What is Sijil Kemahiran Malaysia (SKM)?

Sijil Kemahiran Malaysia ( SKM )

SKM (No siri sijil di bahagian kiri, bawah sijil)


Persijilan Kemahiran Malaysia merupakan salah satu fungsi utama JPK. Persijilan ini menawarkan lima (5) tahap persijilan iaitu :

Sijil Kemahiran Malaysia (SKM) Tahap 1, Tahap 2 & Tahap 3
Diploma Kemahiran Malaysia (DKM) Tahap 4
Diploma Lanjutan Kemahiran Malaysia (DLKM) Tahap 5

Persijilan Kemahiran Malaysia boleh didapati melalui tiga (3) kaedah:

1. Melalui Latihan di Institusi yang Diiktiraf*
Kaedah melalui program latihan kemahiran di pusat-pusat bertauliah JPK bagi bidang & tahap kemahiran yang tertentu dan telah ditauliahkan.

2. Melalui Pengiktirafan Pencapaian Terdahulu (PPT)**
Kaedah mendapatkan Persijilan Kemahiran Malaysia melalui pengalaman lalu (kerja atau latihan) tanpa perlu menduduki ujian.
Calon dikehendaki mengemukakan bukti-bukti ketrampilan yang telah dimiliki untuk dinilai oleh Pegawai Penilai dan disahkan oleh Pengawai Pengesah Luaran yang dilantik JPK.

a) Mohon sendiri – Baca Panduan persijilan kemahiran malaysia melalui ppt – Ogos 2014 atau
b) Belajar melalui kursus – kursus induksi PP-PPT** yang dianjurkan dari masa ke semasa (purata 3 kali setahun) – Sesi akan datang pada 7-8 Oktober di Kepong, KL

3. Melalui Latihan Berorientasikan Industri (SLDN)
Kaedah latihan perantisan dalam Sistem Latihan Dual Nasional (SLDN) yang dijalankan di industri dan institut latihan kemahiran.

Faedah Persijilan Kemahiran Malaysia

 Persijilan Kemahiran diiktiraf oleh industri di Malaysia
 Persijilan Kemahiran Malaysia menyediakan suatu laluan kerjaya dan pembangunan diri yang menarik setanding dengan laluan kerjaya berasaskan kelayakan akademik.
 Persijilan Kemahiran Malaysia berupaya melahirkan pekerja mahir yang terlatih dan berkelayakan untuk mempertingkatkan daya saing industri tempatan di pasaran dunia.

Pusat Bertauliah Persijilan Kemahiran Malaysia

Pusat Bertauliah bererti penyedia latihan kemahiran yang telah diluluskan oleh JPK untuk mengendali latihan kemahiran dan menawarkan Persijilan Kemahiran Malaysia bagi bidang dan tahap kemahiran tertentu berdasarkan Standard Kemahiran Pekerjaan Kebangsaan (NOSS). Terdapat 5 kategori Pusat Bertauliah, iaitu:-
Pusat Bertauliah Awam (K)
Pusat Bertauliah Swasta (L)
Pusat Bertauliah Industri (I)
Pusat Bertauliah Persatuan (P)
Pusat Bertauliah Ujian Tanpa Musnah (NDT)

Calon boleh merujuk Senarai Pusat Bertauliah di dalam laman www.dsd.gov.my untuk mendapatkan maklumat-maklumat pusat bertauliah dan program-program kemahiran terkini yang ditauliahkan oleh JPK.

* Kami menawarkan khidmat runding pentauliahan pusat bertauliah. Sila hubungi 012-3123430 ataupun emel ke ismarteducare@gmail.com.

**
Induksi PP-PPT
Tarikh: 7-8 Oktober 
Masa: 8.30-5pm
Tempat: Kepong

Siapa yg patut hadir?
1) Berminat dilantik sebagai PP-PPT (syarat lantikan lain adalah pengalaman kerja >10 thn bidang berkenaan & SKM)
2) Berminat mohon SKM secara PPT (prosedur, syarat dan kaedah penilaian persijilan melalui kaedah PPT)
3) PB yang ingin mohon menjadi PB-PPT (perlu ada penyelaras PPT yang perlu ikuti kursus induksi PP-PPT)

422 thoughts on “What is Sijil Kemahiran Malaysia (SKM)?

    • Salam kemahiran Nabil, adakah anda memiliki SKM dari KV? Kalau tidak, ada pengalaman kerja sebelum ni ke fresh?

      Syarat perlantikan sebagai PP (Pegawai Penilai) di Pusat Bertauliah JPK adalah:

      1) Sijil Induksi PP-PPD-PPB
      2) SKM (Min Tahap 2)
      3) VTO

      Tapi kalau takda 1 & 2 lagi, boleh ambil dulu kursus VTO & pada masa yg sama dapatkan sijil-sijil tersebut.

      Kalau anda di Lembah Klang & lapang hari Ahad, anda boleh sertai batch VTO Jan 2016 di Kepong Metro Prima.
      Hubungi saya di 012-3123430 (Melvin) untuk maklumat lanjut jika berminat.

      • saya habis practical 23/3 dan grad pada bulan 8 insyallah andai kata saya grad saya memiliki diploma kemahiran malaysia tahap dan diploma vokasional malaysia

        • Nabil, maksud anda bila grad dapat DKM (Tahap 4) & DLKM (Tahap 5) ke?
          Kalau macam tu, boleh ambil VTO. Tolong rujuk emel anda, urgent.

          • inysallah jika saya grad saya dapat diploma vokasional malaysia (DVM) dan diploma kemahiran malaysia tahap 4 (DKM),boleh saya tahu kebaikan serta kelebihan VTO dan tempoh masa pembelajaran keseluruhan serta kos pembayaran wajib bayar.

          • Nabil, kelebihan sijil VTO boleh didapati disini (serta modul yang anda akan belajar)

            Ringkasan:

            Berpeluang menjadi tenaga pengajar (TP)/ Pegawai Penilai (PP) di Pusat-pusat bertauliah JPK/ Swasta.
            Berpeluang menjadi Tenaga Pakar dan didaftarkan dalam Direktori Pakar Industri Negara (DPIN).
            Berpeluang membuka/ membangunkan Pusat Bertauliah di dalam bidang kemahiran tertentu di mana Sijil Operasi Latihan Pokasional menjadi pra-syarat untuk tujuan tersebut.

            Tempoh masa serta yuran kursus telah diemel kepada anda sebelum ni (semalam)

  1. assalamualaikum encik.. maaf tanya. saya ada buat vto di pkz maju, tapi saya takada skm.. kalau saya dah habis buat vto ni, adakah saya boleh memohon untuk menjadi tenaga pengajar?

    • Farrah, sepatutnya soalan ini diajukan kpd pkz, tapi takpa, saya jawab 😀
      Kalau sekadar menjadi tenaga pengajar, tak menjadi isu tapi kalau nak dilantik sebagai Pegaawai Penilai (PP), wajib ada SKM 2 (dan ke atas)

      • salam tuan…sya jika tiada skm..tapi diploma politeknik layak tak sy ambil vto..pengalaman 3 tahun..boleh tak nk jadi tenaga pengajar secara part time kepada sesiapa..

        • Salam Danial, kalau nak jadi tenaga pengajar shj, tak wajib perlu ada VTO tapi ia membantu.

          Untuk dapatkan VTO, disyorkan mohon SKM secara PPT juga memandangkan anda dah ada 3 tahun pengalaman kerja.
          Juga, ambil kursus induksi PP-PPD (kursus 2 hari) kerana bersama VTO & SKM barulah lengkap untuk lantikan sebagai Pegawai Penilai (biasanya mengajar juga).

  2. Saya mempunyai Diploma dalam bidang Seni Kulinari dan mempunyai pengalaman bekerja di Hotel sebagai Chef. Saya tidak mempunyai SKM. Adakah saya layak mengambil Sijil VTO? Sekiranya layak bilakah tarikhnya?

    • Salam Azizah, anda layak ambil VTO & pada masa yang sama, disyorkan memohon SKM secara PPT untuk bidang kulinari.

      Tarikh mula 14hb Feb tapi pendaftaran tutup minggu ni.

  3. salam.. saya lepasan diploma perhotelan dan katering.. saya nak bertanya..saya layak ke memohon vto..dan apa syaratnya serta bila saya boleh memohon?

    • Salam kemahiran Hayati, adakah anda ada pengalaman bekerja? Jika ada, boleh mohon SKM secara PPT dan pada masa yang sama, ambil kursus induksi PP-PPD-PPB pada 20-21 Feb & VTO (mula 14hb Feb – Ahad ni)

      Untuk maklumat lanjut, boleh hubungi Melvin di 012-3123430, tq

  4. Salam,

    Saya ada 2 soalan.

    1. Cadangan pusat pengajian yang menawarkan kursus food and beverages tahap 3 di melaka dan johor. calon pelajar berumur 17 tahun. lepasan Skm tahap 2 di Kolej Imperia .

    2. Cadangan pusat pengajian yang menawarkan kursus penulisan kreatif bagi calon lepasan PT3 di melaka

  5. Salam admin…

    Saya telah berada di dalam industri lebih 15 tahun dengan melalui pelbagai cabang kemahiran i.e pengurusan restoran, operasi ladang ternakan serta pembangunan perniagaan. Saya mula sedar akan kepentingan agar kemahiran dan pengalaman saya ini diiktiraf oleh pihak berwajib demi masa depan saya.

    Apakah pihak saudara menawarkan perkhidmatan utk orang spt saya mendapatkan SKM-PPT seterusnya menjadi VTO? Ada cadangan untuk batch yang akan datang?

    • Iswazi, untuk permohonan SKM-PPT, anda memang layak, boleh mohon terus dgn JPK Cyberjaya (03-83214800).

      Berkenaan dgn VTO, saya akan emel anda butirannya. Intake akan datang: 16/30 April (tentatif)

  6. Salam,

    Saya nak tanya SLDN ni boleh ke disertai oleh orang perseorangan? Atau melalui syarikat sahaja? Apakah kursus yang ditawarkan oleh SLDN ? kalau nak sertai SLDN ni kena bayar yuran pendaftaran ke?

    Terima kasih.

  7. aslmualaikum tuan, saya memiliki spm shj dan tiada pengalaman bkerja lg, bagaimana cara saya nak mohon utk menjadi tenaga pengajar dan pegawai penilai? apakah kursus pertama dan sterusnya yang saya perlu ambil? mohon sangat pendapat dari tuan, trima kasih

    • Pertama sekali, ikuti kursus induksi PP-PPD-PPB. Namun, oleh kerana anda tiada SKM & tiada pengalaman kerja, kena kumpulkan pengalaman kerja yg berkaitan selama sekurang-sekurangnya 3 tahun sebelum anda boleh mohon SKM secara PPT. Lepas tu baru boleh ambil VTO.

      PP-PPD-PPB dijalankan minggu ni, kalau berminat & sempat, sila muat turun Borang Permohonan KIP

      • trima kasih tuan, saya ada lagi 2 soalan tuan. Bolehkah saya ambil kursus SKM tanpa secara PPT? dan adakah saya perlu mengikuti Kursus induksi terlebih dahulu dan selepas itu baru mengikuti kursus SKM? trima kasih tuan

        • Anda boleh ambil SKM secara berkursus di mana-mana Pusat Bertauliah JPK yg menawarkan program yang anda minati. Samada ambil kursus induksi ke SKM dulu, terpulang kepada anda.

  8. tumpang tya sya ada diploma kejuruteraan elektrik dan elektronik…klau saya ambil vto perlu ka saya SKM??..dan layak dk saya jdi tenaga pengajar

    • Firdaus, anda layak ambil VTO tapi kena juga mohon SKM melalui PPT.
      Layak jadi tenaga pengajar tapi kalau nak dilantik sebagai PP (Pegawai Penilai), kena ambil kursus induksi PP-PPD-PPB bersama SKM2 (atau lebih tinggi) & VTO.

  9. saya mempunyai diploma in culinary arts dan ada pengalaman bekerja selama 15 tahun di industri.Sekarang saya bekerja sebagai pensyarah di kolej hospitaliti dan telah masuk tahun ke 3…adakah saya boleh terus ambil vto?jika boleh bagaimana caranya…terima kasih.

    • Dina, anda kena mohon dapatkan SKM secara PPT dulu. Pada masa yg sama, anda boleh daftar untuk program VTO. Anda kat negeri mana?

  10. Salam tuan, sy hnya memiliki spm, tiada pngalamn bekerja, sy brcdg untun mngambil kursus sijil kimpalan. Tp di pusat kemahiran tu hnya ada sijil tahap 3 sahaja. Boleh ke saya ambil? Ataupun saya memerlulan sijil tahap 2 atau sebagainya? Maaf saya benar2 tak tau.

    • Syafiq, mungkin pusat tu hanya ditauliahkan untuk salah satu program ni.

      MC-024-3:2012 Proses Kimpalan Arka Kepingan Logam Shielded Metal Arc Welding Process (16-07-98) (08-07-99) (18-12-2012)
      MC-025-3:2012 Proses Kimpalan Gas Logam Gas Metal Arc Welding Process (08-07-99) (12-04-96) (18-12-2012)
      MC-026-3:2012 Proses Kimpalan Arka Gas Tungsten Gas Tungsten Arc Welding Process (16-07-98) (18-12-2012)
      MC-027-3:2012 Proses Kimpalan Arka Berteras Logam Flux Core Arc Welding Process

      Jadi, teru ke tahap 3, anda boleh ambil, tiada masalah.

