai kompeten dalam proses penyampaian (methodology) latihan vokasional. Sebelum kod program baru ini, kod & nama lama adalah I-031-3 (Pegawai Latihan Vokasional)

Objektif Kursus

  • Melahirkan pengajar yang kompeten dan diiktiraf sebagai Operasi Latihan Vokasional (VTO I-031-3:2014) bagi memenuhi keperluan Akta 652 (NASDA).
  • MenggalakKan pengajar mengikuti Pembelajaran Sepanjang Hayat.
  • Melahirkan pengajar yang dapat menyediakan latihan yang bersistematik
  • Melahirkan pengajar yang berkebolehan mengaplikasi kaedah pembelajaran dan pengajaran yang berkesan
  • Melahirkan pengajar yang dapat meralisasikan pengetahuan, kemahiran dan sikap yang diperlukan didalam pendidikan kemahiran dan industri semasa.

Peluang Kerjaya

  • Berpeluang menjadi tenaga pengajar (TP)/ Pegawai Penilai (PP) di Pusat-pusat bertauliah JPK Swasta/Awam (seperti KV, Giatmara, ILP dll)
  • Berpeluang menjadi Tenaga Pakar dan didaftarkan dalam Direktori Pakar Industri Negara (DPIN).
  • Berpeluang membuka Pusat Bertauliah di dalam bidang kemahiran tertentu di mana Sijil VTO (Operasi Latihan Vokasional) menjadi pra-syarat untuk tujuan tersebut.
KELAYAKAN MASUK
  • Memiliki persijilan SKM Tahap 2 dalam semua bidang yang diiktiraf oleh JPK
  • Jika tiada SKM lagi, mendaftar sebagai calon PPT bagi bidang yang diiktiraf oleh JPK (bagi calon yg ada pengalaman kerja sahaja)
  • Umur sekurang-kurangnya 18 tahun
  • Memiliki lain-lain kelayakan yang diiktiraf oleh Ketua Pengarah JPK dengan 2 tahun pengalaman

Kursus Separuh Masa

  • Setiap Sabtu/Ahad @ Sabtu & Ahad
  • Jam 9.00 pagi hingga 5.00 petang
  • 3-6 bulan di Pusat Bertauliah I Smart Educare @ In-House (10 ke atas)
  • 6 bulan internship di mana-mana Pusat Bertauliah JPK pilihan calon

MODUL

  • COCU 1: TEACHING & LEARNING IMPLEMENTATION
  • COCU 2: COMPETENCY CURRICULUM DEVELOPMENT 
  • COCU 3 COMPETENCY ASSESSMENT DEVELOPMENT 
  • COCU 4 TEACHING & LEARNING MATERIALS DEVELOPMENT
  • COCU 5 CO-CURICULUM ACTIVITIES IMPLEMENTATION
  • COCU 6 TRAINING FACILITIES SAFETY & SECURITY ADMINISTRATION
  • COCU 7  INSTRUCTIONAL DELIVERY

    TRAINING PATHWAY I-031-3 2014
    Muat Turun Borang Permohonan VTO

Tujuan utama untuk mengambil VTO adalah supaya boleh dilantik sebagai Pegawai Penilai di Pusat Bertauliah (walaupun ada yang perlukannya untuk mengajar secara kontrak di agensi-agensi kerajaan tertentu). Berikut adalah kriteria perlantikan Pegawai Penilai.

4.6.3.2 Kriteria

a. Warganegara Malaysia ;
b. Berumur sekurang-kurangnya 18 tahun;
c. Berkhidmat di satu PB sahaja;
d. Lulus Kursus Induksi PP/PPD/PPB* (dianjurkan oleh I Smart Educare setiap 2 bulan);
e. Bagi bidang-bidang yang mempunyai kaitan dengan badan penguatkuasaan dan pelesenan, perlu mematuhi syarat-syarat yang ditetapkan oleh badan berkuasa berkaitan seperti di Lampiran 2;
dan
f. Memiliki :
i. SKM dalam program yang berkaitan pada satu tahap yang lebih tinggi atau tertinggi untuk mengendalikan penilaian program bertauliah bagi program tahap 1 dan tahap 2;
ii. SKM/DKM/DLKM dalam program yang berkaitan pada tahap yang sama atau lebih tinggi untuk mengendalikan penilaian program bertauliah bagi tahap 3 ke atas;
iii. Diploma dengan dua tahun pengalaman kerja dalam program yang berkaitan untuk mengendalikan latihan dan penilaian program bertauliah untuk DKM;
iv. Ijazah dengan dua tahun pengalaman kerja dalam program yang berkaitan untuk mengendalikan latihan dan penilaian program bertauliah untuk DKM/DLKM; atau
v. Mana-mana kelayakan kemahiran berkaitan yang diluluskan oleh KPPK dengan sekurang-kurangnya tiga tahun pengalaman kerja yang berkaitan.
dan
i. Sijil Kemahiran Malaysia dalam program Pegawai Latihan Vokasional (I-031-3); atau
ii. Mana-mana Sijil Teknik Mengajar yang diiktiraf oleh KPPK

Jika ada sebarang pertanyaan, boleh hubungi Melvin di 012-3123430 ataupun emel ke ismarteducare@gmail.com

# Bagi calon yang tiada bajet & boleh berkursus sepenuh masa, sila BACA di bawah untuk tahu KELAYAKANnya sebelum anda tanya/pm/whatsapp admin:

  1. Warganegara Malaysia  berumur 20 – 35 tahun
  2. Lulus dalam SPM atau SPMV dengan lulus dalam  Bahasa Malaysia (BM) dan Sejarah (bagi calon SPM tahun 2013 ke atas); dan
  3. Mempunyai salah satu dari kelayakan berikut: (Senarai bidang sila rujuk no.4)
  • Diploma Lanjutan Kemahiran Malaysia (DLKM) Tahap 5; atau
  • Diploma Kemahiran Malaysia (DKM) Tahap 4; atau
  • Sijil Kemahiran Malaysia (SKM) Tahap 3; atau
  • Sijil daripada Suruhanjaya Tenaga dalam NOSS berkaitan; atau
  • Ijazah daripada Universiti Awam & Institusi Pengajian Tinggi Swasta; atau
  • Diploma daripada Universiti Awam/ Institusi Pengajian Tinggi Swasta/ Institusi Latihan Kemahiran Awam/ Institusi Latihan Kemahiran Swasta; atau
  • Sijil daripada Institusi Pengajian Tinggi Awam / Institusi Pengajian Tinggi Swasta/ Institusi Latihan Kemahiran Awam (sekurang-kurangnya 2 tahun tempoh pengajian dalam bidang berkaitan dengan NOSS dan mengikut keperluan Pusat Bertauliah)
NOTA: Bagi calon memiliki kelulusan  v. hingga vii., calon mestilah memiliki pengalaman kerja sekurang-kurangnya 2 tahun dalam bidang berkaitan 
* Jadual induksi PP-PPD, PP-PPT & PPL akan datang

PP-PPD-PPB
Tarikh:
18-19 Nov (Kepong)
2-3 Dis (Tentatif Penang)

PPL (perlu lulus kursus induksi PP-PPD-PPB dulu)
Tarikh: 27-28 Jan atau 3-4 Feb 2018

PP-PPT
Tarikh: 7-8 Jan 2018

Masa: 8.30-5pm
Tempat: I Smart Educare, Kepong (kecuali dinyatakan)

Yuran kursus: RM350 (termasuk makan tengah hari & minum pagi, nota & sijil dari JPK)
Bank: Maybank 514589203020, I Smart Educare

425 thoughts on “VTO (Vocational Training Operation) (I-031-3:2014)/Sijil Pengajar Vokasional

  1. Selamat petang..saya berminat untuk menyertai kursus VTO nie..tetapi saya lebih memilih untuk menjalankan kursus ini sepenuh masa..boleh kah pihak tuan/puan menghubungi saya di talian 0145007049

    • Hi Maylyn, the program cost RM2,700-3,000, depending on mode of payment.
      There’s no age limit, as long as you’re healthy & literate 🙂

      • hai,saya gee,dalam bidang spa,ada skm 3 dlm spa terapi, skm 3 dlm urut rerapi,skm 1 dlm posnatal ,ada pp dan ppl..adakah saya layak untuk VTO,kita layak saya berminat.mohon email secara terperinci berkenaan VTO,seperti yuran,tempat dan berapa lama

    • Shamsul, syarat untuk dapat sijil VTO adalah SKM 2. Jadi kalau ada pengalaman kerja (>>2 tahun), boleh mohon SKM 2 secara PPT. Juga boleh ambil kursus VTO serentak.

    • Zafran, anda boleh mohon SKM secara PPT kiranya ada pengalaman kerja dalam industri. Pada masa yg sama, bolehlah daftar untuk ambil kursus VTO secara sambilan.

      Tolong semak emel untuk butiran kursus kalau berminat.

        • Salam Devreh, Ijazah Biotech tu bukan kemahiran, jadi, anda kena kerja beberapa tahun dulu dalam bidang kemahiran yang ada NOSS sebelum boleh mohon SKM secara PPT untuk bidang tu. Lepas tu baru boleh mohon VTO.
          Kalau nak tahu lebih lanjut tentang seluruh sistem pentauliahan, boleh juga ikuti kursus induksi PP-PPD dulu untuk mengetahui langkah seterusnya yang harus diambil, tapi bukan VTO sekarang.

          PP-PPD
          Tarikh: 5-6 Nov
          Masa: 8.30-5pm
          Yuran: RM350
          Bank: Maybank 514589203020, I Smart Educare
          Muat turun borang di sini, isi & emel kembali ke ismarteducare@gmail.com bersama slip bayaran jika berminat & jadual masa anda sesuai.

    • Hi John, maaf, kami sedang menjalankan kursus VTO untuk satu batch di Miri, Sarawak tapi batch ni sudah dlm proses nak mohon lawatan PPL 360j.
      Batch kami di KL pula baru mula sahaja tapi mungkin tidak sesuai untuk anda dari segi lokasi kursus.

