Tag Archives: Sijil Kemahiran Malaysia

Pemegang Sijil Kemahiran Malaysia (SKM) Dapat Gaji Lebih Tinggi (Berbanding SPM sahaja) Untuk Perlantikan Ke Perkhidmatan Awam?

Betul ke gaji lebih tinggi dengan adanya Sijil Kemahiran Malaysia (SKM)*?

Kalau anda tak percaya, bacalah sendiri dari laman web Suruhanjaya Perkhidmatan Awam Malaysia.
* Namun, semua jawatan masih memerlukan kelayakan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM). Tetapi jika anda kerja di sektor swasta, tak perlu risau sangat pasal SPM.

Takut anda tak tahu, pemegang Sijil Kemahiran Malaysia (SKM) juga mendapat permintaan tinggi dari industri dan juga syarikat di luar negeri.

Gaji Lebih Tinggi untuk pemegang Sijil Kemahiran Malaysia (SKM) berbanding SPM sahaja

Berikut adalah contoh salah satu daripada 63  jawatan yang menunjukkan kelayakan Sijil Kemahiran Malaysia (SKM) mempunyai gaji permulaan yang lebih tinggi.

gaji lebih tinggi

PERINGATAN

Bagi tujuan pelantikan ke perkhidmatan awam, calon yang memohon jawatan yang mensyaratkan kelayakan masuk Sijil Pelajaran Malaysia perlu memiliki sekurang-kurangnya keputusan berikut:

  • lulus enam mata pelajaran termasuk Bahasa Melayu, dengan dua daripada mata pelajaran adalah di peringkat Kepujian dan selebihnya peringkat Lulus dalam satu peperiksaan; atau
  • lulus enam mata pelajaran termasuk Bahasa Melayu, dengan dua mata pelajaran adalah di peringkat Kepujian dan selebihnya peringkat Lulus yang dikumpulkan dalam dua peperiksaan dalam tempoh tiga tahun berturut-turut; dan
  • memenuhi syarat kelayakan Bahasa Melayu iaitu Kepujian dan subjek-subjek tertentu seperti mana yang disyaratkan dalam skim perkhidmatan.

Calon yang memiliki Sijil SVM adalah layak dipertimbangkan pelantikan ke jawatan dalam Kumpulan Pelaksana yang bersesuaian yang mensyaratkan SPM/SVM. Bagi tujuan memenuhi syarat lulus atau kepujian Bahasa Melayu untuk pelantikan ke Perkhidmatan Awam, calon hendaklah memperoleh pencapaian dalam mata pelajaran Bahasa Melayu (Kod 1104) seperti berikut:

SYARAT KELULUSAN BAHASA MELAYU UNTUK PELANTIKAN KE PERKHIDMATAN AWAMSYARAT PENCAPAIAN DALAM MATA PELAJARAN BAHASA MELAYU (KOD 1104)
KepujianSekurang-kurangnya Gred ‘C’
LulusSekurang-kurangnya Gred ‘E’

Syarat Lantikan/Gaji/Deskripsi Tugas untuk jawatan lain boleh dirujuk di Portal RasmiSURUHANJAYA PERKHIDMATAN AWAM MALAYSIA

Sekiranya anda cuma pemegang SPM dan tidak berpeluang melanjutkan pendidikan ke mana-mana IPTA, Kolej Komuniti atau Politkenik dan juga gagal rayuan permohonan UPU, anda masih cuba mohon untuk belajar kursus kemahiran di:

1. Institusi Latihan Kemahiran Awam (ILKA)
2. Institusi Latihan Kemahiran Swasta (ILKS)

GAGAL PERMOHONAN UPU? TAK TAHU KE MANA LEPAS NI?

Gagal Permohonan UPU – Apa Boleh Buat?

gagal permohonan upu

Anda (ataupun adik-beradik ataupun rakan-rakan yang) gagal dalam permohonan UPU (rayuan fasa 1 dan fasa 2) termasuklah permohonan rayuan? Ataupun anda masih tak tahu keputusan anda? Boleh buat semakan keputusan UPUONLINE dengan merujuk kepada url yang diberi dalam infografik di bawah ataupun terus di http://upu.moe.gov.my/

No photo description available.