  11. Salam 1 Malaysia,

    Saya ingin bertanya, sekiranya ade sijil kolej komuniti dlm bidang servis kenderaan ringan, SKK (M) adakah saya layak mengambil VTO? sekiranya layak bagaimana ingin membuat permohonan.

    • Noraliza, anda ada pengalaman kerja tak?
      Kalau ada, boleh mohon SKM secara PPT dan pada masa yg sama ambil VTO.
      Anda tinggal negeri mana?

  12. saya nak tanya.. klu nak ambl SKM secara PPT, bolehkah saya direct ambil SKM tahap 3? pengalaman kerja sy dah lebih 3 Tahun..

    • Sylvia, anda boleh mohon secara single tier tapi risikonya adalah kalau anda tak cukup bukti untuk mana-mana duty/task @ CU, anda tidak dapat apa-apa pun.

  13. Helo…sy nak tanya..dlu lepas abis belajar saya xpg convo untuk ambil diploma sy..jd nak tanya mcmna sy nak dapatkan sijil sy tu?

  14. Saya dah call…. dorg ckp sijil tu dah d htr ke putrajaya..so mcmna sy nak dptkn dari putrajaya…admin blh tak bantu saya bagi info bahagian apa n mcmna saya nak dptkan sijil tu…tq

    • Carla, info ni patutnya dapat dari kolej tersebut, itu adalah tanggungjawab mereka. Kamu cuba hubungi 03-88865482 (kaunter JPK) dan beritahu mereka masalah kamu. Siap sedia dgn maklumat bila grad, dimana belajar dsgbnya.

  15. Assalamualaikum. Saya nak tanya, adik saya lepasan KV dan dah ada skm tahap 3, ke mana patut dia pergi sebab dia berminat nak sambung belajar.

  16. saya lepasan spm . saya terima surat tawaran diploma kemahiran malaysia . saya cuma ada 2 krdt . adakah saya layak ? . lagi satu kalau saya masuk , dkt mana tmpt yg saya akan belajar

  17. Salam admin.

    Nak tanya, saya seorang pelajar ijazah sarjana muda dan baru tahun pertama sesi 2015/2016 ini. Tapi saya rasa nak berhenti buat degree sekarang dan masuk ke ilp untuk ambik kursus teknologi automotif. tapi boleh ke? sebab saya sebelum masuk degree saya belajar kat matriks. Sijil yg saya maksudkan tu, adalah SIJIL TEKNOLOGI AUTOMOTIF (SKM TAHAP 2 & 3) , BE006.

  18. Assalamualaikum. Nak tanya, saya sudah 12 tahun buka kedai jahitan. Hanya ada sijil tak rasmi sahaja. Seandainya saya ingin kursus VTO, adakah perlu ambil skm tahap 1,2,3 secara ppt dulu.
    Boleh saya tau, area negeri sembilan di mana boleh saya rujuk perkara berkaitan

    • Hidayu, ya, kalau nak ambil VTO, kena ambil SKM, kurang-kurangnya sampai Tahap 2.

      Kalau area NS, JPK Cyberjaya paling dekat (untuk SKM melalui PPT).
      Untuk VTO, anda boleh rujuk dengan kami sebab kami akan ada kemasukan baru pada 18/6 nanti.

  19. Assalamualaikum,saya nak tanya untuk kemahiran elektrikal bagi tahap 1 2 dan 3 mengambil masa berapa lama?Adakah saya akan mendapat elaun sepanjang mengikuti program tersebut.

    • Syamil, kalau 3 tahap, lazimnya 2 tahun. Untuk program SLDN atau program tajaan khas tertentu baru ada elaun. Tolong rujuk kpd bahagian SLDN JPK Cyberjaya untuk maklumat lanjut.

  20. Salam admin,saya nursyamimi nak bertanya,saya ada skm 1 dan 2 dalam pelukis pelan. Boleh ka saya trus smbg vto atau perlu ambil skm 3 dahulu dab di mana saya perlu sambung pengajian itu? Saya dari area kedah.mohon admin bantu saya.

    Terima kasih.

    • Mimi, anda boleh terus sambung VTO sebab syarat min adalah SKM2. Namun, kalau ada pengalaman kerja, digalakkan mohon SKM 3 secara PPT pada masa yg sama supaya anda boleh jadi PP untuk Tahap 2.

  21. assalammualaikum admin, sy nk brtnya, sy kelulusan diploma IPTA, kalau sy ingin mengambil SKM tahap 3, adakah saya layak ? atau sy perlu mula dri bawah iaitu skm 1&2 ?

    • Atifah, bergantung pada bidang apa kelulusan diploma anda. Juga, adakah anda ada pengalaman kerja?
      Kiranya bidang anda tiada Tahap 1 & 2, jadi terus mohon Tahap 3 tapi kalau ada SKM1&2, mesti mula dari 1, namun boleh mohon serentak, 1 hingga 3.

  22. Salam tuan..saya minat dalam bidang wiring dan nak jadi kontraktor wiring..adakah saya perlu skm?bagaimanakah caranya?saya duduk di n9.

  23. Sye ad skm tahap 3 dalam teknologi peyejukbekuan dan penyaman udara. . .jika nak sambung DKM brape tahun tempoh pengajian?

  24. Saya merupakan tingkatan empat. Baru baru ini, sekolah saya ada membuka aliran PVMA yang mana dulunya kelas katering biasa. Kelebihannya mempunyai sijil SKM, sijil MPAK, sijil SPM. Cikgu beritahu bahawa masa depan akan menjadi cerah. Tetapi banyak saya dengar tentang sijil SKM tidak membawa langsung apa apa makna. Saya takut saya akan dipersiakan oleh kerajaan setelah sekian lama belajar untuk mendapatkan sijil itu, saya risau. Saya masih buntu apakah hala tuju saya akan menjadi baik apabila besar nanti. Saya banyak berbincang dengan guru PVMA saya. Kalau saya sudah habis sekolah menengah nanti bolehkah saya memohon aliran lain contohnya memohon kolej lain. Walaupun cikgu dah menetapkan kolej mana yang sesuai untuk aliran PVMA saya?

    Tolong WhatsApp saya di nombor: +60136084413

    • Noor, memandangkan anda akan dapat 3 sijil- sijil SKM, sijil MPAK, sijil SPM, saya tidak nampak ada apa-apa kekurangan.
      Masa anda hanya akan dipersiakan oleh diri sendiri sahaja, bukan kerajaan ataupun guru anda. Timbalah ilmu sepenuh jiwa, ia akan menjadi milik kamu selama-lamanya. Sijil tu hanyalah batu asas kepada perkara yang lebih besar, ilmu tu yg paling penting.

      Dan kiranya anda ada SKM & keputusan SPM pun bagus, nak mohon kolej lain memanglah tidak menjadi masalah. Hanya diri anda shj dapat tentukan hala tuju anda, jadi buat masa ni, memandangkan anda masih tidak tahu lagi apa yang anda betul-betul minat, terokailah semua bidang yang anda diberi peluang.

      Harap nasihat ni dapat sedikit sebanyak membantu walaupun saya bukan guru kaunseling kerjaya 🙂

  25. Nak tanya kalau kina nak ambil skm menggunakan kaedah ppt perlukah kita semua core dalam cpc kan.. jikalau bidang yang kita ambil itu ada elective skali perlukah kita lengkapkan juga atau hanya CORE sahaja? terima kasih

  26. Asskum saya nak tanye anak saya habis berlajar pd hujung bulan ni 30.6 2016 skm 2 di giat mara ambil jurusan jurutrapis sekarang ni beliau mahu melanjutkan lagi utk ambil skm 3 dimana kah perlu anak sy rujuk..sy di johor bahru

  27. Sy berkerja sebagai pengasuh & pengajar pra sekolah swasta dlm masa yg sama selama 3 tahun.Boleh ka sy mohon SKM?Jika boleh,perlukah sy mohon SKM-PPT dahulu atau boleh terus mohon SKM tahap 1 & 2 sekaligus?dan adakah ia mengambil masa yg lama?

    • Nofa, kamu boleh terus mohon SKM untuk CC-011-3:2-13 (Early Childhood Education) berdasarkan pengalaman anda. Ia terus ke Tahap 3, tiada 1&2. Kaedah PPT.

  28. Salam admin,
    Tumpang tanya. Saya ada skm tahap 3 bidang teknologi binaan Bangunan. boleh ke saya menjadi pengajar di institut kemahiran tanpa sijil VTO?

    • Roger, kalau setakat jadi pegajar, tak menjadi masalah walaupun tanpa VTO asalkan institut kemahiran tersebut perlukan pengajar dan bukannya pegawai penilai (PP).
      Untuk PP, perlu juga sijil induski PP-PPD & VTO.

  29. Salam admin.. saya merupakan pemegang sijil kompetensi PW2 dan chargeman AO serta telah bekerja selama 3bulan.. Boleh kah saya ambil SKM melalui kaedah PPT?? Jika boleh, tahap berapa yang saya layak ambil?? Bagaimana cara untuk memohon??

  30. Hi admin, sy mempunyai diploma bridal & fashion make up tp keluaran academy dan pengalaman sy br setahun sy nak tnya adakah sy perlu ambi skm dahulu atau bagaimana caranya dan apa syarat-syarat yg perlu untuk mengikut kursus lanjutan? terima kasih admin . 😊

  31. Assalam admin. Saya pernah mengikuti kursus di giat mara secara part time dan telah menghabiskan semua modul pembelajaran.Namun malangnya Atas faktor-faktor tertentu saya memperoleh keputusan tidak terampil. Di sini saya ingin bertanya adakah saya layak memohon skm secara PPT atau saya perlu belajar semula kesemua modul berikut? ..untuk pengetahuan admin juga sy telah pun bekerja dlm bidang hmpir 3 tahun..mohon penjelasan admin. terima kasih.

    • Farahain, memandangkan anda dah ada pengalaman kerja 3 thn, anda boleh mohon secara PPT. Jika ada bukti mana-mana duti yg kamu telah terampil pun boleh disertakan nanti sebagai sebahagian dari bukti dalam portfolio anda nanti.

  32. Asalam admin.. Saya pelajar Vokasional.. Saya masih belajar lagi .. masih ada setaun untk dapatkn DKM.. tapi saya ingin behenti di Tahap 3..sbb hal tertentu..Kira saya cuma sah ada SKM tahap 2.. Boleh ka saya dapatkn kolej lain untk smbng belajar..menggunakn skm2 sbb saya x dak spm

  33. Salam..sy baru dpt sijil skm2 &skm3.sy daftar di pusat bertauliah swasta.kalau sy nk mohon secara online diploma dan langkah seterusnya yg perlu sy buat.tq.

  34. salam. admin saya ada skm tahap 3 dalam bidang komputer soalan saya bolehkah saya memohon ke ilp walaupun keputusan spm saya agak teruk?

  35. Salam tuan. saya mempunyai pengalaman mengajar selama 10 tahun dalam bidang elektrik. saya baru ambil skm tahap 3. pertanyaan saya;
    1) sy pernah menghadiri induksi pada tahun 2005 (mlvk). bolehkan diterimapakai lagi.
    2) sy bertukar tempat kerja dan tidak lagi mengajar dlm elektrik (memegang jwatan peg); bolehkan sy mengambil vto?

    terima kasih.

    • Zairi adakah anda pernah dilantik sebagai PP, PPD ke PPB selama ni? Jika ya tapi dah berhenti, dah berapa lama tak dilantik?
      Ya, boleh ambil kursus VTO. Anda kat negeri mana?

  36. Assalamualaikum tuan, dahulu saya bersekolah di sekolah vokasional kemaman mengambil kos Elektrik & Elektronik dan mempunyai sijil SPM. Setelah itu, saya berjaya menamatkan pelajaran Diploma of Engineering Technology in Electrical & Electronics di UniKL British Malaysian Institute(BMI). Sekarang saya berhasrat untuk mngambil sijil teknologi kejuruteraan elektrik kuasa(chargeman a1). Persoalan saya, adakah SKM tahap 1, 2, 3 (juru elektrik) perlu diambil sebelum sambung kepada chargeman? WAJIB diambil atau tidak? Adakah SKM ni berkaitan juga dengan modul chargeman? Atau SKM ini berkaitan dengan modul chargeman? Dan adakah SKM tu sama dengan PW?
    *hal ini kerana ada kenalan saya, dia mengambil SKM 1,2,3 dan menyambung diploma lanjutan elektrik kuasa. Jadi baru lah dia memperolehi sijil chargeman.

    • Ikmal, saya rasa SKM tidak wajib ada sebelum sambung kepada chargeman, tapi patutnya ada kaitan.
      Baik rujuk dgn ST.

  37. salam,saya ad pertanyaan saya bru abis skm level3 electronic dan berhasrat untuk sambung pelajaran..di manakah tmpt yg sesuai dan jika saya ambil kos lain contohnya electric adakah saya kene mula dri bawah atau terus smbung…

  38. Salam, saya ingin bertanya. Saya sedang belajar SKM Pastri tahap 2 dan sekarang umur saya sekarang 16 tahun. Kalau saya sambung terus tahap 3 maknanya saya akan habis tahun depan umur 17 tahun. Memandangkan tahun depan sepatutnya saya akan ambil spm, tetapi saya tidak ambil sebab telah mengambil skm tahap 3. Jadi, kalau saya minta kerja dengan sijil skm tanpa sijil spm adalah saya boleh mendapatkan pekerjaaan tu. Sebab saya takut kalau tiada sijil spm saya x boleh dapat kerja walaupun saya ada sijil skm..Saya nak tahu pendapat samada saya perlu ambil spm atau pun tidak?