      Kalau ada ramai, kami boleh anjurkan satu kumpulan lagi di Sarawak.

  2. hai admin..My education level is Bachelor Science (Hons) in Foodservice Management (UiTM)..(fresh graduate)..did i need to achieve any SKM level to apply for VTO?

    • Hi Luqman, ultimately you need an SKM, at least level 2 & above as the VTO qualifies you to become an Assessor/Pegawai Penilai (PP), which you need to have these 3 qualifications:

      1) PP-PPD Induction course
      2) SKM (in your respective field)
      3) VTO

  3. hi, saya ingin bertanya kepada admin.saya keluar daripada kolej vokasional sebelum sempat saya amik skm tahap dua . dan selepas skm tahap dua itu sebenarnya saya akan dpt dip vokasional malaysia.tapi malangnya saya tidak melanjutkan pengajian disana. tahun lepas saya amik spm 2015 , secara xlangsung adakah saya layak untuk mngikuti program ini berdasarkan keputusan spm sy?

    • Khatijah, anda tidak layak ambil VTO buat masa ni.
      Dapatkanlah SKM anda dulu di mana-mana Pusat Bertauliah JPK ataupun bekerja di bidang kemahiran sekurang-kurangnya 3-4 tahun sebelum anda fikir pasal SKM ataupun VTO.

  4. Assalamualaikum admin…sy ada skm tahap 3 dan sy memng berminat nk buat krusus vto ni..adakah sy layak untuk masuk…klu sy layak mcm mna sy nk daftar. ..

    • Riduan, anda layak, kiranya anda kat KL, anda boleh ikuti kursus tu kat Kepong secara separa masa (hujung minggu je). Kalau negeri lain, saya tak pasti.

      Jika anda nak cuba nasib kat CIAST yg menawarkan secara percuma (dan tanpa gaji kalau tengah kerja sebab ia dijalankan sepenuh masa), bolehlah hubungi pihak CIAST.

    • Nazeri, saya tak pasti Sijil Kemahiran Mara setara dgn SKM ke tak, nanti saya tanya.
      Tapi kalau ada pengalaman kerja, boleh mohon SKM secara PPT & mohon kursus VTO secara serentak.

  5. Sya memiliki skm level3 dlm bidang spa therapist dan bkerja d pulau pinang..sya ingin mengambil VTO dlm bidang ini,di mana pusat yg trdekat utk sya mendapatkan kursus VTO dalam bidang ini..?

  6. Selamat pagi admin. Saya berminat nak mengikuti kursus vto. Saya graduan politeknik dlm bidang hotel Dan katering. Saya dah habis degree dlm bidang pengurusan makanan. Kemudian pernah menjalani latihan praktikal dua kali, sepanjang pengajian saya. Layak tak nak mohon vto?

    • Pagi Syahidah, kamu ada pengalaman kerja tak?
      Kalau ada, boleh mohon dapatkan SKM secara PPT (SKM diperlukan kelak bila nak dilantik sebagai PP, selain syarat VTO & induksi).
      Jadi, anda layak ikuti VTO sekiranya anda boleh mohon SKM secara PPT serentak, kalau tidak, kena tunggu lagi.

      • Maksudnya, pengalaman kerja dalam bidang saya ya? Saya cuma berniaga kecil-kecilan Dari rumah, jika Ada tempahan. Tapi, Kalau luar Dari bidang, ya saya.. Pernah kerja research assistant selama dua tahun di universiti. Semasa jadi RA, sebahagian kerja saya adalah membantu pensyarah di dalam dapur, mengawasi serta membantu pelajar dalam subjek operasi dapur. Saya juga pernah praktikal di bidang hospitality selama 5-6 bulan, sebanyak dua kali. Mohon pencerahan admin untuk membantu saya memberikan maklumat seterusnya. SKM secara PPT tu bagaimana ya? Maaf banyak tanya

      • Salam Ita, VTO tu adalah untuk semua program, tiada khas untuk bidang-bidang tertentu sebab ia adalah teknik mengajar.
        Ita ada pengalaman kerja tak? Tinggal mana?

  7. Hi,admin…my name is scott Morris.working as freelance blue n green batch for 9 yrs,my qualification is skm3,pass induction course pon,ppd,pp n vto..what is the term n condition to apply to become train the trainer and PPL for tour guide course..thkz

    • Hi Scott, are you Malaysian?
      It’s great you have all these qualifications already, so basically, you just need to have >>5 years teaching experience, then can apply to be the PP-VTO for any JPK Accredited centre that runs VTO.
      Or is it that you want to be a PP for tour guide course? If that’s the case, you’re already qualified, just apply to be a PP for any of the JPK Accredited centres running this program.

      As for PPL, you need to attend the PPL induction course as well, then apply to CIAST to become a PPL. JPK would assign you to centres that runs tour guide course, whether it’s for new centre application or verification during their final exams.

      Hope my explanation helps.

  8. Hello admin , saya bekas graduan politeknik dalam bidang diploma hotel dan katering berumur 22 tahun . Saya telah mendapat tawaran vto untuk temuduga di kampus ciast 18.2.2016 . Dengan satu tahun setengah pengalaman bekerja , adakah saya layak utk masuk? Dan apakah soalan yang dituju semasa interview . Segala nasihat dan info yang admin beri amat dihargai terima kasih

  9. Hi admin
    Saya mempunyai skm/dkm 2/3/4, dalam 4 bidang dan mempunyai pengalaman mengendali, mengajar latihan dalaman syarikat selama 7 tahun. Adakah saya layak untuk memohon VTO I-031-3:2014 secara skm-PPT.

    • Salam, secara zahirnya, anda layak. Namun, saya syorkan anda beli NOSS I-031-3:2014 dulu untuk mengkaji samada anda ada bukti yang sahih & mencukupi sebelum mohon dengan JPK.

        • Boleh, kalau training tu bidang teknikal. Paling penting, anda kena kemukan segala bukti yg dapat memenuhi kehendak NOSS I-031-3:2014 dan sediakan WIM serta buat persembahan (presentation – rasanya ni tak menjadi masalah pada anda).

  10. Assalam.? Sy ada skm3.myembur cat automtif.bolh kah sy mohon vto separuh masa.? Dan brapa kos pbljaran.? Klw bolh info secara detil

  11. Saya kurang faham tentang vto..
    Adakah mudah untuk menjadi tenaga pengajar dlm sektor awam selepas habis menjalani latihan 9 bulan?

    • Fizi, saya tak dapat beri anda jawapan sebab saya bukannya tahu sangat pasal sektor awam. Tapi kiranya anda tiada SKM, sijil induksi & VTO, sememangnya tidak layak dilantik sebagai Pegawai Penilai di mana-mana Pusat Bertauliah JPK, tidak kira swasta mahupun awam.

  12. Saya dari graduan diploma pendidikan, boleh ke utk sy mohon vto ? Sbb sy baru saja terima msg dari pihak ciast utk temuduga 23hb ni. Mohon pencerahan 🙂

      • Okay tq. Tapi dlm surat tawaran tu ada bagitahu camni

        “Sekiranya calon belum memperolehi sijil SKM, sila sertakan borang pengeluaran sijil SKM JKP/P3 (T1003)”

        Borang tu sy nak ambil kt mana ya ? Just print dlm web ciast tu ke ?

      • Tapi kan admin, untuk mohon ke tahap vto ni perlu ada skm dulu kan ? Tapi sy takda semua tu, sy apply vto ni melalui diploma pendidikan yg sy ada saja.

        • Masa Siti mohon tak baca syarat ke? Memang SKM 2 adalah syarat mengambil VTO dengan CIAST, kalau dengan swasta, kita ada caranya.

          Kalau anda ada pengalaman kerja, bolehlah mohon SKM secara PPT.

          CIAST anggap kamu dah dlm proses menunggu sijil SKM – “borang pengeluaran sijil SKM JKP/P3 (T1003)”

    • Kalau dgn CIAST, rasanya tak layak lagi. Cuba dapatkan pencerahan dari pihak CIAST, kalau memang tak layak dan anda ada bajet, boleh berkursus dengan pihak swasta, samada dengan I Smart Educare (Kepong, KL) ataupun penyedia latihan lain di negeri lain.

      Boleh hubungi saya di 012-3123430 kiranya perlu butiran lanjut mengenai kursus VTO dgn pihak I Smart Educare.

      Pada masa yang sama, kiranya anda betul-betul nak jadi pegawai penilai, selain VTO & SKM, anda perlu juga ada sijil induksi PP-PPD-PPB, boleh juga ambil di I Smart Educare pada 2-3 April nanti (RM350)

  13. saya lpsan graduan politeknik dlm jurusan diploma akauntansi.saya ada pengalaman kerja dalam bidang yg diceburi selama 2 tahun dan berminat utk mnjadi tenaga pengajar ciast.apakah kelayakn yg sy perlu ad dan ambil utk mnjadi tnaga pngajar tersebut beserta kos keseluruhan sekali.layakkah saya utk mngambil ciast mengikut bidang yg sy ceburi?

    • Iera, anda nak jadi pengajar di CIAST shj ke mana-mana pun boleh? Kalau bidang akauntansi, CIAST tak tawarkan program ni.
      Juga, nak pastikan anda sekadar nak jadi tenaga pengajar ke Pegawai Penilai?

  14. assalamualaikum,saya nak tanya saya nak mohon vto,saya ada sijil,diploma mekanikal dari politeknik dan ijazah mekanikal dari IPTA dalam kejuruteraan mekanikal..dan sekarang saya sambung dalam master pendidikan teknik dan vokasional..boleh x saya ambil krusus vto separuh masa?layak x saya?dan saya x ada skm?

  15. Assalamualaikum.saya ingin bertanya sama ada saya layak atau tidak menyertai kursus vto hanya dengan memiliki diploma dan ijazah sarjana muda dalam bidang senibina landskap di UiTM. saya tiada pengalaman kerja dan merupakan bakal graduan pada april 2016 ni bagi program ijazah sarjana muda. sya juga tiada skm.layakkah sy menyertai vto?

