Tag Archives: Induksi PP-PPD

JANGAN LAST MINUTE!

Hari ni, 2 PB yg hubungi saya kata nak daftar untuk kursus induksi SECEPAT MUNGKIN sebab ada lawatan pada 21 & 23 Feb ni. Malangnya, sudah tiada penganjuran di seluruh Malaysia sehingga hujung bulan/awal bulan Mac. Pasti lawatan PPL nanti ada masalah (tak dapat baharui ataupun kena tunda lawatan)
Tulah, sikap kebanyakan rakyat Malaysia (ataupun manusia secara amnya??) yang suka buat kerja pada saat-saat terakhir.

Jadi, ini adalah peringatan untuk anda, rancanglah persijilan personal anda lebih awal.

Tarikh-tarikh induksi yang akan datang:

PP-PPD
3-4 Mac, 8.30-5pm
(Kalau boleh, daftar minggu depan sebab mungkin lupa lepas balik dari cuti panjang nanti)

PP-PPT
24-25 Mac, 8.30-5pm

6-7 April (Jumaat & Sabtu). 830-5pm

PPL
12-13 Mei, 8.30-5pm

Semua kursus dilaksanakan di Kepong kecuali dinyatakan.

Yuran kursus: RM350 (termasuk minum pagi, makan tengah hari nota, sijil dari JPK)
Pengambilan sijil: Di Kepong atau bayar RM10 untuk caj pengeposan di Semenanjung, RM15 untuk Sabah/Sarawak.

Bank: Maybank 514589203020, I Smart Educare

Balik kampung pun sama, jangan balik pada saat-saat terakhir, berlumba-lumba kat jalan raya balik kampung.


50% Yuran kursus* Induksi PP-PPD-PPB, PP-PPT & PPL Jan & Feb 18

 

Jika anda dah lupa apa yang telah belajar dulu kerana tidak terlibat dalam sistem secara langsung tetapi sekarang ingin aktif balik, 50% diskaun yuran (RM180) ditawarkan kepada anda. Kalau dah HILANG SIJIL dan ambil semula, tawaran sama diberikan.

Syarat: Perlu buktikan dengan salinan sijil induksi, anjuran I Smart Educare SAHAJA. Bagi yang ambil dengan penganjur lain dulu, kami juga beri tawaran, diskaun ~30% (RM250)

PP-PPD-PPB
Kepong: 6-7 Jan 18
Ipoh: 27-28 Jan 18PP-PPT
Kepong: 13-14 Jan 18PPL
Kepong
3-4 Feb 18

Masa: 8.30-5pm
Yuran: RM350 – Maybank 514589203020, I Smart Educare

(termasuk minum pagi, makan tengah hari, nota, sijil dari JPK & PALING PENTING, tips peperiksaan)


Ambil sijil sendiri lepas sijil keluar dalam masa sebulan dua (kekadang mungkin sampai 3 bulan)
Jika nak pos, tambah RM10 untuk postage.

* Diskaun 50% yuran kursus@RM180 jika anda pernah mengikuti kursus ini
* Sesi I Smart Educare biasanya PENUH, jadi daftar awal supaya tidak menyesal terlepas 😂

DAFTAR SEKARANG!
Jika berminat, boleh muat turun borang Borang Permohonan KIP-01 dan emel kembali ke ismarteducare@gmail.com (nyatakan kursus apa yang anda nak mohon) beserta dengan slip bayaran.

Kursus Induksi PP-PPD-PPB di Pulau Pinang (15-16 Julai)

Harap maklum, tempat kursus adalah di:

Mobiweb Infocenter Sdn Bhd
No. 737-5-12, Sri Nibong Complex,
11900 Bayan Lepas, Penang, Malaysia
Masa: 8.30-5pm
Yuran kursus: RM350 (Makan tengah hari & minum pagi, nota serta sijil dari JPK disediakan)
Pos sijil: RM10 untuk 1 alamat


Siapa yang patut hadir?

a) Calon Personel Pusat Bertauliah:
i) Pegawai Penilai (PP) – Selain sijil SKM & VTO 
ii) Pegawai Pengesah Dalaman (PPD) –  Selain sijil SKM
iii) Pengurus Pusat Bertauliah (PPB)

b) Individu yang terlibat dengan pengendalian Pusat Bertauliah

c) Calon Pegawai Pengesah Luaran (PPL) / Personel Jabatan Pembangunan Kemahiran (JPK) (kena lulus kursus induksi ini dulu sebelum ikuti induksi PPL – JANGAN TERTIPU dengan penganjur yang kata boleh ambil induksi PPL tanpa lulus induksi PP-PPD-PPB)

d) Individu yang berminat dalam Sistem Persijilan Kemahiran Malaysia (SPKM)

Kebaikan:
a) Sijil Kehadiran dikeluarkan oleh JPK dan diiktiraf kerajaan
b) Dikendalikan oleh pegawai JPK / CIAST yang berpengalaman

Untuk keterangan lanjut, whatsapp/hubungi:
Melvin – 012-3123430
Nora – 017-3176685

Syarat-syarat penyertaan:
Warganegara Malaysia berumur 18 tahun ke atas
PR (warga asing tidak layak menerima sijil tapi boleh mengikuti kursus jika berminat)

*JPK = Jabatan Pembangunan Kemahiran (dulu dikenali sebagai MLVK)

想要成为受马来西亚政府认证的技术教官?欢迎你出席我们的技术教官入门课!

谁应该出席?

a) 技术认证中心的人选:
i)教官 Pegawai Penilai (PP) – 除了SKM和VTO文凭
ii)内务监考官 Pegawai Pengesah Dalaman (PPD) -除了SKM文凭
iii)中心管理层Pengurus Pusat Bertauliah (PPB)

b) 技术培训中心的管理人员

c)技术培训外务监考官Pegawai Pengesah Luaran (PPL) (必须先成功考取此课程才可以进阶考取PPL文凭 – 勿轻信其他单位误导说可以直接考取PPL文凭)

d)对马来西亚技术文凭感兴趣的业内人士

课程所得之好处:
a)文凭由JPK办法并受政府承认
b) 课程由有经验的JPK/ CIAST官员讲解
c) 周末上课

*课程开放给18岁以上的马来西亚公民。

Tel: 03-62429999

详情请联系
Melvin – 012-3123430

*JPK = Jabatan Pembangunan Kemahiran (之前称为 MLVK)

Kursus Induksi PP-PPD 6-7 Mei 17 (Terakhir sebelum Puasa & Raya)

Rancang baik-baik, pastikan anda hantar staf anda untuk mengikuti kursus ni yg terkahir sebelum Puasa & Raya supaya isu kapasiti ataupun Star Rating tak terganggu.

Tarikh: 6-7 Mei 2017 (CONFIRM – Bagi yang takut ada penundaan seperti yg berlaku pada sesetengah penganjur, kami akan bayar balik yuran kursus 2 kali ganda sekiranya sesi kami ditunda atas kegagalan pihak kami menganjur*)
Masa: 8.30-5pm
Tempat: Kepong Metro Prima, Kepong, KL
Daftar AWAL untuk elak kekecewaan kerana TEMPAT TERHAD (40 SHJ)
Yuran: RM350 (Maybank 514589203020, I Smart Educare)

Bagi peserta dari luar Kepong (terutamanya yg datang jauh dari Penang, JB, Terengganu, Sabah ataupun Sarawak), ambillah peluang ni untuk bercuti di sekitar kawasan Kepong. Anda samada boleh bersiar-siar menghirup udara segar sambil menikmati keindahan alam semula jadi di Taman Botani Kepong atapun mandi di Kolam Air Panas Selayang ataupun mengembara ke Gua Gelap Batu Caves (ada Guided Walk)
Sekiranya anda berminat, penganjur sudi jadi pemandu pelancong sementara, PERCUMA 🙂

* Ia tidaklah termasuk perkara di luar kawalan kita seperti bencana semulajadi.

Lepasan KV, pemegang Diploma/Ijazah bidang teknikal boleh ambil VTO?

Saya sering dapat pertanyaan ini dari pembaca blog di sini.

Jawapannya, BOLEH. anda layak jadi TENAGA PENGAJAR & juga PEGAWAI PENGESAH DALAMAN (walaupun tanpa SKM tapi kena ada sijil induksi PP-PPD-PPB).
Sekiranya anda ambil VTO, anda layak dilantik sebagai Pegawai Penilai (PP).
Cuma pastikan bidang kelayakan anda tu sudah ada dalam Daftar NOSS supaya anda dapat jalankan internship (praktikal mengajar di Pusat Bertauliah JPK awam/swasta) selama 6 bulan setelah habis kursus teori.

Sumber: Razidah binti Sagap, Unit Pengurusan Pembangunan Pengajar Baru, CIAST

Tarikh-tarikh pengambilan

1) VTO
Pengambilan akan datang: bulan Nov/Dis, akan ditentukan kemudian

2) Induksi PP-PPD
Tarikh: 8-9 Oktober di Kepong Metro Prima (sekiranya anda di negeri lain yg jauh, tolong maklumkan, mungkin ada alternatif)
Tarikh tutup: 30 Sept

Hasil Kerja Identifying WA RileksJika ada pertanyaan lanjut, sila hubungi 03-62429999 atau 012-3123430.

 

Mengapa ambil VTO? Kelayakan Pegawai Penilai (PP)

Kebelakangan ni, saya menerima banyak pertanyaan dari calon yang berkelayakan diploma/ijazah (bidang teknikal) samada mereka layak ikuti kursus VTO. Tujuan utama untuk mengambil VTO adalah supaya boleh dilantik sebagai Pegawai Penilai di Pusat Bertauliah (walaupun ada yang perlukannya untuk mengajar secara kontrak di agensi-agensi kerajaan tertentu). Berikut adalah kriteria perlantikan Pegawai Penilai.

4.6.3.2 Kriteria

a. Warganegara Malaysia ;
b. Berumur sekurang-kurangnya 18 tahun;
c. Berkhidmat di satu PB sahaja;
d. Lulus Kursus Induksi PP/PPD/PPB (dianjurkan oleh I Smart Educare setiap 2 bulan, sesi seterusnya adalah seperti berikut:

1) Tarikh: 6-7 Ogos 16
Tempat: Kepong, KL)

2) Tarikh: 13-14 Ogos 16
Tempat: Gambang, Kuantane. Bagi bidang-bidang yang mempunyai kaitan dengan badan penguatkuasaan dan pelesenan, perlu mematuhi syarat-syarat yang ditetapkan oleh badan berkuasa berkaitan;

dan
f. Memiliki :
i. SKM dalam program yang berkaitan pada satu tahap yang lebih tinggi atau tertinggi untuk mengendalikan penilaian program bertauliah bagi program tahap 1 dan tahap 2;
ii. SKM/DKM/DLKM dalam program yang berkaitan pada tahap yang sama atau lebih tinggi untuk mengendalikan penilaian program bertauliah bagi tahap 3 ke atas;
iii. Diploma dengan dua tahun pengalaman kerja dalam program yang berkaitan untuk mengendalikan latihan dan penilaian program bertauliah untuk DKM;
iv. Ijazah dengan dua tahun pengalaman kerja dalam program yang berkaitan untuk mengendalikan latihan dan penilaian program bertauliah untuk DKM/DLKM; atau
v. Mana-mana kelayakan kemahiran berkaitan yang diluluskan oleh KPPK dengan sekurang-kurangnya tiga tahun pengalaman kerja yang berkaitan.
dan
i. Sijil Kemahiran Malaysia dalam program Pegawai Latihan Vokasional (I-031-3); atau

ii. Mana-mana Sijil Teknik Mengajar yang diiktiraf oleh KPPK.

Pengambilan VTO akan datang:

Tarikh mula: 20hb Ogos (setiap Sabtu)
Tempoh: 6 bulan
Internship: 6 bulan (mula selepas 6 bulan kelas teori & lawatan PPL) di Pusat Bertauliah pilihan anda yang menawarkan program kemahiran bidang andaUntuk urusan pendaftaran, sila emel ke ismarteducare@gmail.com atau hubungi pejabat di 03-62429999 atau Melvin di 012-3123430.

Kursus VTO (I-031-3:2014) di KL, Kuantan, Kedah & Pulau Pinang

Adakah anda ingin jadi tenaga pengajar (TP)/ Pegawai Penilai (PP) di Pusat-pusat bertauliah JPK Awam/Swasta?

Adakah anda ingin menubuhkan Pusat Bertauliah di dalam bidang kemahiran tertentu di mana Sijil Operasi Latihan Vokasional menjadi pra-syarat untuk tujuan tersebut (PP)?

Jika ya, inilah peluang anda. Bergantung kepada lokasi anda, ada 3 sesi yang bakal dijalankan & 1 sesi yg baru je bermula.

Butir-butirannya adalah seperti berikut:

  1. Lokasi: Kepong, KL
    Tarikh mula: 30/4/16 (Sabtu)
    Masa: 9-5pm
    Yuran: RM3,000 (boleh bayar ansuran)
  2. Lokasi: Kuantan, Pahang
    Tarikh mula: Akan ditentukan (Ahad)
    Masa: 9-5pm
    Yuran: RM3,000 (boleh bayar ansuran)

3. Lokasi: Kedah
Tarikh mula: 8hb Mei (Ahad)
Masa: 8.30-4.30pm
Yuran: RM2,990 (boleh bayar ansuran)

4. Lokasi: Pulau Pinang
Tarikh mula: 9hb April (Sabtu)
Masa: 9-5pm
Yuran: RM3,300 (boleh bayar ansuran)

Kalau berminat, sila muat turun borang di sini, isi dgn selengkapnya & emel kepada ismarteducare@gmail.com.

PS: Kalau tiada lagi sijil induksi PP-PPD & SKM, sila mohon segera atapun buat serentak semasa mengikuti kursus VTO kerana syarat lantikan sebagai Pegawai Penilai (PP) memerlukan kedua-dua sijil ni.

Untuk sebarang pertanyaan lanjut, sila hubungi 012-3123430 (Melvin)

Kursus Induksi PP-PPD bulan April (9-10) di Kepong, KL

141214 b

Tarikh: 9-10 April (hanya 1 sesi di Lembah Klang shj untuk seluruh bulan April, selepas 2-3 April)
Masa: 8.30-5pm
Tempat: I Smart Educare, Kepong
Yuran: RM350
Bank: Maybank 514589203020 (I Smart Educare)

Borang: Boleh muat turun di sini

Pendaftaran: Isi borang dengan selengkapnya & emel kembali ke ismarteducare@gmail.com bersama slip bayaran.

* Yuran kursus istimewa RM100 ditawarkan kepada calon yang pernah ikuti kursus induksi yang sama dengan I Smart Educare dalam masa 2001-2015. PERLU BUKTI berikut: Salinan sijil induksi berkenaan.

*Jika nak kami jalankan di tempat anda (kalau ramai peserta ~15 orang), kena maklumkan sekurang-kurangnya 1 bulan ke atas.

Kursus Induksi PP-PPD, PP-PPT & PPL bulan Jan/Feb/Mac 2016

Salam kemahiran, berikut adalah jadual kursus-kursus induksi suku tahun pertama 2016

Induksi PP-PPT
Tarikh: 30-31 Jan 2016
Masa: 8.30-5pm
Tempat: I Smart Educare, Kepong

Induksi PP-PPD
Tarikh: 9-10 Jan 2016 (PENUH)
Masa: 8.30-5pm
Tempat: I Smart Educare, Kepong

Tarikh: 20-21 Fef 2016
Masa: 8.30-5pm
Tempat: I Smart Educare, Kepong

Induksi PPL
Tarikh: 12-13 Mac 2016
Masa: 8.30-5pm
Tempat:  I Smart Educare, Kepong

Yuran: RM350
Bank: Maybank 514589203020 (I Smart Educare)

Borang: Boleh muat turun di sini

Pendaftaran: Isi borang dengan selengkapnya & emel kembali ke ismarteducare@gmail.com bersama slip bayaran.

*Jika nak kami jalankan di tempat anda (kalau ramai peserta ~15 orang), kena maklumkan sekurang-kurangnya 1 bulan ke atas.

Thaipusam

Kursus Induksi PP-PPD Terakhir 2015

141214 b

Tarikh: 12-13 Dis
Masa: 8.30-5pm
Tempat: I Smart Educare, Kepong
Yuran: RM350
Bank: Maybank 514589203020 (I Smart Educare)

Borang: Boleh muat turun di sini

Pendaftaran: Isi borang dengan selengkapnya & emel kembali ke ismarteducare@gmail.com bersama slip bayaran.

* Yuran kursus istimewa RM100 ditawarkan kepada calon yang pernah ikuti kursus induksi yang sama dengan I Smart Educare dalam masa 2001-2015. PERLU BUKTI berikut: Salinan sijil induksi berkenaan.

*Jika nak kami jalankan di tempat anda (kalau ramai peserta ~15 orang), kena maklumkan sekurang-kurangnya 1 bulan ke atas.