    • Ira, ini pandangan saudara Rizan- Exco Majlis Belia Malaysia (MBM)

      “1. Boleh bekerja menggunakan SKM Tahap 3 dalam bidang yang anda mahukan.
      2. Jika anda bercita-cita ingin bekerja dalam bidang PASTRI di bawah sektor kerajaan (ada ke bidang n i? kerajaan ada hotel ke? hehehehe), pastinya SPM di jadikan asas perjawatan.

      Nasihat saya:
      Terus gunakan SKM 3 apa b idnag pun untuk bekerja.
      Timba pengalaman bekerja antara 2-3 tahun
      Kemudian, pohon masuk UMP ambil bidang pengurusan atau penyeliaan yang boleh membantu anda pertingkatkan kemahiran pekerjaan anda. UMP ialah Universiti Malaysia Pahang yang sudah membuka laluan kepada lulusan SKM”

      BANGGA dengan pilihan yang anda buat. Jangan asik momokkan dengan hal SPM ni. Paling penting anda belajar bersungguh2 dan mahir dalam bidang yang anda pilih di mana akhirnya anda akan menjadi pekerja mahir dalam usia yang muda 🙂

  39. Assalamualaikum dan salam sejahtera. Apakah syarat memohon kursus Chargeman A1 secara sepenuh masa di sebarang institusi yang menawarkannya jika sudah mempunyai Diploma Kejuruteraan di IPTA.

  40. Assalamualaikum admin, saya lepasan diploma dari politeknik dalam kursus penyejukan dan penyaman udara adakah saya layak untuk memohon jawatan sebagai guru di sekolah vokasional..?

  41. As salam

    saya ingin bertanya, berapa lamakah tempoh peserta akan memperolehi sijil SKM selepas mereka tamat belajar? Misalnya peserta mengambil Kursus Jurudandanan Rambut Tahap 1 di institusi yang diiktiraf oleh JPK.

    • Rata-ratanya 2-3 bulan, kadangkala mungkin lebih lama & bukannya silap institusi kerana pihak JPK lambat proses.
      Semak dgn institusi anda kiranya ada kelewatan, tanya mereka kenapa.

  42. assalamualaikm tuan..saya lepasan ijazah sarjana muda kejuruteraan awam di salah satu ipta..saya ingin mintak pencerahan dari pihak tuan..saya berminat untuk mengambil skm..apa yang perlu saya lakukan untuk langkah pertama dan baru-baru ni saya ade memohon jawatan guru di kolej vokasional untuk pengambilan tahun 2016..dinyatakan pada syarat2 permohonan tersebut keutamaan akan diberikan pada calon yang mempunyai skm tahap 3..tetapi lepasan ijazah juga masih boleh memohon..saya mohon pencerahan pihak tuan..apa yang sepatutnya saya buat?

    • Salam Lin, anda boleh mohon SKM secara PPT, sila rujuk sini.

      Jika anda ada SKM, anda boleh mengajar program SKM & diploma KV. Kalau takda, cuma boleh mengajar program diploma KV.
      Kalau ada VTO & SKM3, boleh dilantik sebagai Pegawai Penilai program SKM pula.

  43. Assalamualaikum tuan. Saya lepasan sijil modular kebangsaan. Saya nak tahu adakah saya layak untuk memohon dkm tahap 4? Atau perlu mengambil skm tahap 1-3 juga? Mohon penjelasan.

  44. salam..
    saya mempunyai sijil kemahiran tahap 1&2 dandanan rambut.pengalaman bekerja selama 14 tahun dalam bidang rambut.saya berminat dengan skm 3 ,dkm dan Vto.Bagaimana nak mohon Ppt dan diamana tempat untuk saya ambik kursus vto.saya sekarang menetap di perlis.Terima kasih

  45. Assalamualaikum, saya lepasan diploma kejuruteraan mekanikal dan berminat untuk menjadi pengajar , namun begitu saya tidak berhasrat untuk menyambung ijazah dan berminat untuk mengambil sijil VTO,adakah sy layak untuk mengambil sijil VTO? dan adakah diploma mekanikal+VTO saya layak untuk menjadi tenaga pengajar? seandai nya perlu mengambil SKM dahulu, adakah saya perlu mengambil dari SKM 1?

    • Shima, anda layak ambil VTO, boleh mengajar tahap diploma dgn kelulusan anda sekarang+VTO.
      Dah ambil kursus induksi PP-PPD belum?

  46. Assalamualaikum tuan.
    Saya seorang guru. baru 6 tahun mengajar mata pelajaran Kemahiran Hidup dan Ekonomi Rumah Tangga. Boleh tak saya mohon SKM?

    macam mana saya nak mohon program yang sesuai dengan pengalaman saya kerana saya mengajar asas memasak dan menjahit.

    • Pn Asilah, anda boleh rujuk dgn Daftar NOSS untuk semak program apa yg berkaitan.
      Baik puan beli NOSS program HT-012-2/3 & TA-011-1/2/3 untuk mengkaji samada anda terampil & layak memohon SKM secara PPT.

  47. assalamualaikum tuan..

    saya sedang berkhidmat di salah sebuah pusat latihan swasta..
    saya memiliki skm 1 2 3, vto serta kursus induksi dalam bidang pembuatan pastri..

    soalan saya..
    bagaimanakah cara permulaan saya untuk membuat PPT tahap 4 dalam pembuatan pastri..

    terima kasih..

  48. Asalamualaikum Tuan,

    Saya ingin bertanya,adakah DLKM Tahap 5 setaraf dengan Ijazah Am?

    Terima Kasih Tuan,

  49. assalamualaikum en, mohon bertanya..

    Bagaimana hendak menjadi pegawai penilai di IKBN @ILP? Saya mempunyai skm tahap 1, 2, 3 dalam bidang pelukis pelan senibina dan sijil vto.. saya ingin menjadi tenaga pengajar di IKBN @ ILP.

    • Leena, kalau ada sijil induksi PP-PPD, dah boleh mohon dgn IKBN@ILP@ mana-mana PB swasta ke awam.
      Dah ada sijil ni tak? (kursus 2 hari). Anda tinggal mana?

  50. Salam.. sy merupakan plajar ijazah sarjana muda pendidikan teknologi maklumat..baru habis blaja.. tgh tunggu konvo bln 9.. sy berhajat ingin menjdi tenaga pengajar di kolej vokasional..boleh ke? Apakah y perlu sy lakukan? Perlukah sy mengambil SKM?

  51. Assalammualaikum & Salam Sejahtera.

    Saya mempunyai sijil kecekapan latihan tenaga pengajar NIOSH dan CIDB.
    Background saya dalam bidang HSE / SHO. Sebelum itu, pengalaman saya juga pernah bekerja didalam bidang elektrikal. Boleh saya join VTO?Boleh admin email saya untuk sedikit penerangan dan saranan berkaitan VTO?

    Email saya : muhamad.rozaly@gmail.com

    • Salam kemahiran En Muhamad, kalau ikut kriteria, sijil kecekapan latihan tenaga pengajar NIOSH dan CIDB tidak diluluskan oleh Ketua Pengarah Pembangunan Kemahiran untuk mengajar bidang kemahiran, jadi tuan kena juga ambil VTO.

      Namun, anda boleh rujuk NOSS VTO dulu, mungkin ada peluang ambil secara PPT (Pentauliahan Pencapaian Terdahulu), tak perlu ikuti kelas seperti calon yg fresh, cuma perlu kumpulkan bukti ketrampilan anda, bangunkan WIM yang sedikit & bentangkan kepada panel nanti.

      Jadi, langkah pertama adalah beli NOSS dulu. Boleh beli dari JPK ataupun dari kami, cuma RM20 shj.

  52. Selamat Petang, Sy pelajar lepasan form 4.Baru habis SKM1 & SKM2 dlm kemahiran Megatronik tp minat sy lebih kepada automotif. Since kolej yg sy daftar ni tiada kursus aotomotif. Adakah sy masih boleh memilih automotif sebagai intership sy atau mesti teruskan dengan Megatronik? Sy dlm kekeliruan.

  53. Salam.. sy nak tanya.. sy ada skm tahap 1, 2, & 3.. dh 3tahun habis.. sekarang ni sy nk sambung nak ambil skm tahap 4.. tp nak buat pembelajaran jarak jauh(PJJ).. belajar sambil bekerja.. jadi soalan sy.. skm tahap 4 boleh buat PJJ atau tidak?? Dan kalau boleh, tolong cadangkan di mana tempat belajar yg sesuai dan mengambil berapa lama untuk habis skm tahap 4 jika PJJ.. tq..

  54. Salam Rosli, DLKM & VTO adalah 2 bidang yg berlainan.
    DLKM adalah persijilan dlm bidang kemahiran anda, contohnya multimedia kreatif .
    VTO pula adalah sijil teknik mengajar, DIWAJIBKAN jika anda nak jadi Pegawai Penilai mana-mana Pusat Bertauliah JPK & berguna juga untuk menjadi sebagai seorang tenaga pengajar.

    Dari apa yg anda tulis, Diploma multimedia kreatif anda tu bawah MQA (akademik)? Jika ya & ada nak lanjutkan ke diploma lanjutan ke ijazah (akademik), rujuklah dgn universiti IPTA/IPTS yg menawarkan program ni, tiada kaitan dgn DKM/DLKM, kecuali anda nak pilih jalan kemahiran.

  55. Assalamualaikum ,saya nak tanya ,saya ada sijil kemahiran malaysia tahap 1 ,kat mana saya boleh sambung sijil tahap 2,3 dan 4 ,sebab saya tidak mempunyai SPM ,kalau boleh bantu tolong saya eh ,berharap sgt ,

  56. Salam admin , sy lulusan sijil teknologi kejuruteraan elektrik dkt ikm . sy plan nak smbg diploma teknologi kejuruteraan fabrikasi logam dkt Unikl Mfi . Soalan sy: boleh kh sy ambil diploma kejuruteraan tek. fabrikasi logam sedangkan sy lulusan tek.kejuruteraan elektrik?

  57. Assalamualaikum …admin sy nk tanye,klau lepasan kolej vokasional, nak ambil vto pjj ade ke? Sebab Adik sy akn grad Dari kV dgn dkm@ sijil tahap empat… Harap admin dpt reply di email..terima kasih

  58. Asalammualaikum. nama saya muhamad firdaus. sya nk tnya SKM LVL 1 dan 2 yang saya ada sekarang layak x kalau saya nk memohan vto. minx maaf saya x bca yang first td sbb saya nk twu dri EDMIN sendri. saya ambik sijil skm untuk teknologi komputer dan rangkaian. jdi sekarang sya masih dalam practikal. sya hbis dlm bulan 20.9.206. jdi sya masih lagi belum dapat colect sjil skm 3 lgi. sbb practikal blum hbis.
    jdi saya kalau sya nk memohon vto .
    jdi soalan saya
    1. mcm mna nk memohon vto
    2. andai kta kalau sya da dpt memohon vto tu. jdi vto tu sya bt di tempat sya belajar atau boleh cri tmpt lain.

    sya bnyk seach dkt google untk cri kerja. tngtang kursus yang sya ambik tp kebnyakan yg sya tngok kelayakan diploma lbih bnyk dri SKM.
    jdi jalan yg sya nampak cerah amik vto. atau pun lau ada job yang sma dengn kemahiran yg sya ada.
    jdi sya harap admin boleh reply. terima kasih
    #SatuMalaysia

    • Salam Firdaus,

      Anda layak mohon VTO
      a) Mohon VTO dgn CIAST – PERCUMA tapi kena cuba nasib & buat sepenuh masa
      b) Mohon VTO dgn PB Swasta – Berbayar, yuran & jadual masa bergantung mana kamu belajar. Anda kat negeri mana?

  59. Salam sejahteta.
    Saya ada diploma teknologi maklumat dan ada pengalaman kerja lebih dr 4 tahun dlm bidang. Jika saya ambil skm ppt dan vto adakah saya layak utk menjadi tenaga pengajar atau apa-apa jawatan yg sesuai di pusat2 kemahiran seperti ilp/adtec/kolej komuniti/giat mara?

    Terima kasih admin

    • Khairi, anda cuma layak mohon SKM secara PPT untuk teknologi maklumat. Untuk VTO, kecuali anda ada pengalaman MENGAJAR bidang teknologi maklumat, mungkin layak mohon secara PPT, kalau tidak, kena ikuti kursus, separa masa di PB swasta (berbayar) ataupun CIAST secara sepenuh masa (Percuma).
      Dengan adanya SKM & VTO (dan juga sijil induksi PP-PPD-PPB), anda bukan sahaja layak jadi pengajar tetapi Pegawai Penilai (tandatangan/nilai portfolio calon) di pusat2 kemahiran awam seperti ilp/adtec/kolej komuniti/giat mara & juga swasta.

      Khairi kat negeri mana?

  60. as salam saya nak tanya tarikh keahlian/sijil ape maksud nya??saya ada isi borang tapi x taw ape maksud tarikh keahlian/sijil…ke tarikh first kita masuk??boleh tolong x admin??terima kasih..