  16. saya ada diploma skm 4 system komputer ,ijazah muda dalam pengurusan perniagaan.macam mana saya nak sertai VTO ini?adalakh layak untuk kursus separuh masa dan berapa bulan?

  17. Saya nak tanya kalau saya nak belajar skm kecantikan secara percuma tahap 123 termasuk vto.di mana saya boleh apply kat Kelantan ni takpon kat Malaysia ni?

    • Ila, kalau nak kursus VTO percuma, boleh cuba mohon dgn CIAST (Shah Alam) ataupun kampus satelit. Cuba hubungi 03-55438200 untuk pertanyaan lanjut.
      Tapi untuk SKM kecantikan percuma, saya rasa cuma sistem SLDN je boleh dapat percuma, tapi lebih banyak praktikal dari teori.

  18. Hai encik…
    Sy ain,sy ade diploma elktrik kuasa (kktm)+ lesen pw4 dan degree elktrik (unikl bmi).sy skrg bekerja sbg sales promoter. Adakah sy layak utk mengikuti kursus vto?sy Nak buat secara partime. Sy tinggal di manjung,perak…

  19. dear admin,saya berminat menceburi bidang pengajaran namun nasib tidak menyebelahi saya untuk terlibat dalam bidang ini.saya mempunyai diploma dan ijazah dalam perbanklan dan business dan pengalaman kerja lebih dari lapan.saya berminat dgn vto setelah saya explore tentang bidang ini dgn lebih lanjut.masalahnya adakah saya layak?saya ada mbaca requiment kursus vto di ciast,lepasan diploma dan ijazah layak memohon.boleh dapatkan sedikit pencerahan dari admin?saya berminat untuk sertai kursus vto separa masa.

    • Maaf Nurul, terlepas pandang komen anda sebelum ni. Ya, anda layak, cuma perlu mohon SKM secara PPT (kod NOSS bidang anda)pada masa yang sama.
      Kami menjalankan kursus VTO separa masa (kelas hujung minggu shj), tetapi cuma di KL (Ogos nanti) & mungkin ada satu batch kat Kuantan.

      Kalau jadual & lokasi sesuai untuk Nurul, sila maklumkan ataupun emel kepada kami di ismarteducare@gmail.com.

  20. Assalamualaikum encik…
    saya Fatin, saya mempunyai diploma dalam kejuruteraan elektronik (komputer) dari politeknik… dan sekarang saya di semester akhir ijazah dalam bidang kejuruteraan sistem komputer dan komunikasi di UPM. saya dijangka menamatkan pengajian ijazah saya akhir bulan 6 2016 insyaAllah.. adakah saya layak memohon kursus VTO ini? dan bila boleh saya memohon?

    • Ya Fatin, anda layak. Batch akan datang mula 18/6 di Kepong Metro Prima. kalau berminat, saya akan emel anda butirannya.
      Kelas setiap hujung minggu je, 10-5pm.
      Yuran: RM2,700-3,000.

  21. salam admin,

    sy Huda, sy mempunyai diploma sains kuantitatif dan ijazah Matematik Pengkomputeran dr Uitm dan skg sdg bekerja sbg admin exec. Adakah sy layak utk memohon kursus VTO? Boleh kah belajar separuh masa? Kursus apa yg ditawarkan?

    • Salam Huda, kalau tak silap saya, bidang pengajian anda tiada NOSS lagi (sila rujuk Daftar NOSS yg boleh dimuat turun dari laman web ni).
      Jika tidak, tiada gunanya anda dapatkan VTO sebab tidak dapat dilantik sebagai Pegawai Penilai (PP) nanti di mana-mana Pusat Bertauliah JPK.
      Kita memang menjalankan kursus VTO secara separa masa.

      Jadi, sementara tu, jika betul-betul berminat untuk jadi tenaga pengajar dalam sistem pentauliahan JPK, mungkin anda boleh pertimbangkan ikuti kursus induksi PP-PPD yg dijalankan minggu ni, 28-29 Mei. Kursus ni akan memberi anda pemahaman tentang sistem pentauliahan & juga merupakan kursus asas yang WAJIB untuk perlantikan anda sebagai Pengurus Pusat Bertauliah, Pegawai Pengesah Dalaman ataupun Pegawai Penilai.

      Kalau nak ikuti, tolong muat turun Borang Permohonan KIP-01 dari laman web ni.

      • so, kalu sy nak jadi tenaga pengajar, sy kene amik kusus VTO dan PP-PPD ke?
        kursus induksi PP-PPD tu bila lagi buka ye? bayaran berapa? dan tempat di mana?

        • Huda, kalau nak jadi Pegawai Penilai di mana-mana Pusat Bertauliah JPK, kena ada SKM, sijil induksi PP-PPD & VTO.

          Induksi PP-PPD esok & lusa. Lepas ni, 6-7 Ogos.
          Tempat: Kepong Metro Prima, KL
          RM350

          VTO: Mula 18/6
          Tempat: Kepong Metro Prima, KL
          RM2,700-3,000

          • salam admin..

            kursus induksi PP-PPD dekat shah alam ada x?
            plan nak ambil dekat Ciast shah alam.

            saya tak faham sangat flow nak jd tenaga pengajar ni. dan kursus yg ditawarkan (NOSS). sy nak mengajar dalam bidang IT.
            boleh admin terangkan?

            terima kasih.

          • Maaf Huda, kalau tak silap saya, kursus induksi PP-PPD kat CIAST cuma untuk pelajarnya shj. Anda boleh cuba tanya mereka.
            Kalau mereka terima anda, terus boleh rujuk pada CIAST untuk flow nak jadi tenaga pengajar.

            Kalau tidak, barulah kami akan syorkan tempat kursus induksi PP-PPD serta penerangan yg lebih lanjut.

  22. Salam.hai admin.saya pelajar KV dan kami ada mengambil Diploma Kemahiran Malaysia bidang agroindustri tanaman.adakah saya layak untuk memohon sijil VTO NO?

    • Ya Alifah, anda layak mohon. Kelas akan datang di Kepong, KL akan bermula 18/6 (Sabtu depan).

      Adakah anda tinggal di Lembah Klang?

  23. Saya ingin bertanya.
    Adakah program ini di kelantan?.
    Saya kakitangan kerajaan adakah kelas separuh masa di kelantan.

  24. salam / hi…
    ada pengambilan baru tak..????
    kalau saya buat permohonan sekarang bolehh…???
    boleh bg senarai tempat pengajian yang buka pemohonan vto..???

  25. Assalam

    Saya pemegang MBA dan ingin mengajar di sebuah PB. Saya mempunyai pengalaman lebih daripada 20 tahun. Perlukah saya mendapat VTO? Bagaimana?

    • Siti, kalau sekadar mengajar shj, tak wajib ada VTO, walaupun lebih baik kiranya ada. Tapi kalau nak dilantik sebagai Pegawai Penilai program tersebut, ya, WAJIB ada VTO.
      Pengalaman anda tu industri ke mengajar? Kalau mengajar, akademik ke kemahiran?

  26. Dear Admin,
    sy HR dari syarikat oil & gas. sy nak hantar staff sy untuk kursus VTO nie,
    separuh masa ada tak? sbb die bekerja. mohon utk jd pengajar fabrikasi.

    • Salam kemahiran En Suhaimi, kami memang menjalankan program ni secara separa masa, hujung minggu je.
      Batch baru akan mula 20/8/16 di USJ Sentral 3. Akan emel butiran kepada anda nanti kalau jadual & tempat sesuai.

  27. saya mempunyai diploma dalam bidang kulinari dari kolej swasta, dan sekarang sedang mengambil Epjj Degree bagi course yang sama, bekerja dalam bidang F & B, adakah saya layak memohon, jika ya apa caranya

    • Ya Zuhaila, anda memang layak mohon & boleh dilantik sebagai Pegawai Penilai nanti di mana-mana PB yg menawarkan program ini.
      Batch baru akan mula 20/8/16 di USJ Sentral 3. Akan emel butiran kepada anda nanti kalau jadual & tempat sesuai.

  28. saya lepasan sijik elekrrik dan elektronik dan diploma elektronik politeknik..mempunyai pengalaman berkerja menyelengaran dan servis mesin( mekanikal, elektrik) selama 3 tahun.. adakah sy layak untuk ambil VTO.. jika layak..bolehkah saya mengambil secara part time.. jika boleh.. bagaimana tempoh praktikal, adakah saya perlu berhenti bekerja utk melakukan praktikal..mohon pencerahan tuan..

    • Salam Danial, anda memang layak mohon & boleh dilantik sebagai Pegawai Penilai nanti di mana-mana PB yg menawarkan program ini.
      Program ni part time, cuma isu praktikal anda nanti (6 bulan). Anda kat Penang ke KL/Selangor?
      Batch baru akan mula 20/8/16 di USJ Sentral 3. Akan emel butiran kepada anda nanti kalau jadual & tempat sesuai.

  29. salam Tuan,
    saya ada Ijazah Pengurusan Peniagaan Antarabangsa kemudian saya ikuti kursus senireka gaya rambut sebab minat dan fokus untuk jadi tenaga pengajar, skm tahap 2, dengan giatmara. apkah saya perlu lanjutkan pengajian kemahiran di bidang senireka gaya rambut lagi hingga tahap 3 untuk mohon VTO. dan boleh tuan jelaskan kursus induksi pp~ppd tu yang mana pulak ya dan flow utk join vto. terima kasih atas maklumbalas. tuan.

    • Hidayati, anda boleh mohon VTO (separa masa) & senireka gaya rambut tahap 3 (sepenuh masa) serentak.
      Ini kerana kiranya anda ingin dilantik sebagai Pegawai Penilai nanti, perlu ada:

      1) SKM 3 (sebab program senireka gaya rambut mula dari Tahap 2)
      2) VTO (Mulai 20 Ogos di USJ Sentral)
      3) Sijil induksi PP-PPD (6-7 Ogos di Kepong)

      Kiranya jadual & lokasi sesuai, saya akan emel butiran kepada anda.

