Halatuju Lepasan SKM3

Halatuju Lepasan SKM3 – DKM, Kerja, VTO ke Ijazah Eksekutif?

halatuju lepasan SKM3
Carta Halatuju Lepasan SKM3

Kita selalu baca artikel & iklan yang ditujukan untuk lepasan SPM. 5 hari lalu (3/6/20), keputusan permohonan UPU juga telah diumumkan. Bagaimana pula halatuju lepasan SKM3?

Tahniah kepada anda jika sudah memiliki Sijil Kemahiran Malaysia 3.
Kalau belum ada, anda samada boleh belajar di mana-mana institut latihan kemahiran awam ke swasta. Jika dah ada pengalaman kerja dalam bidang berkaitan, bolehlah mohon secara Pengiktirafan Pencapaian Terdahulu (PPT). Tapi sebelum tu, sila kenapasti kod program yang anda nak mohon dulu dengan muat turun Daftar NOSS.

Baik, apakah pilihan yang ada jika dah ada SKM3?
Marilah kita lihat kelebihan & kelemahan setiap pilihan yang ada.
Artikel ni mungkin agak panjang, kalau anda dah tahu pilihan anda, terus ke pilihan tersebut.

A. Sambung DKM
B. Kerja di industri
C. Sambung VTO (Sijil Pengajar Vokasional)
D. Sambung Diploma Profesional @ Ijazah Eksekutif (khas untuk pekerja industri/graduan TVET/SKM/DKM)

A. Sambung ke Diploma Kemahiran Malaysia (DKM)

Kelebihannya:

1. Peluang kerjaya (dan gaji) yang lebih baik/luas berbanding Sijil Kemahiran Malaysia sahaja.

halatuju lepasan SKM3 - kerjaya lebih baik
Kredit imej: The Economic Times

Dengan adanya DKM juga, anda boleh juga jadi Pegawai Penilai (PP) SKM atau DKM program yang sama, bukan setakat SKM sahaja (dengan syarat ada juga sijil VTO dan induksi PP-PPD-PPB)

2. DKM (termasuk SKM) SEPENUH MASA (bukan PPT) sudah diiktiraf oleh Kerajaan bagi tujuan lantikan ke dalam Perkhidmatan Awam (JPA).
Oleh kerana ia juga diiktiraf oleh Agensi Kelayakan Malaysia (MQA), anda boleh sambung belajar ke Ijazah Sarjana Muda di IPTA & IPTS (ada program tertentu yang masih tertakhluk kepada keputusan Senat Universiti)

halatuju lepasan SKM3 - Pengiktirafan kelayakan SKM
halatuju lepasan SKM3 - Pengiktirafan kelayakan DKM
https://tinyurl.com/pengiktirafanDKM

Namun, adakah ia betul-betul diiktiraf oleh JPA untuk lantikan perkhidmatan awam, contohnya ke gred KA29?
Ia masih agak kabur kerana masih ada calon yang tak berjaya dengan kelayakan DKM (sepenuh masa). Min sendiri pun masih keliru. Lihat kisah benar di bawah, pengalaman yang dilalui oleh warga FB Group TVET Malaysia (5/5/20).
Min rasa DKM cuma diterima untuk sesetengah gred sahaja.

FB Survey on acceptance of DKM for JPA qualifications

Kelemahannya:-

1. Jika anda perolehi secara PPT, ia masih belum diiktiraf oleh Kerajaan bagi tujuan lantikan ke dalam Perkhidmatan Awam (JPA)

2. Nilai Diploma tak setinggi Ijazah (bila dibandingkan antara DKM secara PPT dan Ijazah Eksekutif – kedua-duanya pun tanpa MQA).

Fikirkan, jika ada 2 pekerja yang sama-sama mahir & berkelayakan SKM3. Seorang ada tambahan Diploma dan seorang lagi ada Ijazah, majikan akan beri peluang kepada siapa dulu untuk naik pangkat?
Bukan setakat nilai komersial, status sosial pemegang diploma boleh dikatakan lebih rendah berbanding pemegang ijazah.

B. Kerja di industri

Kelebihannya:-

1. Mengasah kemahiran teknikal yang telah dipelajari serta menimba pengalaman industri

What is the right strategy to sharpen your skills and increase the ...
Kredit imej: www.reliablecounter.com

Anda boleh menambah serta meluaskan pengetahuan teknikal dan kemahiran baru yang diperlukan oleh industri. Pengalaman yang diperolehi nanti juga membantu bila ingin sambung pelajaran kerana anda boleh mengaitkan dengan alam pekerjaan yang sebenar. Dan jika anda berminat jadi pengajar kemahiran nanti, pengalaman industri ini sangat berguna untuk anda menyampaikan ilmu kepada pelajar anda nanti.
Pengalaman anda tu juga membantu anda memohon DKM dan DLKM secara PPT ataupun Ijazah Sarjana / Sarjana Muda melalui APEL A.

2. Menjana pendapatan

Malaysia's ringgit takes a wild ride
Kredit imej: www.cnbc.com

Sekiranya keluarga anda tak mampu lagi untuk bayar yuran penggajian atau buat pengeluaran KWSP untuk sambung pendidikan (andai kata tak dapat pinjaman PTPK ke apa-apa institusi lain), baik juga anda kerja dulu untuk menjana sedikit pendapatan untuk anda serta keluarga anda. Jimat seboleh yang mungkin, kumpul wang untuk belajar bila mampu ataupun KWSP dah cukup dana.

Kelemahannya:-

1. Disebabkan SKM3 bertaraf sijil sahaja, gaji anda pun setakat tu sahaja. Peluang naik pangkat (tak kira awam ke swasta), pasti terbantut. Jadi, tangga gaji dan pangkat pun rendah. Memang kemahiran tu penting tetapi untuk organisasi tertentu, terutamanya sektor awam, syarikat GLC & berstruktur masih memerlukan persijilan untuk kenaikan pangkat.

2. Bila dah berkeluarga dan berumur, mungkin masa lebih padat kerana ada pelbagai komitmen, kerja & keluarga. Anda juga mungkin kehilangan motivasi untuk belajar.