  61. Assalamualaikum admin.. Sy berumur 21 tahun… Semasa tingkatan 4 dan 5 sy belajar di skola vokasional dan mengambil sijil skm tahap 1 dlm bidang pelukis pelan senibina.. Then after tu sy lari daripada course pelukis pelan.. Sy sambung sjil diploma boradcasting and film.. So skrg sy sgt nak sambung balik sijil skm tahap 2 dlm course pelukis pelan senjbina.. So boleh tak admin bantu sy jelaskan bagaimana untuk sy sambung sijil skm tahap 2?

  62. salam admin..sy nk tanya..
    sy ade skm tahap 1 juruteknik kenderaan. dan sy sudah 2 tahun berpengalaman kerja dalam bidang automotif. soalan saya bagaimana sy hendak mohon skm 2 dan 3 bidang yg sama dan bolehkah skm 2 dan 3 diambik pada masa yg sama.. akhir sekali bape lamakah pengalaman yang diperlu untuk sampai skm tahap 3.

  63. SALAM SAHABAT.ANAK SAYA BARU 15 TAHUN BARU BARU INI GURU SEKOLA MEMAKLUMKAN SESIAPA YG BERMINAT UTK MENGITUTI KOS KIMPALAN DAN ATOMUBIL , DI SEBUAH SEKOLA NOBEL SCHOOL SELAMA 2 TAHUN SPM DI SANA GI TAIPING. SAYA BUNTU TOLONG ADMIN JELASKAN .

    • Salam En Abd Rahim, anda buntu dari segi apa?
      Kalau anak memang tiada minat dalam akademik, bolehlah cuba. Kalau tahu anak berminat bidang tu, pergilah ambil kursus tu.
      Tapi yang saya tak tahu, anda tinggal mana, kursus tu percuma ke berbayar dsbgnya.

  64. Selamat sejahtera. Saya mempunyai pengalaman bekerja di sektor perbankkan selama lebih 22 tahun dan sekarang umur saya 45 tahaun. Soalan saya
    1. Adakah saya masih layak memohon utk mengikuti kursus yg dianjurkan oleh SKM
    2. Jika layak, bagaimanakah cara untuk saya memohon
    3. Boleh tak saya nak mendapatkan penjelasan lebih detail tentang SKM dan mendapatkan nasihat mengenai kursus apakah yg layak atau yg sepatutnya saya mohon.

    Terima kasih.

  65. Assalamualaikum ,

    Sekarang saya sedang bekerja sebagai designer furniture untuk mendapat yang lebih khususnya dalam laluan manfacturing dan production kelayakan saya sekarang (IJAZAH SARJANA MUDA REKABENTUK INDUSTRI).Tujuan saya apakah saya menyertai vto mendapatkan kelayakan untuk mengajar kepada pelajar-pelajar khususnya ilp,ikbn,@kolej voksnal malaysia di sebabkan kpli dan dpli sekarang tidak pembukaan lagi?

    Soalan ke 2.

    Adakah pasti apa bila pekerjaan yang tetap? Di mana link yang harus buat selepas memiliki sijil vto

    Soalan ke3

    Sijil tahap berapa yang saya harus peolehi untuk melepas syarat mengajar.Sedangkan saya memiliki diploma dan ijazah.

    Soalan ke4

    Untuk memiliki sijil kemahiran,tidak ada ke cara lain selain ciast (FULL-TIME),
    iaitu melalui kolej-kolej kemahiran yang lain.

    Soalaan ke5

    Ciast ada tidak menerima pelajar yang menggunakan sistem (PJJ) peljaran jarak jauh seperti ijazah atau master.

    Soalan ke6

    Adakah selepas melengkapi semua syarat adakah tangga gaji mengikut kelayakan dan pengalaman yang kita ada?

    • Salam Syahrul,

      1) Tak berapa faham soalan anda
      2) Anda kena cari Pusat Bertauliah JPK swasta mahupun awam untuk mohon kerja. Tiada siapapun boleh JAMIN anda pekerjaan, ia bergantung pada usaha anda mencari kerja. Boleh rujuk http://www.dsd.gov.my untuk Carian Pusat Bertauliah.
      3) Jika sekadar mengajar, anda layak mengajar diploma kemahiran dgn kelayakan ijazah & VTO anda. Tapi jika nak dilantik sebagai PP, perlu dapatkan SKM Tahap 3 ke atas.
      4) Untuk dapat SKM, anda boleh mohon secara PPT jika ada pengalaman kerja.
      5) Tak silap saya tiada
      6) Sepatutnya ya

  66. hello admin, saya pun mengalami msalah yg mcm wan katakn, bgaimana kita nak tau no. ahli untuk sijil kemahiran malaysia?

    sya ada masalah untuk mngisi bhagian tersebut di borang spa.gov.my di bhgian maklumat tambahan… tq admin…

  67. Assalamualaikum. Tuan admin. Sy sakinah dri kuala kangsar Perak. Mcmna cara saya nak mohon sijil kemahiran Malaysia tahap 2&3? Sy sedang bkrja bhg pembantu tadbir pt/po bhg pendidikan.

    • Sakinah, anda boleh mohon secara PPT jika ada pengalaman kerja. Sila baca Panduan Permhonana secara PPT dalam laman web ni untuk maklumat lanjut.

    • Masturina, anda boleh ambil VTO, cuma internship – praktikal mengajar nanti mungkin kena buat di ABM (bidang berkaitan).
      Anda kat negeri mana? Boleh ambil secara separa masa?

  68. Saya nak tanya

    dalam sektor kerajaan ada tulis
    Spm/svm/skm/sijil

    Saya ni nak mohon kerja kerajaan boleh ke guna skm tahap 2 saja.saya tak ada spm

  69. Salam admin,blh mohon dkm dgn cara ppt. Harap pihak admin dpt jelaskan dgn lanjut,pensyarah ilp sy prnh ckp dgn pengalaman kerja pihak jpk akan mengesahkan yang kita akan dpt skm4. Btl ke??

  70. Salam Tuan. Jika individu memiliki sijil tahap 4 dalam bidang IT dan telah mendapat pekerjaan, adakah individu tersebut layak untuk menjalani pembelajaran jarak jauh di Universiti yg sedia ada?

  71. Untuk menjadi tenaga pengajar SKM, adakah terdapat had umur tertentu untuk mendapat PPT?

    Bolehkah warga tua yang berumur 60 tahun ke atas masih boleh menjadi PP in Pusat Bertauliah?

  72. Mohon pandangan admin: suami saya berpengalaman bekerja dlm bidang pereka grafik selama 20 tahun…baru tau kewujudan skm ni…dia bercadang utk menjadi pegawai penilai. Apakah langkah pertama dan seterusnya yg perlu diambil. Apakah ada had umur utk menjd peg penilai

    • Salam Azizah, jika suami anda nak dilantik sebagai Pegawai Penilai, pertama sekali kena ambil kursus induksi PP-PPD (8-9 Oktober di Kepong Metro Prima, yuran RM350).

      Sementara menunggu kursus ni, dia perlu mohon SKM bidang pereka grafik secara PPT.

      Akhir sekali, dia juga perlu ikuti kursus VTO (dapatkan sijil pengajar vokasional) secara separa masa (hujung minggu, pengambilan tak tahu lagi)

  73. As Salam Admin..

    Saya ada soalan..saya berjawatan ft19 di salah sebuah jabatan kerajaan. sebelum ini ada kenaikan pangkat ke fa29 melalui sijil2 tertentu..boleh saya tahu adakah sijil skm level 3 sama taraf dengan sijil politeknik terutama dalam bidang teknologi maklumat?..

  74. Assalamualaikum..

    Saya ada soalan. Saya mempunyai SKM 2&3, VTO and sijil induksi dalam bidang akaun. Layak kah saya menjadi tenaga pengajar? Jika layak. Bagaimana cara nak mohon jadi tenaga pengajar? Soalan sy kdua. Saya mempunyai hajat untuk menyambung pengajian dalam bidang akaun dan mengambil ijazah secara separu masa. Adakah saya layak untuk memohon pendidikan jarak jauh (pjj) d mana-mana universiti awam? Jika ya. Bagaimana untuk saya mengemukakan permohanan tersebut?

    Terima Kasih.

    • Salam Aisyah, anda bukan shj layak jadi tenaga pengajar tetapi juga dilantik sebagai Pegawai Penilai bidang akaun.
      Anda kena berkhidmat di Pusat Bertauliah JPK yg menawarkan program perakaunan, mereka akan melantik anda sebagai PP mereka.

      Untuk soalan kedua anda, saya tidak layak menjawab kerana tak cukup pengetahuan, sila rujuk dgn universiti awam/swasta pilihan anda.

  75. Salam admin.. saya lepasan stpm .. saya berminat untuk menjadi tenaga pengajar.. macam mana kalau saya nak menjadi tenaga pengajar dalam bidang terapi kecantikkan.. apa yang perlu sya ambil untuk menjadi tenaga pengajar.. mohon penjelasan admin…

    • Aishah, pertama sekali, anda kena dapatkan SKM untuk bidang terapi kecantikkan, melalui Pusat Bertauliah, swasta ke awam pun boleh. Kemudian baru ambil kursus induksi & VTO.

    • Yiting, bergantung kepada program tersebut. Jika ada Tahap 1&2, anda perlu dapatkanny dulu. Jika program tu tiada Tahap 1&2, jadi terus ambil Tahap 3.

  76. saya mempunyai sijil kulinari dari kolej komuniti. dan sudah 2 tahun bekerja di bidang ini. Saya ingin menjadi tenaga pengajar. bagaimanakah caranya?

    • Zul, anda boleh mohon SKM secara PPT.
      Kalau setakat nak jadi tenaga pengajar, anda kena tanya pusat latihan masing-masing apakah kriteria mereka tetapi jika nak dilantik sebagai Pegawai Penilai (mengajar juga), anda perlu ada:

      1) Sijil induksi PP-PPD (8-9 Oktober di Kepong Metro Prima, 8.30-5pm, RM350)
      2) SKM bidang penyediaan makanan (kulinari) – HT-012-2/3
      3) VTO (Sijil Operasi Latihan Vokasional) – Kursus separa masa di Kepong Metro Prima, pengambilan bulan Nov/Dis nanti.

      Jika ada sebarang pertanyaan, boleh emel ke ismarteducare@gmail.com atau hubungi 012-3123430

  77. Salam encik , saya lepasan DKM Tahap 4 . Disini , saya ingin mengajukan soalan . Adakah saya seorang lepasan DKM Tahap 4 , boleh ataupun layak untuk mengambil ijazah dalam luar bidang kemahiran ? Contohnya , ijazah dalam pengurusan perniagaan atau lain – lain yang di luar bidang kemahiran . terima kasih 🙂

    • Salam Amirol, anda boleh ambil ijazah dalam luar bidang kemahiran, tidak salah.
      Cuma kelayakan tu adalah satu persoalan besar, sila rujuk dengan IPTA/IPTS yang anda ingin masuk.

  78. Salam admin,

    saya adalah bekas calon skm 1&2 pereka grafik pada tahun 2010. bagaimana saya boleh dapatkan transkrip yang hilang? dan no.ahli sijil skm saya untuk isi di spa. no.ahli ada tercatat tak di sijil skm?

  79. Sya ada skm 3 ,saya dapat tahu kalau hendak mnyambung tahap lagi ke tahap 4.n 5 ianya mngambil masa setahun, mksud smbung setahun lagi dapat tahap 4 n tahap 5…persoalannya,adakah maklumat yang sya tahu itu betul?

    • Saya tak pasti berapa lama tapi pastinya setahun tak cukup, rasanya 2 tahun lebih. Semak dgn PB lain yg menaawarkan Tahap 4&5 untuk pendapat kedua.

  80. Hye admin. saya memiliki Diploma Teknologi Maklumat (Networking) dari IPTA. Adakah saya layak memiliki sijil kemahiran melalui kaedah PPT? dan berapa lama masa yang di ambil untuk dapatkan sijil tersebut.

    • Maaf Nohaz, Diploma anda adalah bersifat akademik manakala SKM adalah kemahiran. Jadi, tak layak mohon secara PPT.
      Anda perlu ada pengalaman kerja dlm bidang ini (untuk mohon SKM secara PPT)

    • Nurul, jika setakat diploma tapi bukan Diploma Kemahiran Malaysia (DKM), anda masih boleh ambil kursus VTO tapi anda cuma boleh mengajar program DKM nanti di Pusat Bertauliah (PB).
      Juga, pastikan anda ambil sijil induksi PP-PPD-PPB. Anda kat mana?

  81. pertanyaan

    saya mempunyai sijil IKM(tidak pasti SKM atau tidak) ,diploma dan ijazah serta pengalaman kerja melebihi 5tahun..bagaimana cara untuk menjadi tenaga pengajar kemahiran..harap dpt membantu

    email saya
    zadelhayat@gmail.com

    • Sala, Zadil, jika siji IKM tu bukan SKM, anda boleh mohon SKM secara PPT kerana anda ada >5 thn pengalaman kerja.
      Pada masa yg sama, anda perlu ikuti kursus induksi PP-PPD & kursus VTO (Operasi Latihan Vokasional).

      Anda tinggal mana?

  82. salam..bagaimanakah Cara utk menjadi pegawai penilai Terdahulu secara part time? saya ada SKM 2&3 electric.Dan pengalaman dlm bidang berkenaan selama 8thn?

    • Salam Shairuldin, anda perlu ikuti kursus induksi PP-PPT pada 17-18 Disember di Kepong Metro Prima. Bila dah lulus, boleh daftar dengan CIAST sebagai PP-PPT. Semua ni akan diajar masa kursus induksi PP-PPT nanti.

  83. salam . sy lepasan iktbn chembong skm tahap 3. skrg baru nk smbung dip .dan ada ke diploma lanjutan untuk lukisan senibina ye? kalau ada, kt mana ye?

  84. salam admin.. sy nak tanya…sy hnya ada spm.. tetapi sblom ni prnah ambl dip mechnical..mlgny dismiss pd smster 6.. slps sy dsmiss… sy ambil sijil dlm welding 3g smaw n gtaw.. then sy kerja sbgai welder.. bru 6 bln bkrja..dlm berkerja… sy ambil sijil cswip 3.0( visual welding inspection)… soalan sy…dpat tak sy ambil skm .. sbb sy nak ambil dip in welding.. klayakan utk ambik dip in welding msti ada skm thp 3.

  85. Apa beza noss C-050(juruteknik elektrik) dengan noss EE (elektrik)?
    Pertnyaan…sya ada skm thap 1,2&3 utk juruteknik elektrik & berniat utk smbung DKM.Dapat tawarn utk dptkn DKM tp noss EE secara PPT. …klu tgk job profile chart sama shaja….adakah sya perlu ulang utk buat portfolio 1-3?

  86. saya nk tanya,sya mempunyai SIJIL KEMAHIRAN MALAYSIA mekanik kenderaan motor tahap-1 dan tahap-2,apakah peluang pekerjaan yg paling tepat dan sesuai dgn sijil kemahiran saya utk mengisi spa,sbb dh tiga tahun sya isi spa,tk penah panggil sekali pun… harap bantuan….

  87. Slm tuan , sy ada ijazah dlm bidang kejuruteraan elektrik(elektronik) .. sekarang sy berkerja sebagai jurutera di sektor kerajaan .. Sy berminat utk menjadi tenaga pengajar dlm subjek elektrikal seperti wiring dan berhasrat ingin menubuhkan training centre sendiri .. Persoalan sy, bagaimanakah utk sy mula ? Adakah salah jika mengajar tanpa ada apa2 sijil kemahiran? .. harap tuan bole bg feedback kpd soalan sy …. Tq

    • Jimmy, kalau sekadar mengajar tanpa sijil kemahiran tu tak bersalah.
      Tapi kalau dalam sistem pentauliahan persijilan kemahiran Malaysia, mengajar atau lebih tepatnya menilai di Pusat Bertauliah (swasta ke awam) perlu ada:

      1) Sijil induksi PP-PPD
      2) SKM bidang kemahiran anda
      3) Sijil mengajar@VTO

  88. Salam admin. Saya ingin bertanya, saya baru sahaja grad dalam bidan seni kulinari dan ingin meneruskan bidang ini sebagai tenaga pengajar. Apakah langkah terbaik untuk saya ambil selepas ini?

    • Munirah, anda berkelulusan SKM3 penyediaan makanan ke?
      Jika ya & berminat nak jadi tenaga pengajar/Pegawai Penilai, anda perlu ambil 2 jenis kursus.

      1) Kursus Induksi PP-PPD
      Tarikh: 5-6 Nov
      Masa: 8.30-5pm
      Yuran: RM350

      2) Kursus VTO
      Tarikh mula: 11 Dis (tentatif)
      Masa: 10-5pm setiap minggu sehingga 6 bulan (maks)
      Internship: Mengajar di Pusat Bertauliah yang menawarkan program penyediaan makanan selama 6 bulan.
      Yuran: RM2,700 atau RM500x6bulan

      Tempat kursus: I Smart Educare, Kepong, KL
      No akaun Maybank 514589203020, I Smart Educare

      Jika berminat, sila isi borang yang boleh dimuat turun dari sini, isi & emel bersama slip bayaran untuk pengesahan tempat anda.

  89. Salam… saya nak tya kat mna blh buat diploma lanjutan ndt? Sya baru hbs bljr diploma electronik di politeknik tapi blm konvo lg

  90. Boleh tak ambil bidang welding ataupun wayering dan tukang simen …tapi saya xda sijil lepasan spm yg ada je cuma UPSR…tapi saya dh pandai mewelding melalui pengalaman…TQ ADMIN

    • Mohammad, kalau dah ada pengalaman kerja dlm welding, boleh mohon SKM secara PPT je. Sila rujuk Panduan Permohonan dlm laman ni juga

  91. tuan.. saya mempunyai ijazah kejuteraan pertanian dan pernah bekerja selama 10 tahun dlm bidang perladangan kelapa sawit. sekarang telah berhenti dan ingin memulakan perniagaan alatan elektrik dan sedikit kerja2 pendawaian elektrik. mohon pencerahan adakah saya perlu mengambil skm tahap 1,2 dan 3 guna cara PPT? atau adakah cara yg lain paling cepat untuk saya mendapatkan sijil ini, agar dapat saya membuka kedai .

    • Salam En Abdul Aziz, jika sekadar nak buka kedai, cuba nasib dulu mohon lesen perniagaan tanpa SKM sebab bukan semua pegawai daerah minta sijil SKM.

  92. Assalam admin. Saya aiman pelajar tingkatan 3 baru sahaja selesai PT3. Apa saranan admin jika saya terus mendaftar diri untuk kursus kemahiran? Adakah saya perlu menghabiskan SPM dahulu atau terus masuk ke institut kemahiran. Mohon pencerahan sebab saya buntu.

    • Anuar, kalau memang tak minat akademik, tak salah terus masuk ke institut kemahiran. Namun, jika akademik anda tidak terlalu lemah, baik habiskan SPM dulu kerana sehingga hari ni, masih banyak benda yg masih perlukan SPM sebagai pra-syarat.

      Itu cuma pandangan saya, harap fikir baik-baik sebelum buat keputusan.

  93. Assalamualaikum. Saya ingin bertanya. Disini saya ada skm lvl 123 & diploma. Sekarang saya bekerja sebagai wireman. Skop kerja lebih kepada menyelenggara mesin & maintanence facility shj. Jadi saya ingin meminta pendapat apa yg saya patot ambil kalau nk upgrade.

    • Salam Ariff, pertama sekali, anda tak nyatakan bidang apa SKM3 & diploma anda.
      Kedua, anda tak nyatakan apakah halatuju anda, macam mana nak beri nasihat?

  94. saya nak tanye, sy lepasan SKM. bidang sy Hospitality & Culinary. sy mempunyai pengalaman bekerja di Hotel. layakkah sy ambil VTO ?

  95. Salam admin.Saya ada Diploma Penyiaran televisyen dan mempunyai pengalaman 10 tahun sbg jurukamera televisyen di stesen tv swasta. Apakah tahap skm ppt yg layak sy ambil dan berminat ambil vto. Sy di n9.

    • Jonathan, anda nak belajar ke mohon SKM secara PPT?
      Ataupun hubungi JPK Wilayah Sabah 088-270420/413 untuk tanya lebih lanjut.

  96. salam admin, saya nurul saya ada sijil skm dalam bidang cadd mechanical tahap 1,2 dan 3. saya berminat untuk menjadi tenaga pengajar apa langkah yang perlu saya ambil untuk sampai ke tahap tenaga pengajar. terima kasih.

    • Nurul, anda cuma perlu ikuti 2 kursus:

      1) Induksi PP-PPD (7-8 Jan 2017)
      2) VTO (mula 11 Dis 2016)

      Kedua-dua kursus ni dijalankan di Kepong Metro Prima, KL.

      Kiranya jadual & tempat sesuai untuk anda, saya akan emel butiran serta borang kepada anda (atau boleh muat turun dari laman web ni)

  97. Salam 1 malaysia……saya ingin menanya sesuatu pekara,baru baru ini terdapat satu program diploma kemahiran malaysia yang akan diberikan kepada calon calon yang berkelayakan dan mempunyai pengalaman kerja melebihi 5 tahun….utk pengetahuan pihak tuan/puan saya memiliki sijil teknologi elektrik keluaran ikm di mana sijil ini mengiktirafkan saya sebagai orang kompeten di dalam mengendalikan pepasangan elektrik mengikut akta bekalan elektrik malaysia..jadi persoalannya ketika saya hendak mengisi borang program DKM tu saya terpaksa mengisi dan membuat portfolio NOSS bermula dari SKM tahap 2….borang tersebut adalah borang penilaian analisa jurang(teori&praktikal)…dari item item yang tercatat dalam borang tersebut itemnya adalah berkaitan pendawaian satu fasa di mana pekara ini telah pun saya belajari dan ketahuai ketika ikm dulu…jadi pada pendapat saya,saya sepatutnya terus mengisi borang PAJ tersebut pada level 4 berikutan item di level 4 barulah berkaitan dengan kerja kerja chargeman dan bukannya item berkaitan dengan pendawai….mohon pencerahan pihak tuan atau puan apakah sijil teknologi elektrik PW4 ini tidak boleh dikategorikan di dalam skm tahap 3?jika boleh ini memudahkan saya untuk membuat portfolio bermula dari level 3….

  98. Hi admin, saya nak tanya saya tidak ada sijil SPM dan PMR cuma UPSR sahaja dan sekarang kerja saya dalam achithecture senior site supervisor pengalaman 9tahun kursus SKM boleh setara sijil SPM ? saya HARAP BOLEH lanjutkan diploma .

    • Pagi Leaw, SKM tidak setara dengan SPM.
      Jika nak lanjutkan Diploma, anda boleh pertimbangkan kursus kod BC-0504:2013 ARCHITECTURAL TECHNICAL ADMINISTRATION (Diploma Kemahiran) setelah anda mohon SKM 3 secara PPT.

  99. HI Salam sejahtera admin
    Saya kerja dalam bidang contractor wiring lebih 10tahun pengalaman bekerja, tidak mempunyai apa apa sijil skm, Cuma memiliki spm, sijil penyertaan basic wiring dari kojadi institute dan sijil basic electronic repair , saya ingin meminta panduan dari admin , apa macam nak daftar sijil skm, setakat dari pengalaman kerja saya Dari mana saya patut mula? Boleh minta info sikit…

  100. Assalamualaikum…

    Saya sedang mencari tempat untuk internship VTO bg bidang sistem komputer.
    Adakah pihak tuan mempunyai senarai kolej atau institut swasta yang sesuai untuk tujuan tersebut?

    Terima kasih.

    • Maaf Irwan, saya tiada senarai tu tapi anda boleh cuba cari PB yg terdekat (www.dsd.gov.my – Carian Pusat Bertauliah) dgn tempat anda yg menawarkan program bidang anda.

  101. Salam.
    Saya nak tanya bbrapa soalan.
    1. Apa beza SKM dan VTO
    2. Anak saya sedng mengikuti Sijil Kulinari di Kolej Komuniti Bkt Beruang, Melaka. Bila tamat belajar, dia kena memohon SKM atau memang sedia dapat?
    3. Tahap.berapakah kelayakannya.
    4. Macamana saya nk tahu kelayakkan unt SKM 1 – 5

    Terima kasih tuan.

  102. Selamat sejahtera admin…
    Anak saya baru habis pt3.bagaimanakah saya nak buat permohanan untuk belajar ke SKM.dia berminat dalam bidang masakan.saya tinggal di johor bahru.terima kasih.

  103. selamat petang Tuan/ Puan, saya memiliki Ijazah sains komputer (kejuruteraan perisian) tapi pengalaman kerja dalam bidang kawalan kualiti 3 tahun. jadi saya bercadang untuk mengambil SKM dalam bidang kawalan kualiti secara PPT. soalan saya:

    a) Adakah dengan berbekalkan SKM tahap 2 & 3 sudah memadai untuk menjadi pengajar?

    b) sekiranya layak menjadi pengajar hanya dengan SKM, apakah pula keperluan memiliki VTO?

    c) Adakah PB yang menawarkan kursus VTO separa masa dan PP-PPD di sabah?

    • Petang Rozy,

      a) Ya, tapi lebih kukuh jika ada VTO
      b) VTO diperlukan untuk lantikan sebagai Pegawai Penilai
      c) Saya akan maklumkan melalui emel nanti

  104. Salaam admin, saya SPM sahaja. Kemudian berkecimpung dgn NGO melakukan kerja-kerja sosial sehingga diberikan T.O.T bawah badan berkanun dgn modul bagi rawatan pemulihan dadah selama dua tahun. Adakah bidang seperti saya layak utk mendapatkan SKM memandangkan saya sering selaku urusetia motivation & training , penceramah berkaitan dadah, hiv dan sosial selama 6 tahun.. layakkah saya memohon ?

    • Fauzi, sila rujuk Daftar NOSS, kalau ada, boleh mohon SKM secara PPT, kalau takda, tak dapatlah.
      Kalau tak pasti, tolong hubungi unit PPT/NOSS di JPK Cyberjaya, 03-83214700

  105. Assalamualaikum saya syamirul dari kolej vokasional melaka tengah saya baru habis belajar khusus penyaman udara dan penyebukan sijil sldn tahap tiga boleh tak kasi pendapat kemana saya harus sambung belajar thank

  106. Asskum tuan,adakah apa kursus kemahiran untuk saya dah berumur 41 tahun.Sy sejak lepas sekolah buat macam2 kerja,niaga kecil kecilan sehingga hari ni.