  30. Salam admin.saya adalah lepasan diploma pengurusan ladang.adakah saya layak utk mohon vto ni? Mcm mna cara utk membuat permohonan vto.tq

  31. assalamualaikum admin.. Saya lepasan diploma perancang bandar dan wilayah.. Tidak mempunyai apa apa sijil skm.. Ada pengalaman kerja .. Saya berminat untuk sertai VTO ni.. Adakah saya layak? Dan bagaimana pula cara permohonannya? TQ

    • Salam Iwana, tujuan ambil VTO adalah supaya boleh dilantik sebagai Pegawai Penilai untuk bidang kemahiran tertentu. Sila rujuk
      Daftar NOSS version 4 Feb 2016 ni dulu, samada diploma anda tu ada NOSS tak. Kiranya tiada, anda perlu rujuk pula kepada pengalaman kerja anda, samada bidang tu ada tak NOSS yg sedia ada.

      Kiranya tidak, ada masalah untuk habiskan VTO anda kerana ada elemen internship nanti dan anda perlu mengajar di mana-mana Pusat Bertauliah yang menjalankan program kemahiran anda.

  32. Hai , kalau macam kami pelajar lepasan kolej vokasional dengan D.Vokasional Malaysia dan DKM , boleh kami apply terus CIAST ?

  33. Assalamualaikum admin , sy seorang student Kktm , sy mengambil jurusan diploma biomedical engineering , adakah sy layak untuk mengambil VTO , sdangkan sy tidak mmpunyai SKM 2 , tapi ad yng mngatakan diploma kluaran Kktm same dengan SKM 4

  34. Trima kasih admin , tpi sy ad satu soalan last , maaf klau bnyak ptanyaan , boleyhkah UnikL atau mana2 University mnerima plajar diploma lpasan Kktm myambung degree dengan hanya transfer credit .. ? Klau admin tahu boley tolong sharekan x ? Trima ksih lagi skali 😁

  35. SALAM,

    SAYA AZLAN SAYA MERUPAKAN GRADUAN DARI ADTEC MELAKA DALAM JURUSAN DIPLOMA TEKNOLOGI PEMBUATAN (SKM TAHAP 4) SAYA LAYAK ATAU TIDAK MOHON? SAYA GRADUATION 2014 BULAN 10. TEMPAT BELAJAR INI DEKAT MANA? KENA BAYAR BERAPA?

    • Salam Azlan, anda layak mohon. Tempat belajar untuk batch yg paling dekat nak mula pada 20/8 adalah kat USJ Sentral (bertentangan Mydin Summit USJ).
      Kursus adalah separa masa, setiap Sabtu.

      Yuran RM2700 atau RM500x6 bulan (dah masuk pendaftaran & sijil).
      Maybank 514589203020, I Smart Educare

      Kalau tempat, jadual & yuran sesuai dgn anda, tolong muat turun borang permohonan VTO & emel ke ismarteducare@gmail.com.

  36. Salam sy Hajar..sy graduan degree fizik elektronik dan Instrumentasi UMT..sy xde skm..bole ke sy apply vto?

    • Salam Hajar, boleh mohon VTO. Cuma internship tu yg ada masalah sebab anda tiada SKM & isunya bagaimana nak jalani sesi praktikal mengajar.

  37. Assalamualaikum..saya harun..graduate diploma drpd Kolej Kemahiran Tiggi Mara (KKTM) Balik Pulau & degree UniKL (Iprom) Institut Produk Design & Manufacturing dlm bidang Tool & Die..saya dh bkerja dan masih bekerja selama lebih kurang 4tahun..saya amat brminat utk VTO tpi saya masih bkerja & dh brkahwin..di CIAST nk fulltime..apakah saya ada option lain?..part time ke?..kalau ada berapakah kos keseluruhannye?..

  38. Saya berkelulusan diploma beauty and health daripada university geomatika college tahun 2015. Saya berminat mengikuti program di ciast cuma saya kurang pasti nak memohon yang mana satu adakah vto,skmt3tvto dan sebagainya. Sebelum ini saya ada cuba memohon secara online sebanyak 2 kali,tidak berjaya.

    • Anda kena mohon VTO je, jika kamu dah ada SKM tahap 3 dari Geomatika.
      Mohon kat CIAST memang tak senang kerana ia percuma, jadi permintaan jauh melebihi tempat yg ditawarkan. Kalau takda bajet, terus cuba, jika tidak, anda mungkin nak ambil dengan PB swasta.

      Batch akan datang akan mula 20/8, setiap Sabtu.
      Yuran RM2700-3,000.

      Kalau jadual & bajet sesuai, akan emel anda butiran lanjut.

  39. assalam..tuan…ada tak kursus vto yg lebih singkat masanya dan dibuka dalam masa terdekat…lokasi sabah…sijil vto ni bole beli x?

    • Salam En Mohd Iskandar, kursus VTO separa masa anjuran swasta dah kira singkat dah. Sabah tak pasti.
      Kalau nak beli sijil, saya tidak tahu caranya & ia tidak bernilai sesen pun kalau anda beli.
      Cara yg lebih baik & benar adalah mohon secara PPT sekiranya anda ada pengalaman mengajar bidang kemahiran sekurang-kurangnya 4 tahun.

  40. Assalam, saya berkelulusan ijazah pengurusan sistem pejabat(minor human resource management) grad pada 2015 dan sekarang sedang bekerja sebagai human resource officer. Adakah saya layak untuk memohon kursus separuh masa VTO? kursus VTO ni anjuran swasta or ciast ye?

    • Aishah, kursus separa masa hanya dianjurkan oleh pihak swasta, berbayar. Kalau anda boleh berhenti kerja & ambil kursus sepenuh masa, boleh hubungi CIAST.
      Kiranya nak ambil separa masa, intake akan datang mula Sabtu ni, 20/8/16 di USJ Sentral 3.
      Maklumat lanjut akan diemelkan kepada anda sekiranya sesuai.

  41. hi admin. kalau sabah dimana boleh ambil vto. sbb sy ada skm 2 dlm jurusan juruestetik and mau sambung skm 3+vto.. layak kah sy memohon vto sbb sy cuma ada skm2 sja.

  42. Salam admin, saya mempunyai kelulusan ijazah Sains Kemasyarakatan dan DKM Teknolgi Telekomunikasi. Adakah program ini terdapat di Pulau Pinang?saya sudah bekerja sekarang dan adakah sesuai untuk memasuki program VTO ini?boleh admin email detail sebab saya sudah email admin tapi error.
    Terima Kasih

  43. Salam Admin,saya mempunyai kelulusan ijazah Sains Kemasyarakatan dan Diploma Kemahiran Teknologi Telekomunikasi.Sekarang saya masih bekerja di Penang. Adakah saya layak untuk mengambil kursus vto ini? dan kursus ini ada di penang tak?.

    • Salam Muhamad, anda tak dapat mohon SKM secara PPT kalau tiada pengalaman kerja. Jadi, kalau ambil VTO pun tak dapat jalani internship & lengkapkan kursus.
      Kerjalah 2-3 tahun dulu.

  44. Salam Admin, saya ada sijil skm automotif tahap 3. Saya bekerja di Pulau Pinang. Adakah saya layak mengambil khusus vto? Sekiranya saya layak boleh saya mohon separuh masa?

  45. saya tanya bagi pihak ibu saya. dia mempunyai diploma jahitan dan seni reka fesyen. pengalaman bekerja 20 tahun. adakah dia layak mohon VTO. adakah had umur utk permohonan ini. bilakah tarikh intake yg akan datang? dimana?

    • Ya Ainin, ibu anda layak mohon VTO. Tiada had umur.
      Intake akan datang tak confirm lagi, mungkin Nov/Dis nanti di Kepong Metro Prima.
      Ibu anda tinggal kat KL/Sel ke mana?

  46. Salam,
    Saya Besari,msh bljr untuk bidang diploma teknologi jaminan kualiti di adtec shah alam last semester….sya minat nak ambl vto…sya ad skm tahap 2,3,4…layakkah saya? Apa course yg sesuai.
    Tq

    • Ya Besari, anda layak mohon VTO. Juga, dinasihatkan ambil kursus induksi PP-PPD kerana bersama sijil SKM & VTO anda, ia diperlukan untuk perlantikan sebagai PP (Pegawai Penilai) di Pusat Bertauliah JPK (awam/swasta).

      Tarikh induksi PP-PPD: 8-9 Oktober
      Masa: 8.30-5pm
      Yuran: RM350
      Bank: Maybank 514589203020, I Smart Educare
      Tempat: I Smart Educare, Kepong Metro Prima

      Sila muat turun borang di sini & emel ke ismarteducare@gmail.com setelah isi borang anda, bersama slip bayaran.

      Untuk VTO pula, pengambilan akan datang pada bulan Dis/Jan nanti.

  47. hai. saya graduan jurusan Ekonomi sumber manusia. dan mempunyai pengalama berkerja lebih 4 tahun. tetapi dalam 4 tahun itu bidang kerja adalah berbeza.Maksud saya bukan semua dalam Sumber manusia. tetapi semuanya adalah dalam bidang pentadbiran. adakah saya layak memohon vto ini? terima kasih

    • Yati, tujuan ambil VTO tu paling penting adalah untuk dilantik sebagai Pegawai Penilai(PP) nanti.
      Dan jika nak dilantik sebagai PP, perlu ada sijil SKM 2 ke atas & sijil induksi PP-PPD.

      Jadi, pertama sekali, kena mohon SKM, sila rujuk NOSS bidang anda – rasanya FB-024-2:2012 Pengurusan Pejabat Office Administration sesuai dgn pengalaman kerja anda. Akan emelkan anda panduan permohonan SKM secara PPT.

      Dan juga kena ambil induksi PP-PPD pada 8-9 Oktober (minggu depan)

  48. Salam admin,
    Kursus VTO separuh masa ini ada tak di Sarawak masa sekarang, kalau ada bagaimana hendak memohon untuk pengambilan seterusnya?

    tq

  49. Salam admin. Saya merupakan graduan Diploma Sains. Saya berminat utk menjadi tenaga pengajar institut kemahiran tapi tiada sijil kemahiran. Adakah saya layak utk mengikut mana mana kursus utk mendapatkan sijil kemudian mengikuti program utk menjadi tenaga pengajar?

