Category Archives: Kursus Induksi PP-PPD/PP-PPT/PPL

Kuota Pinjaman Tabung Pembangunan Kemahiran (PTPK) 2019 – Siapa Dapat, Siapa Tak Dapat?

Ya, keputusan yang dinanti-nantikan oleh banyak pengusaha Pusat Bertauliah (terutamanya swasta) dan lebih ramai lagi, para pelajar yang amat memerlukan pinjaman PTPK untuk menyambung pendidikan mereka supaya berdaya saing di alam pekerjaan kelak.

Jika anda pelajar yang ingin tahu samada Pusat Latihan/Bertauliah JPK yang anda ingin daftar betul-betul dapat kuota, sila rujuk sini (SKM 1-3) & sini (DKM 4 & DLKM 5). Harap maklum bahawa Pusat Bertauliah yang tidak dapat kuota boleh buat rayuan & dapat kuota kemudian. Jika anda tidak pasti pusat mana yang tawarkan kursus apa, boleh dapat & isi borang permohonan ringkas di sini.

Bagi Pusat Bertauliah JPK yang berjaya dapat kuota PTPK 2019, TAHNIAH!
Sekarang sudah boleh rancang & hantar pengajar/personel anda untuk kursus-kursus induksi (khususnya PP-PPD-PPB) & VTO sekiranya personel anda telah berhenti kerja sebelum ni kerana risau Pusat Bertauliah anda tidak dapat kuota dari PTPK.

Bagi mereka yang ingin tahu peluang yang ada dalam sektor TVET ataupun ingin jadi Pegawai Pengesah Luaran (PPL), kursus ni juga WAJIB untuk hadir

Dan jika anda adalah Pusat Bertauliah JPK yang pentauliahannya masih aktif tapi nak jual disebabkan tiada kuota PTPK, nak bersara dsgbnya, sila hubungi min kerana ada yang minat nak beli PB sedia ada, terutamanya di kawasan Lembah Klang.

NOTA: Kursus-kursus lain (VTO & Induksi):

1. PPL: 27-28 April
2. PP-PPT: 29-30 Jun

Tempat: I Smart Educare, Kepong Metro Prima, KL
Masa: 8.30-5pm
3. VTO (Pengambilan hujung Mei/Jun) – 360jam hujung minggu, 720jam di PB masing-masing

Syarat Kelayakan PP, PPD, PPB

Kerap juga min ditanya, apa syarat PP, PPD & PPB (terutamanya dari pusat latihan yang ingin tubuhkan Pusat Bertauliah). Harap ini dapat memberi gambaran yang jelas, tak perlu tanya min lagi 😀

Yang tak tahu apa tu Sijil Kemahiran Malaysia (SKM) atau cara nak dapatkan SKM, sila baca lebih lanjut di sini.

Yang nak tahu apa tu Sijil Pengajar Vokasional@VTO, sila baca sini pula

Tahukah anda sijil induksi PP-PPD, PP-PPT & PPL sekarang sah untuk tempoh 3 tahun?

Ya, tempoh 3 tahun tu dikira selepas kursus untuk tujuan pelantikan pertama jawatan personel. Syarat ini cuma kuatkuasa untuk mereka yang telah ikuti induksi selepas Mac 2015 (supaya adil untuk peserta yang lama kerana tidak berkuatkuasa sebelum tu).

Sekiranya peserta kursus tidak dilantik selepas tempoh 3 tahun, sijil induksi berkenaan tidak sah untuk pelantikan dan peserta perlu mengulang semula kursus induksi berkenaan.

Periksa mula, 20 soalan objektif
Ada yang cepat habis, ada yang sempat pose lagi 😀
Muka ceria selepas periksa
Semua gembira, nampaknya LULUS kot haha
Min tak terampil ambil gambar secara wefie, kena ambil kursus fotografi ni 😛

Selesailah induksi PP-PPT dua hari pada 16&17 Mac di I Smart Educare, anjuran ISE Education Sdn Bhd.
Ada je benda baru setiap tahun.😂
Contohnya sekarang mohon Sijil Kemahiran Malaysia dan juga PP-PPT secara online di www.skkm.gov.my, bakal PB akan secara auomatik jadi PB-PPT dsbgnya.

Jadi, jika anda dah ikuti kursus induksi lama sangat, tak kira PP-PPD, PP-PPT ke PPL, DAN tak pernah aktif/dilantik, digalakkan juga anda ikuti semula jika ingin aktif kerana banyak benda dah berubah. Anda kena ikuti perkembangan terkini supaya tak salah info.

Ni adalah 2 induksi terdekat sebelum Puasa nanti:

Induksi PP-PPD
30-31 Mac

Induksi PPL
27&28 April (Setakat hari ni, cuma 1 sesi seluruh bulan April kalau ikut jadual di CIAST)


DAFTAR SEKARANG kerana tempat TERHAD

NOTA:
1. TIADA Induksi PPL-PPT – sila baca lebih lanjut
2. Anda perlu tahu cara nak pilih penganjur

NOSS dan MSIC – Apa tu?

Malaysia Standard Industry Classification (MSIC) adalah klasifikasi standard bagi aktiviti ekonomi di Malaysia. Ia bukan berdasarkan sesuatu barangan/perkhidmatan/pekerjaan.

Bertujuan menyediakan kategori aktiviti ekonomi yang boleh digunakan sebagai asas dalam pengumpulan dan statistik aktiviti ekonomi negara.


Muat turun daftar NOSS dari www.jpkmalaysia.com/noss

Bagi yang sudah tahu & sedang jalankan program NOSS, ingat beli NOSS baru dari JPK sebelum anda membaharui program. Jika nak tahu lebih lanjut, terutamanya mereka yang dah lama ikuti induksi PP-PPD-PPB atau PP-PPT, ambilah peluang ni untuk ambil semula kerana banyak rombakan telah dibuat. Harga istimewa untuk pelanggan I Smart Educare untuk refresher.
Boleh rujuk jadual induksi 2019 di sini.

Antara program hangat yang telah guna kod MSIC adalah:

G452-002-2/3:2018 Perkhidmatan Pembaikan/Servis Diagnostik – Kenderaan Ringan @ Automotive
F432-003-3:2017 Operasi Pemasangan & Penyenggaraan Penghawa Dingin dan Pengudaraan Mekanikal @ 3 Phase HVAC
I551-003-2/3:2018 Operasi Pengemasan @ Housekeeping
I561-002-2/3:2018 Operasi Servis/Penyeliaan Makanan & Minuman @ F&B

CPC GS452-003-2:2018 (Ada 2 Elektif) (dulu TP-300-2:2016)
CPC F432-003-3:2017 (dulu ME-020-3:2012) @ 3 Phase HVAC
CPC I551-003-2:2018 (dulu HT-050-3:2012) @ Housekeeping
CPC I561-002-3:2018 (dulu HT-010-3:2012) @ F&B

Ingat, anda boleh beli NOSS dari JPK Putrajaya, Cyberjaya, pejabat-pejabat Wilayah atau kalau takda masa nak pergi sana, boleh rujuk dengan min dulu.

Ada Induksi PPL-PPT ke?

Ramai juga yang tanya min, ada induksi PPL-PPT tak?
Sebenarnya, kursus ni tak wujud.

Anda cuma perlu dilantik sebagai PP-PPT (ada SKM, induksi PP-PPT & pengalaman dalam bidang tersebut selama 10 tahun ke atas).

Setelah jadi PP-PPT selama 2 tahun atau dah tandatangani >30 portfolio, bolehlah mohon naik pangkat jadi PPL-PPT (tapi pastikan ada juga sijil induksi PPL ya – tarikh induksi PPL pada 27&28 April)

Jadi, berikut adalah jadual terdekat induksi PP-PPT untuk anda pertimbangkan 🙂

Tinggal 3 tempat shj setakat 7/3/19

Sesi induksi PP-PPT terdekat, 16&17 Mac 2019 di ISE Education Sdn Bhd, Kepong, KL
MOHON SEKARANG

Siapa yg patut hadir?
1) Berminat dilantik sebagai PP-PPT (syarat lantikan lain adalah pengalaman kerja >10 thn bidang berkenaan & SKM)
2) Berminat mohon SKM secara PPT (prosedur, syarat dan kaedah penilaian persijilan melalui kaedah PPT)
3) PB yang ingin mohon menjadi PB-PPT (perlu ada penyelaras PPT yang perlu ikuti kursus induksi PP-PPT)

Jika berminat, sila muat turun borang Borang Permohonan Induksi
Lepas isi, emel kembali ke ismarteducare@gmail.com bersama slip bayaran untuk pengesahan tempat.

PS: Tarikh induksi yang lain
PP-PPD: 30-31 Mac
PPL: 27&28 April (Mesti lulus induksi PP-PPD dulu)

Kursus Induksi PP-PPD, PP-PPT, PPL – Semua penganjur sama?

Ya, anda mungkin keliru dengan mana satu nak pilih, terutamanya untuk induksi PP-PPD-PPB, di mana banyak sangat pilihan/penganjur.


Walaupun sijil yang dianugerahkan adalah sama, oleh JPK, ada beberapa perkara yang anda mungkin ingin ambil kira penganjur mana anda patut pilih.

1. Rekod penganjuran penganjur
Ini adalah AMAT penting kerana ada sesetengah penganjur yang KERAP TUNDA sesi mereka. Mengapa? Sebab ia mungkin bukan fokus utama perniagaan mereka. Lebih teruk lagi, ada penganjur yang TIDAK MEMULANGKAN WANG anda walaupun mereka tunda/batal dan anda sudah tidak berminat lagi untuk ambil dengan mereka.
Kesan yang paling teruk adalah masa ataupun tiket kapal terbang (dari Sabah/Sarawak ke Semenanjung) anda mungkin terbazir.

2. Kekerapan penganjuran
Ini juga penting sebab jika penganjur cuma anjur sekali sekala (setahun sekali dua) dan anda tak dapat hadir last minute tapi telah bayar, wang anda mungkin TIDAK DIPULANGKAN tapi disuruh MENUNGGU sesi seterusnya.

3. Perkhidmatan khidmat tambah (Value Add)
Selain kursus induksi PP-PPD/PP-PPT/PPL, lebih baik jika penganjur juga menawarkan khidmat lain yang ada kaitan dengan pentauliahn personel seperti kursus VTO & SKM secara PPT. Dengan itu, anda tak perlu nak runsing mana nak pergi selepas ikuti kursus induksi PP-PPD.

4. Pengetahuan & pengalaman penganjur
Penganjur yang baru ataupun jarang anjur biasanya tak berapa fasih dengan sistem persijilan kemahiran Malaysia.
Mereka mungkin tidak dapat jawab banyak persoalan anda kerana tak cukup pengalaman tapi lebih bahaya lagi, ada yang bagi AJARAN SESAT!
Mudah je, kalau anda nak servis kereta ke baiki kereta, anda lebih selesa hantar ke mekanik bawah pokok ke PAKAR/SIFU yang berpengalaman?
Jadi, pilihlah dengan bijak 🙂

5. Testimoni pelanggan
Kalau penganjur bagus, pelanggan akan bagi testimoni, bukan satu, dua atau tiga tapi ramai. Mungkin ia boleh direka-reka tapi kalau penganjur dapat anjur beratus sesi atau bertahan belasan tahun, pastinya bukan penganjur yang kualitinya boleh dipertikaikan.

TAKLIMAT PENARAFAN BINTANG PROGRAM BERTAULIAH 2019

Imej: Salah satu slaid yang dibentangkan semasa taklimat di Philea Mines Resort, KL & Sel Zon 3

Penilaian kendiri akan mula 1/3/19-31/3/19 dan Penarafaan Bintang (Star Rating) akan mula 1/4/19.
Pastikan personel anda LAYAK (ADA sijil induksi PP-PPD-PPB untuk semua personel, SKM untuk PPD & SKM+VTO untuk PP) serta WIM cukup baik  (penekanan kepada kurikulum untuk kali ni).

Berikut adalah jadual induksi anjuran ISE Education Sdn Bhd pada bulan Mac, April & Mei.
Rujuk sini untuk jadual tahun 2019

Induksi PP-PPD-PPB
Tarikh: 2&3 Mac / 30&31 Mac

Induksi PP-PPT
Tarikh: 16&17 Mac

Induksi PPL
Tarikh: 27&28 April

Lokasi: I Smart Educare, Kepong, KL

Sekiranya ada 10-15 peserta dari Pusat Latihan anda yang ingin mengikuti mana-mana kursus di atas, kami boleh pertimbangkan untuk anjur di tempat anda untuk memudahkan staf PB anda, dengan syarat kami boleh tambah peserta dari luar tanpa sebarang caj/sewa tempat. 

Kursus Pembangunan WIM PERCUMA – Daftar cepat sebelum penuh, sila rujuk dengan CIAST ya

CONsultant or Consultant? My experience in the TVET sector

Just a quick sharing.

Yesterday, I had a meet up with another ex-public listed company, interested to purchase a TVET/JPK Accredited centre and/or MQA approved college license.

Guess what? A previous CONsultant tried to push them to purchase an MQA approved college license for RM5 million (not a hefty amount provided it has quite a few good programs & with KDN license with clean records). However, when pushed for more details from the potential buyer, the CONsultant started making stories that does not jive, hence the potential buyer has some reservations. When pushed further for process flow, the CONsultant came out with proposing them SKM/DKM via PPT method at a really hefty figure (5 digits/candidate!), without really probing what the customer actually wanted.

Now, I have this challenge to propose to the company on how they can achieve what they want but hey, it’s a good problem to have. If I can help them to achieve what they wanted, I’m sure I’ll be rewarded appropriately (not necessarily handomely though :-P)

Another case happened just last month. Another CONsultant proposed to sell his SLDN training centre (3-4 programs if not mistaken) for RM500K. Not sure what’s so valuable about the license but anyway he managed to convinced the potential buyer (to me, I wouldn’t even pay RM50K for that!). Unfortunately for the CONsultant, he made a very BIG MISTAKE, not sure it’s by choice or it was just plain silly. He asked to be paid in cash, no cheques, no bank accounts transfer, no receipts to be produced. WTF! Where on earth would a buyer agree to this kind of agreement? Even buying fruits for RM2 at fruit stalls along PLUS Hentian are given receipts!

And I really got a shock when a kursus induksi which cost only RM350 (maximum course fees chargeable, in case you are still unaware) was quoted at 6 times more! And because of the CONsultant’s greed (did not pay me & lied saying he wasn’t paid & fooled by the client – despite the client made the inflated payments to him), I had no choice but to go after the client directly for the payment. Well, you should know what’s the ending for the CONsultant.

Moral of the above 2 REAL LIFE stories:

1. Be knowledgable in your area if you really WANT to consult someone on that area, otherwise, be upfront & frank with your client that you’re working with an associate and NEVER pretend that you know everything despite KNOWING NOTHING about it as clients may sometimes be more knowledgable than you in that area if you’re not the EXPERT! You may not be lucky to be able to CON all the way, just like the Malay proverb:
Sepandai-pandai tupai melompat, akhirnya akan jatuh ke tanah juga

2. Be as transparent as possible with your clients, they will appreciate it.

3. GOD will reward you if you work hard & genuinely.

4. DON’t MESS UP with TVET Malaysia@I Smart Educare, we will go after what we’re supposed to get

5. Consultants (individuals or companies) that agrees everything that you requested as easy as ABC, especially without much thinking, should give you an ALARM! Don’t fall into the trap. Probe further on the Consultants past track records, check up for any info on the web (just Google the company or person, if not much web presences or many negative comments about the Consultant, that’s another ALARM!), testimonials and etc.

With that, I hope you will not be the next victim to such CONsultant!

And should you need any advice on TVET matters especially related to JPK/SKM/VTO/Induction course, feel free to call/whatsapp (pls introduce yourself, who you are, what you want to know, in details) or email us at:
012-3123430 or ismarteducare @ gmail.com

Kursus Induksi PP-PPD & PPL Dis 18 & Jan 19 (Alor Setar & KL)

Salam kemahiran,

Tak kira anda ingin dilantik sebagai PP, PPD, PPB ataupun PPL, kursus induksi PP-PPD adalah WAJIB untuk semua.

Siapa yang diwajibkan untuk menghadiri dan mempunyai sijil Kursus Induksi PP-PPD-PPB ?

  1. Pegawai Penilai (PP) – Individu yang akan menjadi Pegawai Penilai (tenaga pengajar) di kolej / pusat latihan kemahiran swata dan kerajaan.
    Mesti ada sijil induksi PP-PPD, SKM3 & VTO
  2. Pegawai Pengesah Dalaman (PPD) – Individu yang akan menjadi Pegawai Pengesah Dalaman (penyelia tenaga pengajar) di kolej / pusat latihan kemahiran swasta dan kerajaaan.
    Mesti ada sijil induksi PP-PPD & SKM3
  3. Pengurus Pusat Bertauliah (PPB) – Individu yang akan menjadi Pengurus Pusat Bertauliah (pengurus) di kolej / pusat latihan kemahiran swasta dan kerajaan.
    Cuma perlu lulus induksi PP-PPD
  4. Pegawai Pengesah Luaran – Individu yang ingin menjadi Pegawai Pengesah Luaran (penyelia luar) untuk Persijilan Kemahiran Malaysia.
    Perlu lulus induksi PP-PPD & induksi PPL

TAK PERLU SPM!

Berikut adalah tarikh untuk pelbagai kursus induksi yang akan datang di Kedah/KL Dis/Jan2019

PP-PPD
Tarikh: 21-22 Dis 2018
Tempat: Alor Setar, Kedah

Tarikh: 12-13 Jan 2019
Tempat: I Smart Educare, Kepong

PPL (Mesti lulus induksi PP-PPD dulu)
Tarikh: 19-20 Jan 2019
Tempat: I Smart Educare, Kepong

Jadual 2019 & butiran lanjut di –http://jpkmalaysia.com/our-services
Muat turun Borang Permohonan KIP-01


Adakah PERUNDING (pasal induksi/SKM/VTO/pentauliahan pusat) anda bercakap benar??

If you don’t understand Malay well, can always email or call us for further explanation.
如果您不太了解马来语,可以随时发送电子邮件或致电我们进一步了解详情

Selama 17 tahun min berkecimpung dalam bidang latihan kemahiran ni (terutamanya yang berkaitan dengan JPK), macam-macam kes penipuan telah min jumpa/dengar.

Berikut adalah senarainya, tak terhad kepada ini sahaja (mungkin min lupa atau tak pernah dengar/jumpa tapi memang berlaku):

1. Sijil induksi PALSU – Sebelum ni, tahun 2000an, memang ada sesetengah penganjur yang hit & run, cetak sijil sendiri & JUAL kepada peserta (tak perlu ikuti kursus). Ia samalah seperti penjualan sijil/diploma/ijazah di universiti ataupun sijil cuti sakit. Namun, pihak Jabatan Pembangunan Kemahiran (JPK) telah mengambil langkah untuk membendung perkara ni dari berlanjutan dimana:
a) Penganjur tidak boleh cetak sijil sendiri lagi
b) Sijil telah ada ciri-ciri keselamatan (bukan setakat no siri sijil sahaja) – itu yang menyebabkan kekadang sijil dapat lambat sebab JPK kehabisan sijil & perlu tunggu stok dari Percetakan Nasional Malaysia

TIPS: Cari penganjur yang sudah lama (> 10 tahun kalau boleh) & kerap menganjur (lebih 6 kali setahun) kerana mereka tidak berani bertindak sebarangan & juga senantiasa mengikut perkembangan terkini.

