Tag Archives: NOSS

Daftar NOSS TERBARU (3 Sept 2020) / Latest NOSS Registry (3rd Sept 2020)

NOSS yang telah didaftarkan boleh digunapakai bagi tujuan industri dan latihan. Daftar Standard boleh dimuat turun dengan klik gambar di atas

APA ITU NOSS?

Definisi NOSS

Singkatan daripada National Occupational Skills Standard (NOSS) atau Standard Kemahiran Pekerjaan Kebangsaan. NOSS adalah dokumen yang menggariskan ketrampilan yang diperlukan oleh seseorang pekerja mahir yang bekerja di Malaysia bagi sesuatu bidang dan tahap pekerjaan serta laluan untuk mencapai ketrampilan tersebut.

Ciri-Ciri Utama NOSS

yes Berasaskan keperluan pekerjaan.
yes Mengikut struktur kerjaya di dalam sesuatu bidang pekerjaan.
yes Disediakan oleh pakar industri dan pekerja mahir yang menjalankan pekerjaan.

KELEBIHAN DAN KEGUNAAN STANDARD KEMAHIRAN

Standard kemahiran memberi manfaat kepada semua pihak yang berkepentingan. Kejayaan projek pembangunan standard kemahiran dan ianya berguna kepada masyarakat bergantung pada penyertaan penuh dan komitmen semua pihak yang berkepentingan.  Manfaat ini boleh digunakan sebagai penanda aras untuk menilai keberkesanan usaha bersama.

Daftar NOSS Sept 2020 terkini ni ada beberapa standard kemahiran baru yang menarik, antaranya:

Daftar NOSS - Operasi Makmal
C107-003-2:2020
Pengeluaran Coklat / Chocolate Production
Daftar NOSS - magnetic testing aerospace
E383-002-3:2020
Operasi Kitar Semula Plastik / Plastic Recycling Operation

Antara NOSS sedia yang telah bertukar kod (dan kandungan) dalam Daftar NOSS terbaru ini adalah:

Daftar NOSS - retail outlet operation
C259-006-2:2020 Operasi Pemesinan / Machining Operation GANTI MC-050-2:2012
C259-006-3:2020 Operasi Pemesinan CNC / CNC Machining Operation GANTI MC-050-3:2015 /
MC-050-3:2017
Daftar NOSS - three Phase Electrical Installation
N821-001-3:2020
Pentadbiran Pejabat / Office Administration GANTI FB-024-2:2012 & FB-024-3:2012

Bagi 60 NOSS yang telah diluluskan pada MPKK 03 September 2020 (rujuk Daftar NOSS Sept 2020) boleh di beli secara atas talian di dalam laman sesawang www.myspike.my*

Sebarluaskan Daftar Standard ini bagi menjadi rujukan kepada industri dan latihan dalam mengarusperdana latihan kemahiran di Malaysia seterusnya menjadikan NOSS sebagai rujukan utama pendidikan TVET Negara.

* Pautan NOSS yang dibeli secara online cuma sah setahun sahaja dan difahamkan bila dicetak, tak berapa elok.
Jadi, kalau nak yang tiada tamat tempoh atau nak cetak elok-elok, bolehlah beli di JPK Putrajaya, Cyberjaya atau pejabat Wilayah (NOSS 2020 mungkin kena tunggu lagi)

Sekiranya anda ada sebarang masalah untuk pembelian, boleh hubungi min untuk perkhidmatan ini.

How To Purchase College/IPTS License & Setup JPK Accredited Centres (Pusat Bertauliah) in Malaysia (3-6 Months)

Before we go into how to purchase IPTS and setup JPK centre, let’s have a brief look at the Malaysia Higher & TVET Education sector.

Purchase IPTS and setup JPK centre

Malaysia Private Higher & TVET Education in Brief

The higher education sector is responsible for the operation of higher education institutions (HEIs) in Malaysia and is under the jurisdiction of the Ministry of Higher Education (MOHE).

MOHE’s integral role is creating a higher education ecosystem with the finest Public Universities (UA), Private Higher Educational Institutions (PHEIS@IPTA/IPTS), Polytechnics and Community College. These institutions are the main components in the national education ecosystem and training to generate first-rate thinkers, scholars, masters, skilled and semi-skilled manpower in accordance with their respective roles.

To ensure the success at this role, MOHE has three (3) departments that manage the institutions of higher learning, namely:

  • The Department of Higher Education (JPT) – UA and IPTS;
  • Department of Polytechnic Education (JPP) – Polytechnic; and
  • Department of Community College Education (JPKK) – Community Colleges

Efforts to achieve this role are also supported by agencies with roles that are vital in higher education, namely:

Colleges/IPTS

Colleges in Malaysia are usually privately-owned institutions that do not have their own degree-awarding power. Even so, they are usually allowed to award qualifications from other institutions, including via twinning programmes with reputable foreign universities from the UK, Australia and USA. Some colleges also offer qualifications from professional bodies such as CLP, ACCA, ICAEW, CAT, and GCE A-Levels. Just like universities, colleges can only offer programmes accredited by the Malaysian Qualifications Agency.