  50. assalamualaikum..saya nur arlina lepasan diploma reka bentuk fesyen dan pakaian dari politeknik.adakah saya layak untuk memohon sijil vto?

  51. Salam admin, sy aisyah.. sy berminat utk bermint nk ambil vto.. sy dlu belajar diploma teknologi perkayuan dan ijazah teknology perabot.. ade pengalaman 4tahun dlm industri.. ade ke kursus yg berkaitan untuk jd tenaga pengajar nnt? biasenye selain ILP, IKM, KKomunity, kat mana sy boleh apply lg utk jd tenaga pengajar..

    • Salam Aisyah, kursus berkaitan untuk jadi tenaga pengajar tu adalah VTO.

      Anda tinggal mana?

      Selain ILP, IKM, K. Komuniti, semua PB swasta pun boleh namun untuk bidang anda, rasanya cuma sektor awam je.

  52. Assalamualaikum admin..
    Saya dpt mesej dari ciastppk d mn sy dpt tawaran temuduga pd 25 Oct ni.. She xde skm … Sy ade degree pengurusan pelancongan.. Pgalaman keje hnye mlalui internship dan keje biasa2 je kat restoran dn jadi cashier .. Sy confuse knp sy dpt twaran sedangkn sy xde skm??

  53. Assalam,admin . Saya baru dpt msg yg saya dapat temuduga pada 1.11 ni . Saya lepasan politeknik dlm jurusan teknologi maklumat . Saya kurang faham mengenai skm tu?boleh jelaskan

  54. Assalamualaikum, saya amirul. Saya nk tanya ada tak lagi kursus utk vto pada masa sekitar hujung tahun ini dibuka ?

  55. Assalam..saya sedang mengambil Dip kemahiran..saya jg mempunyai dip bus.studies dri uitm..dan skm sampi tahap 3,saya blh apply vto tak..kalau blh saya ingin menjadi tenaga pegajar di sektor awam..apa syarat2 diperlukan..saya dri Ipoh Perak..berumur 33 thun skrg.

    • Mastura, anda boleh mohon untuk VTO, bersama DKM & juga sijil induksi PP-PPD nanti, anda boleh dilantik sebagai Pegawai Penilai di mana-mana Pusat Bertauliah swasta/awam bidang kemahiran anda.

      Langkah pertama: Ikuti induksi PP-PPD pada 5-6 Nov di Kepong Metro Prima, KL
      Langkah kedua: Ikuti kursus VTO separa masa yang bakal mula 11 Dis di Kepong Metro Prima, KL

      Buat masa ni, tiada penganjur di Perak.

      Kalau berminat, akan emelkan borang & butirannya.

    • Maaf Mazliana, syarat ataupun tujuan ambil VTO adalah supaya layak dilantik sebagai Pegawai Penilai (PP) yg biasanya adalah tenaga pengajar juga.
      Tapi tanpa SKM, anda tak layak dilantik. Oleh kerana anda tiada pengalaman kerja, jadi tak dapat mohon SKM secara PPT.

  56. Hi,,
    Saya Aqilah, saya ingin bertanya , layakkah saya untuk mengikuti kursus VTO kerana mempunyai diploma dalam bidang English Communication dan berpengalaman bekerja 2 tahun dalam bidang komunikasi. Mohon pencerahan atas sebab saya berminat untuk mengambil kursus secara separa masa di KL/SEL. Terima Kasih

    • Salam Aqilah, sila rujuk Daftar NOSS dulu, rasanya bidang anda tiada NOSS. Jadi, kalau takda NOSS, anda tak boleh mohon SKM secara PPT dan kalau tiada SKM, tak guna ambil VTO.

  57. Assalamualaikum, sy nk tanya sy ad kelulusan diploma teknologi makanan Dr politeknik, Dan sy berminat dgn vto, adakah sy layak utk memohon dan ad ke kursus yg bersesuai dgn kelulusan sy? 😃

    • Faridah, cuba rujuk Daftar NOSS, mungkin program ni AF-018-3:2014 PengeluaranMakanan Food Production paling dekat dgn kelulusan anda. Namun, baik anda beli NOSS dari JPK Putrajaya/Cyberjaya dulu untuk kenal pasti.

      Namun begitu, jika anda ambil VTO, mungkin ada satu cabaran nanti, mana nak jalani internship (praktikal mengajar) kerana setakat ni, mungkin tiada Pusat yang menawarkan program ni. Baik anda rujuk dengan JPK HQ di 03-88865589 untuk kes anda. Kalau tiada masalah, saya akan syorkan tempat VTO kepada anda nanti.

  58. Assalamualaikum.. sy nak tye.. sy bru hbis bljar mengmbil kos tek.pembinaan bangunan dan sy tiada pengalamn bkerja . So adakh sy blh mengambil vto?

    • Salam Fatini, adakah kos tek.pembinaan bangunan anda tu bertaraf SKM?
      Kalau tidak, anda tidak boleh ambil VTO sebab bila anda ada VTO kelak tapi tiada SKM, ia tak boleh digunapakai untuk lantikan sebagai Pegawai Penilai di Pusat Bertauliah. Lagipun, anda akan ada masalah menjalani internship nanti.

  59. Assalamualaikum… saya pelajar jurusan graphic design dan bukan dari bidang kejurateraan.. adakah saya layak untuk memohon VTO ini… Terima kasih

  60. salam…saya nak tanya..saya ada diploma fesyen design dari politeknik.
    ada pengalaman kerja dlm bidang berkaitan..dan pernah bekerja sendiri..
    1-Jika saya mohon vto layak ke.
    2-Adakah saya perlu mohon skm semula.
    3-Boleh bagitau apa tu kursus skm secara ppt.
    Terima kasih.

  61. assalam..saya nk tnya …saya lepasan graduan politeknik dalam bidang kejuruteraan mekanikal…sekarang saya tengah brkrja dan pengalaman krja saya x smpai 1 tahun lg..sya juga x da skm..bolehkah sya mohon untuk ambik vto..saya tinggal di penang.mohon pencerhan

    • Sufyan, kalau gitu, anda digalakkan terus kerja & pada masa yg sama ambil kursus VTO secara separa masa (ambil masa setahun untuk legngkapka semuanya).

      Anda perlu 2 tahun pengalaman kerja jika ada diploma/ijazah bersama sijil induksi PP-PPD sebelum boleh dilantik sebagai PP tahap DKM/DLKM jika tiada SKM.

      Ni kriterianya
      a. Warganegara Malaysia ;
      b. Berumur sekurang-kurangnya 18 tahun;
      c. Berkhidmat di satu PB sahaja;
      d. Lulus Kursus Induksi PP/PPD/PPB;
      e. Bagi bidang-bidang yang mempunyai kaitan dengan badan penguatkuasaan dan pelesenan, perlu mematuhi syarat-syarat yang ditetapkan oleh badan berkuasa berkaitan seperti di Lampiran 2;

      dan f. Memiliki :

      i. SKM dalam program yang berkaitan pada satu tahap yang lebih tinggi atau tertinggi untuk mengendalikan penilaian program bertauliah bagi program tahap 1 dan tahap 2;
      ii. SKM/DKM/DLKM dalam program yang berkaitan pada tahap yang sama atau lebih tinggi untuk mengendalikan penilaian program bertauliah bagi tahap 3 ke atas;
      iii. Diploma dengan dua tahun pengalaman kerja dalam program yang berkaitan untuk mengendalikan latihan dan penilaian program bertauliah untuk DKM;
      iv. Ijazah dengan dua tahun pengalaman kerja dalam program yang berkaitan untuk mengendalikan latihan dan penilaian program bertauliah untuk DKM/DLKM; atau v. Mana-mana kelayakan kemahiran berkaitan yang diluluskan oleh KPPK dengan sekurang-kurangnya tiga tahun pengalaman kerja yang berkaitan seperti di Lampiran 1.

      dan

      i. Sijil Kemahiran Malaysia dalam program Pegawai Latihan Vokasional (I-031-3)

  62. jd sya perlu ambk sijil PP-PPD?untk bt skm walaupn pengalaman sya x ckup 2 thun lg?sya da dpt info kursus tu da di bt kt sbrang jaya blan 12 nie.

    • Ya Sufyan, boleh ambil induksi PP-PPD dulu pada 3-4 Dis. Namun, sekarang anda perlu cari kerja di Pusat Bertauliah yang menawarkan kerja sebagai tenaga pengajar program anda, bila cukup 2 tahun, bersama sijil VTO, anda layak dilantik sebagai PP untuk DKM program anda.

  63. Hai there..I’m regarding VTO in Hairdressing Course. I have complete SKM 1 & 2..so can I know what’s the procedure to apply.. Hope there will be kind feedback.. TQ

  64. hye slamat petang ..sy Maxey Dri sabah daerah keningau kampung Kikiran..sy ada SKM Tahap 1 dan 2 bahagian Mekanik kenderaan motor..tapi sy tiada pengalaman kerja..Boleh kah sy mengikuti krusus Tahap 3 d sna ciast?

  65. Hai..saya fida….saya mempunyai skm 2 bidang jahitan dn mempunyai ijazah sarjana muda psikologi pembangunan belia dan komuniti….adakah saya layak untuk mengikuti kursus vto?

    • Ya Fida, anda layak. Pastikan anda ambil kursus induksi PP-PPD 2 hari juga untuk melengkapkan kelayakan anda sebagai Pegawai Penilai nanti.

  66. Hello..saya riduan, saya ada skm thap 3 dlam
    Bidang welding..tetapi keputusan spm sya lurang memuaskan..saya boleh join tak dalam krusus vto nie..kalau boleh beri saya nomber telefon pihak berkenanan untuk saya hubungi

    • Salam Riduan, boleh.
      Kalau kat Lembah Klang, nak belajar separa masa (hujung minggu), berbayar & tempat terjamin, boleh hubungi 012-3123430.
      Kalau di luar Lembah Klang, nak belajar sepenuh masa & tak perlu bayar yuran (tapi tempat tak terjamin), sila hubungi CIAST di 03-55438200

  67. Hai admin,
    Saya berasal dari penang
    Saya mempunyai diploma dan ijazah dalam bidang sistem elektrik. Saya mempunyai pengalam 3 tahun sebagai jurutera elektruk kawalan dan industri. Dalam masa yanh sama sy minat mengajar kepada anak2 muda tentang teknologi elektrik dan automasi. Adakah dengan mnyertai kursus VTO ini boleh membantu sy menjadi seorang trainer yg profesional? Saya juga bercadang untuk membuka pusat training sendiri…..

    • Salam Hafiz, anda boleh jadi tenaga pengajar untuk Tahap 4 atau 5 program kemahiran bidang elektrik jika ada VTO & sijil induksi PP-PPD.

      Jika ada SKM pula (boleh mohon secara PPT untuk automasi industri berdasarkan pengalaman anda), boleh dilantik sebagai Pegawai Penilai untuk Tahap 2 atau 3.

      Saya dah emel sedikit butiran induksi Pp-PPD & Permohonan SKM melalui PPT. Sila semak.

  68. Salam, saya ada Diploma dan Degree Art and Design Fashion dari UITM. Dan saya mempunyai pengalaman bekerja selama setahun dalam bidang yang berkaitan. Dalam masa yang sama saya mempunyai minat untuk menyertai kursus VTO untuk mengajar golongan muda dalam seni rekaan fesyen. Adakah saya layak untuk menyertai VTO?

  69. Saya sda skm 3 dandanan rambut, dan sekarang ditawarkan untuk buat ppt ,boleh jelaskan kepada saya 1)apakah perbezaan ppt dan dkm ,2) bolehkah saya menjadi pengajar selepas tamat kursus ppt 3) jika selepas ambil ppt bolehkah saya menjalani kursus di ciast ??

  70. Hi salam, saya ingin bertanya tentang VTO. Saya mempunyai Diploma Vokasional Malaysia dan Sijil Kemahiran Malaysia tahap 1-4. Adakah saya layak untuk menyertai program Vto? Apakah yang perlu disediakan oleh saya jika keperlua atau syarat tidak mencukupi? Berapa lamakah tempoh pembelajaran dan yuran kemasukkan? Dimanakah tempat belajarnya?

  71. sy lepasan kolej vokasional dan mengambil program diploma vokasional hospitaliti pelancongan selama 4 tahun. tahun ini akan mencapai umur 20 tahun. penganugerahan sijil sekitar bulan 9 tahun ini. ianya mengambil masa yang amat lama untuk sy menunggu. selepas sy mendapat sijil, adakah sy layak memohon? sekiranya layak, apakah yg sy patut lakukan?

  72. Asalamualaikum Admin, Saya nak bertanya. Saya mempunyai Diploma dan Degree dalam Seni Rekaan Fesyen dari Uitm. Saya mempunyai pengalaman bekerja dalam bidang berkaitan dan juga freelance..
    1. Jika saya memohon VTO adakah layak?
    2. Adakah saya perlu memohon SKM?
    3. Boleh admin beri penerangan tentang kursus SKM secara PPT?
    4. Adakah saya perlu berkhusus secara sepenuh atau separuh masa?
    Terima Kasih

    • Salam kemahiran Fiz, ni jawapan kpd setiap persoalan anda.

      1. Layak mohon VTO tapi kena ikuti kursus secara separa masa/sepenuh masa.
      2. Ya, anda perlu mohon SKM secara PPT Panduan persijilan kemahiran malaysia melalui ppt – Ogos 2014
      3. Jika masih tak faham lepas baca panduan, anda boleh ikuti kursus induksi PP-PPT selama 2 hari untuk mengetahui lebih lanjut. Kursus akan datang pada 11-12 Mac di Kepong Metro Prima.
      4. Rujuk jawapan 1.

  73. salam saya mohd mubarak berasal dari kedah ,saya mempunyai diploma kejuruteraan mekanikal(pembuatan) .mempunyai pgalaman lebih 4tahun .bleh x saya memohon kursus vto.Bilakah tarikh terkini untuk memohon kursus vto ini dan bagaimana caranya.

  74. Saya Haniff Omar..saya baru tamat SKM tahap 2 tapi tiada pengalaman kerja bolehkah saya mengikuti kursus VTO secara sepenuh masa…tq

  75. assalamualaikum.. nak tanya ,, operasi latihan vokasinal dengan sijil latihan pengajar vokasional ni adakah sama.?.. sebab semasa sy memohon ciast, sy memilih sijil latihan pengajar , tetapi bila dapat pggilan temuduga sy di tawarkan operasi latihan vakasional… mcm mana? sama ke?

  76. Salam..saya ada dkm level 4.nk tnya utk kursus separuh masa ni ada dibuat di seremban tak?sebab saya tggl di seremban..terima kasih ya..

    • Salam Din, Kajang adalah kumpulan & pengambilan terdekat. Tiada pengambilan di Seremban.
      Akan emel jadual kursus & butiran kepada anda, kalau ok, bolehlah sertai 🙂

  77. Terima kasih..minta tolong hantar jadual sekali lagi sebab email saya kene hack,alamat email yg lain terima kasih sekali lagi maaf atas kesulitan

  78. salam, saya riduan, berumur 32 tahun memiliki SKM 1,2,3, dan juga diploma dalam building & construction. sy mempunyai 9 tahun pengalaman bekerja, ingin beralih ke bidang mengajar dengan menjadi tenaga pengajar. soalan saya, selain VTO, adakah terdapat kursus lain yang layak utk sy menjadi tenaga pengajar (dengan kelayakan yang saya ada)?atau hanya melalui VTO?terima kasih admin

    • Salam Riduan, untuk mengajar di Pusat Bertauliah JPK, cuma VTO shj yg dapat melayakkan anda dilantik sebagai Pegawai Penilai (PP) untuk program SKM/DKM.
      Kecuali anda BUKAN mengajar program SKM, VTO tidak diperlukan.

      Ada 1 lagi kursus yg anda perlu, iaitu kursus induksi PP-PPD yg diperlukan untuk melengkapkan kelayakkan anda dilantik sebagai PP nanti.
      Kursus induksi PP-PPD pada 25-26 Mac nanti.

      Sila semak emel anda untuk jadual & butiran VTO pengambilan kat Kajang bulan April.

  79. Salam Wbt admin

    Saya Lepasan Dip.Pengurusan Pelancongan dr Politeknik & b’bekalkan pengalaman Intership saja. adakah saya layak utk memohon VTO ? 😊

    • Layak, tapi nanti cuma layak jadi tenaga pengajar/Pegawai Penilai untuk program Pelancongan Tahap 4 je.
      Satu lagi kursus yg perlu diambil adalah kursus induksi PP-PD (25-26 Mac) nanti.

  80. salam…saya ryna… baru lepasan graduan sijil tahap 3 skm dalam bahagian multimedia interaktif… boleh ke saya mohon untuk kursus vto? dan bahagian mana saya boelh masuk…

    • Boleh. Muat turun borang dari laman web ni, isi & emel kembali bersama slip bayaran.

      Pendaftaran tutup 24/3/17 (kumpulan Kajang)

  81. Salam admin… sy shahrul, brrminat untuk menjadi tenaga pengajar dimana2 kolej kemahiran. Sy mempunyai degree dlm bidang automotif dan pengalaman kerja 1 tahun setengah di perodua. Bolehkah sy memohon untuk menjadi tenaga pengajar.
    Bagaimana cara untuk memohon.tq

    • Salam Mohamad Shahrul, anda layak jadi tenaga pengajar di Kolej Kemahiran, namun jika ia menawarkan sijil SKM/DKM, anda perlu ada kelayakan berikut:

      1) Sijil induksi PP-PPD
      2) Sijil SKM bidang automotif (jika anda dilantik sebagai Pegawai Penilai Tahap 3 ke bawah)
      3) Sijil pengajar vokasional@I-031-3:2014

      Anda boleh cari Penyedia Latihan Kemahiran dari sini

      Untuk sijil 1&3, anda boleh hubungi kami di 012-3123430 (Melvin)

  82. salam admin..sy farhana dan ad degree pengurusan teknologi.sy ada pengalaman kerja bhgian pentadbiran slama 4 thn.sy xde skm dan smbg degree dr stpm.layakah sy mohon utk jd tenaga pengajar? mohon pencerahan admin

    • Salam Farhana, anda boleh mohon SKM 3 bidang pengurusan pejabat dgn pengalaman kerja yg anda ada.
      Pada masa yg sama, anda kena ikuti kursus induksi PP-PPD selama 2 hari (RM350) & kursus pengajar vokasional (3-6 bulan separa masa + 6 bulan praktikal).
      Lepas dapat ketiga-tiga sijil ni barulah layak dilantik sebagai Pegawai Penilai (juga mengajar) di mana-mana Pusat Bertauliah JPK, awam mahupun swasta.

  83. Assalam… sy sudah ada Diploma Accountancy dr Politeknik n sekarang sy smbung pengajian baru. Kursus jahitan SKM1 nk… saya boleh mohon x? Sy nk jadi tenaga pengajar kursus jahitan. Saya dari negeri pulau pinang

    • Salam Fairuz, anda boleh mohon jadi tenaga pengajar nanti tapi baik sambung sehingga SKM2 ke atas. Kemudian, ikuti kursus induksi PP-PPD & VTO. Bila kamu dah ada SKM2 nanti baru saya nasihatkan caranya nanti.

  84. Assalammualaikum/Hai Admin,

    Saya ada SKM tahap 2..tapi diperolehi pada tahun 2005 dalam bidang senibina. Saya sambung diploma di politeknik dalam bidang yang sama dan sekarang saya berkerja sebagai Pelukis Pelan. Saya harap admin boleh email details.Saya sangat berminat untuk menjadi tenaga pengajar tapi ada beberapa soalan yang saya inginkan kepastian:-

    1:- Berpandukan kenyataan diatas..layak ke saya memohon?
    2:- Saya berkerja di Cheras,Kuala Lumpur..boleh tak saya mohon secara
    separuh masa?bayaran?
    3:- Untuk mengajar di Pusat Bertauliah JPK..maksimum umur yang diterima
    adalah berapa?boleh ke umur 35 memohon sebagai tenaga pengajar?

    • Salam Nurul, tahniah!

      1. Anda layak mohon jadi tenaga pengajar tapi kena ambil VTO dulu.
      2. Ya, boleh, memang separa masa. Bergantung pada tempat anda tinggal, saya akan syorkan tempat yang sesuai.
      3. Tiada had umur maksimum, selagi masih berupaya mengajar.

  85. Assalamualaikum Admin. Saya ika. Saya berminat utk kursus vto.Dan mempunyai sijil kemahiran giat mara. (Solekan dan terapi kecantikan ).Adakah sy layak utk lanjutkn vto?. Mcm mna cara sy nak memohon vto?

  86. Salam. Sy ain dr Pulau Pinang. Sy ingin bertanya sekiranya sy fresh grad dlm electronic engineering adakah sy layak memohon vto? Jika ada bilakah tarikh terdekat?

    • Salam Nurain, anda layak mohon VTO tapi cuma nanti anda hanya boleh dilantik sebagai PP untuk Tahap 4 atau 5 sahaja kerana tak layak mohon SKM tanpa pengalaman kerja.

      Akan emel butiran kursus VTO di Pulau Pinang kepada anda.

  87. As salam.. Tumpang tanya.. Saya telah berkhidmat (badan berkanun) selama lebih 5 tahun.. Saya memiliki skm tahap 2.. Boleh kah saya memohon utk menaiktaraf sijil melalui PTT? Adakah pihak tuan boleh membantu dalam urusan ini? Terima kasih banyak tuan.

    • Salam En Zariman, ya, anda layak naik taraf (mohon Tahap 3) kiranya pengalaman kerja 5 tahun anda tu sama bidang dgn SKM Tahap 2 anda. Jika tidak sama bidang pun boleh mohon untuk bidang yg berkaitan dgn pengalaman kerja anda tu.

      Anda boleh baca Panduan Permohonan SKM melalui PPT di sini. Kalau masih tak faham dan perlu khidmat runding baru rujuk balik dgn kami 🙂

  88. Assalammualaikum/Hai Admin,

    Saya ada SKM tahap 3 dalam spa terapi dan kecantikan ..tapi diperolehi pada tahun 2016 . Sekarang saya bekerja sebagai tenaga pengajar si sebuat syarikat swasta. Saya harap admin boleh email details.Saya sangat berminat untuk menjadi tenaga pengajar yang berkelayakan dan di iktiraf oleh jabatan kemahiran tapi ada beberapa soalan yang saya inginkan kepastian:-

    1:- Berpandukan kenyataan diatas..layak ke saya memohon?
    2:- Saya berkerja di subang jaya boleh tak saya mohon secara
    separuh masa?bayaran?
    3:- Untuk mengajar di Pusat Bertauliah JPK..maksimum umur yang diterima
    adalah berapa?

    • Salam Hani, saya dah emel anda. Namun, untuk pengetahuan pembaca yg lain, saya juga terangkan di sini.

      1. Layak
      2. Boleh separa masa.
      3. Tiada umur maksimum, asalkan masih berdaya.

  89. Assalamualaikum admin. Sy ita dari rawang, selangor. Sy ada diploma pengurusan acara, sy nak tanya ada tak vto utk kos pengurusan acara dan boleh ke saya ambil vto?

    • Ita, saya sudah jawab semalam.
      VTO tu adalah untuk semua program, tiada khas untuk bidang-bidang tertentu sebab ia adalah teknik mengajar.
      Ita ada pengalaman kerja tak? Kalau ada, boleh mohon SKM secara PPT. Kalau takda, boleh juga ambil VTO tapi bila ada sijil VTO nanti tanpa SKM, anda cuma layak mohon jadi tenaga pengajar atau Pegawai Penilai (PP) Tahap 4 (DKM) bidang pengurusan acara sahaja.

      Jika anda dari Rawang, tempat kursus VTO kat Kepong paling sesuai dengan anda. Dijadualkan kelas mula 13/5.

  90. Assalamualaikum. Wani nk tanya. Wani dh habis diploma in biomedical electronic engineering. Wani berminat nk jd tenaga pengajar di kolej vokasional. Kat mana dan macam mane ye untuk wanj mohon kursua vto n sijjl skm ni ye?

    • Salam Wani, anda ada pengalaman kerja tak?
      Sebab kalau ada VTO tapi takda SKM, tak layak dilantik sebagai Pegawai Penilai (PP).

      Wani tinggal mana?

  91. Utk kursus vto yuran sebanyak 3000 tu tu yuran keseluruhan kursus atau kena tmbah lg. Kursus vto ni selama brp bulan. Buat kat mna. Kalau kat penang .buat kat mna.

    • RM3,000 tu adalah di KL.
      Sekiranya di Penang, yurannya adalah RM3,300.
      Tempat & tarikh mula belum tetap lagi.

  92. hi salam saya rohaizirin dari negeri sembilan . sy ada diploma dalam kejuteraan electronik komputer . sekarg sy bekerja sebgai technician dah selama 2 tahun .Sy ingin buat vto . adakah sy layak? apabila sudah berjaya buat adakah peluang pekerjaan?

    • Salam Rohizirin,

      Anda layak.
      Sementara menunggu tarikh induksi & VTO, mohonlah SKM sehingga Tahap 3.

      Saya dah emel panduan & borang permohonan SKM secara PPT kepada anda.
      Kalau masih tak faham cara nak mohon & nak ketahui lanjut bukti-bukti yg bakal dinilai oleh PP-PPT, anda boleh juga ikuti kursus induksi PP-PPT pada 5-6 Ogos di Kepong (RM350)

      Memandangkan anda nak jadi pengajar/Pegawai Penilai, anda perlu ada 3 sijil berikut:

      1) VTO (RM3,000-3,300)
      2) SKM 3
      3) Sijil induksi PP-PPD (paling dekat minggu ni, 8-9 Julai di Kepong, RM350)

      Bila dah ada ketiga-tiga sijil ini, anda boleh jadi PP atau PPD atau PPB di mana-mana PB yg menawarkan program bidang SKM anda.

  93. salam.. nak tanya, jika saya ingin menjadi tenaga pengajar,. apakah syarat atau kursus yang kne saya lalui ya? sebab saya hanya ada sijil degree in mekatronik sahaja.

    • Salam Soliha, pengambilan VTO di CIAST cuma untuk sepenuh masa, kalau nak separa masa, kena ambil dgn pihak swasta.
      Pengambilan akan datang di CIAST (Sept) & kat I Smart Educare, Kepong (22/7 atau 19/8).

      Syarat lain untuk dilantik sebagai Pegawai Penilai (bukan setakat tenaga pengajar) adalah SKM2 ke atas & sijil induksi PP-PPD-PPB.
      Jika anda setakat ada degree, bersama sijil induksi & VTO nanti, anda cuma boleh dilantik jadi PP Tahap 4 atau 5 je.
      Jika ada pengalaman kerja, bolehlah mohon SKM secara PPT.

      Untuk pertanyaan lanjut, sila hubungi 012-3123430

  94. Hi admin, saya berminat untuk untuk menyertai kursus VTO in. cuma sekarang ni saya kurang faham. saya ada diploma n degree dalam electrical instrument. macam mana saya nak jadi tenaga pengajar dan boleh ke terangkan peluang kerja.

    • Salam Nazirie, anda nak jadi pengajar kemahiran ke akademik?
      Jika kemahiran, baru anda WAJIB perlu ambil kursus VTO secara separa masa (hujung minggu).
      Peluang kerja adalah di pusat latihan kemahiran yg ditauliahkan oleh Jabatan Pembangunan Kemahiran (JPK), tak kira awam ke swasta.
      Namun, jika anda cuma ada Dip atau Degree, anda cuma layak dilantik sebagai Pegawai Penilai (boleh tandatangani portfolio pelajar) untuk Tahap 4 atau 5 (jadi lebih sesuai di PB seperti KV, ADTEC & mungkin Politeknik masa kelak). Tapi jika ada SKM juga (boleh mohon secara PPT jika ada pengalaman kerja >3 tahun dlm bidang ni), peluang kerja lebih luas/banyak pilihan.

  95. salam.. saya nak tanya.. mcm mana saya nak amik kursus ni tapi separuh masa. sebab skrg saya bekerja dalam bidang trainer in beauty therapist.. boleh bagi details tak?

    • Salam Nurul, kami memang menawarkan program ni secara separa masa. Anda tinggal/kerja mana?
      Juga, adakah anda telah miliki sijil induksi PP-PPD-PPB?

  96. Hai Admin, saya mmg berminat untuk mengambil vto ini tp sy kurg jelas mengenai perkara ini. Saya mempunya degree dan bekerja as kaunselor di kolej, dalam masa yang sama sy adalah person in charge front office 2tahun kerana kolej saya mempunyai resort tersendiri. soalan saya perlukah saya mengambil :
    1) vto
    2)skm
    3)ppt
    utk melayakkan saya menjadi tenaga pengajar?

  97. salam admin .. saya merupakan graduan politeknik dalam diploma ukur tanah .. tp saya tiada pengalaman kerja Dan tiada SKM 1/2/3 .. jadi saya layak ke untuk memohon VTO ni ?

    • Layak, cuma bila dah tamat VTO, bersama dgn sijil induksi PP-PPD-PPB nanti, anda cuma layak dilantik jadi PP Tahap 4 sahaja. Itupun kiranya anda dah ada pengalaman kerja 2 tahun. Namun, masih layak diambil sebagai tenaga pengajar institusi/pusat latihan kemahiran.

  98. Salam admin, saya graduan sarjana dari Uitm, pengalaman kerja setahun dan tiada SKM 1/2/3 . Adakah saya layak ke untuk memohon VTO ini?

    • Lebih baik kerja setengah tahun lagi sebab untuk perlantikan sebagai Pegawai Penilai (PP) nanti (tapi kalau takda SKM, cuma boleh jadi PP untuk Tahap 4 atau 5 shj), anda kena ada pengalaman kerja 2 tahun ke atas, bersama sijil VTO & induksi PP-PPD-PPB nanti.

      Jadi, sementara kerja setengah tahun ni, anda boleh ikuti kursus induksi PP-PPD-PPB selama 2 hari dulu.

      Tarikh terdekat:
      26-27 Ogos
      8.30-5pm
      Tempat: Kepong Metro Prima
      Yuran: RM350

      Tahun depan, selepas bulan Feb 18′ cam tu, anda boleh ikuti kursus VTO secara separa masa. Pada bulan ke-6 barulah berhenti kerja & jalani praktikal mengajar selama 6 bulan di mana-mana Pusat Bertauliah bidang sarjana anda.

      Jika masih tidak faham, boleh whatsapp atau hubungi Melvin di 012-3123430/

  99. Sy azlin, mau tau lebih lanjut dkm dan dvm sama ka? Bolehka pelajar vokasional masuk ciast and how? Bolehka sy masuk ciast lepas habis practical atau mesti ada pengalaman berkerja lagi? Sbb btul” minat mau masuk sna

  100. Hai admin, saya mempunyai diploma pengurusa hotel & katering politeknik, ijazah pengurusan hospitaliti & pelancongan politeknik, SKM 2 untuk penyediaan makanan, adakah saya layak untuk VTO?

  101. saya ada diploma kejuruteraan mekanikal,cuma ada 2tahun pengalaman kerja dalam bidang diploma dari tahun 2007-2010. selepas itu saya tidak lagi bekerja di dalam bidang mekanikal hingga sekarang. tiada langsung skm tapi berminat nak jadi tenaga pengajar. kursus di gambang bila bermula? dan dimana?

    • Maaf Izwan, nampaknya tak jadilah batch kat Gambang ni.
      Jika setakat nak jadi pengajar atau Pegawai Penilai Tahap 4 (sebab cuma ada Diploma tapi tiada SKM), anda boleh ikuti kursus VTO.
      Satu lagi kursus yg anda perlu ambil adalah induksi PP-PPD-PPB (26-27 Ogos di Kepong Metro Prima, KL)

  102. Salam admin… saya ada SKM level 1,2,3 and DKM. Layak kah saya memohon untuk vto???? Boleh beri penjelasan lebih lanjut. Tq

  103. sy mempunyai SKM Level 3 Automotif, dan sy juga mempunyai pengalaman selama 2 tahun.. adakah sy perlu lanjutkan dalam krusus ppt dahulu sebelum boleh dilanjutkan ke vto? adakah sy layak untuk memohon vto? sama ada di ciast ataupun anjuran tuan..

    • Salam, anda tak perlu ikuti kurssu induksi PP-PPT, tapi perlu ikuti induksi PP-PPD-PPB pada 26-27 Ogos di Kepong (kalau tak boleh, 30/9-1/10).
      Sijil induksi ni adalah wajib untuk dilantik jadi Pegawai Penilai (PP) nanti, bersama sijil VTO.

      Jika ingin belajar di CIAST, perlu di bawah umur 35 thn (tak silap saya) & belajar sepenuh masa, namun, ia adalah percuma jika anda berjaya dapat tempat (ramai yg kecewa sebab permintaan lebih dari tawaran)
      Jika anda ada kemampuan bayar sendiri & sedang bekerja, ambil dengan I Smart Educare, PB program VTO di Kepong (mungkin mula 19/8) atau Pudu (Sept) secara separa masa (hujung minggu je)

      Jika anda pilih yg kedua, boleh whatsapp/hubungi Melvin di 012-3123430, tq.

  104. Salam, saya sarah. Saya ada degree dalam bidang matematik dengan ekonomi dan pengalaman mengajar selama 3 tahun.
    1. Adakah saya layak untuk mohon vto?
    2. Jika tidak layak, apakah cara untuk melayakkan diri untuk mohon vto
    Terima kasih

  105. salam … sya ada skm 2 automotif .. servis selepas jualan … ada ka sya layak menyertai VTO … mcm mna nak menyertai … terima kasih

    • Salam Muhammad, anda layak. Soalan saya, anda nak belajar separa masa (dengan swasta, berbayar) ke sepenuh masa (boleh cuba mohon dengan CIAST, percuma kalau anda bernasib baik dapat tempat).

      Anda tinggal di negeri mana? Dah ada sijil induksi PP-PPD-PPB?

  106. anak saya lepasan diploma kolej vokasional(DVM) SKM tahap 3 Teknologi Binaan.
    Sekarang bekerja di syarikat Pembinaan di Psr Gudang Johor.Ada atau layak tak kursus yg sama di VTO.Sijil VTO ini layak tak menjadi tenaga pengajar di Kolej Vokasional.
    Kalau layak anak saya ingin memohon. sila email borang.Terima kasih.

    • Salam kemahiran En Ab Ghani,

      Anak anda memang layak ambil VTO.
      Untuk dilantik sebagai Pegawai Penilai (biasanya juga pengajar), dia kena juga ada sijil induksi PP-PPD-PPB (kursus 2 hari)

      Yurannya adalah seperti berikut:
      1) RM350 (induksi 2 hari, 8.30-pm)
      2) RM3,500 (VTO hujung minggu selama 6 bulan, internship 6 bulan lagi di PB yg menawarkan program SKM dlm teknologi binaan)

  107. Salam admin, sy dah apply untuk pemohonan vto kemasukan januari 2018. Sebab sy tengok syrat kelyakan vto asalkan sy lepasan dgree sudah boleh apply vto. Sy xde skm. Dan sekarang sy bekerja selama setahun. So macam mana ye? Memng perlu ke skm tu sblm apply vto? And macam mana untuk apply skm tu?

  108. assalam admin . sy lepasan kolej vokasional bidang pengurusan perniagaan . dan mempunyai DKM tahap 4 . sy ada buat permohonan di ciast untuk ambilan januari 2018 sijil VTO tapi permohonan tersebut tidak berjaya . jadi sekiranya sy ingin mengambil sijil vto menggunakan perkhidmatan ismarteducare, tetapi untuk sepenuh masa. macam mana ya?

  109. Assalamualaikum Tuan,
    sy lepa dalam lepasan Degree dalam bidang Kejuruteraan Awam & Alam Sekitar..dan mempunyai pengalam dalam bidang construction hampir 3tahun sudah…
    Sy minat nk join kursus ni..dan sy tiada apa2 sijil.boleh tuan ulaskan step yg patot sy lakukan..terima kasih

    • Pagi Nana,

      Pertama sekali, jika anda nak ambil kursus VTO, tujuannya adalah supaya boleh jadi pengajar bertauliah & juga Pegawai Penilai (PP). Namun, syarat tambahan untuk dilantik sebagai PP adalah:

      1) Miliki sijil induksi PP-PPD-PPB (kursus 2 hari) – 11-12 atau 18-19 Nov ada, RM350
      2) Miliki sijil SKM bidang kemahiran anda (boleh mohon secara PPT – sila baca panduan yg ada di sini)

  110. saya graduan ijazah sarjana muda kjuruteraan pembuatan, tetapi bidang pekerjaan sekarang(Non-destructive testing) tidak related kejuruteraan pembuatan. Apakah peluang yang ada ditawarkan?

  111. Assalamualaikum, nama saya marwah binti abdul rahim graduan lepasan ijazah perniagaan pentadbiran dalam perniagaan ekonomi buan mei yang lepas. saya ingin bertanya adakan saya layak untuk mengambil kursus vocational training ini dan menjadi tenaga pengajar kelak.

    • Marwah, anda layak jadi Pegawai Penilai Tahap 4 & 5 (sebab anda tiada SKM) sahaja jika ada ijazah & VTO.
      1 lagi kursus yang anda kena ambil adalah induksi PP-PPD (18-19 Nov ada 1 sesi di Kepong, KL)
      Kalau berminat, sila muat turun borang, isi & emel kembali ke ismarteducare @ gmail.com.

  112. Salam Sejahtera,
    Saya dari Johor Bahru,
    Telah memiliki SKM 1,2,3
    telah Lulus Induksi PP-PPD-PPB
    berminat untuk mengikuti Kursus VTO ini secara separuh masa, boleh saya dapatkan detail lebih lanjut berkaitan jadual kelas dan lain lain..

  113. Assalamualaikum, saya nik nurul hazwani saya berminat nak ambk VTO ini . Saya Pelajar lepasan dari kolej vokasional saya mmg ada Diploma Vokasional Malaysia. saya ambk kos kesetiausahaan pentadbiran. saya boleh memohon k?

  114. Assalamualaikum, saya farisha dari Ampang. Saya bakal graduan dari kolej vokasional dalam bidang perakaunan dan mempunyai SKM 3 serta diploma vokasional malaysia. Saya berminat untuk menjadi tenaga pengajar di kolej vokasional. Bolehkan saya memohon VTO ini selepas sahaja saya tamat latihan industri pada bulan 4 tahun hadapan?

  115. Assalamualaikum saya Najihah..saya ingin bertanya sama ada saya layak atau tidak menyertai kursus vto hanya dengan memiliki ijazah sarjana muda Keusahawanan Hospitaliti. saya masih tiada pengalaman kerja dan sya juga tiada skm.layakkah sy menyertai vto?….

  116. Salam. Saya graduan lepasan diploma vokasional seni kulinari ada skm tahap 4. Saya kena daftar cara biasa ke kena ikut kursus PP-PPT? Ke macam mana.

    • Salam Aza, kalau nak jadi Pegawai Penilai, anda kena ikuti kursus VTO, samada sambilan ataupun sepenuh masa.
      Kursus induksi PP-PPT tu cuma untuk melayakkan anda sebagai PP-PPT (kena ada juga pengalaman kerja >10 thn).
      Anda tinggal mana?

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *