Tag Archives: IPTS

GAGAL PERMOHONAN UPU? TAK TAHU KE MANA LEPAS NI?

Gagal Permohonan UPU – Apa Boleh Buat?

gagal permohonan upu

Anda (ataupun adik-beradik ataupun rakan-rakan yang) gagal dalam permohonan UPU (rayuan fasa 1 dan fasa 2) termasuklah permohonan rayuan? Ataupun anda masih tak tahu keputusan anda? Boleh buat semakan keputusan UPUONLINE dengan merujuk kepada url yang diberi dalam infografik di bawah ataupun terus di http://upu.moe.gov.my/

No photo description available.

Anda jangan fikir dah tak dapat tawaran UPU, masa depan anda dah musnah tau. Banyak lagi alternatif lain sebenarnya selain dapat tawaran UPU.

Tingkatan 6

Gagal Permohonan UPU - Tingkatan 6 (Form 6)

STPM menawarkan dua aliran iaitu kesusasteraan dan sains. Anda boleh pilih aliran mana yang anda minat. Tempoh pengajiannya pun tak lama, hanya satu tahun setengah sahaja dan kemudian anda dah berpeluang untuk melanjutkan pelajaran ke menara gading. Yuran pengajian pun murah tau.

Kaedah pengajiannya juga terbahagi kepada dua dan bukan hanya fokus kepada intensif peperiksaan sahaja. STPM juga ada penilaian yang berorientasikan tugasan.

Ramai orang kata yang kalau ambil STPM ni, sebelah kaki anda dah ada kat Universiti. Takkan anda tak nak kan?

Institut Pengajian Tinggi Swasta (IPTS)

Melanjutkan pelajaran ke peringkat tinggi samada di universiti awam (UA), institut latihan kemahiran awam (ILKA) atau IPTS adalah pilihan buat pelajar lepasan SPM/STPM. Menyambung dan memilih tempat untuk melanjutkan pengajian tinggi bukanlah satu perkara yang mudah buat pelajar masa kini.

Negara kita berlambak dengan IPTS yang tawarkan pelbagai jurusan dan bidang. Selain tu, ada yang kata yuran kat IPTS tu mahal gila. Betul kah? Secara realitinya, yuran untuk melanjutkan pegajian ke IPTS memang agak mahal berbanding dengan pilihan-pilihan lain yang ada. Namun, tidak salah rasanya jika kita melabur untuk mendapatkan sesuatu ilmu yang sangat kita dahagakan kan? Lagipun, mana tahu ilmu serta sijil yang anda dapat daripada IPTS ini lah yang membuatkan kehidupan kamu lebih berjaya pada masa akan datang. Siapa tahu kan?

Namun, banyak kelebihan juga belajar di IPTS.
Anda boleh belajar dengan lebih fokus dan teratur sebab pelajar IPTS pada kebiasaannya tidak ramai berbanding IPTA/UA. Jadi anda tak perlulah risau tentang mendapat gangguan orang lain semasa sesi pembelajaran dijalankan.

IPTS juga biasanya lebih berasaskan industri, banyak menerapkan ilmu praktikal yang dapat memberi tahap kefahaman yang lebih tinggi kepada anda berbanding dengan teknik menghafal, membaca dan sebagainya. Tujuan IPTS lebih menumpukan praktikal adalah untuk melahirkan anda menjadi graduan yang lebih proaktif dan memenuhi permintaan pasaran pekerjaan pada masa kini.

Antara IPTS yang terkenal adalah Limkokwing University, Universiti Multimedia (MMU), Universiti Tun Abdul Razak (UniRazak), Univesiti Teknologi Petronas, Management & Science University (MSU) dan banyak lagi.

Gagal permohonan UPU - Senarai IPTS Berdaftar Terkini Di Malaysia (Nama Dan Alamat)
Klik untuk Senarai IPTS Berdaftar di Malaysia (Sehingga 31 Okt 2019)

Kat sini min nak berikan sedikit tips untuk anda membuat semakan terhadap kursus yang anda minat. Sebelum anda nak memasuki IPTS, anda kenalah tengok dulu semak dulu samada program tu telah diakreditasi oleh MQA ke belum. Anda boleh tengok rujuk di sini untuk buat carian.
Namun, sekiranya anda tak pernah terfikir nak kerja di sektor awam atau syarikat Government Linked Company (GLC), boleh juga pertimbangkan persijilan tanpa MQA.

* Jika anda lepasan SPM dan ada Sijil Kemahiran Malaysia (SKM), min nak syorkan program diploma profesional atau ijazah eksekutif yang diwujudkan khas untuk lepasan Sijil Kemahiran Malaysia (SKM)/Diploma Kemahiran Malaysia (DKM) dan Siijl Vokasional Malaysia (SVM). Banyak juga kelebihannya berbanding dengan diploma/ijazah sarjana muda biasa. Nak tahu lebih lanjut?
Sila isi borang tunjuk minat di sini (kalau ada SVM / SKM / DKM atau sebarang sijil teknikal)

Sijil Kemahiran Malaysia (SKM) / TVET (Technical and Vocational Education and Training)

Selain institut latihan kemahiran awam yang boleh dimohon melalui UPU, anda juga boleh mengambil sijil kemahiran di institusi latihan kemahiran swasta. Terdapat pelbagai jenis kursus kemahiran yang ditawarkan seperti kursus kulinari/penyediaan makanan, kursus pastri, kursus elektrik, kursus komputer, kursus penyediaan awal kanak-kanak dan banyak lagi.
Lepasan Sijil Kemahiran Malaysia (SKM) ini mendapat sambutan tinggi dari industri, dalam dan luar negara.

kursus kulinari
kursus pastri dan bakeri
kursus automotif
kursus elektrik

Tapi ramai orang kata yang kursus kemahiran adalah untuk mereka yang gagal pendidikan akademik. Masih ramai yang ada pandangan negatif terhadap aliran kemahiran ini. Kalau ambil sijil kemahiran ni mesti tiada masa depan dan susah untuk bersaing dalam industri. Betulkah?

Anda mungkin pernah dengar tentang kisah viral mengenai seorang perempuan pertama Malaysia yang bekerja sebagai seorang jurukimpal kan? Kalau anda nak tahu, Nurizzati Athirah Mohamad Yusoff ataupun lebih dikenali sebagai Athirah yang berusia 22 tahun telahpun mula menceburi bidang kimpalan bawah air ketika dia seorang pelajar di Kolej Vokasional Taiping di Kamunting, Taiping, Perak.

Ni kisah beliau: Jurukimpal Wanita Dalam Air Bertaraf Antarabangsa Memecah Dominasi

Kalau Athirah boleh buktikan pada satu Malaysia tentang kerjaya kemahiran yang dia ceburi bukanlah satu pekerjaan yang sia-sia mengapa anda tak boleh pulak kan?

Anda kena teruskan usaha dan jangan terlalu mudah mengalah, hidup memang selalu mencabar!

Dalam hidup ni tidak ada satu benda pun yang mudah sebenarnya. Apabila anda gagal hari ini (permohonan UPU), ia tidak bermaksud anda akan gagal seumur hidup tau. Anda kena bijak merancang perjalanan hidup sendiri di samping berusaha dengan gigih agar kejayaan yang anda impikan tu dapat dikecapi pada suatu hari nanti. Dan yang paling penting adalah anda kena percaya dengan kebolehan yang ada pada diri sendiri.

Online studies at University (IPT) till end of 2020

PdP
Image credit: master1305 – www.freepik.com

KUALA LUMPUR: All institutions of higher learning (IPT) are to conduct teaching and learning activities (PdP – Pengajaran dan Pembelajaran) online until Dec 31, although certain students will be allowed to be on campus.

Image may contain: text
Image may contain: text

The Higher Education Ministry in a statement today said all face-to-face PdP activities were not allowed but exemptions would be given to five categories of students to return to their campuses in stages.

Postgraduate research students in public universities (IPTA) and private higher learning institutions (IPTS) are now allowed to return to campuses, although this is only for those who are required to be there (eg design studio, workshop, laboratory) or requiring special equipment to conduct research.

Students in the remaining four categories are allowed to resume their PdP, subject to the conditional movement control order (CMCO) to be lifted.