2. Bukti PALSU – Ini kerap berlaku terutamanya dalam permohonan SKM secara PPT.
Ini mungkin salah sesetengah pemohon, ada yang sememangnya tahu dia tak layak tapi BAYAR perunding untuk kaodim, biasanya beribu-ribu.
Macam mana min tahu? Sebab ada kisah benar yang diceritakan oleh PPL-PPT (Pegawai Pengesah Luaran yang mengesahkan penilaian PP-PPT).
Cth: Ada seorang lelaki yang langsung tak pernah terlibat dengan kecantikan (cuma ada perniagaan dalam bidang ni) mewujudkan bukti palsu (gambar/invois/sijil) tapi telah digagalkan oleh PPL-PPT yang jujur tu. Apa yang menggeramkan min adalah dengar khabar setelah calon (melalui perunding) minta PPL-PPT ditukarkan, calon tu LULUS.
Geram betul, calon/perunding/PP-PPT seperti nilah yang menjahanamkan kualiti SKM #^@*%

TIPS: Baca Panduan Permohonan SKM secara PPT @ ikuti kursus induksi PP-PPT – jadual disini supaya anda ada sedikit idea apa yang diperlukan dan sekiranya dah faham, mohon terus dengan JPK, cuma RM300/setahap.

Kebelakangan ni, ada perunding yang menjanjikan calon yang tiada pengalaman mengajar bidang kemahiran bahawa mereka layak mohon VTO secara PPT.  Agak-agaknya buat bukti PALSU lagi kot. Ni juga kisah benar,  dimana 2 juruteknik auto yang tidak pernah mengajar dijanjikan oleh perunding bahawa mereka boleh dapat VTO secara PPT!

Itu yang menyumbangkan kepada banyak isu pemegang sijil VTO yang tidak boleh mengajar dengan baik ataupun tak tahu sangat tentang WIM (bahan pengajaran bertulis). Min tak nafikan juga ada Pusat Bertauliah VTO tertentu yang bagi ‘lesen terbang’, sehinggakan ada beberapa PB VTO yang telah ditarik pentauliahannya dan menyebabkan permohonan PB VTO baru/penambahan program VTO ni dibekukan.
Untuk pengetahuan anda, pengalaman mengajar minima adalah 4 tahun kalau nak mohon VTO secara PPT

3. Penjualan WIM yang tidak menepati format ataupun jumlah jam yang sepatutnya
Ha, ni berlaku bukan sahaja dalam dunia latihan kemahiran tapi syarikat gergasi MNC pun ada juga yang melakukan kesalahan sebegini.

Biasa lihat ni kan?

Sudah banyak PB/pembeli yang kantoi dengan janji-janji manis individu/perunding bahawa WIM yang mereka beli memenuhi spesifikasi/format JPK tetapi sebenarnya tidak.
Antara isu yang kerap timbul adalah:
1. Format (tidak mengikut format terkini)
2. Jumlah jam yang tidak menepati kehendak NOSS (sudah banyak kes untuk ni, terutamanya untuk program yang ada kes khas seperti FB-024-2 (1200j dan bukannya 800j)
3. Jadual Pembahagian WIM yang tidak menggunakan ayat yang betul ataupun setara dengan WIM yang dibangunkan

TIPS: Suruh penjual emelkan sampel WIM lengkap (ada Kertas Penerangan/Kerja/Tugasan, Pelan Mengajar Teori/Amali, Kertas Penilaian Pengetahuan (KA)/Prestasi (PA), lepas tu cross check dengan format WIM terikini (2017)  dan juga NOSS.

Cukuplah setakat ni, kalau anda ada sebarang lagi kes penipuan/janji tidak serupa bikin yang nak dikongsi (tak kira pasal SKM, induksi, pentauliahan PB, WIM ke apa) supaya orang ramai lebih berhati-hati dan tidak tertipu,
sila emel ke ismarteducare@gmail.com, terima kasih.

Tips mencari perunding yang jujur:

1. Dah lama berkecimpung dalam bidang latihan kemahiran (ni pun tak menjamin apa-apa)
2. Cuba dapatkan testimoni/pengesyoran dari 2-3 pihak, kalau ada.
3. Dapatkan pandangan/nasihat dari 2-3 individu/syarikat.
4. Sekiranya masih rasa was-was, sila rujuk dengan min atau lebih baik, JPK di 03-88865589.

* singkatan min bermaksud admin ya 😀