Category Archives: VTO/I-031-3:2014

Kursus VTO Jan 2020 (Separa & Sepenuh Masa)

  • Minat untuk jadi pengajar vokasional?
  • Ingin tahu cara membangunkan bahan pembelajaran & pengajaran (WIM)?
  • Nak dilantik sebagai Pegawai Penilai (PP) di Pusat Bertauliah JPK?
  • Ingin dapat pengecualian daripada Train The Trainer (TTT) PSMB?

Kursus VTO ni lah yang anda perlu ambil untuk dipersijilkan sebagai pengajar vokasional bertauliah.

Sijil kursus VTO Jan 2020

Banyak pilihan & ada juga promosi (di Kepong, KL shj)

SEPARA MASA

Promosi kursus VTO Jan 2020
1. Hanya untuk pengambilan di I Smart Educare, Kepong sahaja (batch Jan 2020)

2. JB (Mulai 18/1/2020)
3. Miri, Sarawak (Batch Feb 2020)
4. Penang (Tengah kumpul peserta)

SEPENUH MASA
1. Kota Kinabalu (Mulai 3/2/2020) – Isnin-Jumaat

Syarat Lantikan Guru Vokasional@Pegawai Penilai – VTO sahaja?

Syarat Lantikan Pegawai Penilai - VTO
Calon internship – pembentangan kepada PPL pada penghujung 720jam internship

Tahukah bahawa syarat lantikan guru vokasional@Pegawai Penilai adalah tidak sama dengan tenaga pengajar di Institut Latihan Kemahiran Awam (ILKA) atau Institut Latihan Kemahiran Swasta (ILKS)?

Secara ringkasnya:

Tenaga pengajar – Pemegang sijil kemahiran/diploma/ijazah dalam bidang NOSS berkenaan, walaupun tiada sijil Vocational Training Operation – VTO.
Boleh mengajar tapi TAK BOLEH MENILAI (tandatangan portfolio calon program SKM/DKM/DLKM)

Pegawai Penilai – Mengikut Akta 652 (NASDA) Standard 6 : Pengajar Kemahiran mestilah memiliki sekurang-kurangnya SKM bidang Pengajar Vokasional yang diiktiraf oleh Jabatan Pembangunan Kemahiran, Kementerian Sumber Manusia.
Boleh mengajar DAN MENILAI/TANDATANGAN portfolio calon program SKM/DKM/DLKM.

Dalam konteks SKM, minimum adalah SKM3, kecuali bidang tertentu yang tiada Tahap 1-3, DKM/DLKM, Diploma & Ijazah akademik tapi bidang berkaitan boleh diterima.
DAN
SKM bidang Pengajar Vokasional yang dimaksudkan adalah Sijil VOCATIONAL TRAINING OPERATION (VTO), I-031-3:2014

Jadi, boleh dikatakan peluang pekerjaan Pegawai Penilai adalah lebih tinggi berbanding tenaga pengajar (sebab tak boleh nilai)

Namun, selain SKM3 ke atas & siijl VTO, anda perlu juga ada sijil
Induksi PP-PPD-PPB (Siri D1/12/2019 pada 7&8 Dis 2019) supaya layak dilantik sebagai Pegawai Penilai.

8.30-5pm untuk 2 hari

RUMUSAN: PP perlu ada:
1. SKM3 ke atas
2. Sijil VTO
3. Sijil Induksi PP-PPD-PPB

Syarat-syarat memasuki kursus VTO :-

✅ SKM 3
✅DKM (TAHAP 4) @
✅DLKM (TAHAP 5)

Kelulusan dari :

✔KOLEJ VOKASIONAL
✔ILP
✔IKBN
✔IKTBN
✔IKM
✔KKTM
✔GIATMARA
✔ADTEC
✔ KOLEJ-KOLEJ KEMAHIRAN SWASTA
✔ PEKERJA MAHIR YANG INGIN MENJADI PENGAJAR KEMAHIRAN

📌PENGAMBILAN Dis 2019
📌Tempoh: 9 bulan (Sepenuh Masa) atau 12 bulan (Separa Masa)
📌Kelas teori 3 bulan (Sepenuh Masa) atau 6 bulan (Separa Masa)
📌Praktikal Mengajar 6 bulan

*Sijil VTO dikeluarkan oleh JPK, JABATAN PEMBANGUNAN KEMAHIRAN MALAYSIA*
=============================================

👩🏻‍🏫 Baca lebih lanjut tentang kegunaan/faedah sijil VTO di www.jpkmalaysia.com/kursus-vto 
👩🏻‍🏫 Rujuk jadual kursus induksi PP-PPD-PPB di sini
👩🏻‍🏫 Baca cara untuk mohon Sijil Kemahiran Malaysia (SKM) secara PPT (pengalaman kerja) di sini

=============================================

TEMPAT TERHAD – Pengambilan lepas ni Julai 2020

Syarat Kelayakan PP, PPD, PPB

Kerap juga min ditanya, apa syarat PP, PPD & PPB (terutamanya dari pusat latihan yang ingin tubuhkan Pusat Bertauliah). Harap ini dapat memberi gambaran yang jelas, tak perlu tanya min lagi 😀

Yang tak tahu apa tu Sijil Kemahiran Malaysia (SKM) atau cara nak dapatkan SKM, sila baca lebih lanjut di sini.

Yang nak tahu apa tu Sijil Pengajar Vokasional@VTO, sila baca sini pula

Kursus Pembangunan WIM PERCUMA

Kursus Pembangunan WIM ini bertujuan memberi pendedahan kepada tenaga pengajar Pusat Bertauliah Awam dan Swasta berkenaan pembangunan Pelan Mengajar, Kertas Penerangan, Kertas Tugasan dan Kertas Kerja berasaskan NOSS (DESCUM).

KANDUNGAN KURSUS

  1. Pengenalan JPK
  2. Pengenalan NOSS
  3. Carta Alir Proses Pembangunan Bahan Pengajaran Bertulis
  4. Carta Profil Kompetensi – CPC
  5. Profil Kompetensi – CP
  6. Kurikulum Unit Kompetensi – CoCU
  7. Bahan Pengajaran Bertulis (WIM) Teori
  8. Bahan Pengajaran Bertulis (WIM) Amali

KUMPULAN SASARAN

Terbuka di kalangan tenaga pengajar Pusat Bertauliah Awam dan Swasta sebagai persediaan sebelum melaksanakan bengkel pembangunan WIM.

KEMUDAHAN

Kursus ini adalah percuma. Penginapan dan makan minum disediakan. Kursus akan dijalankan di Institut Latihan Awam (ILA)/1MTC/Hotel dengan menggunakan fasiliti penginapan dan kemudahan premis berkaitan.

MUAT TURUN

HUBUNGI KAMI

  (T) 03-5543 8200   (F) 03-5543  8274   (e-MEL) upf@ciast.gov.my
Nama Pegawai Samb e-Mel (@ciast.gov.my)
En. Salim bin Amil  8299 salim
En. Mohd Yusri bin Pardi  8275 myusri
En. Mohd Ozahir bin Mat Palal  8286 ozahir

PENIPUAN! Adakah PERUNDING TVET (kursus induksi/SKM/SKM-PPT/VTO) anda bercakap benar??

Penipuan - Berhati-hati

If you don’t understand BM well, can always email or call us for further explanation OR read the English version here.
如果您不太了解马来语,可以随时发送电子邮件或致电我们进一步了解详情

Sejak 2001, min berkecimpung dalam bidang latihan kemahiran ni (terutamanya yang berkaitan dengan JPK), macam-macam kes penipuan telah min jumpa/dengar.

Berikut adalah senarainya, tak terhad kepada ini sahaja (mungkin min lupa atau tak pernah dengar/jumpa tapi memang berlaku):

1. Sijil induksi PALSU – Sebelum ni, tahun 2000an, memang ada sesetengah penganjur yang hit & run, cetak sijil sendiri & JUAL kepada peserta (tak perlu ikuti kursus). Ia samalah seperti penjualan sijil/diploma/ijazah di universiti ataupun sijil cuti sakit. Namun, pihak Jabatan Pembangunan Kemahiran (JPK) telah mengambil langkah untuk membendung perkara ni dari berlanjutan dimana:
a) Penganjur tidak boleh cetak sijil sendiri lagi
b) Sijil telah ada ciri-ciri keselamatan (bukan setakat no siri sijil sahaja) – itu yang menyebabkan kekadang sijil dapat lambat sebab JPK kehabisan sijil & perlu tunggu stok dari Percetakan Nasional Malaysia

TIPS: Cari penganjur yang sudah lama (> 10 tahun kalau boleh) & kerap menganjur (lebih 6 kali setahun) kerana mereka tidak berani bertindak sebarangan & juga senantiasa mengikut perkembangan terkini. Ia juga mengurangkan kemungkinan penganjur menunda kursus induksi berkali-kali, ia berlaku terutamanya penganjur adalah baru dan tiada peserta berkumpulan besar.


2. Bukti PALSU – Ini kerap berlaku terutamanya dalam permohonan SKM secara PPT.

Ini mungkin salah sesetengah pemohon, ada yang sememangnya tahu dia tak layak tapi BAYAR perunding untuk kaodim, biasanya beribu-ribu.
Macam mana min tahu? Sebab ada kisah benar yang diceritakan oleh PPL-PPT (Pegawai Pengesah Luaran yang mengesahkan penilaian PP-PPT).
Cth: Ada seorang lelaki yang langsung tak pernah terlibat dengan kecantikan (cuma ada perniagaan dalam bidang ni) mewujudkan bukti palsu (gambar/invois/sijil) tapi telah digagalkan oleh PPL-PPT yang memegang amanah beliau. Apa yang menggeramkan min adalah dengar khabar setelah calon (melalui perunding) minta PPL-PPT ditukarkan, calon tu LULUS.
Geram betul, calon/perunding/PPL-PPT seperti nilah yang menjahanamkan kualiti SKM #^@*%

Marah dengan penipuan
TIPS: Baca Panduan Permohonan SKM secara PPT @ ikuti kursus induksi PP-PPT – jadual disini supaya anda ada sedikit idea apa yang diperlukan dan sekiranya dah faham, mohon terus dengan JPK, cuma RM300/setahap.

Kebelakangan ni, ada perunding yang menjanjikan calon yang tiada pengalaman mengajar bidang kemahiran bahawa mereka layak mohon VTO secara PPT.  Agak-agaknya buat bukti PALSU lagi kot. Ni juga kisah benar,  dimana 2 juruteknik auto yang tidak pernah mengajar dijanjikan oleh perunding bahawa mereka boleh dapat VTO secara PPT!

Itu yang menyumbangkan kepada banyak isu pemegang sijil VTO yang tidak boleh mengajar dengan baik ataupun tak tahu sangat tentang WIM (bahan pengajaran bertulis). Min tak nafikan juga ada Pusat Bertauliah VTO tertentu yang bagi ‘lesen terbang’, sehinggakan ada beberapa PB VTO yang telah ditarik pentauliahannya dan menyebabkan permohonan PB VTO baru/penambahan program VTO ni dibekukan.
Untuk pengetahuan anda, pengalaman mengajar minima adalah 4 tahun kalau nak mohon VTO secara PPT. Dah banyak kes penipuan calon tak cukup pengalaman mengajar tapi dijanjikan tiada masalah untuk mohon dan dapat sijil VTO secara PPT.

3. Penjualan WIM yang tidak menepati format ataupun jumlah jam yang sepatutnya.
Ha, ni berlaku bukan sahaja dalam dunia latihan kemahiran tapi syarikat gergasi MNC pun ada juga yang melakukan kesalahan sebegini.
Penipuan pengiklanan
Biasa lihat ni kan?

Sudah banyak PB/pembeli yang kantoi dengan janji-janji manis individu/perunding bahawa WIM yang mereka beli memenuhi spesifikasi/format JPK tetapi sebenarnya tidak.
Antara isu yang kerap timbul adalah:
1. Format (tidak mengikut format terkini)
2. Jumlah jam yang tidak menepati kehendak NOSS (sudah banyak kes untuk ni, terutamanya untuk program yang ada kes khas seperti FB-024-2 (1200j dan bukannya 800j)
3. Jadual Pembahagian WIM yang tidak menggunakan ayat yang betul ataupun setara dengan WIM yang dibangunkan

TIPS: Suruh penjual emelkan sampel WIM lengkap (ada Kertas Penerangan/Kerja/Tugasan, Pelan Mengajar Teori/Amali, Kertas Penilaian Pengetahuan (KA)/Prestasi (PA), lepas tu cross check dengan format WIM terikini (2017)  dan juga NOSS.

Cukuplah setakat ni, kalau anda ada sebarang lagi kes penipuan/janji tidak serupa bikin yang nak dikongsi (tak kira pasal SKM, induksi, pentauliahan PB, WIM ke apa) supaya orang ramai lebih berhati-hati dan tidak tertipu,
sila emel ke ismarteducare@gmail.com, terima kasih.

Tips mencari perunding yang jujur (elak penipuan):

1. Dah lama berkecimpung dalam bidang latihan kemahiran (ni pun tak menjamin apa-apa)
2. Cuba dapatkan testimoni/pengesyoran dari 2-3 pihak, kalau ada.
3. Dapatkan pandangan/nasihat dari 2-3 individu/syarikat.
4. Sekiranya masih rasa was-was, sila rujuk dengan min atau lebih baik, JPK di 03-88865589.

* singkatan min bermaksud admin ya 😀

Lepasan KV, pemegang Diploma/Ijazah bidang teknikal boleh ambil VTO?

Lepasan KV boleh ambil VTO?

Ya, lepasan KV dan pemegang diploma/ijazah bidang teknikal boleh ambil VTO.

Sekiranya anda ada DVM, Diploma atau Ijazah akademik, anda akan layak jadi TENAGA PENGAJAR & juga PEGAWAI PENGESAH DALAMAN (walaupun tanpa Sijil Kemahiran Malaysia tapi kena ada sijil induksi PP-PPD-PPB).
Sekiranya anda ambil VTO, anda layak dilantik sebagai Pegawai Penilai (PP).
Cuma pastikan bidang kelayakan anda tu sudah ada dalam Daftar NOSS supaya anda dapat jalankan internship (praktikal mengajar di Pusat Bertauliah JPK awam/swasta) selama 6 bulan setelah habis kursus teori.

Sumber: Razidah binti Sagap, Unit Pengurusan Pembangunan Pengajar Baru, CIAST

Tarikh-tarikh pengambilan

1) Kursus VTO
Pengambilan akan datang: bulan Nov/Dis, akan ditentukan kemudian

2) Induksi PP-PPD-PPB
Tarikh: 8-9 Oktober di Kepong Metro Prima (sekiranya anda di negeri lain yg jauh, tolong maklumkan, mungkin ada alternatif)
Tarikh tutup: 30 Sept

Jika ada pertanyaan lanjut, sila hubungi 03-62429999 atau 012-3123430.

Lepasan KV boleh ambil VTO
Identifying WA

TERKINI!

Mulai 1/1/2019, syarat untuk mengambil kursus VTO adalah Sijil Kemahiran Malaysia (SKM) Tahap 3

Mengapa ambil VTO? Kelayakan Pegawai Penilai (PP)

kelaykan pegawai penilai

Apakah Kelayakan Pegawai Penilai?

Kebelakangan ni, saya menerima banyak pertanyaan dari calon yang berkelayakan diploma/ijazah (bidang teknikal) samada mereka layak ikuti kursus VTO. Tujuan utama mengambil VTO adalah supaya boleh dilantik sebagai Pegawai Penilai di Pusat Bertauliah JPK – salah satu kelayakan Pegawai Penilai (walaupun ada yang perlukannya untuk mengajar secara kontrak di agensi-agensi kerajaan tertentu). Berikut adalah kriteria perlantikan Pegawai Penilai.

Kriteria

a. Warganegara Malaysia ;
b. Berumur sekurang-kurangnya 18 tahun;
c. Berkhidmat di satu PB sahaja;
d. Lulus Kursus Induksi PP/PPD/PPB (dianjurkan oleh I Smart Educare setiap 2 bulan, sesi seterusnya adalah seperti berikut:

1) Tarikh: 6-7 Ogos 16
Tempat: Kepong, KL)

2) Tarikh: 13-14 Ogos 16
Tempat: Gambang, Kuantan. Bagi bidang-bidang yang mempunyai kaitan dengan badan penguatkuasaan dan pelesenan, perlu mematuhi syarat-syarat yang ditetapkan oleh badan berkuasa berkaitan;

dan

f. Memiliki :
i. SKM3 dalam program yang berkaitan pada satu tahap yang lebih tinggi atau tertinggi untuk mengendalikan penilaian program bertauliah bagi program tahap 1 dan tahap 2;
ii. SKM/DKM/DLKM dalam program yang berkaitan pada tahap yang sama atau lebih tinggi untuk mengendalikan penilaian program bertauliah bagi tahap 3 ke atas;
iii. Diploma dengan dua tahun pengalaman kerja dalam program yang berkaitan untuk mengendalikan latihan dan penilaian program bertauliah untuk DKM;
iv. Ijazah dengan dua tahun pengalaman kerja dalam program yang berkaitan untuk mengendalikan latihan dan penilaian program bertauliah untuk DKM/DLKM; atau
v. Mana-mana kelayakan kemahiran berkaitan yang diluluskan oleh KPPK dengan sekurang-kurangnya tiga tahun pengalaman kerja yang berkaitan.
 
dan
 
i. Sijil Kemahiran Malaysia dalam program Pegawai Latihan Vokasional (I-031-3); atau

ii. Mana-mana Sijil Teknik Mengajar yang diiktiraf oleh KPPK.

Pengambilan VTO akan datang:  

Tarikh mula: 20hb Ogos (setiap Sabtu)
Tempoh: 6 bulan
Internship: 6 bulan (mula selepas 6 bulan kelas teori & lawatan PPL) di Pusat Bertauliah pilihan anda yang menawarkan program kemahiran bidang andaUntuk urusan pendaftaran, sila emel ke ismarteducare@gmail.com atau hubungi pejabat di 03-62429999 atau Melvin di 012-3123430.