  107. salam admin.. saya nk btanya apakah kelebihan kursus kemahiran yg sy ambil tahap 3 aircraft maimtanence sy ada dgr je dr kawan tpi xsbrapa sure mohon admin bg pencerahan dan gaji bg bidang ini?

    • Maaf, saya tak berapa arif tentang bidang ni.

      Tapi beza kemahiran dgn akademik, anda bukan setakat tahu teori je tapi betul-betul hands-on. Itulah kelebihannya.

  108. Assalamualaikum, saya merupakan lepasan IKTBN dan ada SKM 3 Pembuatan perabot dan hiasan dalaman.

    Layakkah saya untuk memohon VTO?

    Atau ada pendapat yang lain?

    • Salam Afifi, anda layak & wajib jika cadang nak jadi Pegawai Penilai di Pusat Bertauliah/tenaga pengajar.
      Anda tinggal kat negeri mana?

  109. Salam sejahtera..
    Saya merupakan pelatih pelukis pelan c&s di salah sebuah pusat bertauliah swasta. Sampai masa ini saya masih tak faham dengan konsep ataupun cara yang diamalkan oleh pusat tersebut.. Sebabnya mereka menggalakkan konsep copy paste drawing padahal pelatih perlu faham dan buat sendiri.. Perkara ini dilihat apabila kami sebagai pelatih bertanyakan soalan / bahagian yang tidak pasti namun mereka hanya memberitahu supaya buat sahaja ikut contoh…sedangkan mereka sendiri tidak memahami soalan tersebut apatah lagi memberi jawapan..soalan diputar belitkan sampai kami tak faham.. perkara yang paling mengejutkan apabila saya dapati mereka memberikan soalan/drawing yang bakal digunakan pelatih untuk exam kepada pelatih berkenaan dan bagi saya perkara tersebut satu penipuan dan tidak dapat menguji kemahiran sebenar pelatih tersebut kerana sudah dipraktiskan atau dihafal terlebih dahulu soalan yang sama untuk exam… mohon pendapat pihak tuan mengenai situasi saya ini dan nasihat/tindakan yang perlu saya lakukan..memandangkan pihak kolej x serius mengkaji tahap kemahiran kami..sekadar meluluskan kami agar rekod kolej baik…tetapi hasil yang kami dapat tidak berbaloi dengan bayaran yang telah kami buat lebih-lebih lagi buat pinjaman belajar..

    • Nur, saya tak pasti apa yang boleh dilakukan sekarang, takut nasi sudah menjadi bubur. JPK setakat meluluskan Pusat Bertauliah mengikut syarat yang telah dilakukan, namun kualiti/cara pengajaran adalah bergantung kepada pusat individu.

      Samada ada anda cuba berbincang dengan pihak pengurus pusat ataupun kalau masih tidak mengendahkan pendapat kamu, mungkin boleh cuba buat laporan kepada pihak JPK di 03-88865589.

      Harap dapat bantu.

  110. salam admin,saya merupakan lepasan ILP dan mempunyai SKM tahap 3 juruteknik elektrik kanan,dimanakah saya boleh sambung SKM tahap 4 dimana2 institut atau IPTS???

  111. Salam , saya Salahudin , bakal graduan dalam Ijazah Elektrikal dan Elektronik.

    Saya hendak tanya, bolehkah saya ambil sijil kemahiran elektrikal ?

  112. selamat petang saya ingin bertanya soalan saya memang berminat untuk menjadi tenaga pengajar kemahiran. sebelum ini saya telah mengambil diploma di politeknik tetapi malangnya tidak dapat dihabiskan cuma sampai semester 6 dan gagal satu subject,selepas itu saya terus berkerja dari tahun 2008 sehingga sekarang disamping itu saya pjj untuk chargeman ao saya 2003 dan bercadang mengambil degree dari open universiti tahun hadapan.total pengalaman saya lebihkurang 8thn dalam bidang electrical dan facilities managment…. saya ingin bertanya pendapat tuan patutkah saya sambung degree tersebut ATAU ambil VTO disamping ambil PPT manakah tuan rasa yg terbaik untuk saya. jika saya ingin meneruskan kerjaya sebagai pengajar…… x larat kerja kilang dah tuan hehehe

    • Salam Rizal, jika minat menjadi tenaga pengajar kemahiran, tak perlu sambung degree.
      Anda boleh mohon SKM secara PPT & ambil VTO serentak. Juga, jangan lupa ambil induksi PP-PPD supaya anda layak dilantik sebagai Pegawai Penilai di Pusat Bertauliah JPK.

      Rizal kat negeri mana?

        • bagaimana pula dengan tangga gaji tuan jika saya mempunyai degree adakah ia mempengaruhi tangga gaji saya saya harap tuan dapat penjawap persoalan saya.seperti yg tuan maklum sepanjang 8 tahun saya berkerja saya juga ada mengikuti berberapa kursus kompitan lain seperti ST saya mempunyai chargeman
          Jabatan alam sekitar saya mempunyai kompetan scrubber operation dan JKKP saya ambik safety officer…. semua ini bagi membolehkan saya pergi lebih jauh dalam bidang facilities/eng managment dan juga disarankn oleh boss saya… tetapi seorang pengajar adalah cita2 saya… saya harap satu hari nanti jika saya ditakdirkn menjadi pengajar semua pengalaman saya di kilang dan kekompitanan ini dapat membantu saya mengajar dengan lebih berkesan insyaallah

          • Maaf Rizal, pasal gaji tu agak subjektif, masih tiada 1 penanda aras, tapi saya rasa kalau ada kelayakan sebagai PP (ada sijil induksi PP-PPD, SKM & VTO), peluang kerja memang tinggi, lebih-lebih lagi ada pengalaman industri.

            Kalau Pusat Bertauliah (PB) kecil mungkin tak mampu nak ambil kamu kerja jika minta tinggi, cubalah nasib dgn PB besar.

            Anda boleh rujuk muat turun Panduan Permohonan SKM secara PPT dlm laman web ni. Untuk induksi PP-PPD & VTO pula, ia dianjurkan di Lembah Klang.

            PP-PPD pada 7-8 Jan 2017
            VTO: Pengambilan Jan 2017, tarikh mula tak pasti lagi

  113. salam admin..
    dalam sijil SKM tu.. kat mana letaknya TARIKH KEAHLIAN/ SIJIL DAN NO KEAHLIAN.

    saya keliru ketika mengisi borang online seperti SPA8 terdapat ruang untuk sijil profesional/ iktisas/ skm/ sum yang meminta TARIKH KEAHLIAN/ SIJIL DAN NO KEAHLIAN.

    diharap dapat membantu kesulitan ini. TERIMA KASIH

  114. assalam tuan…sy sabri…nak tanya…sy ada dip kjuruteraan mekanikal lpasan politeknik…sy sdang berkerja di agensi kerajaan…tmpat kerja sy ade membuat pmbyaran elaun bagi pekerja yg memiliki klyakan berikut

    1) Sijil Kemahiran Malaysia (SKM) Tahap 1
    2) Sijil Kemahiran Malaysia (SKM) Tahap 2
    3)Sijil Kemahiran Malaysia (SKM) Tahap 3
    4) Diploma Kemahiran Malaysia (DKM) Tahap 4
    5) Diploma Lanjutan Kemahiran Malaysia (DLKM) Tahap 5

    adakah diploma sy boleh disetara kn dgn diploma DKM tahap 4…dan bagaimana cara nya sy hendak mendapat kn sijil atau sebarang pengesahan mengenai kelayakan tersebut

    • Salam Sabri, diploma anda adalah tidak setara namun, jika ada pengalaman kerja dlm bidang ni, boleh mohon SKM secara PPT. Anda boleh muat turun Panduan Permohonan SKM secara PPT, baca, faham & mohon sendiri (bayar RM300/setahap kepada Ketua Pengarah Pembangunan Kemahiran)

      Jika masih tak yakin buat sendiri, boleh ambil kursus induksi PP-PPT pada 17-18 Dis di Kolej New Era, Kajang, untuk belajar cara-caranya.

      Induksi PP-PPT

      Siapa yg patut hadir?

      1) Berminat dilantik sebagai PP-PPT (syarat lantikan lain adalah pengalaman kerja >10 thn bidang berkenaan & SKM)
      2) Berminat mohon SKM secara PPT (prosedur, syarat dan kaedah penilaian persijilan melalui kaedah PPT)
      3) PB yang ingin mohon menjadi PB-PPT (perlu ada penyelaras PPT yang perlu ikuti kursus induksi PP-PPT)

      Yuran: RM350
      Bank: Maybank 514589203020
      Borang: Boleh muat turun borang permohonan di sini. Isi & emel kembali bersama slip bayaran ke ismarteducare@gmail.com

    • Salam Epul, jika anda ada pengalaman kerja, anda boleh muat turun Panduan Permohonan SKM secara PPT, baca, faham & mohon sendiri (bayar RM300/setahap kepada Ketua Pengarah Pembangunan Kemahiran)

      Jika masih tak yakin buat sendiri, boleh ambil kursus induksi PP-PPT pada 17-18 Dis di Kolej New Era, Kajang, untuk belajar cara-caranya.

      Induksi PP-PPT

      Siapa yg patut hadir?

      1) Berminat dilantik sebagai PP-PPT (syarat lantikan lain adalah pengalaman kerja >10 thn bidang berkenaan & SKM)
      2) Berminat mohon SKM secara PPT (prosedur, syarat dan kaedah penilaian persijilan melalui kaedah PPT)
      3) PB yang ingin mohon menjadi PB-PPT (perlu ada penyelaras PPT yang perlu ikuti kursus induksi PP-PPT)

      Yuran: RM350
      Bank: Maybank 514589203020
      Borang: Boleh muat turun borang permohonan di sini. Isi & emel kembali bersama slip bayaran ke ismarteducare@gmail.com

  115. Salam admin. saya mempunyai diploma pengurusan hotel dan katering, graduate pada 2006. kemudian saya bekerja di sektor perbankan sehingga thn 2013. sekarang saya bekerja sbg pembantu pengurusan tadika. soalannya :

    1. diploma dari skm ni melayakkan kita utk jadi pensyarah/tenaga pengajar ikm @ giatmara ke?

    2. macam saya ada diploma hotcat, anak jadi tenaga pengajar utk student skm bagaimana?

    pengalaman saya dalam bidang pehotelan sedikit. tapi sanggup belajar semula…

    • Salam Puan Haliatie,

      1. Adakah Diploma anda tu Diploma Kemahiran?
      Rasanya jika sekadar mengajar, tiada masalah tapi tak boleh dilantik sebagai Pegawai Penilai untuk program SKM/DKM di IKM/Giatmara jika program tu bertaraf SKM.

      2. macam saya ada diploma hotcat, anak jadi tenaga pengajar utk student skm bagaimana?
      Tak faham soalan ni

  116. Salam Admin,

    anak saya akan tamat pengajian kv dan mendapat diploma dari kolej voksional tidak lama lagi. Diploma dari kv bersamaan SKM tahap ke berapa dan apa perlu lakukan untuk jadikan di tenaga pengajar di vokasional/teknik/giat mara etc…minta pencerahan sikit …

    dan bila boleh mohon vto dan DLKM..tk

    • Salam kemahiran En Shah,

      Diploma dari KV adalah tidak bersamaan dgn SKM, namun, boleh mohon SKM secara PPT setelah ada pengalaman kerja nanti.
      Jika ingin jadi tenaga pengajar atau lebih baik, sebagai Pegawai Penilai (boleh menilai/tandatangan portfolio calon), perlu ada 3 kelayakan berikut:

      1) Sijil induksi PP-PPD (7-8 Jan 2017 di Kolej New Era, Kajang) – RM350
      2) Sijil SKM bidang berkaitan (boleh mohon secara PPT kemudian) – RM300/setahap
      Nota: Jika tiada SKM, boleh juga dilantik sebagai PP, tapi cuma boleh menilai DKM (Tahap 4) shj
      3) Sijil VTO (pengambilan Jan/Feb 2017 di Kajang nanti) – RM3,000

  117. Salam
    Sy ada spm,dan mngambil kursus d abm kos drafting,skiranya sy sd dpt sijil dri cidb,apa kh hala tuju sy selepas itu?blh bg komen

  118. Salam,maaf bertanya,saya fresh graduate daripada giatmara dan saya mempunyai skm tahap 2 dalam bidang teknologi penghawa dan penyaman udara,boleh ke saya sambung untuk ambk skm tahap 3 di mana mana institut,boleh suggest kan ? terima kasih

    • Salam Shafiq, VTO=Vocational Training Operation@Sijil Pengajar Vokasional, wajib (bersama sijil induksi PP-PPD & SKM) untuk dilantik sebagai Pegawai Penilai di mana-mana PB JPK.

      Sijil IKM tidak bersamaan dgn SKM, jadi boleh mohon SKM secara PPT dgn pengalaman kerja anda.

  119. Assalamualaikum tuan..mohon pencerahan..sy lepasan mempunyai Diploma Teknologi Mekanikal Marin dari UTM. Saya tiada sijil SKM. Pengalaman kerja 15 tahun dalam bidang Mekanikal Marin.Boleh ke saya mohon untuk SKM tahap 4 atau tahap 5 melalui PPT. tanpa mengambil SKM tahap 1,2, dan 3.

    • Salam En Mohd Zulkifly, kalau tak silap saya, kod bidang anda tu adalah TP-021-3:2013 Penyelenggaraan Marin Mekanikal & ia bermula dari Tahap 3.

      Jadi, anda kena mohon dari Tahap 3, walaupun layak hingga ke Tahap 5

  120. hye , nak tanya saya bakal tamat skm 3 dari giatmara dalam bidang teknologi sistem komputer . persoalan saya dekat mana saya nak sambung pengajian dan adakah skm3 saya melayakkan untuk menjadi tenaga pengajar kemahiran

    • Pertama sekali, buat laporan polis. Lepas tu hubungi 03-88865589 untuk tanya apakah borang yg perlu diisi sebab saya pun dah lupa 😛

    • Maaf Faizul, anda kena ambil SKM 3 – EE-320-3:2012 secara PPT (kalau ada pengalaman kerja, min setahun).
      Kalau fresh, samada kerja dulu ataupun ambil kursus EE-320-3:2012.

      Andaikan anda layak mohon SKM3 secara PPT, anda boleh ikuti kursus induksi PP-PPD & VTO serentak.
      Jika anda di Lembah Klang, kursus induksi PP-PPD & VTO yg akan datang adalah seperti berikut:

      VTO
      Tarikh mula: 18 Feb
      Tempat: Kajang
      Yuran: RM3,000 atau RM500X6+300

      PP-PPD
      Tarikh: 4-5 Mac
      Tempat: Kepong Metro Prima
      Yuran: RM350

      Bank: Maybank 514589203020, I Smart Educare

      Anda boleh muat turun borang dari laman web ini & emel ke ismarteducare@gmail.com bersama slip bayaran untuk pengesahan tempat. Atau masih perlu tahu maklumat lanjut, samada emel atau hubungi 012-3123430, Melvin.

  121. Salam tuan, saya ingin bertanya…berapa lamakah tempoh menunggu untuk saya dapatkan Sijil SKM selepas tamat pengajian SKM Tahap 2 di Giatmara?

    • Salam Afiqah, sila rujuk balik dgn Giatmara. Biasanya sebulan 2 tapi sejak bulan Oktober 2016, ada kelewatan disebabkan perlantikan Ketua Pengarah JPK yg baru, jadi kalau Oktober 2016 punya mungkin dapat bulan ni. Bulan Nov, Dis & Jan lagilah lambat 🙂

  122. Salam Tuan , saya miliki sijil SKM Tahap Tiga dalam bidang Pemasangan Dan Penyelenggaraan Elektrik Tiga Fasa…adakah saya layak pergi kursus Vto?

  123. Sy nak tanya apa beza skm yg diktiraf jpk dan skm yg diiktiraf suruhanjaya tenaga? Setahu sy yg diiktiraf suruhanjaya tenaga hanya untuk pw2-pw4. Tolong jelaskan sy perlukan kepastian sebelum menyesal dikemudian hari. Tq

    • Salam Nazrul, untuk ni, sila rujuk dgn Suruhanjaya Tenaga. Takut bagi maklumat salah. SKM tu sama je, ikut bidang.
      Samada ST iktiraf SKM ke tidak, kena rujuk dgn ST.

    • Salam kemahiran, jika program sistem rangkaian dan komputer anda tu bertaraf SKM, anda boleh terus ambil VTO & induksi PP-PPD. Dengan ketiga-tiga sijil ini, anda layak dilantik sebagai pengajar kemahiran@pegawai penilai (PP) di mana-mana Pusat Bertauliah JPK swasta ke awam.

      VTO
      Tarikh mula: 18 Feb atau 4 Mac (TBC)
      Tempat: Kajang
      Yuran: RM3,000 atau RM500X6+300

      PP-PPD
      Tarikh: 4-5 Mac
      Tempat: Kepong Metro Prima
      Yuran: RM350

      Bank: Maybank 514589203020, I Smart Educare

      Anda boleh muat turun borang dari laman web ini & emel ke ismarteducare@gmail.com bersama slip bayaran untuk pengesahan tempat. Atau masih perlu tahu maklumat lanjut, samada emel atau hubungi 012-3123430, Melvin.

  124. saya nak tanya. saya ada SKM,1,2,3 dan DKM. Blhkah saya memohon dalam SPA sebagai pembantu pegawai latihan vokasional tanpa ada VTO & kalau ada VTO kena apply kerja lagi atau diserap masuk bkerja trus?

  125. as salam admin, saya ada ijazah tetapi luar dr bidang kemahiran, (Pengurusan Harta Tanah). sekarang saya bekerja di bahagian Pentadbiran (xde kena mengena dengan apa yang saya belajar) ,saya berminat untuk menjadi tenaga Pengajar melalui program ni, macam mana cara nya?

    • Salam Nor, sekiranya anda nak jadi tenaga pengajar bidang kemahiran, anda perlu mohon SKM melalui PPT (perlu ada pengalaman kerja sekurang-kurangnya 3 tahun ke atas untuk mohon hingga SKM Tahap 3. Bidang yg dicadangkan untuk anda adalah Pengurusan Pejabat (FB-024-2/3:2012).

      Sila baca Panduan persijilan kemahiran malaysia melalui ppt – Ogos 2014 melalui Page ni.

      Pada masa yang sama, anda perlu mengikuti kursus induksi PP-PPD pada 25-26 Mac di Sunway (RM350) & juga kursus pengajar vokasional (VTO) yg akan bermula bulan April.

      Jika masih ada pertanyaan, sila hubungi 03-62429999 ataupun 012-3123430 (lewat petang ni sebab HP kena curi, takda HP lagi)

  126. assalamualaikum w.b.t
    nak tanya no keahlian sijil yg mna stu kt bawah belah kiri ad dua msalahnya.mna stu..
    contoh
    H-100-1-K01007-122012 atau A 207886

  127. Salam sejahtera.
    Saya mengambil bidang dandanan rambut.
    My qualifications
    1.Skm 1,2 &3 sudah ada
    2. PP-PPD sudah ada
    3. Pengalaman kerja dlm bidang 10thn
    4.VTO belum habis.
    5.Pengalaman mengajar 6 thn di pusat bertauliah swasta.
    Soalan
    1.vto separuh 10% buat folio Dan noss sudah. Cara sambung hingga dapat sijil.
    2.Cara menjadi PP & PPT
    3.Bagaimana mendaftar kedai saya sendiri sebagai PB Jpk.
    Terima kasih.

    • Salam Kogilavany, ini adalah jawapan kpd persoalan anda

      1.vto separuh 10% buat folio Dan noss sudah. Cara sambung hingga dapat sijil.
      Anda mohon secara PPT ke Pusat Bertauliah?

      2.Cara menjadi PP & PPT
      Untuk dilantik sebagai PP, anda perlu 3 kelayakan, sijil induksi PP-PPD, SKM & VTO (walaupun belum habis, boleh mohon dilantik tapi bersyarat)
      Untuk dilantik sebagai PP-PPT, perlu ikuti kursus induksi PP-PPT & kemudian daftar dgn CIAST sebagai DPIN.

      3.Bagaimana mendaftar kedai saya sendiri sebagai PB Jpk.
      Ni panjang cerita, tapi 1 woman show memang tak boleh.

      Untuk bidang dandanan rambut, kalau nak menawarkan SKM 2, perlu ada:
      1) PPB (kena ada sijil induksi PP-PPD)
      2) PPD (kena ada sijil induksi PP-PPD & SKM Tahap 3)
      3) PP (kena ada sijil induksi PP-PPD & SKM Tahap 3 & VTO)

      Untuk kursus induksi (PP-PPD, PP-PPT, PPL), kami ada menganjurkan kursus ni di sekitar Lembah Klang.
      Untuk khidmat runding permohonan sebagai PB JPK, kami juga tawarkan perkhidmatan ini.

      Terima kasih.

  128. Salam, sy nk mohon skm thp 3, brpa yuran kne byar? Brapa lama proses pngeluran sjil skm thp 3? Sy dri ikm, hnye ad sjil elektrik. Lps sy dpt skm thp 3, untuk smbung lgi skm adkah sy akan dpt DKM 4 seterusnya DLKM 5? apakah taraf DLKM 5 ni? Skm thp 5 ni sme ke dengan DLKM 5? Adkah sama dengan ijazah? Mohon pencerahan dalam aliran kemahiran ni, sy xbrpa fhm. Kalau aliran akademik lps dpt diploma smbung lgi akn dpt ijazah kn. Blh trang kn aliran kemhiran ni mcm mana?

    • Salam kemahiran Man, kalau nak mohon SKM secara PPT (syarat ada >3 tahun pengalaman kerja dlm bidang kemahiran anda), bayaran cuma RM300/setahap kepada Ketua Pengarah Pembangunan Kemahiran.
      Lepas SKM3, boleh sambung ke DKM (Tahap 4) atau DLKM (Tahap 5).
      Kemahiran adalah tidak bersamaan dgn akademik. Buat masa ni, DLKM (Tahap 5) adalah tahap tertinggi untuk aliran kemahiran.

  129. Salam. Saya baru tamat SKM 2 bidang automotif dan ingin melanjutkan kemahiran ke SKM tahap 3 dimanakan tempat yang ada SKM tahap 3 tersebut..
    Mohon pencerahan

  130. Assalamualaikum cik, saya memiliki skm level 2/3 Mekatronik dan sudah habis study untuk tahap 4 ( Diploma Teknologi Mekatronik) adakah bolh untk saya sambng study ( degree) di university.

  131. Assalamualaikum admin,

    Saya merupakan fresh graduate (2016) untuk Ijazah Sarjana Muda di UNIMAS. Kini saya sedang menjalanin Graduates Enhancement Training Sarawak (GETS) di sebuah institusi pendidikan tinggi swasta di Sarawak. Berkaitan dengan SKM ini, saya sekarang sedang menguruskan untuk sebuah unit baru disini yang memerlukan SKM untuk para pelajar disini. Bagaimana proses-proses untuk mendapatkannya dan apakah prosedur yang perlu saya buat? kerana saya sedar bahawa pentingnya SKM tersebut.

    Terima kasih.

    • Salam Nur, maksud anda nak mohon SKM untuk pelajar IPTS tersebut?
      Kalau takda pengalaman kerja, tak boleh mohon SKM secara PPT. Jadi perlu tubuhkan Pusat Bertauliah.
      Harap dapat lebih maklumat lanjut untuk saya bagi maklumat yg lebih tepat.

      Boleh hubungi saya di 012-3123430

  132. Salam sy nak tanya… skm 3 tu mcm mna? Sy lulusan degree dlm bidang industrial design klu nk jd tnga pengajar perlu ada skm 3 ke atau mcm mna? Dan perlu mnjalani kursus dlu ke untk mjd tenaga pengajar tu? Maaf bertanya..sy xbrapa fhm skit.tq

    • Salam Dina, anda kena rujuk Daftar NOSS untuk kenal pasti bidang program NOSS mana yg sama dgn kelulusan anda.

      Oleh kerana anda tiada SKM, anda cuma layak jadi Pegawai Penilai (PP) untuk Tahap 4 atau 5.

      Kursus yg anda perlu ikuti adalah:
      1) Induksi PP-PPD selama 2 hari (RM350)
      2) Kursus VTO (Vocational Training Operation) selama 3-6 bulan separa masa & 6 bulan internship (RM3,000-3,300)
      3) Kalau nak jadi PP tahap 3 & ke bawah, perlu kerja >3 tahun dlm bidang berkaitan & kemudian mohon SKM secara PPT

  133. salam…
    saya nk tanya..
    anak saya akan abis SKM2 (automotif) kolej vokasional, insya allah hujung tahun nie…
    saya nk tanya serba sikit lah pasal SKM3 ni… saya x tau bab-bab mcm ni…
    1) Dimanakah tempat untuk sambung belajar SKM 3(automotif)? Adakah di CIAST Shah Alam terdapat kursus tersebut?
    2) Lepas SKM 3 tu boleh ke anak saya memohon untuk jadi tenaga pengajar?
    3) Saya ada terbaca kat web CIAst.. ada tawarkan SKM3 dengan sijil tenaga pengajar… disekali kan sijil tersebut… boleh ker anak saya memohon?

    • Salam Mai, banyak tempat yang tawarkan SKM program automotif tapi kalau nak percuma, boleh cuba nasib kat CIAST.
      Sila hubungi CIAST untuk maklumat lanjut.

    • Salam, Mai.

      Boleh tau anak Mai sekarang tahun berapa di KV? Pelajar2 KV akan grad dgn DVM di akhir tahun 4. Kalau tak silap saya DVM equivalent to SKM 4

  134. Hai saya nak tanya.. sekarang saya ade buka spa sendiri dan saya ada sijil skm 2 .. kalau saya nak buat vto sambil menjalankan spa saya boleh ??? Dan bagai mana ??

  135. Apa beza DKM dan DVM (lepasan Kolej Vokasional) ? Dari segi ranking DKM lebih tinggi taraf, atau DVM ?

    Adakah lulusan Kolej Vokasional dengan DVM layak untuk buat VTO ?

  136. Asalamualaikum.saya nk bertanya.saya mempunyai skm tahap 2.boleh ke saya ingin sambung ke tahap 3,4 tuan.dan boleh tuan jelaskan bagaimana cara dan kaedanya untuk sambung pengajian ni terima kasih.

  137. Hai..sy nak tanya..sy lepasan spm..kalau sy ambil kejuruteraan perkapalan di politeknik ungku omar,lepas sy habis bljr boleh tak sy mohon jd tenaga pengajar di mana2 institut kemahiran?

    • Bonie, kalau sekadar pengajar, institut kemahiran mungkin mengambil anda jika mereka menawarkan program SKM yg berkaitan dgn kejuruteraan perkapalan.
      Tapi lebih baik kalau anda kerja kat industri, timba pengalaman kerja untuk 2-3 tahun & lepas tu mohon SKM secara PPT.
      Bila dah ada SKM, mohon pula ikuti kursus VTO & induksi PP-PPD-PPB, masa tu anda bukan shj layak jadi tenaga pengajar tapi juga layak dilantik sebagai pegawai penilai.

  138. Assalamualaikum,sy nk bertnye klau sy ad sijil skm1&lepasan spm 2014 lyk x untk memohn upu 2017,cnth sy terlps tarikh untk bli no pin so mcm mne sy nk bt yew &upu online rayuan tu mcm mne plk kne bli no pin kew@x mohn pencerhn

    • Salam Saini, biasanya ia ambil masa 2-3 bulan untuk pemprosesan permohonan sehingga ke pengesahan oleh PPL-PPT. Namun, anda cuma boleh mohon sehingga Tahap 3 shj. Bila dah ada SKM3 baru mohon DKM (Tahap 4).

  139. Assalamualaikum dan salam sejahtera, saya berminat untuk mengikuti kursus Teknologi Sistem Komputer ambilan sesi Julai. Di sini saya ada sedikit pertanyaan. Adakah lepasan ursus Teknologi Sistem Komputer mempunyai prospek yang cerah untuk memperoleh pekerjaan? Bagaimana dengan alumni tahun 2016, adakah semuanya berjaya memperoleh pekerjaan?

  140. Salam admin saya pelajar dari Kolej vokasional dalam bidang teknologi kimpalan . Insya Allah akan gred dan mendapat Diploma vokasional malaysia (DVM) dan Diploma Kemahiran Malaysia (DKM) . Sekarang saya baru habis praktikal di Syarikat NUFA ENG&CONSALTANCY SDN BHD dan tunggu untuk Konvo . Selama saya belajar 4tahun dlm bidang ni dan praktikal selama 4 bulan lebih banyak yang dapat saya belajar tentang Kerjaya dalam bidang Kimpalan . cth : 1)Rig Operator / Operator pelantar minyak
    2). Welding Inspector
    3). Welding QC Co-ordinator
    4). Plant Inspector
    5). Offshore Inspection
    6). Non-destructive Testing
    7). Plastics Welders
    8). Welder (ini juga terdapat pelbagai-bagai pengkhususan cth yg paling top underwater welding)
    saya datang bukan dari keluarga yg senang . Jadi saya berazam untuk menjadikan keluarga saya senang . dalam semua bidang diatas saya tahu basic kerana sudah didedah kan semasa belajar dan praktical . Jadi disini saya memoho Jasa baik admin . Berdasarkan pengalam admin , apa langkah terbaik yang perlu saya ceburi selepas konvo untuk mendapatkan pekerjaan yang berpendapatan tinggi ?

    • Maaf Rohimi, saya bukan arif sangat dengan bidang kimpalan tetapi saya dengar kimpalan dasar laut (underwater welding) tu memang bayar gaji yg lumayan.
      Namun, untuk menjadi pakar bidang ni, saya tak pasti apakah langkah seterusnya yg anda patut ambil. Mungkin saudara boleh buat penyelidikan melalui Google search & juga tanya syarikat-syarikat yg terlibat dalam bidang kimpalan.

  141. Assalammualaikum & selamat sejahtera admin,

    Saya merupakan pelajar lepasan giatmara.
    Saya mempunyai sijil SKM tahap 3 dalam jahitan.
    Tetapi saya buntu, ke manakah saya bole menyambung pelajaran saya.
    Diharap admin boleh memberikan beberapa pendapat mengenainya.

    Terima kasih.

    • Syida, jika anda nak sambung ke Tahap 4, anda boleh cari di sini (Carian Pusat Bertauliah)> pusat yg menawarkan DKM idang jahitan.

      Tapi jika nak jadi tenaga pengajar kelak, anda perlu ambil kursus induksi PP-PPD & VTO. Shida tinggal mana?

  142. salam admin..
    sy mempunyai skm 1 Dan 2 dlm. senibina..bekerja dgn firma lbh kurg 10 thn…blhkh sy mohon vto dan brapa tempoh masanya kerana sy masih dan sedang bkerja .

    • Salam Aishah, anda boleh mohon VTO, namun cabarannya ialah masa internship (praktikal mengajar nanti), ia adalah selama 6 bulan sepenuh masa di Pusat Bertauliah JPK yg menawarkan program senibina. Jika anda boleh atasi cabaran ni, tiada masalah untuk anda melengkapkan VTO anda.
      Aishah tinggal mana? Dah ada siji induksi PP-PPD?

      • Terima kasih admin.
        Saya tinggal di melaka.Tidak pernah menghadiri sebarang kursus induksi. Ok…maknanya saya perlu mengambil sijil tersebut? tetapi dimana.Bilakah kursus dijalankan dalam masa terdekat ini. Admin blh berikan detail di email saya.
        Terima kasih sekali lagi admin.

        • Salam Aishah, kursus induksi PP-PPD selepas ni adalah pada 8-9 Julai di Kepong Metro Prima.

          Boleh muat turun Borang Permohonan KIP-01 di sini. Lepas isi, tolong emel kembali ke ismarteducare [at] gmail [dot] com

          Yuran adalah RM350, termasuk makan tengah hari, minum pagi & nota/sijil dari JPK sekali.

  143. Salam admin,sy adalah lepasan sijil senibina dri ikm dan brmnat utk mnjdi tnga pngjar,adakah dgn sijil ikm ni melayakkan sy untuk mengikuti kursus vto ?

  144. Saya ada skm tahap 3 dalam bidang komputer & networking.

    Soalan
    Dimanakah tempat sesuai untuk sambung belajar sambil membuat tahap 4 dan 5

  145. Salam admin , saya akan habis skm tahap 2 dalam bidang food and beverage .
    Umur saya 17 dan pada pndapat admin , kemanakah saya sesuai sambung belajar yang kerajaan ?

  146. Salam admin..saya nk tanya sikit macam mana nak dapatkan SKM tahap 3 dan DKM..???saya mempunyai pengalaman kerja lebih kurang 20 tahun dalam bidang elektrik dan juga saya mempunyai SKM tahap 2 dan Chargeman AO

    • Salam En Muhamad, anda dah baca panduan permohonan SKM melalui PPT yg boleh dimuuat turun dari laman ni (Page ni juga)?

  147. Assalammualaikum,saya Sijil Kemahiran Malaysia
    Tahap 3 apakah yang perlu saya ambil dalam bidang berkaitan dengan jawatan PEMBANTU TADBIR (PERKERANIAN/OPERASI) GRED N19?
    Sekian,Terima Kasih.

  148. Salam admin, saya baru habis belajar di sebuah politeknik dalam bidang diploma kejuruteraan awam . Grad pada tahun hadapan . Saya berminat untuk menjadi Pengajar dalam bidang tersebut tetapi masih belum mempunyai SKM . Dalam pada masa sama , saya turut berminat untuk menyertai kursus2 di ABM . Adakah Sijil Kecekapan Kemahiran dari ABM setaraf dengan SKM ? Bolehkah tuan senaraikan kepada saya langkah pertama dan seterusnya yang patut dilakukan sehinggalah menjadi seorang PP ? Saya agak keliru . Mohon pencerahan .

    • Salam Nur,

      Anda layak dilantik sebagai Pegawai Penilai (PP) sekiranya ada:

      1) SKM atau diploma kejuruteraan awam dgn 2 tahun pengalaman kerja (boleh jadi PP DKM shj)
      2) Sijil VTO
      3) Sijil induksi PP-PPD-PPB

      Jadi, berdasarkan status anda sekarang, 2 sijil yang perlu diambil sekarang, iaitu

      1) Induksi PP-PPD-PPB (8-9 Julai di KL atau 15-16 Julai di Penang)
      2) VTO separa masa (samada di KL mulai 23/7@20/8 atau di Penang – Ogos/Sept)

      Kalau nak ambil SKM supaya peluang dilantik sebagai PP lebih tinggi (boleh jadi PP tahap 1,2 atau 3), kenalah ada pengalaman kerja dlm bidang berkenaan selama 3 tahun ke atas.

      * SKK tak sama setaraf dgn SKM

  149. Salam admin, saya adalah pelajar tahun akhir dalam sarjana muda kejuruteraan elektrik dan baru sahaja menghabiskan pengajian. Saya dijangka grad pada bulan 11 tahun ini. Persoalannya, adakah saya perlu tunggu untuk mendapat ijazah terlebih dahulu barulah boleh memohon vto? Mohon pencerahan. Terima kasih.

    • Salam Fatin,

      Tujuan utama untuk mengambil VTO adalah supaya boleh dilantik sebagai Pegawai Penilai di Pusat Bertauliah (walaupun ada yang perlukannya untuk mengajar secara kontrak di agensi-agensi kerajaan tertentu). Berikut adalah kriteria perlantikan Pegawai Penilai.

      4.6.3.2 Kriteria

      a. Warganegara Malaysia ;
      b. Berumur sekurang-kurangnya 18 tahun;
      c. Berkhidmat di satu PB sahaja;
      d. Lulus Kursus Induksi PP/PPD/PPB* (dianjurkan oleh I Smart Educare setiap 2 bulan);
      e. Bagi bidang-bidang yang mempunyai kaitan dengan badan penguatkuasaan dan pelesenan, perlu mematuhi syarat-syarat yang ditetapkan oleh badan berkuasa berkaitan seperti di Lampiran 2;
      dan
      f. Memiliki :
      i. SKM dalam program yang berkaitan pada satu tahap yang lebih tinggi atau tertinggi untuk mengendalikan penilaian program bertauliah bagi program tahap 1 dan tahap 2;
      ii. SKM/DKM/DLKM dalam program yang berkaitan pada tahap yang sama atau lebih tinggi untuk mengendalikan penilaian program bertauliah bagi tahap 3 ke atas;
      iii. Diploma dengan dua tahun pengalaman kerja dalam program yang berkaitan untuk mengendalikan latihan dan penilaian program bertauliah untuk DKM;
      iv. Ijazah dengan dua tahun pengalaman kerja dalam program yang berkaitan untuk mengendalikan latihan dan penilaian program bertauliah untuk DKM/DLKM;

      Jadi, cabarannya adalah anda tiada pengalaman kerja, jadi bila dah habis VTO pun tak boleh dilantik sebagai Pegawai Penilai (PP) buat masa ni sehingga ada pengalaman kerja 2 tahun. Dan sekiranya nak mohon SKM secara PPT pun tak layak sebab tiada pengalaman kerja.

      Saya nasihatkan kerja 1.5 tahun dulu sebelum ikuti program VTO secara separa masa supaya bila dah cukup pengalaman kerja 2 tahun, anda dah boleh jalani internship VTO (6 bulan sepenuh masa di pusat latihan kemahiran/PB)

  150. Saya Shah, ada SKM Tahap 3 , Graphic Designer & Advertising. Macam mana caranya saya nak dapatkan Sijil Kemahiran saya? Saya baru saja habis belajar 3 bulan lepas.

  151. salam, en/cik saya da ada skm 1 2 3 dalam bidang elektrik..
    kalaw nak smbung tahap 4 di kedah dekat mna ya??

  152. Salam Tn,
    Anak saya lepasan KV
    Tahun 1&2 tidak memenuhi syarat utk mendpt sijil SVM .
    Pelajar meneruskan pengajian smpi thn 4 di KV.Telah selesai OJT lbh krg 4 bln.
    Malangnya pelajar masih tidak layak dianugerah SKM wlpon pada tahap 1 & 2@3 setelah 4 thn menghabiskan masa di KV.
    Saya sebagai ibubapa ingin bertanya sekiranya anak saya layak untuk mengulang paper SKM di luar…di mana2 kolej2 yg menawarkan peluang kedua kepada pelajar yg gagal mendapat sijil di KV.Sekian.T.Kasih.

    • Salam Pn, sijil SKM cuma boleh diperolehi melalui:

      1) Pusat Bertauliah seperti KV & PB swasta yg lain-berbayar
      2) PPT (jika ada pengalaman kerja)
      3) SLDN (skema perantisan, juga kena belajar + kerja di syarikat latihan)

  153. hello nak tanya ni,,,,,saya belajar kelas masakan di sekolah menengah selama tiga tahun dan telah mendapat sijil skm tahap2 soalannya boleh ke saya memohon kerja kat restoran mewah2″ tanpa spm hanya menggunakan sijil skm tahap2….admin sila jawab pertanyaan saya di no watsap saya 01119554428….

    • Salam Arman, saya bukan dari industri masakan, tak dapat nak jawab anda. Samada restoran mewah ada polisi WAJIB ada SPM ke tidak, itu bergantung kepada setiap restoran.
      Namun, saya rasa yang lebih penting adalah kemahiran masakan serta komunikasi anda. Jika bagus, pasti ada restoran ataupun mungkin hotel yang akan ambil anda bekerja tapi biasanya bermula dari peringkat bawah/kerja asas.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *