Category Archives: TVET/Skills courses

HELLO. CANNOT. What You CANNOT do if you fail SPM

Moteefe

FAIL SPM?

Now, since GSC admin said this phrase “HELLO. CANNOT.” and popularized by netizens, let’s see what you CANNOT do if you fail SPM.

1. Generally, you are not able to work in any government agency@appointed to any government position as most of it requires a min pass in SPM or equivalent, except for very few positions that only require PMR/PT3 or talents.

Fail SPM - No Government Job at SPA

2. You CANNOT further your study directly to an MQA accredited diploma program in higher education institutions. However, there are few other options for you to further study, to be shared later.

3. You CANNOT be an air stewardess/steward@cabin crew@flight attendant. As I know, SPM is a MUST. Not sure things have change or not.

Fail SPM - CANNOT be Cabin Crew

4. Your chances of employment in Singapore is at a disadvantage as the government of SG requires a min in SPM or equivalent for employers to hire you at a lower levy. Here are some figures for you (2016 data)
If foreign workers account for 25-40% of your company, and if you don’t have SPM, then the levy would be S$700. 10-25% would bring it to S$550, and those below 10% would be S$420. (With SPM, the amount would be cut by S$100, and so on) – according to Verna Ling, a Malaysian’s experience working in Singapore.

Image may contain: 1 person

How to Overcome it?

1. Well, if you really insist to be in the public sector@government servant, you only have once choice. Resit for whichever paper that you failed in your SPM (usually it is BM or Sejarah). My personal opinion, just forget about it. Be a freelancer, self made entrepreneur or join the private sector. Work harder in the field that you like, it should be more rewarding than being a ‘clean’ government servant.

2. This is the core of this website’s focus, skills/TVET education. Further study options if you fail SPM in BM version can be found here. So, what can you do if fail SPM?

a) Take up a skills/TVET program that you have interest/good at.
Eg. you may like cooking, repairing electronic items at home, heavy interest with cars and it’s mechanics. So naturally, courses that suits you could be culinary, industrial electronics and automotive technicians respectively. You could still have a good career, if not brighter than those academic graduates.

b) So what’s next after getting skills certificate@Sijil Kemahiran Malaysia (SKM)? Good news is that you can also further to an executive degree or academic Bachelor or Masters degree later in life.

c) With SKM, the world is yours. Not just Singapore, you will be surprised that it’s widely accepted worldwide, by countries like UAE, China, Australia (basically Commonwealth countries)

d) If you don’t intend or have the heart to study now, no problem. You may work for few years first to gain industry experience and when ready to further study, you may take up APEL A examination to gain entry to study Bachelors (21 yeas old and above) or Masters Degree (30 yeas old and above) at selected University.

Prasekolah & Tadika Dibuka 1 Julai 2020. Adakah Anda Dah Bersedia? Apa pula kaitan dengan TVET?

Prasekolah & Tadika Dibuka

Setelah hampir 3 bulan PKP & PKPB, akhirnya semua prasekolah dan tadika dibuka (akan dibenarkan kembali dibuka bermula 1 Julai ini), menurut Menteri Kanan (Kluster Keselamatan) Ismail Sabri Yaakob.

Keputusan itu melibatkan 6,216 prasekolah di bawah Kementerian Pendidikan dan 7,887 buah milik swasta, serta 1,781 tadika di bawah Kementerian Perpaduan Negara dan 8,530 tadika kemas di bawah Kementerian Pembangunan Luar Bandar.

Terkejut dengan angka ni?

Ni yang min nak kaitkan dengan TVET. Peluang kerjaya dalam bidang pra-sekolah dan pendidikan awal kanak-kanak memang cukup banyak. Nanti kita bincang pula apakah yang diperlukan untuk berkecimpung dalam industri ini serta kelayakkannya di penghujung artikel.

PRA SEKOLAH & TADIKA DIBUKA 1 JULAI 2020

SOP termasuk sewaktu pelajar datang dan pulang, cara bermain dalam tadika, waktu makan semua lengkap. Namun, SOP yang terperinci akan diumumkan oleh Kementerian Pendidikan.

Menteri Kanan (Kluster Keselamatan) Ismail Sabri Yaakob

Persoalannya, adakah anda, sebagai ibu bapa kepada anak-anak tersayang anda, telah bersedia untuk menghantar mereka, walaupun prasekolah atau tadika akan dibuka minggu depan (1 Julai 2020)?

Sememangnya banyak arahan yang dikeluarkan mengelirukan rakyat.

Pembukaan sekolah menengah 24.6.2020 dikaburkan dengan persoalan kehadiran guru sekolah rendah.
Arahan dan saranan Kementerian bercanggah dengan arahan JPN dan PPD. Mengapa pula bukan pelajar sekolah menengah bukan kelas peperiksaan didahulukan dulu atau murid yang berada dalam Tahap Dua sekolah rendah berbanding murid prasekolah dan tadika?
Seolah-olah kenyataan tidak berpaksikan kepada satu sumber yang mutlak.

Namun, min berpendapat semua ini dilakukan untuk mudahkan ibu bapa yang bekerja untuk tinggalkan anak mereka di prasekolah & tadika.

Apapun, kerajaan telah buat keputusan. Sekarang terserah kepada:

1. Pihak pengurusan prasekolah dan tadika untuk memastikan kanak-kanak mengikut SOP yang ditetapkan untuk pastikan tiada jangkitan berlaku.

2. Cikgu-cikgu prasekolah dan tadika serta kakitangan yang terlibat dapat mematuhi SOP yang ditetapkan dan bimbing anak-anak kecil untuk mengikut SOP juga. Anak-anak kecil ni perlu dibimbing dan diawasi agar kebersihan diri mereka dijaga dengan baik.

3. Ibu bapa boleh buat persediaan awal

Bercerita dan berlatih (role play)

  • Social distancing – apa dan bagaimana, kenapa diperlukan dan sebagainya
  • Basuh tangan dengan cara yang betul. Ajar anak-anak untuk basuh tangan setiap kali sebelum dan selepas makan.
    Cara bersin/batuk yang betul.
  • Elak daripada sentuh hidung dan mata (ni memang susah :-P)

Ini adalah norma baru dan memerlukan masa serta latihan yang berterusan. Jadi digalakkan ibu bapa dapat membuat persiapan lebih awal.

Hmm, mungkin juga anda sebagai ibu bapa rasa nak tukar bidang setelah menjaga & mendidik anak selama 3 bulan ni di rumah? Mari kita lihat kelayakkan apa yang diperlukan untuk menjadikannya sebagai kerjaya.

Kelayakkan apa yang diperlukan?

Kursus Asuhan Permata yang diluluskan oleh Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM).

Anda juga digalakkan (mungkin wajib kelak) untuk mengikuti kursus pendidikan awal kanak-kanak yang menawarkan persijilan berikut:

Sijil Kemahiran Malaysia 3* dalam Pengasuhan dan Pendidikan Awal Kanak-Kanak (T982-001-3:2017) (program setahun) atau setara, jika anda ingin menjadi pengasuh/pendidik awal kanak-kanak atau pemilik taska.

Anda tidak perlu kelulusan SPM tetapi cuma kemahiran 3M (Membaca, Menulis & Mengira) dan umur minima 16 tahun.
Bergantung kepada institut yang anda pilih, kursus diajar dalam BM atau English)

ATAU

Kursus Diploma in Early Childhood Education  (2.5 tahun), jika ingin mengajar di tadika.

Syarat kemasukkan:

  • 3 Kredit dalam SPM atau setara; atau
  • 2 Kredit dalam SPM dan pengalaman kerja dengan anak-anak kecil selama 3 tahun; atau
  • 1 Kredit dalam SPM dan pengalaman kerja dengan anak-anak kecil selama 5 tahun
  • Sijil Kemahiran Malaysia 3 atau Sijil Kolej Komuniti (Tahap 3, MQF) dalam bidang berkaitan dan lulus SPM dengan sekurang-kurangnya 1 Kredit dalam satu (1) subjek
  • Kemasukkan melalui Accreditation of Prior Learning Experience (APEL): 1 Kredit dan 5 tahun pengalaman kerja/pembelajaran yang berkaitan

Peluang Kerjaya:

  • Pengarang Buku Kanak-Kanak
  • Pengajar Pendidikan Seni
  • Penyiar TV Kanak-kanak
  • Pembangun Kuikulum
  • Perunding
  • Wartawan
  • Pensyarah (Perlu ada Bachelor Early Childhood Education jika nak ajar Diploma Early Childhood Education)
  • Pemasaran
  • Jurulatih Keibubapaan
  • Pembangun Produk
  • Jurulatih Eksperimen
  • Pengurusan Acara
  • Pendidik
  • Penghibur
  • Pengajar
  • Instructional Designer
  • Penyelidik
  • Pekerja Sosial
  • Cikgu / Pengetua
  • Bakat Suara
Register Now Sticker GIF by scvaughn | Gfycat

Sumber: Berita Harian, Majalah Pama, Kolej Schwin, Kolej Dika, Universiti Tun Abdul Razak @ Unirazak

Nota: *Sekiranya dah ada SKM3 bidang ni tetapi ingin Ijazah Eksekutif yang boleh membolehkan anda layak sebagai graduan Universiti dalam masa yang singkat (9 bulan), sila rujuk sini.

Kerjaya Underwater Welding – Lumayan & Cerah Tetapi Bukan Calang-Calang

Underwater Welding

KIMPALAN bawah air (underwater welding) antara kerjaya dalam bidang kimpalan yang mempunyai jaringan pekerjaan luas di serata dunia turut membabitkan industri seperti minyak dan gas, pembaikan kapal, perpaipan saluran minyak dan sebagainya.

Sesuai dengan namanya, kerjaya ini memerlukan mereka yang berani, minat mendalam, sihat, tahan lasak dan memiliki kemahiran dalam kedua-duanya iaitu sebagai jurukimpal dan penyelam komersial.

Tidak dinafikan pendapatan yang diterima adalah lumayan sekitar RM50,000 sehingga ratusan ribu ringgit setahun.

Jumlah pendapatan bagi kerjaya ini adalah subjektif kerana dibayar berdasarkan kepada projek, kaedah dan kedalaman selaman serta keadaan persekitaran.

Ketua Jabatan Kimpalan, Institut Kemahiran Tinggi Belia Negara (IKTBN) Pagoh, Muar, Johor Wan Mohd Zafrulizan Wan Draman berkata, untuk menjadi seorang ‘diver-welder’, seseorang perlu mempunyai sijil dalam kemahiran mengimpal dan memiliki lesen sebagai penyelam komersial.

Bagaimanapun, katanya buat masa ini kursus ‘underwater welding’ tidak dijalankan di Jabatan Kimpalan IKTBN Pagoh tetapi hanya fokus kepada kursus kimpalan.

“Terdapat beberapa pusat latihan di Malaysia yang menjalankan kursus ini dan mengeluarkan sijil yang diiktiraf badan antarabangsa.

“Kursus untuk ‘underwater inspection’ juga sudah ada dijalankan di Malaysia ketika ini berbanding sebelum ini hanya boleh diikuti di luar negara.

“Kos untuk menjalani kursus bagi menceburi bidang ‘underwater welding’ ini sememangnya tinggi dan mencecah puluhan ribu ringgit bergantung kepada pusat latihan berkenaan.

“Namun wang yang dilaburkan berbaloi kerana latihan turut membabitkan penggunaan peralatan mahal serta pengalaman yang bakal diperoleh bukan calang-calang dan amat diperlukan sebelum layak digelar jurukimpal bawah air (‘diver-welder’), ” katanya.

Mengulas mengenai risiko kerjaya itu kata Wan Mohd Zafrulizan, ia adalah tinggi dan ada yang membawa maut.

Risiko seperti kejutan elektrik dan letupan juga boleh terjadi apabila hidrogen serta oksigen digunakan ketika proses mengimpal.

“Bagaimanapun, terdapat prosedur operasi standard (SOP) yang perlu dipatuhi setiap jurukimpal bawah air sebelum, ketika dan selepas selesai kerja.

“Amalan standard ini boleh mengelakkan bahaya dan kejadian yang tidak dingini daripada berlaku,” katanya.

Pada masa sama, bidang kimpalan ditawarkan di IKTBN Pagoh pada 2003.

Selepas hampir 17 tahun beroperasi lebih daripada 2,000 graduan dilatih di peringkat sijil dan diploma.

Purata kadar kebolehpasaran untuk bidang ini dari 2016 sehingga 2019 amat memberangsangkan apabila lebih 90 peratus graduan berjaya mendapatkan pekerjaan di pelbagai sektor dalam tempoh enam bulan selepas tamat pengajian.

Kata Wan Mohd Zafrulizan, permintaan industri kimpalan adalah tinggi dan konsisten untuk penempatan pekerjaan.

Graduan sangat bertuah kerana bidang ini boleh dikatakan fleksibel walaupun mereka beralih arah ke pekerjaan di industri berlainan. Perkembangan industri sekarang adalah pesat terutama dari segi teknologi.

Tidak dinafikan sesetengah teknologi adalah asing kepada pelajar mahupun tenaga pengajar. Ini antara salah satu mengapa On Job Training (OJT) di industri menjadi perkara wajib kepada pelajar.

Semua pelajar SKM (Sijil Kemahiran Malaysia) dan DKM (Diploma Kemahiran Malaysia) perlu menjalani OJT selama tiga bulan pada semester akhir pengajian. Secara tidak langsung didedahkan dengan cara kerja dan teknologi baharu.

Wan Mohd Zafrulizan – Ketua Jabatan Kimpalan, Institut Kemahiran Tinggi Belia Negara (IKTBN) Pagoh

Sumber: hmetro.com.my/akademia

Komen: Sekiranya anda rasa kerjaya ini tidak sesuai untuk anda, banyak lagi kerjaya kemahiran mempunyai prospek yang cerah dan tidak begitu merbahaya. Antara kursus kemahiran yang membolehkan anda memiliki kerjaya yang ada banyak peluang pekerjaan termasuk (tapi tidak terhad kepada):

  1. Kursus kulinari
  2. Kursus bakeri/pastri
  3. Kursus elektrik
  4. Kursus pendidikan awal kanak-kanak
  5. Kursus perakaunan
  6. Kursus mekatronik
  7. Kursus pengurusan hotel
  8. Kursus digital marketing
  9. Kursus IT (komputer sistem/rangkaian komputer/pembangunan aplikasi@programming)
  10. Kursus multimedia/pereka grafik

Sekiranya anda tidak tahu kursus kemahiran apa lagi yang ditawarkan, boleh isi butiran anda di sini (pusat latihan swasta sahaja) ataupun whatsapp https://wa.me/0123123430?text=pertanyaankursuskemahiran

Jika anda dah ada Sijil Kemahiran Malaysia/Diploma Kemahiran Malaysia/Diploma Vokasional Malaysia dan ingin meneruskan ke peringkat Ijazah, boleh baca sini.

Pemegang Sijil Kemahiran Malaysia (SKM) Dapat Gaji Lebih Tinggi (Berbanding SPM sahaja) Untuk Perlantikan Ke Perkhidmatan Awam?

Betul ke gaji lebih tinggi dengan adanya Sijil Kemahiran Malaysia (SKM)*?

Kalau anda tak percaya, bacalah sendiri dari laman web Suruhanjaya Perkhidmatan Awam Malaysia.
* Namun, semua jawatan masih memerlukan kelayakan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM). Tetapi jika anda kerja di sektor swasta, tak perlu risau sangat pasal SPM.

Takut anda tak tahu, pemegang Sijil Kemahiran Malaysia (SKM) juga mendapat permintaan tinggi dari industri dan juga syarikat di luar negeri.

Gaji Lebih Tinggi untuk pemegang Sijil Kemahiran Malaysia (SKM) berbanding SPM sahaja

Berikut adalah contoh salah satu daripada 63  jawatan yang menunjukkan kelayakan Sijil Kemahiran Malaysia (SKM) mempunyai gaji permulaan yang lebih tinggi.

gaji lebih tinggi

PERINGATAN

Bagi tujuan pelantikan ke perkhidmatan awam, calon yang memohon jawatan yang mensyaratkan kelayakan masuk Sijil Pelajaran Malaysia perlu memiliki sekurang-kurangnya keputusan berikut:

  • lulus enam mata pelajaran termasuk Bahasa Melayu, dengan dua daripada mata pelajaran adalah di peringkat Kepujian dan selebihnya peringkat Lulus dalam satu peperiksaan; atau
  • lulus enam mata pelajaran termasuk Bahasa Melayu, dengan dua mata pelajaran adalah di peringkat Kepujian dan selebihnya peringkat Lulus yang dikumpulkan dalam dua peperiksaan dalam tempoh tiga tahun berturut-turut; dan
  • memenuhi syarat kelayakan Bahasa Melayu iaitu Kepujian dan subjek-subjek tertentu seperti mana yang disyaratkan dalam skim perkhidmatan.

Calon yang memiliki Sijil SVM adalah layak dipertimbangkan pelantikan ke jawatan dalam Kumpulan Pelaksana yang bersesuaian yang mensyaratkan SPM/SVM. Bagi tujuan memenuhi syarat lulus atau kepujian Bahasa Melayu untuk pelantikan ke Perkhidmatan Awam, calon hendaklah memperoleh pencapaian dalam mata pelajaran Bahasa Melayu (Kod 1104) seperti berikut:

SYARAT KELULUSAN BAHASA MELAYU UNTUK PELANTIKAN KE PERKHIDMATAN AWAMSYARAT PENCAPAIAN DALAM MATA PELAJARAN BAHASA MELAYU (KOD 1104)
KepujianSekurang-kurangnya Gred ‘C’
LulusSekurang-kurangnya Gred ‘E’

Syarat Lantikan/Gaji/Deskripsi Tugas untuk jawatan lain boleh dirujuk di Portal RasmiSURUHANJAYA PERKHIDMATAN AWAM MALAYSIA

Sekiranya anda cuma pemegang SPM dan tidak berpeluang melanjutkan pendidikan ke mana-mana IPTA, Kolej Komuniti atau Politkenik dan juga gagal rayuan permohonan UPU, anda masih cuba mohon untuk belajar kursus kemahiran di:

1. Institusi Latihan Kemahiran Awam (ILKA)
2. Institusi Latihan Kemahiran Swasta (ILKS)

GAGAL PERMOHONAN UPU? TAK TAHU KE MANA LEPAS NI?

Gagal Permohonan UPU – Apa Boleh Buat?

gagal permohonan upu

Anda (ataupun adik-beradik ataupun rakan-rakan yang) gagal dalam permohonan UPU (rayuan fasa 1 dan fasa 2) termasuklah permohonan rayuan? Ataupun anda masih tak tahu keputusan anda? Boleh buat semakan keputusan UPUONLINE dengan merujuk kepada url yang diberi dalam infografik di bawah ataupun terus di http://upu.moe.gov.my/

No photo description available.

Anda jangan fikir dah tak dapat tawaran UPU, masa depan anda dah musnah tau. Banyak lagi alternatif lain sebenarnya selain dapat tawaran UPU.

Tingkatan 6

Gagal Permohonan UPU - Tingkatan 6 (Form 6)

STPM menawarkan dua aliran iaitu kesusasteraan dan sains. Anda boleh pilih aliran mana yang anda minat. Tempoh pengajiannya pun tak lama, hanya satu tahun setengah sahaja dan kemudian anda dah berpeluang untuk melanjutkan pelajaran ke menara gading. Yuran pengajian pun murah tau.

Kaedah pengajiannya juga terbahagi kepada dua dan bukan hanya fokus kepada intensif peperiksaan sahaja. STPM juga ada penilaian yang berorientasikan tugasan.

Ramai orang kata yang kalau ambil STPM ni, sebelah kaki anda dah ada kat Universiti. Takkan anda tak nak kan?

Institut Pengajian Tinggi Swasta (IPTS)

Melanjutkan pelajaran ke peringkat tinggi samada di universiti awam (UA), institut latihan kemahiran awam (ILKA) atau IPTS adalah pilihan buat pelajar lepasan SPM/STPM. Menyambung dan memilih tempat untuk melanjutkan pengajian tinggi bukanlah satu perkara yang mudah buat pelajar masa kini.

Negara kita berlambak dengan IPTS yang tawarkan pelbagai jurusan dan bidang. Selain tu, ada yang kata yuran kat IPTS tu mahal gila. Betul kah? Secara realitinya, yuran untuk melanjutkan pegajian ke IPTS memang agak mahal berbanding dengan pilihan-pilihan lain yang ada. Namun, tidak salah rasanya jika kita melabur untuk mendapatkan sesuatu ilmu yang sangat kita dahagakan kan? Lagipun, mana tahu ilmu serta sijil yang anda dapat daripada IPTS ini lah yang membuatkan kehidupan kamu lebih berjaya pada masa akan datang. Siapa tahu kan?

Namun, banyak kelebihan juga belajar di IPTS.
Anda boleh belajar dengan lebih fokus dan teratur sebab pelajar IPTS pada kebiasaannya tidak ramai berbanding IPTA/UA. Jadi anda tak perlulah risau tentang mendapat gangguan orang lain semasa sesi pembelajaran dijalankan.

IPTS juga biasanya lebih berasaskan industri, banyak menerapkan ilmu praktikal yang dapat memberi tahap kefahaman yang lebih tinggi kepada anda berbanding dengan teknik menghafal, membaca dan sebagainya. Tujuan IPTS lebih menumpukan praktikal adalah untuk melahirkan anda menjadi graduan yang lebih proaktif dan memenuhi permintaan pasaran pekerjaan pada masa kini.

Antara IPTS yang terkenal adalah Limkokwing University, Universiti Multimedia (MMU), Universiti Tun Abdul Razak (UniRazak), Univesiti Teknologi Petronas, Management & Science University (MSU) dan banyak lagi.

Gagal permohonan UPU - Senarai IPTS Berdaftar Terkini Di Malaysia (Nama Dan Alamat)
Klik untuk Senarai IPTS Berdaftar di Malaysia (Sehingga 31 Okt 2019)

Kat sini min nak berikan sedikit tips untuk anda membuat semakan terhadap kursus yang anda minat. Sebelum anda nak memasuki IPTS, anda kenalah tengok dulu semak dulu samada program tu telah diakreditasi oleh MQA ke belum. Anda boleh tengok rujuk di sini untuk buat carian.
Namun, sekiranya anda tak pernah terfikir nak kerja di sektor awam atau syarikat Government Linked Company (GLC), boleh juga pertimbangkan persijilan tanpa MQA.

* Jika anda lepasan SPM dan ada Sijil Kemahiran Malaysia (SKM), min nak syorkan program diploma profesional atau ijazah eksekutif yang diwujudkan khas untuk lepasan Sijil Kemahiran Malaysia (SKM)/Diploma Kemahiran Malaysia (DKM) dan Siijl Vokasional Malaysia (SVM). Banyak juga kelebihannya berbanding dengan diploma/ijazah sarjana muda biasa. Nak tahu lebih lanjut?
Sila isi borang tunjuk minat di sini (kalau ada SVM / SKM / DKM atau sebarang sijil teknikal)

Sijil Kemahiran Malaysia (SKM) / TVET (Technical and Vocational Education and Training)

Selain institut latihan kemahiran awam yang boleh dimohon melalui UPU, anda juga boleh mengambil sijil kemahiran di institusi latihan kemahiran swasta. Terdapat pelbagai jenis kursus kemahiran yang ditawarkan seperti kursus kulinari/penyediaan makanan, kursus pastri, kursus elektrik, kursus komputer, kursus penyediaan awal kanak-kanak dan banyak lagi.
Lepasan Sijil Kemahiran Malaysia (SKM) ini mendapat sambutan tinggi dari industri, dalam dan luar negara.

kursus kulinari
kursus pastri dan bakeri
kursus automotif
kursus elektrik

Tapi ramai orang kata yang kursus kemahiran adalah untuk mereka yang gagal pendidikan akademik. Masih ramai yang ada pandangan negatif terhadap aliran kemahiran ini. Kalau ambil sijil kemahiran ni mesti tiada masa depan dan susah untuk bersaing dalam industri. Betulkah?

Anda mungkin pernah dengar tentang kisah viral mengenai seorang perempuan pertama Malaysia yang bekerja sebagai seorang jurukimpal kan? Kalau anda nak tahu, Nurizzati Athirah Mohamad Yusoff ataupun lebih dikenali sebagai Athirah yang berusia 22 tahun telahpun mula menceburi bidang kimpalan bawah air ketika dia seorang pelajar di Kolej Vokasional Taiping di Kamunting, Taiping, Perak.

Ni kisah beliau: Jurukimpal Wanita Dalam Air Bertaraf Antarabangsa Memecah Dominasi

Kalau Athirah boleh buktikan pada satu Malaysia tentang kerjaya kemahiran yang dia ceburi bukanlah satu pekerjaan yang sia-sia mengapa anda tak boleh pulak kan?

Anda kena teruskan usaha dan jangan terlalu mudah mengalah, hidup memang selalu mencabar!

Dalam hidup ni tidak ada satu benda pun yang mudah sebenarnya. Apabila anda gagal hari ini (permohonan UPU), ia tidak bermaksud anda akan gagal seumur hidup tau. Anda kena bijak merancang perjalanan hidup sendiri di samping berusaha dengan gigih agar kejayaan yang anda impikan tu dapat dikecapi pada suatu hari nanti. Dan yang paling penting adalah anda kena percaya dengan kebolehan yang ada pada diri sendiri.

Expect a recession in 4 to 6 months, says chief statistician

Recession 2020
Credit image: Forbes.com

Recession

A recession is a macroeconomic term that refers to a significant decline in general economic activity in a designated region. It had been typically recognized as two consecutive quarters of economic decline, as reflected by GDP in conjunction with monthly indicators such as a rise in unemployment.

SINGAPORE: The Malaysian economy is about to feel the full impact of the Covid-19 pandemic, according to the country’s top statistician.

After posting its slowest growth since the global financial crisis, the economy is set to slip into a recession in the next four to six months, according to a report by Mohd Uzir Mahidin, the chief statistician.

With its borders shut to foreigners and a standstill in commerce around the world, industries including tourism and aviation have been crippled, adding uncertainty to a rebound in trade in the first quarter.

The expected decline comes as the country’s gross domestic product grew marginally at 0.7% in the first three months of the year, the lowest since the third quarter of 2009, he said.

That growth rate is significantly less than the 3.9% to 4.2% expansion expected, with losses of RM22.8 billion (US$5.3 billion) in economic output because of a countrywide lockdown, he said.

Countries across the world began the “Great Lockdown” in March.

“From the early indications in April and May 2020, the economic environment is foreseen to be unfavourable for Malaysian businesses,” according to the report, entitled the Malaysian Economic Statistics Review.

With the global lockdown, “this unprecedented situation has caused a sharp contraction to the economy like never before.”

Source: Bloomberg.com

Comment: Is your job secured in this coming recession? This time around, things are a bit different. Even traditionally recession-proof career like early childhood educator might be at risk, due to the lockdown. Otherwise, it is relatively recession-proof. You should consider either upskilling or reskilling if your current skills are going to be less relevant or totally obsolete post-MCO/CMCO.

Among the skills that I highly recommend is to brush up your digital marketing skills as digitalisation is a must in the new norm.
And if you really hate to deal with screen and IT-related kinds of stuff, here are some other options:

Accounting course if you love numbers
– Industrial automation if you like robotics & machinery (great prospect especially in the glove manufacturing industry during this pandemic)
Baking & Culinary if you like baking & cooking (Just like early childhood industry, F&B industry may look bleak in this year or until a vaccine for Covid-19 is found).

There are many other TVET courses that lead to jobs/careers that are not only recession-proof but also in high demand.

So, what is your interest?
What course would you like to study?
If you’re unsure or know what you want to study but don’t know where, just state your interest here.

People Are Becoming Millionaires During This Economic Collapse…Are Your Skills Ready For It?

These are some of the skills that you can/should acquire in order to thrive (for certain industries, it’s a must to survive post Covid-19)

Digital Marketing (includes programming, social medial skills like FB, Instagram & Youtube, Search Engine Optimisation (SEO), Google Analytics etc)

The Winning Formula For Successful Digital Marketing in 2018


Web Development

Top Web Development Trends You Need To Consider For Your Project ...

Information Technology

8 Major Impacts of Information Technology on Businesses - Tweak ...

If you are really serious in changing your live, having a good career or even surviving your business, you should seriously consider in taking up courses that prepare you for it.

Following is part of the above video’s transcript

During this economic collapse we have seen people lose their businesses, their life savings, and their jobs.

In fact, since the collapse started, searches for unemployment applications on google have increased by roughly 4700%.

And just last week alone, 6.65 Million people in the United States filed for unemployment. That’s about 2% of the entire population. And to put that in perspective, only about 155 million people in the united states are in the workforce…meaning that last week alone will hike the unemployment rate by about 4.2%. This means that we have likely already surpassed the unemployment levels of the worst parts of the 2008 Financial Crisis.

Yet, despite all of this doom and gloom, there have been some people that have been able to take advantage of this situation. In fact, many Millionaires, Multimillionaires, and even billionaires might be being created right before our very eyes. So who are these people? And could you do anything right now to help bolster your financial future? Well lets start off by asking ourselves, why do some businesses go through a boom during a crisis. A perfect example of this is Mcdonalds during the financial Crisis.

In 2008 and 2009, as businesses were collapsing, unemployment was nearing 10%, and millions of people were losing their jobs…Mcdonalds actually saw an increase in revenue and profits by about 4.5% per year. So why did this happen? Well think about it.

When millions of people have their incomes drastically reduced, they look for ways to cut costs in order to survive. One of which is food. And in 2008, Mcdonalds had a pretty long list of items on its dollar menu. Meaning that it was cheaper in many cases for a family to go and buy food from Mcdonalds for a few dollars, than it was to get fresh food from a grocery store. This is one example of a business that was in the right place at the right time while going through a recession.

But today is a completely different economy than it was 12 years ago. In 2008, only about 22% of the world were regularly on the internet, meanwhile, about 60% of people today are regularly on the internet. And the results of this have been staggering. A recent Nielsen report showed that streaming on these platforms has spike by over 22% since the lockdowns were implemented. And that’s one of the reasons why creators like myself and many other influencers, have actually seen substantial increases in viewership, subscriber counts, and revenue during this time…as opposed to many other businesses that are seeing decreases across the board. In fact, there are some genres of online content creation that are seeing 50, 100, or even up to a 500% increase in revenue since the lockdowns. Those are videos that have to do with at home meditation, cooking, home workouts, and DIY videos. Largely things relating to stuff people can do at home.

And depending on the creator, this might mean an extra few hundred dollars a month, to tens of thousands of dollars in additional revenue per month. And out of all the industries I mention in this video, I can guarantee you that this crisis will create more wealth in the social media space, than it will in most other industries.

And whats crazy is that there has been such an influx of online viewership, that the largest online video companies like Amazon, Youtube, Netflix, and Disney, have all agreed to reduce the bitrates on their platforms, in order to make sure that their websites and applications dont slowdown or crash.

This has led to an explosion of online industries like E-Commerce and Social Media. And that brings us to the first business that has been going through a boom recently. Online Content Creators.

Because of the global lockdowns, more people are being forced to stay home and try to entertain themselves. So, many of these people are turning to platforms like Netflix, Disney Plus, Youtube, and other streaming services in order to kill the time. Transcript too long. End here.

How to Make Bread – Without Breadmaker in 7 Easy Steps (Home Baking)

Baking bread (and bun) without breadmaker (video)

If you’re looking to learn a
full time bakery or pastry course, you may leave your details here
Here’s another version of baking bun without breadmaker -11 year old Malaysian girl

Baking bread at home is simple and fun, you can learn And if you/your children intend to make a career out of baking or pastry production, there are proper skills/TVET courses that you/they can consider to pursue.

Eg. Pastry production course provides students the contemporary skills and techniques to prepare and present a wide variety of baking and pastry items suitable for a bakeshop, café or patisserie kitchen.

Successful graduates have a proven track record of succeeding in various industries ranging in top dining outlets, hospitality and food production, to manufacturing, vocational education and retail businesses, and even international competitions!

Baking bread without breadmaker (Instructional steps)

How to Make Bread without breadmaker
How to Make Bread without Breadmaker

This is an easy, basic recipe for bread that does not require much skill.

There are many ways to make bread and this is one of them (and in my opinion, a very simple way). Remember, bread making is not an exact science.

Step 1: Baking bread – Tools, Equipments & Materials (TEM)

Baking bread - TEM

You will need:

  • Yeast – 2 Tbsp
  • Hot-ish* water – 2 cups
  • Bread flour – 5 cups total, 2 for the sponge and 3 for later. (NOT regular flour)
  • Sugar – 2 Tbsp.
  • Salt – 2 tsp.
  • Oil – 2 Tbsp.
  • 3 loaf pans
  • Quick-read thermometer
  • Oven pre-heated to 375

*Hot-ish means between 95 and 115 degrees F. much colder and it won’t activate, much warmer and it will kill the little guys.

Step 2: Make the Sponge

Baking bread - Make the Sponge
Baking bread - Make the Sponge

This recipe uses what I call a “sponge.” The sponge will activate the yeast and get things started; getting the yeast warm, happy, and ready to go

Start by mixing the hot water and the flour. Then, add 2 Tbsp. sugar, 2 Tbsp. oil, 2 Tbsp. yeast, and 2 tsp. salt.

Let this sit for about 8 or 10 minutes. Assuming your water was hot enough, it should be nice and bubbly.

Step 3: Add Some Flour and Knead It

Baking bread - Knead It

Now you need to add about 3 more cups of flour. I added a little less this time, it really depends on the humidity and how exact your measurements were in the sponge step.

Once it gets too tough to stir, flip it onto a clean floured surface. Now, knead away, adding flour as you do so.
Knead the dough for 8 or 9 minutes. As my Mother says, it should be the texture of your earlobe when it’s done kneading.

When you finish this part put it back in the bowl and cover it with a slightly damp towel.

Step 4: Let It Rise…

Baking bread - Let It Rise

let the dough rise in a warm place for about 45 minutes to an hour. the dough should be about doubled in size by the time it’s finished.

Step 5: Into the Pans

Baking bread - Into the Pans

Punch the dough down (Yes, punch it. Beat the heck out of it. Just don’t make a mess), then divide it into 3 parts. Spray the pans and put the dough in. Let it rise again in the pans (covered) until it looks like the second picture.

Step 6: Into the Oven

Baking bread - Into the Oven

Preheat your oven to 375 F and put the loaves in.
Bake them for about 25 minutes. Your quick read thermometer should read between 180 and 190 degrees. Pull the loaves out and place them on their sides on a rack, after a few seconds slide them out of the pans and onto the rack. Let them cool.

Step 7: Eat!

Credit: https://www.instructables.com/

Inspired to baking bread on your own? There are many instructional videos and articles on the web.

But if you/your children would like to take it up as a career, invest in a good program with a proper TVET college/institute.

Odacité GIF - Find & Share on GIPHY

Recession-proof TVET Jobs/Business With Early Childhood Education Course

Early Childhood Education Course
Credit image: Astroawani.com

Early Childhood Education Course Malaysia

We believe that early childhood education course (ECE) or also known as early childhood and care education (ECCE) (Pengasuhan dan Pendidikan Awak Kanak-kanak – T982-001-3:2017) & Preschool Teaching (Pendidikan Pra Sekolah – ET-012-3:2012) is a good choice, as a recession-proof career or business.

There is always a need

In a good economy, people send their children to preschool and early childhood education centre because they have some disposable income and have a need for child care and be educated, regardless of whether or not they’re a dual-income family. Conversely, if the economy is in a downturn, families that may not have been dual-income earners may suddenly need full-time child care due to a parent returning to the workforce. So the bottom line is, there is always a need.

The ability to grow regardless of the state of the economy

Not only is early childhood education and care a recession-proof business, but it also offers excellent growth opportunities. If you work hard to be found by parents searching for exceptional early childhood education and care, and give them a reason to entrust you with their children, then you will always be successful.

Introduction

Early Childhood Care and Education

Early childhood care and education (ECCE)

In Malaysia, it is divided into two age groups, which is 0-4 years and 4-6 years old.

The first group (0-4 years), comes under the Ministry of Women, Family and Community Development (MWFCD) which coordinates national programmes on the growth and development of children. Through its Department of Social Welfare, MWFCD keeps a register of all childcare centres (also known as taska) in the country.

Pre-school education for the second group (4-6 years) comes under three ministries/agencies, i.e. the Ministry of Education, the Ministry of Rural and Regional Development, and the National Unity Department.

The Malaysian government places a strong emphasis on early childhood care and education (ECCE) and has formulated the National Policy for Early Childhood Education. Under this policy, programs have been introduced to meet the diverse needs of the crucial early years of newborns until the age of six. These programmes provide a solid foundation for healthy growth and development which expose them to activities in nation-building and enhance their readiness for primary school education. The government’s involvement in early childhood care and education (ECCE) is evident from its numerous initiatives to make early childhood programmes more accessible especially for less fortunate children and those in rural areas. A significant amount of funds is also allocated for early childhood care and education (ECCE) every year.

Types of early childhood education and care Institutions

ECCE programmes in Malaysia are offered by two types of institutions, namely:

  • Childcare centres or nurseries or taska
  • Preschools or kindergartens or tadika

(A) Childcare Centres or Nurseries (Taska)

Childcare Centre Act 1984 has been reviewed and passed by the Parliament giving rise to the Childcare Centres (Amendment) Act 2007. Government-supported community childcare centres, subsidised workplace childcare centres and Quality Improvement Accreditation System (QIAS) have also being implemented.

In Malaysia, a legislative-approved childcare centre is defined as a premise at which four or more children under the age of four years from more than one household are received to be looked after for reward.

Childcare centres in Malaysia fall into four categories:

  • Government-owned childcare centres (Taska dalam komuniti since 2006)
  • Workplace childcare centres
  • Institution-based childcare centres with 10 children or more
  • Home-based childcare centres with fewer than 10 children

Under the law, all childcare centres need to be registered with the Department of Social Welfare (DSW) or more popularly known as Jabatan Kebajikan Masyarakat Malaysia (JKM) under the Ministry of Women, Family and Community Development (MWFCD). MWFCD is responsible for the approval and establishment of childcare centres in the country whilst JKM serves as the main regulator and coordinator of ECCE programmes.

In the plantation sector, childcare centres are provided free under the Standard Act, Minimum Housing and Workers Facilitation 1990 and monitored by the Ministry of Human Resources.

Categories of Childcare Centres

  • Workplace Childcare Centres
    With more and more women are engaged in active employment, MWFCD has been promoting the setting up of childcare at the workplace. For example, the government provides incentives in the form of a RM80,000 grant for the renovation and furnishing of childcare centres set up within government offices. Also, to encourage working mothers to utilise these centres, a subsidy of RM180 per month is given to government servants with monthly salaries below RM2000 who send their children to these centres.

    MWFCD also encourages the private sector to provide childcare facilities at the workplace for their employees. Incentives include 10% tax exemption on the cost of building the childcare centres for a period of 10 years.
  • Community Childcare Centres
    MWFCD has been setting up community childcare centres in urban and rural areas with the objective of providing quality childcare services that is more accessible and affordable to the local community. It aims to set up 10 new community childcare centres throughout the country every year. The centres use a curriculum set by MWFCD and is based on the active participation of the local community, parents, children, governmental agencies as well as private organisations. MWFCD has also proposed that every parliamentary area set up a community childcare centre.

    Families who send their children to community childcare centres would receive a monthly subsidy of RM180 per child if the family’s income is below RM2000 or RM1200 in urban and rural areas respectively. A grant of RM55,000 will also be given to those interested in setting up a community childcare centre.
  • Permata Negara Early Childhood Education and Care Centres
    The Permata Early Childhood Education and Care (ECEC) programme was initiated by YABhg. Datin Paduka Seri Rosmah Mansor and was introduced after it was approved by the Cabinet on 21 June 2006 with a grant of RM20 million. Themed ‘Every Child a Jewel’ (Setiap Anak Permata), the Permata Negara pilot project was launched at 14 locations in 2006, with at least one in each state- with the curriculum and teacher training spearheaded by Universiti Pendidikan Sultan Idris.

(B) Pre-schools or Kindergartens (Tadika) for children aged 4 to 6

Early childhood education for children aged 4-6 years comes under three ministries, i.e. the Ministry of Education; the Ministry of Rural and Regional Development; and the Department of National Unity. The pioneer in the setting up of preschools is the Ministry of Rural Development which began in the early 1970’s. There are currently 8307 preschools set up by this ministry which are commonly known as the KEMAS preschool. KEMAS preschools are located in rural or suburban areas and are set up based on requests by local authorities.

Under the Department of National Unity, PERPADUAN preschools were established in urban areas where ‘Rukun Tetangga’ (a friendly neighbourhood scheme) existed. At present, there are 1496 PERPADUAN preschools. In 1992, the Ministry of Education (MOE) started setting up preschools as an annex to existing primary schools through a pilot project. This was extended to the entire nation in 1993 and currently, there are about 5905 of such preschools. Other providers of preschool education include also the State Religious Department and ABIM (Angkatan Belia Islam Malaysia).

Table 1.1 : The Three Main Types of Public Preschools in Malaysia (as at 2007)
Types of preschoolKEMAS preschoolsMOE preschoolsPERPADUAN preschools
Number of classes8307 classes5905 classes1496 classes
Percentage (by class)52.9%37.9%9.5%
Enrolment198,275147,62538,952

What Qualifications Do You Need?

Basic childcare course (Kursus Asuhan Permata) approved by the Department of Social Welfare (JKM).

You are also encouraged (soon maybe compulsory) to pursue an early childhood education course that has the following qualifications:

Sijil Kemahiran Malaysia 3 in Early Childhood Care and Development Education (T982-001-3:2017) (1 year program) or equivalent, if you want to be an early childhood educator or taska owner.

You do not need SPM but basic 3M skills (Membaca, Menulis & Mengira is required and min age is 17 years old.
Depending on institution that you select, lectures may be delivered in BM or English)

OR

Diploma in Early Childhood Education Course (2.5 years program), if you want to teach in kindergarten

Entry Requirements:

  • 3 Credits in SPM or equivalent; or
  • 2 Credits in SPM and 3 years of working experience with young children; or
  • 1 Credit in SPM and 5 years of working experience with young children
  • Sijil Kemahiran Malaysia 3 or Sijil Kolej Komuniti (Level 3, MQF) in a related field and pass in SPM with at least credit in one (1) subject
  • Admission through Accreditation of Prior Learning Experience or APEL: 1 credit and 5 years related learning/working experience

Career Prospects:

  • Author of Children’s Books
  • Au Pair
  • Art Instructor
  • Children’s Television Broadcaster
  • Curriculum Developer /Trainers
  • Consultant
  • Journalist
  • Lecturer
  • Marketing
  • Nutritionist
  • Parenting Coach
  • Product Developer
  • Experimental Coach
  • Event Management
  • Educator
  • Entertainer
  • Instructor
  • Instructional Designer
  • Researcher
  • Social Workers
  • Teacher / Principal
  • Voice Talent
Register Now Sticker GIF by scvaughn | Gfycat

Source: Schools of Malaysia Directory 3rd Ed, Unirazak, Dika College

Note: The demand is so high that we are also getting enquiries for colleges (IPTS) that is going for sale that offers early childhood education course.

How to Tackle This MCO and Come Out Significantly Richer with More Students

Get more students despite MCO?

Malaysia has been imposed with Movement Control Order (MCO) since 18th March 2020 and now has been extended to 14th April 2020. Will it be extended? Yes, there’s a possibility for another 2 weeks, depending on when our numbers peak.

Some of the higher learning institutions, such as the highly renowned Massachusetts Institute of Technology or even local private universities like Universiti Tun Abdul Razak does offer online/online distance learning or blended learning (URise program) even before the outbreak of the coronavirus. If you are an IPTS/IPTA and have not embraced technology as part of your delivery, better use this opportunity to do it now.

What about TVET institutions? Though it’s harder, it’s not totally impossible with AR/VR technologies that are available (though the cost may be an issue since it’s not widely adopted yet). TVET institutions should also harness video conferencing technology like Zoom to conduct lectures, esp theoretical in nature. Google Classroom may also be used to deliver lecture notes and assignments (There is a variety of suitable online and social media platforms to plan, instruct and assign homework to students)

Zoom: Host online meetings from anywhere | finder Malaysia
Great video conferencing tool, free up to 100 participants at any time but limited to 40 minutes/session
Classroom: manage teaching and learning | Google for Education
Great tool to manage teaching & learning

However, there are differences in accessing technology among teachers, parents and students. In considering students with limited Internet access, teachers can assign them activities using textbooks, workbooks, exercise books and activity books, ensuring no student is left behind in their studies.

That’s in terms of delivery to existing students. What about the recruitment of future students? The economy looks bleak & world recession seems unavoidable.

What’s a recession? It’s a constriction of economic activity which means people are spending less money & companies are making fewer profits. Now, normally it takes many months for people’s confidence to come back, for them to spend money again. But this time is different. It is not a financial crisis, not an economic crisis, it’s a health crisis!

More Students with Economic Crisis

So people are not spending money because they can’t go out, they are stuck at home@stayathome, they are quarantined!
What do you think would happen when this crisis is over?

That’s right, there’s gonna be a lot of pent up demand! People are going to run out there, going back to their favourite kepci (KFC) & mekdi (McD), travelling or going cruise again. And for those students who have been unable to visit institutions during the Open Day in March, they would be hungry to visit your institution, provided you have built the awareness and done enough telemarketing or online marketing during this MCO!

Now how long will it take this crisis to be resolved? No one can be sure but let’s look at China. They managed to resolve the crisis in less than 3 months because they shut the cities down. And I believe with Malaysia’s tough measures on the MCO, we will be able to overcome this within the same period, or even faster.

But are you ready when the MCO is over? If you’re not, too bad. Opportunity goes to those who are prepared.

So, if your marketing staffs are doing nothing at home now due to low/no leads, you better take action now! Grab quality student data FAST before your competitor does it.

Call/WhatsApp or email to ismarteducare @ gmail.com to supercharge your institution/college with more students NOW!