They are:

  • i. Special needs students in the Technical and Vocational Training (TVET) programmes at Polytechnics and Community Colleges who require a face-to-face learning platform to complete the PdP process. As early as Aug 1.
  • ii. Final year/semester students without a conducive environment or access to equipment for online classes as early as July 1.
  • iii. Final year/semester certificate, diploma and degree students who need to conduct clinical and practical work or require special equipment. This category of students is allowed to carry out the PdP in their respective campuses as early as July 1.
  • iv. All new intake students under the 2020/21 academic session at all public (IPTA) and private universities (IPTS), Polytechnics and Community Colleges for the certificate, foundation and diploma entry-levels involving Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) leavers. It also involves Sijil Tinggi Persekolahan Malaysia (STPM) holders who will be entering first degree programmes. The students in this category will restart their PdP based on the schedule below:

a. Certificate and diploma-level students at polytechnics and community colleges will begin on July 1.

b.Foundation, certificate, diploma and bachelors degree students from IPTS will begin on July 1.

c. Foundation and diploma students in public universities will be allowed as early as Aug 1.

d. Bachelors degree and post-graduate research students in public and private universities (IPTA & IPTS) will only be as early as Oct 1.

All academic activities which are to resume in campuses must comply to the standard operating procedures (SOPs) which have been enforced by the authorities.

Comment: Now we would be closely watching and waiting for Department of Skills Development to announce when can all the public & private TVET/JPK Accredited centres resume their classes in the centre.

Update: Department of Skills Development (DSD) has finally come out with their circular with regards to PdP@P&P on 29/5/20. Read more here.

MOE’s year of strides – TVET perspective

Education Minister Dr Maszlee Malik. NSTP/ROSELA ISMAILBy Rozana SaniRayyan Rafidi – December 26, 2019 @ 11:55am

WITH the year fast drawing to a close, Higher ED looks back at the highlights and events that have shaped and influenced the tertiary education space.

This year, Malaysia took great strides to provide inclusivity and quality education to various levels of the society.

Increased pathways were created for access into education at various higher education institutions (HEIs). There was a keen focus on making tertiary education provide graduates with relevant skills and knowledge that would fit both industry demands and society needs as well as push further the pursuit of knowledge.

These were all drawn up via a clear framework stipulated in the Education Minister’s 2019 Mandate that was unveiled in January where four key directions were cited for higher education ― quality, autonomy, collaboration and internationalisation ― that aimed to bring back credibility to universities.

In preparing students to become society’s troubleshooters, *universities must create collaborations with various parties, such as schools, polytechnics and vocational colleges.

For Technical and Vocational Education and Training (TVET), the ministry would continue to improve its institutional capabilities to be on par with other educational pathways.

A harmonised accreditation system with quality assurance would be established to enable student mobility in TVET institutions.

The quality and delivery of TVET programmes would be increased to improve the skills of graduates through an industry-led approach, removing duplication of programmes and resources, increasing cost-effectiveness and expanding TVET funding.

TVET graduates
Disabled students are among the priority groups given special routes for entry into public universities.. NSTP/AZHAR RAMLI

Plans on access, wider pathways for furthering education, autonomy and quality education were generally made good on as the year progressed.

SPECIAL ROUTES

The Education Ministry announced special pathways to public universities for four groups, namely, people with disabilities, athletes, Orang Asli and those in the B40 group in early March.

Students from these priority groups do not have to compete with the mainstream group to pursue their tertiary studies.

In line with the ministry’s Education for All concept, this initiative follows in the footsteps of developed countries in prioritising the admission of athletes into varsities.

Some 51,191 students from B40 group benefited from the special routes to public universities and special training institutes, of which 32,282 made it into public universities.

HEIGHTENED FOCUS ON TVET

To formulate more relevant policies to implement the TVET agenda according to industry needs, the TVET Empowerment Committee named Maszlee chairperson in May.

Later in August, the committee (JKKPTVET) was formed in line with the government’s hopes to make TVET a mainstream choice, instead of an alternative. The move is expected to help create a skilled workforce by 2030.

ALTERNATIVE POSTGRAD PATHWAYS

In July, the Malaysian Qualifications Agency revealed that there would soon be alternative pathways to provide opportunities for working adults and undergraduates to have a PhD qualification.

MQA chief executive officer Datuk Dr Rahmah Mohamed said the agency was carrying out an implementation study of the next phase of the Accreditation of Prior Experiential Learning (APEL) programme where work experience could be translated into a masters or doctoral degree, or speed up the process of getting a PhD.

Defined as a systematic process involving identification, documentation and assessment of prior experiential learning, the programme thus far has created access to certificate, diploma, bachelor’s degree and master’s degree study programmes to individuals with working experience but lack or are without proper academic qualifications.

MQA targeted to introduce APEL T-8 and APEL Q next year that would give access to PhD level qualifications. APEL T-8 is an extension of APEL A, which provides higher education opportunities based on a person’s working experience.

APEL Q awards master’s and doctoral level academic qualifications without class attendance.

The purpose of the various initiatives is to ensure there is a growth in the number of postgraduate degree holders, in line with the country’s aspiration of becoming a high-income nation.

BUDGET 2020

To level up human capital in the country, Finance Minister Lim Guan Eng, when tabling Budget 2020 in Parliament in October, announced an allocation of RM64.1 billion in 2020 for education ― reflecting the government’s commitment to provide quality education at different stages of life for the rakyat.

From the sum, a whopping RM5.9 billion is dedicated to mainstreaming TVET which include, among others, funding to strengthen the synergies between the public and private sectors through increased allocation for State Skills Development Centres and Public Skills Training Institutions as well as expanding pathways for TVET graduates to pursue further studies and secure jobs.

To encourage adult learning, Lim said the Employees Provident Fund will be allowed to facilitate the withdrawal for qualifications attained at certificate level, especially for accredited programmes that are in line with the nation’s IR4.0 aspirations.

The withdrawal scheme will include members’ parents and spouse.

A RM20 million allocation will be made available to be matched by another RM20 million from the Human Resource Development Fund towards having working adults take up professional certification examinations in fields relating to IR4.0.

Emphasis on learning opportunities under MARA and Yayasan Peneraju Pendidikan Bumiputera for low-income and rural bumiputeras through education institutions such as Kolej GIATMARA and Universiti Kuala Lumpur will be continued with an allocation of RM1.3 billion for education institutions under MARA for 2020, with a further RM2 billion allocated for student loans, benefiting 50,000 students. In addition, RM192 million is also allocated for professional certification programmes under Yayasan Peneraju.

To drive economic growth in the digital era, the government encourages the provision of technology scholarships, training and upskilling for digital skills for communities in need through the concept of Digital Social Responsibility (DSR).

DSR is the commitment by businesses to contribute to digital economic development while improving the digital skills of the future workforce.

Enhancing the research and development framework was also cited as a key strategy to drive economic growth in the new economy.

For that, Lim announced that the government will allocate RM30 million for R&D matching grants for collaborations with industry and academia to develop higher value-added downstream use of palm oil, specifically tocotrienol in pharmaceuticals and bio-jet fuel.

“To promote commercialisation of R&D from the public sector, research universities, beginning with UM, will establish a one-stop Innovation Office to transform intellectual property into commercially exploitable opportunities,” said Lim.

STUDY PATHWAYS

In November, the Education Ministry announced the replacement of the science/arts streaming system in upper secondary into a system where students can choose from 89 elective subjects grouped in two packages: STEM (Science, Technology, Engineering and Maths), and Arts and Humanities under the new Secondary Schools’ Standard Curriculum (Upper Secondary) or KSSM Menengah Atas.

This will give students a taste of what they might pursue at tertiary education level and maybe even get a headstart in their desired future careers.

In a briefing, Education Ministry deputy director-general (policies and development) Dr Habibah Abdul Rahim advised students to pick their subjects wisely because it paves the way for their future.

She added that the students can change subjects midway through schooling but noted that it will not be an easy feat because there will be a lot of catching up to do.

Source: Excerpts from https://www.nst.com.my/education (Focus on TVET)

Comment: * University Tun Abdul Razak (UniRazak), an IPTS, has signed an MOU with ISE Education Sdn Bhd, a JPK accredited institute for VTO & induction course programmes, to provide a unique pathway for TVET/SKM/DKM graduates & experienced TVET personnel to further studies in UniRazak, even without SPM.

The executive URise program (Professional Diploma & Executive Bachelor):

1. Acts as a bridging program to matriculate TVET/SKM/DKM graduates to university.
2. Provides an opportunity for TVET/SKM/DKM graduates to enhance career, especially to a managerial position with better leadership skills.
3. Elevates social status of TVET/SKM/DKM graduates and experienced skills personnel
.

Pelbagai persoalan mengenai Kolej Vokasional (KV) terjawab

Untuk masuk KV, pastikan pelajar tu BETUL2 minat dan betul2 rajin. Bukan ikut kawan.

Di KV, ramai pelajar yg kecundang tengah jalan sebab tak minat dan tak rajin. Sebab:

1. Bila tak minat, jadi malas.
2. Bila malas, kerja x siap dan bertangguh, serta tak boleh nak catch up.
3. Bila kerja x siap, markah PB (Pentaksiran Berterusan, 70% utk matapelajaran vokasional, 30% utk matapelajaran akademik) rendah. Bila tak mencapai tahap minimum, gagal PB. Gagal PB, sia2 je dtg exam akhir, sebab pointer akan gagal jugak.

Pelajar KV bukan automatik dapat diploma. Diorg kena lalui 2 tahun sebagai pelajar SVM (pradiploma atau pelajar sijil), bila lulus dengan minimum 3 kredit (2 kredit Vokasional, 1 kredit lg lulus BM setara SPM), baru ditawarkan ke peringkat DVM (Diploma).

Itu pun, bergantung pada prasyarat program. Ada program yg pelajar wajib lulus Matematik, ada yg wajib lulus BI, baru ditawarkan ke DVM. Da diorg wajib lulus satu kursus khas bernama Core Abilities (CA).

Bermakna utk layak ke DVM, wajib:
Lulus matapelajaran vokasional minimum 2 sem (1 sem = 1 kredit)
Lulus BM setara SPM
Lulus CA
Pointer minimum 2.67 Vokasional n 2.00 akademik.

Utk yg nak tau ttg sistem pembelajaran di KV, ok begini.

Pelajar sijil wajib menghadiri sesi PDPC dari jam 8-5 (rehat jam 1), manakala pelajar diploma, jadualnya agak relax kebanyakannya paling lewat akan habis kelas jam 4. Tp ni pun bergantung pada program. Sb setiap program, tak sama jam kredit. Pelajar masih ambil matapelajaran akademik:

Untuk SVM:
BM (setara SPM)
Sejarah (setara SPM)
BI
Maths (Teknologi atau Sosial, bergantung pada program)
Sains (Teknologi atau Sosial, bergantung pada program)
Agama/Moral
PJ
Core Abilities (mcm pelajar SKM di ILP)

Untuk DVM:
Pengajian Am
Bahasa Komunikasi (Arab/Mandarin)
Matematik (bergantung pada program)
Sains (bergantung pada program)
BI
Dan beberapa matapelajaran lg bergantung pada program yg diambil.

Tapi kena tahu juga, yg SEMUA pelajar DIWAJIBKAN untuk terlibat dlm SEMUA aktiviti kolej, tanpa mengira SVM atau DVM. Yuran PIBG, dan asrama pun tiada perbezaan utk pelajar SVM atau DVM.

Kurikulum di KV tak sama dengan SMK. Kami tak guna buku teks sekolah, melainkan BM n Sejarah. Contohnya Akaun, pelajar bukan diajar prisip, tp pelajar terus didedahkan dgn cara utk buat kitaran perakaunan terus. Daripada proses kutip dokumen (pelajar akan pegang dokumen), pemfailan, hinggalah tutup akaun. Dan di peringkat diploma, pelajar akan belajar cara mengaudit akaun yg diorg dh buat tu.

Pelajar KV jugak kena sangat2 rajin. Sebab mcm sy sebut kat atas, diorg ada PB. PB ni diuji dlm kelas, amali n teori. Soalan2 yg digubal dipantau oleh pegawai dari Lembaga Peperiksaan sendiri dari semasa ke semasa. Jd tiada alasan kata KV tak diiktiraf. Pelajar yg kerap tak hadir, akan ketinggalan banyak benda, terutamanya ujian PB. Bila tertinggal, maka gagallah dia.

DVM pulak, syarat2 mcm dekat UA applied di sini. Cthnya kehadiran minimum 80%. Lulus LI. Dan sebagainya.

Selain dari tu, kena tau juga, walaupun pelajar KV dah boleh masuk IPTA, tp sasaran KV adalah utk menghasilkan 70% graduan BEKERJA, bukan utk sambung degree terus. Kalau nak sambung study, kami akan sarankan pelajar utk sambung SKM 4 n 5 berbanding degree, sebab degree lebih kepada teori, berbanding SKM, kurikulumnya lebih sepadan dengan pelajar KV.

Pelajar KV TIADA SPM. Tapi mereka WAJIB ambil BM dan Sejarah Setara SPM yg mana, dua subjek ni boleh digunapakai utk pelajar KV memohon utk bekerja dlm sektor awam menggantikan SPM (ada pekelilingnya). Yg ni, pelajar KV ramai ambil mudah. Sangat ramai pelajar KV gagal dlm dua matapelajaran ni, secara tak langsung, menggagalkan mereka dari sambung ke peringkat DVM jugak.

Tp untuk makluman jugak, SEMUA soalan Penilaian Akhir (final exam) yg diadakan pada setiap hujung semester, adalah dikelola oleh Lembaga Peperiksaan sendiri. Penggubal soalan dan Pemeriksa adalah yg pegawai dilantik oleh LP. Bukan cikgu sendiri yg buat soalan. Even result pelajar pun dikeluarkan oleh LP. Bukan bawah kolej. Yg menentukan pelajar lulus atau gagal, layak ke peringkat DVM pun, LP. Kolej tiada kuasa dlm bab ni.

Ada yg bertanya, lepas SVM boleh sambung diploma kat UA ke? Tak boleh. Tp diorg boleh sambung ke peringkat DVM di mana2 KV lain yg menyediakan program yg sama. Ataupun sambung diploma profesional & bachelor eksekutif di Unirazak, KL (IPTS), di mana ada laluan khas direka untuk graduan SVM/SKM/TVET

(Please refer to the latest update by KPM. According to some KV teachers, students now can continue their studies in IPTA).

Sumber: Dikongsi oleh seorang guru KV di FB
Sila rujuk dengan Kementerian Pendidikan Malaysia untuk maklumat lanjut dan terkini untuk segala pertanyaan tentang KV sebab min bukan pakar dalam sektor ni ya.

Kredit: Artikel dipetik dari FB Shahzalina Ghazali

Masuk Program Ijazah Sarjana Muda di Universiti Awam (UA) Tak Perlu SPM lagi!!!

Komen: Berita baik buat semua lepasan Diploma Kemahiran Malaysia (DKM), Diploma Lanjutan Kemahiran Malaysia (DLKM) atau Diploma Vokasional Malaysia (DVM) yang diiktiraf setara dengannya oleh Kerajaan Malaysia.

Sepintas lihat, nampak seperti semua pemegang DKM, DLKM dan DVM tanpa SPM pun dah boleh masuk UA untuk sambung program Ijazah Sarjana Muda. Namun, lebih baik anda semak dengan setiap UA berkenaan kerana ia memerlukan kelulusan Senat Universiti.

Semua Universiti dan Kolej Universiti tertakluk di bawah Akta Universiti & Kolej Universiti (AUKU).

Semak Bahagian IV, Seksyen 25, Seksyen 26 dan Seksyen 27.

Kalau nak ubah, kena ubah atau buat pindaan Akta Universiti tu baru boleh digunapakai secara keseluruhannya.

Jika betul anda bersijilkan DKM/DLKM/DVM dan masih tak diterima UA sebab tiada SPM dan masih ingin mendapatkan ijazah (bidang pengurusan industri) dari IPTS (Universiti Swasta di KL), sila isi borang tunjuk minat ini.

Lepasan TVET digalak sambung pengajian

Lepasan TVET digalak sambung pengajian
Universiti Malaysia Kelantan (UMK) menjadi universiti kelima yang menerima lepasan pelajar Diploma Institusi Latihan Jabatan Tenaga Manusia (ILJTM).

KOTA BHARU: Lepasan diploma program Pendidikan Teknikal dan Latihan Vokasional (TVET) digalakkan menyambung pengajian kemahiran ke peringkat sarjana muda yang ditawarkan universiti tempatan.

Timbalan Menteri Sumber Manusia Datuk Mahfuz Omar berkata pelbagai universiti tempatan kini menawarkan pengajian ijazah yang bersesuaian melalui kerjasama dengan Jabatan Tenaga Manusia (JTM) dalam usaha memperkasa TVET.

“Universiti Malaysia Kelantan (UMK) menjadi universiti kelima yang menerima lepasan pelajar Diploma Institusi Latihan Jabatan Tenaga Manusia (ILJTM).

“Sebelum ini, tawaran pengajian Ijazah ini dijalankan di bawah rangkaian Universiti Teknologi Malaysia dengan gabungan empat universiti iaitu Universiti Malaysia Perlis (UniMAP), Universiti Teknikal Malaysia Melaka (UTeM), Universiti Tun Hussein Onn Malaysia (UTHM) dan Universiti Malaysia Pahang (UMP),” katanya ketika ditemui pada majlis menandatangani Perjanjian Persefahaman (MoU) antara UMK dan JTM di UMK Kampus Bachok di sini hari ini.

Mahfuz menyaksikan pemeteraian MoU itu yang ditandatangani Ketua Pengarah Jabatan Tenaga Manusia, Datuk Muhd Khair Razman Mohamed Annuar dan Naib Canselor UMK, Prof Dr Noor Azizi Ismail.

MoU selama tiga tahun itu bermatlamat untuk membolehkan graduan diploma melanjutkan pengajian ke peringkat lebih tinggi.

Katanya, penawaran itu antara lain memberi peluang kepada pelajar kemahiran mendapat pekerjaan yang lebih baik dengan pendapatan yang lebih tinggi.

“Kerjasama sebegini membentuk semula keyakinan ibu bapa terhadap bidang TVET, kalau dulu tidak berapa yakin dengan pendidikan bidang kemahiran, kini pelajar boleh sambung pengajian hingga ke peringkat ijazah sarjana muda.

“Cuma kita mahu graduan TVET ini mencipta peluang pekerjaan baru atau mencipta produk,” katanya.

Beliau berkata, kerjasama bagi tempoh tiga tahun itu juga merangkumi kerjasama kedua-dua pihak dalam perkongsian teoritikal, teknikal dan praktikal dalam bidang teknik dan vokasional.

“Antara bidang pengajian yang jadi tumpuan kita pula di bidang pemasaran internet, sebab mahu memenuhi keperluan industri dalam menghadapi arus Gelombang Revolusi Perindustrian Keempat (IR 4.0).

“TVET bukan hanya kemahiran teknikal tapi kita juga seiringkan kemahiran lain seperti sektor pertanian yang kita pertingkatkan menggunakan teknologi semasa sebab itu kita juga mahu kementerian lain seperti Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri (MITI) untuk bawa pelaburan yang boleh mengguna pakai kemahiran yang dimilik pelajar TVET,” katanya.

Sumber: BERNAMA

KOMEN:

Sekarang dah ada  5 Universiti tempatan (IPTA) yang menerima graduan diploma TVET secara rasmi.
Namun, ramai lagi yang tidak tahu bahawa sesetengah Universiti Swasta (IPTS) juga menerima lepasan sijil/diploma TVET (tanpa atau dengan keputusan SPM yang lemah).

Sabar, akan ada pengumuman rasmi dalam masa terdekat (mungkin dalam masa sebulan dua ni), untuk memberi peluang kedua untuk anda yang berkecenderungan teknikal dan tidak menyerlah secara akademik. 

Jika anda ingin tahu tentang peluang yang ada untuk anda sambung ke Ijazah Bachelor atau Masters sebagai seorang graduan TVET, anda boleh MOHON SINI

UPSI is first public university to offer TVET graduates to further studies

Universiti Pendidikan Sultan Idris (UPSI) has emerged as the first public university to offer the opportunity to technical and vocational education and training (TVET) graduates to continue their studies.By Basir Zahrom – 
February 20, 2018 @ 9:39pm

KUALA LUMPUR: Universiti Pendidikan Sultan Idris (UPSI) has emerged as the first public university to offer the opportunity to technical and vocational education and training (TVET) graduates to continue their studies.

UPSI vice-chancellor Prof Datuk Dr Mohammad Shatar Sabran, said the first cohort have already registered early this month, involving 20 vocational college and skills training public institutes.

He said, in order to create more flexibility with regards to entrance opportunities while still meeting quality standards set by the Malaysian Qualifications Agency (MQA), UPSI is opening the door to TVET students who obtain a Malaysia Vocational Diploma (DVM) and Malaysian Skills Diploma (DKM) with an overall minimum GPA of 3.66 at Malaysian Vocational Certificate (SVM) level.

“Those who fail to meet the minimum requirements such as the History subject, can sit for the paper on their own or take the subject, equivalent to the SPM.

“TVET graduates who wish to continue their studies in UPSI have to pass the Malaysian University English Test (MUET) at Band 2 and pass Band 3 to graduate, as well as pass the Malaysian Educators Selection Inventory (MedSi) test, as well as an interview,” he said.

Previously, vocational college students had to have a two-year working experience in order to obtain the Accreditation of Prior Experiential Learning (APEL) certificate from MQA to enable them to continue their studies to Bachelor’s Degree.

As such, UPSI’s offer opens the door to more opportunities to vocational college students to continue their studies at degree level without having to possess an APEL certificate, but only meet SVM requirements.

The move is in line with the establishment of UPSI’s Technical and Vocational Faculty campus in Teluk Intan in 2019.

He said, for the first cohort, the learning opportunity covers Bachelor’s Degree in Agricultural Science, Home Economics, Design and Technology, as well as Human Resources Management.

For diploma level, there is a minimum 2.5 CGPA requirement, which is on par with Level 4 of the Malaysian qualifications framework, as well as meet other requirements such as a pass in Bahasa Melayu, as well as a pass or credit in History at SPM level.

Source: www.nst.com.my (February 20, 2018 )

Comment: Believe that many TVET/SKM holders are still unaware of the opportunities to further their study to Universities, IPTA or IPTS.
Some critics may say tertiary (Degree, Masters, PhD) paper qualification does not guarantee you success in your career, actual fact is that it does really help to build and enhance your critical thinking skills. And with just a technical skills qualifications, how far can you go?
But it’s different if you have technical skills and then combined with management skills (and paper qualification), you will rise@URISE up in your career. And along with it a better quality of life for your family and maybe higher social status (as opposed to just a technician).
You are well aware that there are just too many fresh graduates out there who can’t get a job or decent job because they don’t have the right skills to match the industry.


BUT YOU CAN BE DIFFERENT! Skills professional with competency & management skills, the WORLD is YOURS!

SIGN UP HERE

TVET/JPK centres for sales (new listing) – Selangor, Negeri Sembilan & Perak

If you have been longing to fastrack to own a TVET/JPK Accredited training centre, especially in Selangor & Perak state, now is your chance to secure it for slightly less than 6 figures (almost unheard of during good times).

Visit Our Services Page to view a complete listing of what’s on offer (IPTS as well)

Kumpulan pertama lulusan diploma kemahiran lanjut pengajian di MTUN September ini

PUTRAJAYA, 30 Jan (Bernama) — Kumpulan pertama pelajar lulusan diploma kemahiran bakal melanjutkan pengajian ke peringkat ijazah sarjana muda di Rangkaian Universiti Teknikal Malaysia (MTUN) pada sesi pengajian September ini, kata Timbalan Menteri Sumber Manusia Datuk Mahfuz Omar.Beliau berkata Agensi Kelayakan Malaysia (MQA) dalam mesyuarat Majlis Pembangunan Kemahiran Kebangsaan (MPKK) secara prinsipnya bersetuju supaya keputusan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) tidak diambil kira untuk kemasukan ke peringkat ijazah sarjana muda sekiranya pemohon sudah mempunyai diploma atau diploma lanjutan dalam bidang kemahiran.

“Sebelum ini, dia (lulusan diploma kemahiran) tidak boleh masuk universiti sebab perlu tengok SPM, tetapi kalau dia dah ada diploma yang lebih tinggi daripada SPM, kita mahu supaya mereka diberi pengiktirafan,” katanya pada sidang media selepas mempengerusikan mesyuarat MPKK, di sini hari ini.

Sumber: http://www.bernama.com

Komen: Bukan setakat MTUN je yang boleh terima, ada juga IPTS pun mungkin boleh berbuat demikian.
Admin pun telah menerima panggilan baru-baru ni dari salah sebuah IPTS untuk membincangkan kerjasama.
Sekiranya IPTS anda berminat, boleh hubungi admin juga di tvetuni@gmail.com atau 012-3123430 untuk bincangkan butirannya.

TVET centre (Pusat Bertauliah JPK) in NS for SALE

This is the latest TVET centre for sale on offer (refer to www.jpkmalaysia.com/our-services for complete list)

1. NS (IPTS license also available for sale)

Code: FB-025-3:2013 (4 Star)
Program: Corporate Executive Secretaryship
Current students: 12
2018 PTPK quota: 25
AND
Code: EE-320-2:2012
Program: Electrical – Single Phase
Current students: 24
2018 PTPK quota: 20

Rental expiring Jun 2019 (3 lots – RM7,800)
Note: Some liabilities/debts

Update: No PTPK quota

CALL 012-3123430 or email ismarteducare@gmail.com NOW before it’s gone