C. Sambung VTO (Sijil Pengajar Vokasional)

Kelebihannya:-

1. Anda berpeluang menjadi pengajar kemahiran bertauliah dan mendidik generasi akan datang yang juga berminat belajar bidang kemahiran seperti anda. Namun, min syorkan anda betul-betul minat mengajar dan bukan kerana tak dapat cari kerja baru nak jadi pengajar.

Bakal pengajar yang sedang menjalani penilaian internship (720jam)
di I Smart Educare, PB VTO di Kepong

Kelemahannya:-

1. Disebabkan tiada pengalaman industri, anda tidak dapat mengaitkan teori dengan keadaan sebenar dalam industri. Justeru itu, anda mungkin tidak dapat menarik perhatian pelajar anda dengan contoh-contoh serta pengalaman menarik yang berlaku di industri.

D. Sambung Diploma Profesional atau Ijazah Eksekutif (Program URise)

Kelebihannya:-

1. Anda dapat ‘lompat’ selangkah, terus ke Ijazah (eksekutif) tanpa melalui diploma (jika anda yakin).

2. Yurannya (biasanya bawah RM15K) lebih murah berbanding Diploma ataupun Ijazah Sarjana Muda konvensional (MQA) (antara RM20-40K).

3. Tempoh pengajian yang singkat (6-12 bulan) berbanding dengan 2.5-3.5 tahun untuk diploma/ijazah (MQA).

4. Tidak perlu mempelajari mata pelajaran umum (MPU)

5. Tidak perlu pra-syarat akademik, cth lulus SPM BM & Sejarah

6. Pendekatan pembelajaran bersifat praktikal/aplikasi.

7. Laluan kerjaya juga bersifat industri.

8. Gaya pembelajaran yang fleksibel (blended – online + bersemuka, tak kira PKP ke tidak)

9. Boleh meneruskan pembelajaran ke Ijazah Sarjana Muda (Bachelor) / Sarjana (Masters) kemudian kerana modul yang diajar adalah juga sebahagian dari modul ijazah sarjana muda MQA.

Kelemahannya:-

1. Diploma profesional dan ijazah eksekutif tiada akreditasi MQA.
Akreditasi MQA adalah wajib untuk:
a. Lantikan ke dalam Perkhidmatan Awam (JPA)
b. Kenaikan pangkat untuk sesetengah jawatan, terutamanya tahap pengurusan. Hanya persijilan bertaraf MQA diterima oleh sesetengah syarikat swasta, terutamanya Syarikat Berkaitan Kerajaan / GLC
(Namun, masih banyak lagi syarikat SME yang tidak mementingkan akreditasi MQA, asalkan ia bukan keluaran badan/universiti luar negeri yang entah ada bangunan ke tidak & tiada akreditasi)

Ijazah Palsu?

2. Disebabkan lepasan SKM3 rata-ratanya cuma berumur 17 tahun ++, dikhuatiri anda tidak cukup matang untuk menangani proses pembelajaran yang 1-2 tahap lebih tinggi dari Sijil Kemahiran Malaysia.
Namun, jika anda berani mencabar diri sendiri dan berusaha, tiada apa yang boleh halang anda dari berjaya.

* Jika anda cuma ada SKM1@2, boleh mohon untuk program diploma profesional ataupun mohon SKM3 secara PPT baru mohon ijazah eksekutif program URise terus.
Dan jika tiada SKM3 tetapi pemegang sijil teknikal lain dari industri ataupun ada pengalaman industri melebihi 3 tahun, anda juga layak untuk memohon ijazah eksekutif (program URise)

Halatuju Lepasan SKM3

Secara ringkasnya, berikut adalah pilihan anda. Mana satu sesuai untuk anda?

A. Sambung DKM
B. Kerja di industri
C. Sambung kursus VTO (Sijil Pengajar Vokasional)
D. Sambung Diploma Profesional @ Ijazah Eksekutif (khas untuk pekerja industri/graduan TVET/SKM/DKM)

Ataupun anda ada cadangan lain??

GAGAL PERMOHONAN UPU? TAK TAHU KE MANA LEPAS NI?

Gagal Permohonan UPU – Apa Boleh Buat?

gagal permohonan upu

Anda (ataupun adik-beradik ataupun rakan-rakan yang) gagal dalam permohonan UPU (rayuan fasa 1 dan fasa 2) termasuklah permohonan rayuan? Ataupun anda masih tak tahu keputusan anda? Boleh buat semakan keputusan UPUONLINE dengan merujuk kepada url yang diberi dalam infografik di bawah ataupun terus di http://upu.moe.gov.my/

No photo description available.

Anda jangan fikir dah tak dapat tawaran UPU, masa depan anda dah musnah tau. Banyak lagi alternatif lain sebenarnya selain dapat tawaran UPU.

Tingkatan 6

Gagal Permohonan UPU - Tingkatan 6 (Form 6)

STPM menawarkan dua aliran iaitu kesusasteraan dan sains. Anda boleh pilih aliran mana yang anda minat. Tempoh pengajiannya pun tak lama, hanya satu tahun setengah sahaja dan kemudian anda dah berpeluang untuk melanjutkan pelajaran ke menara gading. Yuran pengajian pun murah tau.

Kaedah pengajiannya juga terbahagi kepada dua dan bukan hanya fokus kepada intensif peperiksaan sahaja. STPM juga ada penilaian yang berorientasikan tugasan.

Ramai orang kata yang kalau ambil STPM ni, sebelah kaki anda dah ada kat Universiti. Takkan anda tak nak kan?

Institut Pengajian Tinggi Swasta (IPTS)

Melanjutkan pelajaran ke peringkat tinggi samada di universiti awam (UA), institut latihan kemahiran awam (ILKA) atau IPTS adalah pilihan buat pelajar lepasan SPM/STPM. Menyambung dan memilih tempat untuk melanjutkan pengajian tinggi bukanlah satu perkara yang mudah buat pelajar masa kini.

Negara kita berlambak dengan IPTS yang tawarkan pelbagai jurusan dan bidang. Selain tu, ada yang kata yuran kat IPTS tu mahal gila. Betul kah? Secara realitinya, yuran untuk melanjutkan pegajian ke IPTS memang agak mahal berbanding dengan pilihan-pilihan lain yang ada. Namun, tidak salah rasanya jika kita melabur untuk mendapatkan sesuatu ilmu yang sangat kita dahagakan kan? Lagipun, mana tahu ilmu serta sijil yang anda dapat daripada IPTS ini lah yang membuatkan kehidupan kamu lebih berjaya pada masa akan datang. Siapa tahu kan?

Namun, banyak kelebihan juga belajar di IPTS.
Anda boleh belajar dengan lebih fokus dan teratur sebab pelajar IPTS pada kebiasaannya tidak ramai berbanding IPTA/UA. Jadi anda tak perlulah risau tentang mendapat gangguan orang lain semasa sesi pembelajaran dijalankan.

IPTS juga biasanya lebih berasaskan industri, banyak menerapkan ilmu praktikal yang dapat memberi tahap kefahaman yang lebih tinggi kepada anda berbanding dengan teknik menghafal, membaca dan sebagainya. Tujuan IPTS lebih menumpukan praktikal adalah untuk melahirkan anda menjadi graduan yang lebih proaktif dan memenuhi permintaan pasaran pekerjaan pada masa kini.

Antara IPTS yang terkenal adalah Limkokwing University, Universiti Multimedia (MMU), Universiti Tun Abdul Razak (UniRazak), Univesiti Teknologi Petronas, Management & Science University (MSU) dan banyak lagi.

Gagal permohonan UPU - Senarai IPTS Berdaftar Terkini Di Malaysia (Nama Dan Alamat)
Klik untuk Senarai IPTS Berdaftar di Malaysia (Sehingga 31 Okt 2019)

Kat sini min nak berikan sedikit tips untuk anda membuat semakan terhadap kursus yang anda minat. Sebelum anda nak memasuki IPTS, anda kenalah tengok dulu semak dulu samada program tu telah diakreditasi oleh MQA ke belum. Anda boleh tengok rujuk di sini untuk buat carian.
Namun, sekiranya anda tak pernah terfikir nak kerja di sektor awam atau syarikat Government Linked Company (GLC), boleh juga pertimbangkan persijilan tanpa MQA.

* Jika anda lepasan SPM dan ada Sijil Kemahiran Malaysia (SKM), min nak syorkan program diploma profesional atau ijazah eksekutif yang diwujudkan khas untuk lepasan Sijil Kemahiran Malaysia (SKM)/Diploma Kemahiran Malaysia (DKM) dan Siijl Vokasional Malaysia (SVM). Banyak juga kelebihannya berbanding dengan diploma/ijazah sarjana muda biasa. Nak tahu lebih lanjut?
Sila isi borang tunjuk minat di sini (kalau ada SVM / SKM / DKM atau sebarang sijil teknikal)

Sijil Kemahiran Malaysia (SKM) / TVET (Technical and Vocational Education and Training)

Selain institut latihan kemahiran awam yang boleh dimohon melalui UPU, anda juga boleh mengambil sijil kemahiran di institusi latihan kemahiran swasta. Terdapat pelbagai jenis kursus kemahiran yang ditawarkan seperti kursus kulinari/penyediaan makanan, kursus pastri, kursus elektrik, kursus komputer, kursus penyediaan awal kanak-kanak dan banyak lagi.
Lepasan Sijil Kemahiran Malaysia (SKM) ini mendapat sambutan tinggi dari industri, dalam dan luar negara.

kursus kulinari
kursus pastri dan bakeri
kursus automotif
kursus elektrik

Tapi ramai orang kata yang kursus kemahiran adalah untuk mereka yang gagal pendidikan akademik. Masih ramai yang ada pandangan negatif terhadap aliran kemahiran ini. Kalau ambil sijil kemahiran ni mesti tiada masa depan dan susah untuk bersaing dalam industri. Betulkah?

Anda mungkin pernah dengar tentang kisah viral mengenai seorang perempuan pertama Malaysia yang bekerja sebagai seorang jurukimpal kan? Kalau anda nak tahu, Nurizzati Athirah Mohamad Yusoff ataupun lebih dikenali sebagai Athirah yang berusia 22 tahun telahpun mula menceburi bidang kimpalan bawah air ketika dia seorang pelajar di Kolej Vokasional Taiping di Kamunting, Taiping, Perak.

Ni kisah beliau: Jurukimpal Wanita Dalam Air Bertaraf Antarabangsa Memecah Dominasi

Kalau Athirah boleh buktikan pada satu Malaysia tentang kerjaya kemahiran yang dia ceburi bukanlah satu pekerjaan yang sia-sia mengapa anda tak boleh pulak kan?

Anda kena teruskan usaha dan jangan terlalu mudah mengalah, hidup memang selalu mencabar!

Dalam hidup ni tidak ada satu benda pun yang mudah sebenarnya. Apabila anda gagal hari ini (permohonan UPU), ia tidak bermaksud anda akan gagal seumur hidup tau. Anda kena bijak merancang perjalanan hidup sendiri di samping berusaha dengan gigih agar kejayaan yang anda impikan tu dapat dikecapi pada suatu hari nanti. Dan yang paling penting adalah anda kena percaya dengan kebolehan yang ada pada diri sendiri.

Expect a recession in 4 to 6 months, says chief statistician

Recession 2020
Credit image: Forbes.com

Recession

A recession is a macroeconomic term that refers to a significant decline in general economic activity in a designated region. It had been typically recognized as two consecutive quarters of economic decline, as reflected by GDP in conjunction with monthly indicators such as a rise in unemployment.

SINGAPORE: The Malaysian economy is about to feel the full impact of the Covid-19 pandemic, according to the country’s top statistician.

After posting its slowest growth since the global financial crisis, the economy is set to slip into a recession in the next four to six months, according to a report by Mohd Uzir Mahidin, the chief statistician.

With its borders shut to foreigners and a standstill in commerce around the world, industries including tourism and aviation have been crippled, adding uncertainty to a rebound in trade in the first quarter.

The expected decline comes as the country’s gross domestic product grew marginally at 0.7% in the first three months of the year, the lowest since the third quarter of 2009, he said.

That growth rate is significantly less than the 3.9% to 4.2% expansion expected, with losses of RM22.8 billion (US$5.3 billion) in economic output because of a countrywide lockdown, he said.

Countries across the world began the “Great Lockdown” in March.

“From the early indications in April and May 2020, the economic environment is foreseen to be unfavourable for Malaysian businesses,” according to the report, entitled the Malaysian Economic Statistics Review.

With the global lockdown, “this unprecedented situation has caused a sharp contraction to the economy like never before.”

Source: Bloomberg.com

Comment: Is your job secured in this coming recession? This time around, things are a bit different. Even traditionally recession-proof career like early childhood educator might be at risk, due to the lockdown. Otherwise, it is relatively recession-proof. You should consider either upskilling or reskilling if your current skills are going to be less relevant or totally obsolete post-MCO/CMCO.

Among the skills that I highly recommend is to brush up your digital marketing skills as digitalisation is a must in the new norm.
And if you really hate to deal with screen and IT-related kinds of stuff, here are some other options:

Accounting course if you love numbers
– Industrial automation if you like robotics & machinery (great prospect especially in the glove manufacturing industry during this pandemic)
Baking & Culinary if you like baking & cooking (Just like early childhood industry, F&B industry may look bleak in this year or until a vaccine for Covid-19 is found).

There are many other TVET courses that lead to jobs/careers that are not only recession-proof but also in high demand.

So, what is your interest?
What course would you like to study?
If you’re unsure or know what you want to study but don’t know where, just state your interest here.

Online studies at University (IPT) till end of 2020

PdP
Image credit: master1305 – www.freepik.com

KUALA LUMPUR: All institutions of higher learning (IPT) are to conduct teaching and learning activities (PdP – Pengajaran dan Pembelajaran) online until Dec 31, although certain students will be allowed to be on campus.

Image may contain: text
Image may contain: text

The Higher Education Ministry in a statement today said all face-to-face PdP activities were not allowed but exemptions would be given to five categories of students to return to their campuses in stages.

Postgraduate research students in public universities (IPTA) and private higher learning institutions (IPTS) are now allowed to return to campuses, although this is only for those who are required to be there (eg design studio, workshop, laboratory) or requiring special equipment to conduct research.

Students in the remaining four categories are allowed to resume their PdP, subject to the conditional movement control order (CMCO) to be lifted.

They are:

  • i. Special needs students in the Technical and Vocational Training (TVET) programmes at Polytechnics and Community Colleges who require a face-to-face learning platform to complete the PdP process. As early as Aug 1.
  • ii. Final year/semester students without a conducive environment or access to equipment for online classes as early as July 1.
  • iii. Final year/semester certificate, diploma and degree students who need to conduct clinical and practical work or require special equipment. This category of students is allowed to carry out the PdP in their respective campuses as early as July 1.
  • iv. All new intake students under the 2020/21 academic session at all public (IPTA) and private universities (IPTS), Polytechnics and Community Colleges for the certificate, foundation and diploma entry-levels involving Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) leavers. It also involves Sijil Tinggi Persekolahan Malaysia (STPM) holders who will be entering first degree programmes. The students in this category will restart their PdP based on the schedule below:

a. Certificate and diploma-level students at polytechnics and community colleges will begin on July 1.

b.Foundation, certificate, diploma and bachelors degree students from IPTS will begin on July 1.

c. Foundation and diploma students in public universities will be allowed as early as Aug 1.

d. Bachelors degree and post-graduate research students in public and private universities (IPTA & IPTS) will only be as early as Oct 1.

All academic activities which are to resume in campuses must comply to the standard operating procedures (SOPs) which have been enforced by the authorities.

Comment: Now we would be closely watching and waiting for Department of Skills Development to announce when can all the public & private TVET/JPK Accredited centres resume their classes in the centre.

Update: Department of Skills Development (DSD) has finally come out with their circular with regards to PdP@P&P on 29/5/20. Read more here.

TVET/skills training goes online

Developing Leadership Skills via Online Learning

SKILLS training institutes and providers are ready for online learning to be their ‘new normal’.

On April 13, public and private technical and vocational education and training (TVET) providers were given the green light to conduct their training and theory courses online due to the movement control order (MCO).

TVET action committee chairman Nordin Abdul Malek said the guideline is important as it provides direction on implementing programmes that are mainly practical in nature, via e-learning.

“Our hands-on programmes make up 70% of the syllabus.

“Without a guideline, it will be difficult for us to adhere to the systems and standards of the National Occupational Skills Standards (NOSS).

“We hope this guideline, although only applicable during the MCO, will be used as a benchmark for relevant agencies within the sector to recognise the rigorous training process our students’ go through.”

E-learning, he said, allows skills training institutes and providers to adapt to the assessment of students by external examiners.

“It should be part of our training system even after the pandemic blows over.

“The Human Resources Ministry department of skills development (JPK) should formally implement this system as internationally, institutes are starting to recognise e-learning for skills training, ” he said, adding that many local providers have the facilities to conduct online learning with platforms like Whatsapp, Zoom and Skype.

Nordin believes e-training should be the ‘new normal’ in Malaysia’s skills training system.

We must act now and see how we can best utilise e-learning in TVET, he said.

Describing virtual education as a teaching methodology for tomorrow, he said e-learning management, teaching and assessment, must however, be improved.

“Related agencies too should consider e-learning as part of the entire training process, ” he said, noting that at least 90% of courses like IT, programming, management systems and administrative management, can be done online.

After the guideline was issued, Nordin said a survey was conducted among private skills training institutes on how they ran their courses online.

“We found that most of them do not have issues conducting online learning and training, and that their students are comfortable with this method as they are accustomed to using gadgets and social media.

“For them, it’s new and fun, ” he said, adding that these institutes recorded an improved e-learning participation rate, with at least 75% of their students joining the sessions.

The guideline is a good initiative, Federation of JPK Accredited Centres (FeMac) president P. Sailanathan said, as it ensures that there will be no serious disruption to learning.

This, he said, is a good time for skills training institutes to embark on technological changes.

“Students are more tech savvy these days. Online learning provides room for freedom on how students want to learn.

“Skills training institutes must ensure that online classes are attractive enough to capture their students’ attention. Going digital is the way forward

Change, he said, is inevitable with the fourth industrial revolution and we must adapt or risk losing out.

ALL theory and practical components of TVET can be conducted online if they meet the Performance Criteria and Assessment Criteria, Human Resources Ministry department of skills development (JPK) director-general Zaihan Shukri said.

These criteria which are listed in a guideline, he said, involve safety, attitude and application of equipment aspects as set out in the National Occupational Skills Standards.

Home-based skills teaching and training must:

> ensure that the teaching and learning processes are carried out as planned in a safe environment.

> be effectively implemented during the MCO period by the institutes’ management.

> be a collaborative effort between parents or guardians and the institutes to ensure the continuity of students’ training and learning despite them not attending classes.

> be conducted on the training institutes’ premises after the MCO, if it is not carried out via e-learning.

> involve appropriate learning methods based on the capabilities and readiness of the trainees; using easily accessible communication and application platforms.

Source: TheStar.com.my

What course to choose for a Recession-Proof career? ACCOUNTING COURSE

Can accounting course lead you to a recession-proof career?

Today’s jobs market can be a scary thing. Even higher education can cause some anxiety: will you really be able to turn your qualifications into a career?

Fortunately, when it comes to accountancy, the answer is nearly always a massive ‘yes’! What about Artificial Intelligence (AI)? Will it replace accountants?

AI will transform, not replace accountants. In fact, according to a leading research firm, Gartner, AI is set to create more jobs than it will replace, leaving workers, including accountants with options. Accountants don’t have to worry about their job being replaced by AI any time in the near future

Is Artificial Intelligence Set to Replace Accountants in the Future?
Image credit: www.finance.toolbox.com

Now, obviously, employment will always come down to individual work ethic, but it’s safe to say that accountancy is one of the most ‘accountancy recession-proof’ careers out there.

Accounting Course certifications

There are so many types of certifications:

So which accounting course do you go for? Before that, let’s have some basic understanding of what is accounting.

What is accounting?

accounting course-what is accounting

Accounting is the process of recording financial transactions pertaining to a business. The accounting process includes summarizing, analyzing, and reporting these transactions to oversight agencies, regulators, and tax collection entities – Investopedia

What are main types of accounting?

Following are four main types of Accounting covered in a degree leading to a CPA:

TypeWhat It Is All About
Management AccountingManagement accounting is the practice of identifying, measuring, analyzing, interpreting, and communicating financial information to managers for the pursuit of an organization’s goals. It varies from financial accounting because the intended purpose of managerial accounting is to assist users internal to the company in making well-informed business decisions.
AuditA financial audit is an objective examination and evaluation of the financial statements of an organization to make sure that the financial records are a fair and accurate representation of the transactions they claim to represent – Investopedia
Tax AccountingTax accounting is a structure of accounting methods focused on taxes rather than the appearance of public financial statements. Tax accounting is governed by the Internal Revenue Code, which dictates the specific rules that companies and individuals must follow when preparing their tax returns – Investopedia
Financial AccountingFinancial accounting is a specific branch of accounting involving a process of recording, summarizing, and reporting the myriad of transactions resulting from business operations over a period of time – Investopedia

So, what are the qualifications needed to be in this career?

Accounting course pathways (common ones)

Certificate

  1. Sijil Kemahiran Malaysia Level 3 in Accounting (FB-100-3:2012)
    Who can apply?

    The entrance requirement for SKM3 is just 16 years old. However, interest in Maths is strongly recommended if you want to take up the course. With SKM3 in accounting, it may just be enough for you to gain an entry-level to accounting job and automation may make this job diminish by 2025. Therefore, if you only have SKM3, it’s recommended to progress further by taking a Diploma in Accounting or Bachelors of Accounting.
  2. LCCI Certificate – Who can apply?

    You just need a SPM: Minimum 1 credit in Mathematics

    LCCI’s Certificates provide the following benefits:

    RECOGNITION – LCCI is recognized by Malaysian companies, both big and small, for its practical and relevant nature. Top professional bodies such as ACCA and CIMA also recognize LCCI qualifications.

    INTERNATIONAL – LCCI’s quality is consistent around the world and gives students the assurance of a globally accepted qualification.

    FLEXIBILITY – LCCI is suitable both for full-time students as well as busy working adults because its qualifications can be taken as short modules over a period of time.

Diploma

Diploma in Accounting – Who can apply?

Generally requires at least 3 credits (C and above) at SPM, O-Level or equivalentincluding a credit in Mathematics and a pass in English.

For UEC students, you will need to have a minimum of 3Bs including Mathematics, plus a pass in English.

Degree

And if you start afresh after SPM (with min 3 credits including Maths & pass in English), then you may want to have the shortest path to a CPA through LCCI (4 years) or through Foundation (5 years).

accounting course - CPA pathway
accounting course - CPA pathway
Watch what an alumni of CPA Australia from Unirazak have to say

Salary for Certification: Certified Public Accountant (CPA)

Source: https://www.payscale.com/research

Enrol now for an accounting course leading to a recession-proof career

Lulusan DKM & DVM Boleh Masuk IPTS Untuk Program Sarjana Muda? (Tahap 6 MQF)

Betul ke lulusan DKM/DVM boleh masuk IPTS?

Berita baik, akhirnya, lulusan DKM/DVM boleh masuk IPTS juga, mulai April 2020.

Sebelum ni, lulusan DKM/DVM cuma boleh masuk Universiti Awam (UA)

DKM/DVM boleh masuk IPTS
DKM/DVM boleh masuk IPTS
DKM/DVM boleh masuk IPTS

Memandangkan prospek pekerjaan tidak begitu memberangsangkan dalam masa 6-12 bulan yang akan datang (mungkin lebih lama, bergantung kepada bila kita boleh mencipta vaksin Covid-19 serta faktor lain seperti harga minyak sedunia dan kestabilan politik negara), ada baiknya anda, graduan DKM/DLKM/DVM untuk mempertimbangkan untuk menyambung pelajaran ke Tahap 6 (Sarjana Muda) supaya:

1. Peluang kerjaya lebih tinggi (sektor awam memerlukan ijazah untuk kenaikan pangkat ke kumpulan pengurusan dan profesional)

2. Meningkatkan lagi ilmu teknikal anda (sekiranya berhasrat untuk jadi pakar teknikal dalam sesuatu bidang ataupun menjadi pensyarah/penyelidik dalam bidang teknikal anda)

Siemens, MTUN bekerjasama lahir graduan pakar teknikal
Kredit imej: UMP News

3. Menambahkan ilmu pengurusan anda (sekiranya anda berhasrat untuk naik ke pangkat pengurusan ataupun memulakan perniagaan/perusahaan sendiri, contohnya jadi teknopreneur)

VIEW GALLERY: Pertandingan Akhir Teknopreneur TVET ILJTM 2019 ...
Kredit imej: http://www.ukm.my/pkas

Sekiranya anda cuma ada SKM/DVM sahaja ataupun cuma pengalaman industri >3 tahun tetapi tiada sebarang sijil serta bekerja di sektor swasta, anda juga boleh pertimbangkan program URise yang rata-ratanya memberi anda manfaat yang sama seperti No 3 di atas.

Kelebihannya:
– Pembelajran gabungan atas talian dan kelas bersemuka (blended learning),
– Masa lebih singkat (6 hingga 9 bulan),
– Tiada Mata Pelajaran Umum (MPU)
– Tiada pra-syarat akademik (cuma perlu Sijil Kemahiran Malaysia 3 ke atas atau pengalaman industri > 3 tahun)
– Pendekatan pembelajaran bersifat aplikasi
– Halatuju kerjaya – industri
– Cara pembelajaran – fleksibel
– Persijilan pelbagai – berdasarkan tahap
– Yuran penggajian – Ekonomi
– Pengeluaran KWSP (epf withdrawal)
– Tuntut dari PSMB (HRDF claimable) sekiranya syarikat berdaftar dengan PSMB

Executive Bachelor in Industrial Management (EBIM)
Executive Bachelor in Industrial Management (EBIM)

Jadi, sekiranya anda nak sambung belajar untuk ijazah Bachelor Teknologi, sila rujuk terus dengan MTUN (Jangan tanya admin ya)

Tetapi jika anda ingin sambung belajar untuk menjadi pengurus atau usahawan teknikal, bolehlan isi borang tunjuk minat ni.

Tunggu apa lagi. Jangan Terlepas Peluang!

BANTUAN PRIHATIN NASIONAL PELAJAR INSTITUSI PENGAJIAN TINGGI (IPT/ILKA/IKLS) PROGRAM DKM/DLKM

BANTUAN PRIHATIN NASIONAL: BPN IPT/ILKA/ILKS

BPN IPT/ILKA/ILKS ini cuma RM200, bantuan sekali bayar (one off).

BPN IPT/ILKA/ILKS

FAQ/Soalan Lazim

Soalan 1:
Berapakah nilai Bantuan Pelatih One-Off ini?
Jawapan 1:
Bantuan Pelatih One-Off ini adalah berjumlah RM200.

Soalan 2:
Siapakah yang layak menerima Bantuan Pelatih One-Off ini?
Jawapan 2:
Pelatih yang memenuhi kriteria berikut layak menerima Bantuan One-Off :
i. Warganegara Malaysia;
ii. Pelatih sepenuh masa Diploma Kemahiran Malaysia (DKM) dan Diploma
Lanjutan Kemahiran Malaysia (DLKM) yang telah berdaftar di bawah
Jabatan Pembangunan Kemahiran (JPK), Kementerian Sumber Manusia;
dan
iii. Berstatus aktif bermula 31 Mac 2020 atau belum tamat latihan pada 31 Mac 2020

Soalan 3:
Bagaimanakah cara pelatih ingin memohon BPN IPT/ILKA/ILKS ini?
Jawapan 3:
Pelatih boleh berhubung dengan Pegawai Penyelaras di Pusat Bertauliah (PB) masing-masing.

Soalan 4:
Bagaimanakah bantuan ini disalurkan kepada pelatih?
Jawapan 4:
Sekiranya memenuhi syarat di perkara 2, bantuan akan disalurkan kepada
pelatih yang layak ke dalam akaun pelatih melalui kaedah berikut:
i. Pelatih yang menjalani latihan di bawah institusi/agensi berikut iaitu
Jabatan Tenaga Manusia (JTM), Kementerian Belia dan Sukan (KBS), Majlis
Amanah Rakyat (MARA), Bahagian Pendidikan Latihan Teknikal dan
Vokasional (BPLTV), Kementerian Pertanian dan Industri Makanan (MOA)
serta Pusat Latihan Pengajar dan Kemahiran Lanjutan (CIAST) hendaklah
berhubung terus dengan institusi/agensi tersebut. Bayaran akan diuruskan
institusi/agensi masing-masing dan bukan oleh JPK;
ii. Pelatih di bawah PB selain dari institusi/agensi di perkara 4(i) hendaklah
menghubungi Penyelaras PB masing-masing untuk mengemaskini perkara
berikut:
a. No kad pengenalan
b. Nombor akaun bank dan nama bank. c. No telefon bimbit/email
iii. PB SLaPB perlu mengemaskini maklumat pelatih di dalam Sistem
Pengurusan Integrasi Kemahiran Malaysia (MySPIKE) bagi setiap pelatih
selewat-lewatnya 30 April 2020 bagi tujuan pembayaran. Bantuan akan
disalurkan kepada pelatih yang layak ke dalam akaun pelatih
masing-masing.
iv. Bagi tujuan audit selepas tamat Perintah Kawalan Pergerakan (PKP), PB
hendaklah menyimpan rekod pelatih yang memohon bantuan seperti
berikut:
a. Salinan kad pengenalan
b. Salinan penyata/buku bank (muka surat yang mempunyai nombor
akaun bank)

Soalan 5:
Bagaimana sekiranya pelatih tidak memiliki akaun bank?
Jawapan 5:
Bantuan hanya akan disalurkan kepada akaun pelatih sahaja. Pelatih perlu
membuka akaun bank sekiranya masih belum memiliki akaun bank sendiri.

Soalan 6:
Bolehkah bantuan disalurkan melalui akaun ibu,ayah atau saudara mara?
Jawapan 6:
Tidak. Pelatih MESTI mempunyai akaun bank sendiri.

Soalan 7:
Bolehkah pelatih membuka akaun di mana-mana bank?
Jawapan 7:
Ya. Pelatih boleh membuka akaun di mana-mana bank tempatan. Mana-mana akaun yang dibuka dengan bank tempatan sama ada konvensional atau islamik, boleh diterima. Akaun Tabung Haji dan Akaun Amanah Saham tidak dibenarkan untuk bantuan one-off ini.

Soalan 8:
Bagaimanakah pelatih ingin menyemak status kelayakan masing-masing?
Jawapan 8:
Pelatih boleh menyemak status kelayakan melalui Pegawai Penyelaras PB
masing-masing.

Soalan 9:
Adakah pelatih yang sedang mengikuti latihan industri layak menerima bantuan ini?
Jawapan 9:
Pelatih yang sedang mengikuti latihan industri layak menerima bantuan ini.

Soalan 10:
Sekiranya pelatih sedang menjalani latihan industri, bagaimanakah caranya untuk mendapatkan bantuan ini?
Jawapan 10:
Pelatih boleh menghubungi Pegawai Penyelaras di PB masing-masing untuk
mendapatkan maklumat lanjut berkaitan bantuan ini.

Soalan 11:
Adakah pelatih yang sedang mengikuti program Persijilan Tahap Tunggal DKM dan DLKM layak menerima bantuan ini?
Jawapan 11:
Ya. Pelatih layak menerima bantuan ini.

Soalan 12:
Sekiranya pelatih tersebut berdaftar di bawah program MQA dan Persijilan
Kemahiran Malaysia dalam masa yang sama, bolehkah pelatih memohon bantuan bagi kedua-dua jenis persijilan?
Jawapan 12:
Tidak boleh. Pelatih hanya layak terima sekali sahaja. Jika pelatih telah
memohon bantuan melalui Kementerian Pelajaran Tinggi (KPT), pelatih tidak perlu lagi memohon bantuan ini kepada Kementerian Sumber Manusia.

Soalan 13:
Adakah calon DKM dan DLKM PPT boleh menerima bantuan?
Jawapan 13:
Tidak boleh. Bantuan ini adalah kepada pelatih bagi PB SLaPB dan PB SLDNyang menjalani latihan secara sepenuh masa bagi program DKM dan DLKM.

Soalan 14:
Adakah pelatih yang telah berhenti atau tangguh pengajian sebelum atau dalam tempoh PKP layak menerima bantuan ini?
Jawapan 14:
Tidak. Hanya pelatih yang berstatus aktif pada 31 Mac 2020 sahaja yang layak menerima bantuan ini.

Soalan 15:
Adakah pelatih yang akan tamat latihan pada bulan Mei 2020 layak menerima bantuan ini?
Jawapan 15:
Layak. Pernyataan ini adalah merujuk kepada pelatih yang sedang mengikuti latihan dan berstatus aktif di PB masing-masing pada 31 Mac 2020.

Soalan 16:
Sekiranya terdapat kemusykilan berhubung dengan bantuan ini, siapakah pegawai yang boleh dirujuk?
Jawapan 16:
Pelatih boleh menghubungi Pegawai Penyelaras di PB masing-masing.

Soalan 17:
Adakah pelatih yang tamat latihan sebelum 31 Mac 2020 tetapi belum menduduki Penilaian Akhir dan Lawatan Verifikasi PPL layak menerima bantuan ini ?
Jawapan 17:
Layak, mereka termasuk pelatih yang masih berstatus aktif.

Soalan Lazim (FAQ) Bantuan Prihatin Nasional (Versi : Bahasa Inggeris)

Pemakluman Bantuan Prihatin Nasional Program DKM/DLKM

Tatacara Pengemaskinian Maklumat Pelatih

Sumber: www.dsd.gov.my

Komen: Malang sekali, pelajar-pelajar kemahiran tahap Sijil Kemahiran Malaysia (1,2,3) tidak termasuk sekali dalam bantuan ini

People Are Becoming Millionaires During This Economic Collapse…Are Your Skills Ready For It?

These are some of the skills that you can/should acquire in order to thrive (for certain industries, it’s a must to survive post Covid-19)

Digital Marketing (includes programming, social medial skills like FB, Instagram & Youtube, Search Engine Optimisation (SEO), Google Analytics etc)

The Winning Formula For Successful Digital Marketing in 2018


Web Development

Top Web Development Trends You Need To Consider For Your Project ...

Information Technology

8 Major Impacts of Information Technology on Businesses - Tweak ...

If you are really serious in changing your live, having a good career or even surviving your business, you should seriously consider in taking up courses that prepare you for it.

Following is part of the above video’s transcript

During this economic collapse we have seen people lose their businesses, their life savings, and their jobs.

In fact, since the collapse started, searches for unemployment applications on google have increased by roughly 4700%.

And just last week alone, 6.65 Million people in the United States filed for unemployment. That’s about 2% of the entire population. And to put that in perspective, only about 155 million people in the united states are in the workforce…meaning that last week alone will hike the unemployment rate by about 4.2%. This means that we have likely already surpassed the unemployment levels of the worst parts of the 2008 Financial Crisis.

Yet, despite all of this doom and gloom, there have been some people that have been able to take advantage of this situation. In fact, many Millionaires, Multimillionaires, and even billionaires might be being created right before our very eyes. So who are these people? And could you do anything right now to help bolster your financial future? Well lets start off by asking ourselves, why do some businesses go through a boom during a crisis. A perfect example of this is Mcdonalds during the financial Crisis.

In 2008 and 2009, as businesses were collapsing, unemployment was nearing 10%, and millions of people were losing their jobs…Mcdonalds actually saw an increase in revenue and profits by about 4.5% per year. So why did this happen? Well think about it.

When millions of people have their incomes drastically reduced, they look for ways to cut costs in order to survive. One of which is food. And in 2008, Mcdonalds had a pretty long list of items on its dollar menu. Meaning that it was cheaper in many cases for a family to go and buy food from Mcdonalds for a few dollars, than it was to get fresh food from a grocery store. This is one example of a business that was in the right place at the right time while going through a recession.

But today is a completely different economy than it was 12 years ago. In 2008, only about 22% of the world were regularly on the internet, meanwhile, about 60% of people today are regularly on the internet. And the results of this have been staggering. A recent Nielsen report showed that streaming on these platforms has spike by over 22% since the lockdowns were implemented. And that’s one of the reasons why creators like myself and many other influencers, have actually seen substantial increases in viewership, subscriber counts, and revenue during this time…as opposed to many other businesses that are seeing decreases across the board. In fact, there are some genres of online content creation that are seeing 50, 100, or even up to a 500% increase in revenue since the lockdowns. Those are videos that have to do with at home meditation, cooking, home workouts, and DIY videos. Largely things relating to stuff people can do at home.

And depending on the creator, this might mean an extra few hundred dollars a month, to tens of thousands of dollars in additional revenue per month. And out of all the industries I mention in this video, I can guarantee you that this crisis will create more wealth in the social media space, than it will in most other industries.

And whats crazy is that there has been such an influx of online viewership, that the largest online video companies like Amazon, Youtube, Netflix, and Disney, have all agreed to reduce the bitrates on their platforms, in order to make sure that their websites and applications dont slowdown or crash.

This has led to an explosion of online industries like E-Commerce and Social Media. And that brings us to the first business that has been going through a boom recently. Online Content Creators.

Because of the global lockdowns, more people are being forced to stay home and try to entertain themselves. So, many of these people are turning to platforms like Netflix, Disney Plus, Youtube, and other streaming services in order to kill the time. Transcript too long. End here.

College (IPTS) & TVET (JPK) License for Sale – KL & Sel (Updated May 2020)

IPTS & JPK license for sale - jpkmalaysia.com
IPTS & JPK license for sale are hard to come by, especially if you are looking to acquire a specific program. There’s one JPK license currently on fire sale

IPTS & JPK license for sale – Benefits of acquiring

  1. For IPTS license, the moratorium/application freeze is basically still on till 31/12/2020 (belief going to be extended).
  2. For JPK license, you need not wait for one cohort to be able to qualify to register with Perbadanan Tabung Pembangunan Kemahiran (PTPK). Therefore, most people who chose to acquire a license is because of this important funding, which is a crucial element in successfully enrolling students.
    It also saves you time and hassle of the waiting period, especially in certifying the necessary personals like PP, PPD & PPB

TVET (JPK) license for sale

1. 4 programs:
a. Food & Beverage Management (Cert & Dip) – Only this program has license to recruit foreign students currently
b. Computer Systems Administrations (Cert & Dip)
c. Information System Administration (Cert & Dip)
d. Electrical (Cert only)

– Owner is willing to let go at RM3 million
– KDN license (to recruit foreign students)

2. 3 programs:
a. Computer Networking
b. Computer System
c. Corporate Secretaryship

  • Facilities – 3 classrooms, 1 computer lab with 25 computers, Computer repair room, library, pantry, staff room and surau.
  • Registered with Perbadanan Tabung Pembangunan Kemahiran (PTPK) till 2020
  • Owner is willing to let go at RM1x0,000

College (IPTS) with TVET (JPK) license for sale

  1. RM1.8million
    Programs:
    Foundation in science (FA)
    Diploma in accounting (PA)
    Diploma in business management (PA)
    Diploma in policing investigation (PA)

Renewal in 2022
Paid-up capital is 1million
Registered with HRDF
PTPN available
KDN can be renewed (additional cost)
0 students and staff
No debts

2. RM2.xx million (1 IPTS + 1 JPK license)

Full facilities for all programs
Renewal in 2025
PTPTN available
RM1.3+- million debt

UPDATE: 29/5 For academic-based program, only left Diploma in English & Accounting

Skills Based – SKM/DKM; Acaemic Based – MQA

College (IPTS) license for sales

1. RM9 million

Diploma in
– Baking
– Culinary art
– Accounting
– Event management
– International business management

Certificate in international business management

Full facilities for all programs
Renewal in 202?
PTPTN available
KDN license

More listings required as there are quite a number of enquiries.

NOTE:
1. For IPTS license, you can only acquire from existing ones as there’s a moratorium on the establishment of private higher learning institutions until Dec 31, 2020. However, looking at this year’s COVID-19 situation, it would likely be extended again, after being extended for 3 years in 2017.

2. For JPK (TVET) license, there are 2 options.

a. If you’re looking at just training own staffs and offering SKM or plan to do a placement at industries to earn your revenue, then you should go for SLDN training centre.

b. If you’re planning to run like a college/institution collecting tuition fees as your main revenue, then applying to be a JPK Accredited Centre (Pusat Bertauliah) is the way to go. Buying an existing one has its benefits:
1. Everything necessary for the accreditation is already there;
a. Written Instruction Material
b. Tools, Equipment & Materials (TEM)
c. Certified personnel (PPB, PPD & PP)
2. The one year wait for registration with Perbadanan Tabung Pembangunan Kemahiran (PTPK) is usually over. Some even come with PTPK quota.
3. If you want to bring in international students, you also need to have a track record of local students enrollment before you can apply for the PB Antarabangsa license (with KDN license).

Nevertheless, I strongly advise that you only acquire one if you:
1. Want less hassle and
2. Need PTPK or PB Antarabangsa license OR
3. Plan to continue to offer the existing program(s) that has been accredited (you may add on new programs though)
4. Plan to operate from an existing location or new premise but within the same state (NOT ALLOWED to shift to another state, say WPKL to Selangor)

After going through the above checklist and still found nothing suitable, then you have got to apply JPK Accredited Centre (Pusat Bertauliah JPK) from scratch.
Whatsapp or call me for a no-obligation consultation.