Malaysian Qualifications Agency

Known as the MQA, it is a statutory body established under the Malaysian Qualifications Act 2007 to accredit academic programmes offered by all higher educational institutions, which is compulsory. This provides another level of comfort of the quality of a course especially in terms of its content and teaching materials, delivery mechanism and teaching staff experience.

JPK Accredited Training Centres (JPK AC)

Accredited skills training centres are institutions registered under the Department of Skills Development that run training courses to equip students with specialised technical and vocational skills.
Certificates issued are Sijil Kemahiran Malaysia (1-3), Diploma Kemahiran Malaysia & Diploma Lanjutan Kemahiran Malaysia. Accredited by the Malaysian government, such courses provide pathways that enable students to gain internationally-recognised qualifications, such as by City and Guilds (UK), Confederation of Tourism, Hotel and Catering Management (UK), LCCI (UK), TAFE (Australia), and other international and professional bodies.

Sample of SKM certficaite – Vocational Training Operation

Pathways has also been created recently where they can also further to public universities under MTUN offering Bachelor of Technology

Besides public universities, SKM/DKM graduates may also further to private colleges/UC/Uni for undergraduate programs:
wasap.my/60123123430/DKM-degree

Another exciting pathway created is that now even SKM/DKM holders may graduate with an executive degree in just 9 months, all without SPM. This is a special collaboration program between Unirazak & ISE Education (JPK AC)
URise Program – Executive Bachelor in Industrial Management offered by University Tun Abdul Razak (UNIRAZAK).

An express executive degree created specially for the Sijil Kemahiran (SKM) / technical cert holders to further studies in University

How to purchase IPTS and setup JPK centre? – Purchase IPTS license

Unfortunately, you can only purchase IPTS license from existing ones as there’s a moratorium on the establishment of private higher learning institutions until Dec 31, 2020 (it has been extended few times since it came into effect on 1st Feb 2013). However, looking at this year’s COVID-19 situation and the excess IPTS, it is likely to be extended again.

What are the main considerations when purchasing private college/IPTS?

1. Paid-up capital – Min RM1mil (if less than that, you just need to top up without having to present to the MoHE for change of ownership)
2. Are the programmes *FA (Full accreditation) or PA (Partial accreditation)?
* FA considered matured program = JPA recognition so can work and get promotion at the Government
Prior to 1 Januari 2017, qualifications recognised by Malaysian Government can be referred at Sistem Pengiktirafan Kelayakan Perkhidmatan Awam (eSisraf).
3. Liabilities of the college/IPTS
4. Size of the premise (min is 8,000 sf)
5. If no premise already (tenancy expired), need to know current number of students (also critical if you intend to shift to another premise)
6. If KDN license is required to recruit international students, must check on the previous record to ensure it is not blacklisted by Ministry of Home Affairs (KDN)

How to purchase IPTS and setup JPK centre? Applying to be a JPK Accredited Centre

Here’s the steps in setting up a JPK Accredited Training Centre which would allow you to offer Sijil/Diploma/Diploma Lanjutan Kemahiran Malaysia

Purchase IPTS and setup JPK Centre

If you’re lost at any steps, feel free to call or whatsapp us for a no-obligation FREE consultation. wasap.my/60123123430/setupPB (Kindly state which step you’re lost)

In summary, four (4) key things that JPK look at for accreditation of centre/program.

  1. Personel’s qualification
    Resources: Kursus Induksi PP-PPD-PPB, SKM & VTO

2. Written Instructional Material (WIM)

3. Core Abilities

If you were to offer programs starting from Level 3, you also need to teach Core Abilities starting from Level 1, 2 & 3.
WIM for Core Abilities & Mapping Matriks is required.

4. Tools, Equipments & Materials (TEM)

Kindly refer to the NOSS of the program you intend to offer.
Listing and ratio of the TEM is stated in the NOSS.

What are the main considerations when acquiring a JPK Centre?

If you want quick access to the PTPK (loan for skills study), purchasing an existing JPK centre would give be the best choice (otherwise, new centres need to wait for one year of operation). Better if it’s already registered with PTPK. Most recent practice is the funding is on first come first serve basis, no more quota system (However, please refer to PTPK directly for latest updates).

  1. Just like setting up JPK centre, you need to consider those 4 key things mentioned earlier.
  2. Location/state – This is very very important, you would not be able to buy and shift to another state to operate. It is not allowable.
Purchase IPTS and setup JPK centre - Contact Us
Call or whatsapp now if you need more details

5 Cara ePENJANA Bantu Anda Untuk JANA Lebih Rezeki

Duit ePENJANA menjana PELUANG

* Ya, anda akan/telah dapat RM50 dari kerajaan melalui inisiatif ePENJANA. Jadi mengapa tidak gunakannya untuk membeli NOSS atau berkursus, yang boleh membantu anda dari segi:

1. Peluang mencari rezeki tambahan dengan mengikuti kursus induksi JPK berikut:

PP-PPT: 10-11 Okt (tentatif)
PPL: 17-18 Okt
Syarat penyertaan: Warganegara Malaysia & umur >18 tahun.

Sila baca sebelum tanya apakah tujuan serta kelebihan kursus ini.

Kalau dah confirm nak ikuti, muat turun borang permohonan dulu dari sini baru wasap borang dan slip bayaran.

Wasap.my/60123123430/induksiPP-PPT/JPKMalaysia – Daftar induksi PP-PPT Wasap.my/60123123430/induksiPP-PPT/JPKMalaysia – Daftar induksi PPL

2. Peluang menjadi tenaga pengajar TVET dengan mengikuti kursus induksi PP-PPD-PPB pada 15-16 Ogos (PENUH) atau 12-13 Sept (PENUH).
Pendaftaran untuk sesi 3-4 Okt telah dibuka

Syarat penyertaan: Warganegara Malaysia & umur >18 tahun.
Sila baca sebelum tanya apakah kelebihan kursus ini.

Jika dah confirm, sila muat turun borang permohonan dulu dari sini baru wasap borang dan slip bayaran.
Wasap.my/60123123430/induksiPP-PPD(Kajang) – Daftar induksi PP-PPD-PPB

3. Pembangunan diri (kaji NOSS, buat penilaian kendiri serta kumpul bukti ketrampilan yang cukup untuk mohon Sijil Kemahiran Malaysia (SKM) secara PPT supaya anda ada persijilan yang diiktiraf oleh kerajaan Malaysia serta luar negara.

4. Perkembangan perniagaan latihan (Kaji NOSS untuk menentukan samada latihan kemahiran yang anda sedang/ingin tawarkan memenuhi keperluan NOSS. Jika hampir sama, pusat latihan anda patut pertimbangkan untuk mendapatkan pentauliahan dari Jabatan Pembangunan Kemahiran (JPK) supaya para pelatih anda dapat Sijil Kemahiran Malaysia (SKM) nanti setelah tamat program latihan di tempat anda.

ATAUPUN

5. BELI Panduan Permohonan SKM secara PPT (yang telah dipermudahkan serta disertakan dengan sampel dokumen supaya lebih memudahkan pemahaman anda).
a termasuk:
1) Format kandungan dan susunan portfolio
2) Sumber bukti ketrampilan
3) Kategori bukti ketrampilan
4) Contoh dan sampel surat perakuan tempoh pengalaman kerja
5) Pemilihan tajuk LPKT (untuk permohonan DKM & DLKM)
6) Ciri-ciri penulisan laporan yang baik (untuk permohonan DKM & DLKM)
7) Format laporan (untuk permohonan DKM & DLKM)
Wasap.my/60123123430/BeliPanduanPPT

Tunggu apa lagi? JOM imbas sekarang!! Lepas imbas, sila whatsapp ke 012-3123430 atau emel ke ismarteducare@gmail.com;

1. Screenshot bayaran
2. Kod produk serta kod NOSS yang dikehendaki

ePenjana Touch Go
ePenjana Boost
ePenjana - Boost Cashback
Anda berpeluang dapat Cashback sehingga RM5 dengan setiap perbelanjaan RM10 ke atas

Penjualan NOSS atas talian

Akhirnya, penjualan NOSS atas talian oleh JPK telah dilaksanakan. Syabas JPK, usaha yang baik selaras dengan aliran masa.

Min memang suka menganjur kursus induksi PP-PPD-PPB, PP-PPT & PPL. Selalu je ada maklumat terkini serta benda baru yang min belajar dari fasi dan juga calon yang hadiri kursus induksi PP-PPD-PPB, misalannya pada 18-19 Julai minggu lepas.

Sebelum ni, min dah tahu tentang penjualan NOSS atas talian ni.

Bermula 1 Julai 2020, NOSS boleh dibeli secara atas talian melalui MySPIKE. Pada masa ini terdapat 245 (sehingga 20/7) Program NOSS yang boleh dibeli secara atas talian. Bilangan Program NOSS untuk jualan akan ditingkatkan dari masa ke semasa. Setiap NOSS akan dijual RM20.00 untuk langganan selama setahun. Belian boleh dilakukan di Dashboard Pengguna.

Sila Daftar MySPIKE sebelum memulakan belian atau Login MySPIKE untuk memulakan belian di Dashbord Pengguna.

Yang min tak tahu, NOSS yang dibeli secara atas talian ni bukannya dalam bentuk word atau pdf. Anda cuma boleh lihat sahaja, cetak pun tak boleh.

Jadi, kalau tak terlalu URGENT, min cadangkan anda beli secara pos ataupun pergi ke JPK Putrajaya atau pejabat Wilayah mereka masing-masing.
Ataupun beli dari min, kalau ada stok (boleh rujuk disini program yang sedia ada)
Lebih BERBALOI! Siapa tak nak jimat kan, lebih-lebih lagi ekonomi tak bagus sangat.

Sebelum anda buat pembelian NOSS atas talian ke pesan dari min melalui whatsapp/emel, sila kenalpasti kod NOSS yang anda nak beli dulu dari Daftar NOSS yang boleh dimuat turun dari imej di bawah.

NOSS

Halatuju Lepasan SKM3

Halatuju Lepasan SKM3 – DKM, Kerja, VTO ke Ijazah Eksekutif?

halatuju lepasan SKM3
Carta Halatuju Lepasan SKM3

Kita selalu baca artikel & iklan yang ditujukan untuk lepasan SPM. 5 hari lalu (3/6/20), keputusan permohonan UPU juga telah diumumkan. Bagaimana pula halatuju lepasan SKM3?

Tahniah kepada anda jika sudah memiliki Sijil Kemahiran Malaysia 3.
Kalau belum ada, anda samada boleh belajar di mana-mana institut latihan kemahiran awam ke swasta. Jika dah ada pengalaman kerja dalam bidang berkaitan, bolehlah mohon secara Pengiktirafan Pencapaian Terdahulu (PPT). Tapi sebelum tu, sila kenapasti kod program yang anda nak mohon dulu dengan muat turun Daftar NOSS.

Baik, apakah pilihan yang ada jika dah ada SKM3?
Marilah kita lihat kelebihan & kelemahan setiap pilihan yang ada.
Artikel ni mungkin agak panjang, kalau anda dah tahu pilihan anda, terus ke pilihan tersebut.

A. Sambung DKM
B. Kerja di industri
C. Sambung VTO (Sijil Pengajar Vokasional)
D. Sambung Diploma Profesional @ Ijazah Eksekutif (khas untuk pekerja industri/graduan TVET/SKM/DKM)

A. Sambung ke Diploma Kemahiran Malaysia (DKM)

Kelebihannya:

1. Peluang kerjaya (dan gaji) yang lebih baik/luas berbanding Sijil Kemahiran Malaysia sahaja.

halatuju lepasan SKM3 - kerjaya lebih baik
Kredit imej: The Economic Times

Dengan adanya DKM juga, anda boleh juga jadi Pegawai Penilai (PP) SKM atau DKM program yang sama, bukan setakat SKM sahaja (dengan syarat ada juga sijil VTO dan induksi PP-PPD-PPB)

2. DKM (termasuk SKM) SEPENUH MASA (bukan PPT) sudah diiktiraf oleh Kerajaan bagi tujuan lantikan ke dalam Perkhidmatan Awam (JPA).
Oleh kerana ia juga diiktiraf oleh Agensi Kelayakan Malaysia (MQA), anda boleh sambung belajar ke Ijazah Sarjana Muda di IPTA & IPTS (ada program tertentu yang masih tertakhluk kepada keputusan Senat Universiti)

halatuju lepasan SKM3 - Pengiktirafan kelayakan SKM
halatuju lepasan SKM3 - Pengiktirafan kelayakan DKM
https://tinyurl.com/pengiktirafanDKM

Namun, adakah ia betul-betul diiktiraf oleh JPA untuk lantikan perkhidmatan awam, contohnya ke gred KA29?
Ia masih agak kabur kerana masih ada calon yang tak berjaya dengan kelayakan DKM (sepenuh masa). Min sendiri pun masih keliru. Lihat kisah benar di bawah, pengalaman yang dilalui oleh warga FB Group TVET Malaysia (5/5/20).
Min rasa DKM cuma diterima untuk sesetengah gred sahaja.

FB Survey on acceptance of DKM for JPA qualifications

Kelemahannya:-

1. Jika anda perolehi secara PPT, ia masih belum diiktiraf oleh Kerajaan bagi tujuan lantikan ke dalam Perkhidmatan Awam (JPA)

2. Nilai Diploma tak setinggi Ijazah (bila dibandingkan antara DKM secara PPT dan Ijazah Eksekutif – kedua-duanya pun tanpa MQA).

Fikirkan, jika ada 2 pekerja yang sama-sama mahir & berkelayakan SKM3. Seorang ada tambahan Diploma dan seorang lagi ada Ijazah, majikan akan beri peluang kepada siapa dulu untuk naik pangkat?
Bukan setakat nilai komersial, status sosial pemegang diploma boleh dikatakan lebih rendah berbanding pemegang ijazah.

B. Kerja di industri

Kelebihannya:-

1. Mengasah kemahiran teknikal yang telah dipelajari serta menimba pengalaman industri

What is the right strategy to sharpen your skills and increase the ...
Kredit imej: www.reliablecounter.com

Anda boleh menambah serta meluaskan pengetahuan teknikal dan kemahiran baru yang diperlukan oleh industri. Pengalaman yang diperolehi nanti juga membantu bila ingin sambung pelajaran kerana anda boleh mengaitkan dengan alam pekerjaan yang sebenar. Dan jika anda berminat jadi pengajar kemahiran nanti, pengalaman industri ini sangat berguna untuk anda menyampaikan ilmu kepada pelajar anda nanti.
Pengalaman anda tu juga membantu anda memohon DKM dan DLKM secara PPT ataupun Ijazah Sarjana / Sarjana Muda melalui APEL A.

2. Menjana pendapatan

Malaysia's ringgit takes a wild ride
Kredit imej: www.cnbc.com

Sekiranya keluarga anda tak mampu lagi untuk bayar yuran penggajian atau buat pengeluaran KWSP untuk sambung pendidikan (andai kata tak dapat pinjaman PTPK ke apa-apa institusi lain), baik juga anda kerja dulu untuk menjana sedikit pendapatan untuk anda serta keluarga anda. Jimat seboleh yang mungkin, kumpul wang untuk belajar bila mampu ataupun KWSP dah cukup dana.

Kelemahannya:-

1. Disebabkan SKM3 bertaraf sijil sahaja, gaji anda pun setakat tu sahaja. Peluang naik pangkat (tak kira awam ke swasta), pasti terbantut. Jadi, tangga gaji dan pangkat pun rendah. Memang kemahiran tu penting tetapi untuk organisasi tertentu, terutamanya sektor awam, syarikat GLC & berstruktur masih memerlukan persijilan untuk kenaikan pangkat.

2. Bila dah berkeluarga dan berumur, mungkin masa lebih padat kerana ada pelbagai komitmen, kerja & keluarga. Anda juga mungkin kehilangan motivasi untuk belajar.

C. Sambung VTO (Sijil Pengajar Vokasional)

Kelebihannya:-

1. Anda berpeluang menjadi pengajar kemahiran bertauliah dan mendidik generasi akan datang yang juga berminat belajar bidang kemahiran seperti anda. Namun, min syorkan anda betul-betul minat mengajar dan bukan kerana tak dapat cari kerja baru nak jadi pengajar.

Bakal pengajar yang sedang menjalani penilaian internship (720jam)
di I Smart Educare, PB VTO di Kepong

Kelemahannya:-

1. Disebabkan tiada pengalaman industri, anda tidak dapat mengaitkan teori dengan keadaan sebenar dalam industri. Justeru itu, anda mungkin tidak dapat menarik perhatian pelajar anda dengan contoh-contoh serta pengalaman menarik yang berlaku di industri.

D. Sambung Diploma Profesional atau Ijazah Eksekutif (Program URise)

Kelebihannya:-

1. Anda dapat ‘lompat’ selangkah, terus ke Ijazah (eksekutif) tanpa melalui diploma (jika anda yakin).

2. Yurannya (biasanya bawah RM15K) lebih murah berbanding Diploma ataupun Ijazah Sarjana Muda konvensional (MQA) (antara RM20-40K).

3. Tempoh pengajian yang singkat (6-12 bulan) berbanding dengan 2.5-3.5 tahun untuk diploma/ijazah (MQA).

4. Tidak perlu mempelajari mata pelajaran umum (MPU)

5. Tidak perlu pra-syarat akademik, cth lulus SPM BM & Sejarah

6. Pendekatan pembelajaran bersifat praktikal/aplikasi.

7. Laluan kerjaya juga bersifat industri.

8. Gaya pembelajaran yang fleksibel (blended – online + bersemuka, tak kira PKP ke tidak)

9. Boleh meneruskan pembelajaran ke Ijazah Sarjana Muda (Bachelor) / Sarjana (Masters) kemudian kerana modul yang diajar adalah juga sebahagian dari modul ijazah sarjana muda MQA.

Kelemahannya:-

1. Diploma profesional dan ijazah eksekutif tiada akreditasi MQA.
Akreditasi MQA adalah wajib untuk:
a. Lantikan ke dalam Perkhidmatan Awam (JPA)
b. Kenaikan pangkat untuk sesetengah jawatan, terutamanya tahap pengurusan. Hanya persijilan bertaraf MQA diterima oleh sesetengah syarikat swasta, terutamanya Syarikat Berkaitan Kerajaan / GLC
(Namun, masih banyak lagi syarikat SME yang tidak mementingkan akreditasi MQA, asalkan ia bukan keluaran badan/universiti luar negeri yang entah ada bangunan ke tidak & tiada akreditasi)

Ijazah Palsu?

2. Disebabkan lepasan SKM3 rata-ratanya cuma berumur 17 tahun ++, dikhuatiri anda tidak cukup matang untuk menangani proses pembelajaran yang 1-2 tahap lebih tinggi dari Sijil Kemahiran Malaysia.
Namun, jika anda berani mencabar diri sendiri dan berusaha, tiada apa yang boleh halang anda dari berjaya.

* Jika anda cuma ada SKM1@2, boleh mohon untuk program diploma profesional ataupun mohon SKM3 secara PPT baru mohon ijazah eksekutif program URise terus.
Dan jika tiada SKM3 tetapi pemegang sijil teknikal lain dari industri ataupun ada pengalaman industri melebihi 3 tahun, anda juga layak untuk memohon ijazah eksekutif (program URise)

Halatuju Lepasan SKM3

Secara ringkasnya, berikut adalah pilihan anda. Mana satu sesuai untuk anda?

A. Sambung DKM
B. Kerja di industri
C. Sambung kursus VTO (Sijil Pengajar Vokasional)
D. Sambung Diploma Profesional @ Ijazah Eksekutif (khas untuk pekerja industri/graduan TVET/SKM/DKM)

Ataupun anda ada cadangan lain??

Standard Kemahiran Pekerjaan Kebangsaan (NOSS) – Ciri, kegunaan & kepentingannya

Apakah ciri, kegunaan dan kepentingan NOSS?

Definisi NOSS

ciri kegunaan kepentingan noss
Daftar NOSS terkini (Ogos 2019)

Singkatan daripada National Occupational Skills Standard (NOSS) atau Standard Kemahiran Pekerjaan Kebangsaan. NOSS adalah dokumen yang menggariskan ketrampilan yang diperlukan oleh seseorang pekerja mahir yang bekerja di Malaysia bagi sesuatu bidang dan tahap pekerjaan serta laluan untuk mencapai ketrampilan tersebut.

Ciri-Ciri Utama NOSS

✔️ Berasaskan keperluan pekerjaan.
✔️ Mengikut struktur kerjaya di dalam sesuatu bidang pekerjaan.
✔️ Disediakan oleh pakar industri dan pekerja mahir yang menjalankan pekerjaan.

KELEBIHAN DAN KEGUNAAN STANDARD KEMAHIRAN
Standard kemahiran memberi manfaat kepada semua pihak yang berkepentingan. Kejayaan projek pembangunan standard kemahiran dan ianya berguna kepada masyarakat bergantung pada penyertaan penuh dan komitmen semua pihak yang berkepentingan.  Manfaat ini boleh digunakan sebagai penanda aras untuk menilai keberkesanan usaha bersama.

Kepentingan Kepada Majikan

  1. Menentukan tahap kemahiran tenaga kerja mahir
  2. Panduan menyenaraikan tugas dan skop kerja
  3. Menilai prestasi pekerja
  4. Menjimatkan kos dan masa melatih semula pekerja
  5. Meningkatkan kualiti produktiviti, inovasi dan daya saing

Kepentingan Kepada Pekerja

  1. Memberi maklumat skop tugas yang jelas
  2. Memberi maklumat peluang kerjaya dalam sektor yang berkaitan
  3. Membantu dalam peningkatan kerjaya
  4. Menjadi penanda aras prestasi kerja
  5. Membuat keputusan yang tepat bagi mengikut latihan yang sesuai untuk peningkatan kerjaya
  6. Membolehkan pekerja mengikuti latihan secara fleksibel berdasarkan unit kompetensi yang bersesuaian

Kepentingan Kepada Institusi Latihan Kemahiran / Pelatih

  1. Pembangunan kurikulum latihan yang tepat dan memenuhi kehendak industri
  2. Pusat latihan boleh merekabentuk program latihan sepenuh masa atau customised sejajar dengan keperluan industri
  3. Memahami dengan lebih jelas terhadap kemahiran yang diperlukan oleh industri
  4. Asas menilai keperluan latihan semula pengajar bagi memenuhi kehendak industri semasa
  5. Nasihat kerjaya yang tepat boleh diberi dengan efektif kepada pelatih

Namun, setelah tahu ciri, kegunaan dan kepentingan NOSS, anda masih perlu kenal pasti apa kod program yang ingin dimohon untuk:

1. SKM secara PPT
2. Belajar kursus kemahiran/TVET (Sijil Kemahiran Malaysia – SKM)
3. Pentauliahan sebagai Pusat Bertauliah JPK /TVET atau SLDN

Sila muat turun DAFTAR NOSS (NOSS Registry) dan KENALPASTI
kod program anda.
Samada nak beli di Putrajaya/ Cyberjaya atau pejabat wilayah, ATAU dari admin (emel sahaja jika admin ada stok), jika anda tidak ingin bersusah payah pandu ke sana, bayar tol dan penat cari tempat letak kereta yang sangat terhad dan kena jalan jauh!
Admin cuma menyediakan khidmat nilai tambah ni, jadi sila BELI NOSS anda dari JPK tapi kalau nak cepat, takda pilihan lain dalam tempoh Perintah Kawalan Pergerakan (Restriction Movement Order)

NOTA: Mulai 1/6/19, NOSS adalah RM20/Tahap

BARU – NOSS yang berkaitan dengan IR 4.0

Is TVET route better since more and more graduates (academic) are facing unemployment in Malaysia?

Image credit: Unirazak

Referring to the article published by NST on 3/3/2020, our 21 public-sector universities and 38 private-sector universities produce something like 51,000 graduates a year, but nearly 60% remain unemployed one year after graduation, according to a study in 2018 conducted by the Minstry of Education Malaysia’s Graduate Tracer Study.

There are many factors contributing to this, such as mismatch of skills (most academic programs are based on theory only but not practical in the real world), poor language skills (especially English), interpersonal & communication skills etc.

However, those who studies TVET courses may have a better chance of being employed @ high marketability. There’s already pathway for TVET graduates to further study to University level (despite failing/no credit for History or BM for SPM, whether for management related programs like those offered by Unirazak or pure technical degrees leading to Bac of Technology, offered by the 4 public universities collectively known as MTUN.

So, even if you excel academically, academic route may not be the best choice except for certain professional programs like law, medicine, pharmacy etc where academic pathway is the only option.

There are hundreds of TVET/skills programs for you to choose from, you may refer to the National Occupation Skills Standards (NOSS) for a start/guide. However, not all programs are offered by the public & private TVET/skills centres, accredited by Department of Skills Development (DSD)@Jabatan Pembangunan Kemahiran (JPK).

If you need further counselling on what TVET/skills courses to pursue or consultation to set up a TVET/JPK accredited centre (make sure your program is at least 6 months – 1 year and available in the NOSS, feel free to contact us at various channels stated here.

5 Valentine’s Day Jobs (National Occupational Skills Standard – NOSS related) That Help Make the Day Special

Without these hard workers, Valentine’s wouldn’t be the same.

Each February, our shopping centers are flooded with pink and red as people try to imagine new ways to show their affection for one another — knowing how to make Valentine’s Day special can be difficult. Unfortunately for some with Valentine’s Day jobs, the big day means a long day of work, not romance.

It’s not as bad as you might think. Many of those people who are working on Valentine’s Day have an opportunity to make someone else’s holiday extra special. Just like a accountants prepares for tax season, these professionals know that the season of love is their time to shine. Here are five Valentine’s Day jobs and how those who do them help make the day amazing for other people.

1. Florist (HT-071-3:2014)

Image result for funny florist

“I seldom think about my limitations, and they never make me sad. Perhaps there is just a touch of yearning at times; but it is vague, like a breeze among flowers.” — Helen Keller

This one seems like the most obvious of Valentine’s Day jobs, right? But that doesn’t mean it’s simple. A great florist doesn’t just run a sale on a dozen red roses — they will help you think outside of the box and perhaps suggest a different flower that will dazzle your significant other. A great florist knows their stuff.

For example, did you know that nearly every flower has a symbolic meaning? Some of them overlap, so there are several flowers that indicate love besides roses. Chrysanthemums and carnations also signify love. Gardenias represent a secret love.

Don’t take your local florist for granted. They know their flowers and the ideal arrangement doesn’t happen by accident. It’s a trained skill. With a great florist’s help, you can find the flower that says exactly what you want it to say and then build a gift idea around it.

While you’re at it, make sure to say thank you. They work like crazy this time of year!

2. Massage therapist (MP-082-3:2011)

Image result for massage therapist malaysia

“I take a massage each week. This isn’t an indulgence, it’s an investment in your full creative expression/productivity/passion and sustained good health” — Robin S. Sharma

Who doesn’t love a great massage? The feeling of someone digging deep into the muscle tissue and releasing all of the pent-up tension and chronic aches can be heavenly.

It’s no coincidence that professional massage sessions are a popular Valentine’s Day gift. Want to dial up the romance? Get a couple’s massage where you can both enjoy the same experience at the same time.

Like a great florist is more than a flower picker, a great massage therapist is more than just a person who rubs your calves. The massage therapists can read your body and your body language to adjust the level of pressure and find your trouble spots.

Sound like one of the easy Valentine’s Day jobs? When was the last time you gave your significant other a good shoulder rub? How long did you last? Five, ten minutes? Try doing that for an hour and then when that person leaves, start on your next one. Then repeat it for days on end during the season of romance.

Interested to become a massage therapist? Register your interest here.

3. Aesthethicians/Beauty Therapist (MP-062-2/3:2012)

“Facial scrubs are always good” — Cher Lyod

Not into flowers or massage? Facial treatment can be a popular Valentine’s Day gift.

An Aesthetician’s primary goal is to help clients with their skin care needs which can range from acne to aging.

Like a massage therapist is more than a massager, a good Aesthetician will not only help with treating the visible concerns you may be having but will also take into account your whole well being such as diet, exercise, stress, etc.

Interested to become a beauty therapist? Register your interest here.

4. Front Office Operation (I551-002-2/3:2017)

Image result for hotel concierge in malaysia
Also known as hotel concierge

” To put it rather bluntly, I am not the type who wants to go back to the land; I am the type who wants to go back to the hotel. ” — Fran Lebowitz

Are you thinking of a trip out of town with a stay at a luxurious hotel? Go for it — it’s one of the best ways to make Valentine’s Day special! Hotels love holiday visitors and Valentine’s Day is no exception. One hotel employee in particular is perfectly suited to help you make the most of your little getaway.

If you are in a new town, chances are you don’t know where to find the best cheesecake or scenic views. Luckily for you, most hotels have just the person to help you out. Your hotel concierge specializes in knowing the area. They know where to find the best food, drinks, dancing, and quiet spots. Need a ride? They can call a cab or recommend a service.

You don’t have to go crazy trying to research and reserve everything for your trip. The hotel concierge is like having Google right there in the lobby. Take advantage of their skills and watch your evening unfold spectacularly. Just make sure you know what you want to ask before you talk with them.

Interested to be one? Register your interest here.

5. Waiter/F&B Service (I561-002-2/3:2018)

Image result for waiter  in malaysia
The ‘Entertainer’

“For me, a great meal is a collision of company, environment, ambient temperature, the waiters, where you are emotionally” — Sue Perkins

Restaurants make a killing on Valentine’s Day. Does that mean working there is an easy Valentine’s Day job? Absolutely not. A great waiter can make your night.

Have you ever left a restaurant and felt overwhelmingly happy with the experience? Chances are that the food was only a part of the equation. A great waiter is fun and friendly, maybe even a little bit playful. They know their menu and wine lists inside and out. They know when to embellish and when to be honest. (Don’t tell us that the salmon is exquisite when it’s really average!)

When it comes to having the perfect romantic meal, pay attention to your waiter. They’re there to help your evening go well. And if you’re on a date with a relatively new romantic interest, be aware that you’re being watched. How you treat waitstaff says a lot about you as a person.
Interested to be one? Register your interest here.

To find out more skills occupations where standards has been developed, search from NOSS Directory here.

Empowering TVET among priorities of HR Ministry

Human Resources Minister M. Kulasegaran gives a speech at the Putrajaya International Convention Centre November 19, 2019. — Picture by Miera Zulyana
Human Resources Minister M. Kulasegaran gives a speech at the Putrajaya International Convention Centre November 19, 2019. — Picture by Miera Zulyana

KUALA LUMPUR, Jan 18 — Empowering Technical and Vocational Education Training (TVET) by developing a more relevant new policy in implementing TVET’s agenda in line with industry needs was part of the Ministry of Human Resources’s plan throughout 2019.

This was outlined in the Ministry of Human Resource’s 2019 achievement report to strengthen the various sectors under the ministry led by M. Kulasegaran, while also committed to championing the rights of workers in the country.

Touching on issues related to workers including skills upgrading, TVET education, security, law and others in the 32-page report card, the Ministry of Human Resources is committed towards improving every aspect in line with fulfilling the promises contained in the Pakatan Harapan’s manifesto.

With a RM5.9 billion allocation via the 2020 Budget to place TVET in the main stream in the country, the ministry has begun to take step by establishing the TVET Single Quality Assurance System to be used by the Malaysian Qualifications Agency (MQA) and the Department of Skills Development (JPK) for the purpose of coordinating, monitoring and strengthening the TVET sector.

According to Kulasegaran, the new system is responsible for accrediting TVET programmes offered by public and private TVET institutions based on the Second Edition Of The Malaysia Qualification Framework (MQF 2.0) which was approved at the MQA Council Meeting in December 2017.

“The implementation of TVET quality assurance programme by MQA and JPK will be made based on the TVET Programme Accreditation Code of Practice approved by the Cabinet Meeting on Jan 31, 2019,” he said.

In line with the latest trend of Industrial Revolution (IR) 4.0 education or 4.0 era education, Kulasegaran said 35 National Occupational Skills Standards (NOSS) related to IR 4.0 were developed in 2018.

“To date, there are 42 NOSS related to IR 4.0 as a result of TVET’s National Master Plan Development Study towards a developed nation and the direction until 2030 will be used by policy makers in the process of reforming TVET implementation in Malaysia,” he said.
The efforts to empower the TVET field did not stop there when the ministry took the initiative to expand its field of study by signing a memorandum of understanding (MOU) with Private Secondary School (SUWA) on May 23, 2019 at Kolej Universiti New Era in Kajang.

“The collaboration between the two entities led to the ministry’s involvement in allowing SUWA students to attend training programmes at 32 Department of Human Resource Training Institutes (ILJTM) and enabling the ministry to consider loan applications or scholarships to eligible students for further study in TVET programmes, Vocational Training Officers (VTO) and so on,” he said. — Bernama

Kerajaan bagi NOSS PERCUMA*

No photo description available.
No photo description available.

* Ya, anda akan dapat RM30 dari kerajaan melalui inisiatif e-tunai rakyat. Jadi mengapa tidak gunakannya untuk mendapatkan sesuatu (beli NOSS) yang boleh membantu anda dari segi:

1. Pembangunan diri (kaji NOSS, buat penilaian kendiri serta kumpul bukti ketrampilan yang cukup untuk mohon Sijil Kemahiran Malaysia (SKM) secara PPT supaya anda ada persijilan yang diiktiraf oleh kerajaan Malaysia serta luar negara.
2. Perkembangan perniagaan latihan (Kaji NOSS untuk menentukan samada latihan kemahiran yang anda sedang/ingin tawarkan memenuhi keperluan NOSS. Jika hampir sama, pusat latihan anda patut pertimbangkan untuk mendapatkan pentauliahan dari Jabatan Pembangunan Kemahiran (JPK) supaya para pelatih anda dapat Sijil Kemahiran Malaysia (SKM) nanti setelah tamat program latihan di tempat anda.

ATAUPUN

Panduan Permohonan SKM secara PPT (yang telah dipermudahkan serta disertakan dengan sampel dokumen supaya lebih memudahkan pemahaman anda).
Ia termasuk:
1) Format kandungan dan susunan portfolio
2) Sumber bukti ketrampilan
3) Kategori bukti ketrampilan
4) Contoh dan sampel surat perakuan tempoh pengalaman kerja
5) Pemilihan tajuk LPKT (untuk permohonan DKM & DLKM)
6) Ciri-ciri penulisan laporan yang baik (untuk permohonan DKM & DLKM)
7) Format laporan (untuk permohonan DKM & DLKM)

Baik, ringkasan kod produk (semua cuma RM30):

1. NOSS 01
NOSS sedia ada (sila rujuk sini – ada >65 ) – Boleh dapat 2 tahap bernilai RM40 tapi cuma bayar RM30.
2. NOSS 02**
NOSS yang tiada dalam simpanan/sedia ada boleh buat tempahan (1 program/tahap sahaja. Jika ada tambahan, cuma tambah RM20 setiap program/tahap).
3. PSKM-PPT
Panduan Permohonan SKM secara PPT (yang telah dipermudahkan serta disertakan dengan sampel dokumen supaya lebih memudahkan pemahaman anda)

** Petrol, tol, caj bank draf serta masa yang diperlukan untuk beli NOSS sendiri di JPK pasti melebihi RM10 (caj perkhidmatan).

Tunggu apa lagi? JOM scan sekarang!! Lepas scan, sila whatsapp ke 012-3123430 atau emel ke ismarteducare@gmail.com;

1. Screenshot bayaran
2. Kod produk serta kod NOSS yang dikehendaki