Anda jangan fikir dah tak dapat tawaran UPU, masa depan anda dah musnah tau. Banyak lagi alternatif lain sebenarnya selain dapat tawaran UPU.

Tingkatan 6

Gagal Permohonan UPU - Tingkatan 6 (Form 6)

STPM menawarkan dua aliran iaitu kesusasteraan dan sains. Anda boleh pilih aliran mana yang anda minat. Tempoh pengajiannya pun tak lama, hanya satu tahun setengah sahaja dan kemudian anda dah berpeluang untuk melanjutkan pelajaran ke menara gading. Yuran pengajian pun murah tau.

Kaedah pengajiannya juga terbahagi kepada dua dan bukan hanya fokus kepada intensif peperiksaan sahaja. STPM juga ada penilaian yang berorientasikan tugasan.

Ramai orang kata yang kalau ambil STPM ni, sebelah kaki anda dah ada kat Universiti. Takkan anda tak nak kan?

Institut Pengajian Tinggi Swasta (IPTS)

Melanjutkan pelajaran ke peringkat tinggi samada di universiti awam (UA), institut latihan kemahiran awam (ILKA) atau IPTS adalah pilihan buat pelajar lepasan SPM/STPM. Menyambung dan memilih tempat untuk melanjutkan pengajian tinggi bukanlah satu perkara yang mudah buat pelajar masa kini.

Negara kita berlambak dengan IPTS yang tawarkan pelbagai jurusan dan bidang. Selain tu, ada yang kata yuran kat IPTS tu mahal gila. Betul kah? Secara realitinya, yuran untuk melanjutkan pegajian ke IPTS memang agak mahal berbanding dengan pilihan-pilihan lain yang ada. Namun, tidak salah rasanya jika kita melabur untuk mendapatkan sesuatu ilmu yang sangat kita dahagakan kan? Lagipun, mana tahu ilmu serta sijil yang anda dapat daripada IPTS ini lah yang membuatkan kehidupan kamu lebih berjaya pada masa akan datang. Siapa tahu kan?

Namun, banyak kelebihan juga belajar di IPTS.
Anda boleh belajar dengan lebih fokus dan teratur sebab pelajar IPTS pada kebiasaannya tidak ramai berbanding IPTA/UA. Jadi anda tak perlulah risau tentang mendapat gangguan orang lain semasa sesi pembelajaran dijalankan.

IPTS juga biasanya lebih berasaskan industri, banyak menerapkan ilmu praktikal yang dapat memberi tahap kefahaman yang lebih tinggi kepada anda berbanding dengan teknik menghafal, membaca dan sebagainya. Tujuan IPTS lebih menumpukan praktikal adalah untuk melahirkan anda menjadi graduan yang lebih proaktif dan memenuhi permintaan pasaran pekerjaan pada masa kini.

Antara IPTS yang terkenal adalah Limkokwing University, Universiti Multimedia (MMU), Universiti Tun Abdul Razak (UniRazak), Univesiti Teknologi Petronas, Management & Science University (MSU) dan banyak lagi.

Gagal permohonan UPU - Senarai IPTS Berdaftar Terkini Di Malaysia (Nama Dan Alamat)
Klik untuk Senarai IPTS Berdaftar di Malaysia (Sehingga 31 Okt 2019)

Kat sini min nak berikan sedikit tips untuk anda membuat semakan terhadap kursus yang anda minat. Sebelum anda nak memasuki IPTS, anda kenalah tengok dulu semak dulu samada program tu telah diakreditasi oleh MQA ke belum. Anda boleh tengok rujuk di sini untuk buat carian.
Namun, sekiranya anda tak pernah terfikir nak kerja di sektor awam atau syarikat Government Linked Company (GLC), boleh juga pertimbangkan persijilan tanpa MQA.

* Jika anda lepasan SPM dan ada Sijil Kemahiran Malaysia (SKM), min nak syorkan program diploma profesional atau ijazah eksekutif yang diwujudkan khas untuk lepasan Sijil Kemahiran Malaysia (SKM)/Diploma Kemahiran Malaysia (DKM) dan Siijl Vokasional Malaysia (SVM). Banyak juga kelebihannya berbanding dengan diploma/ijazah sarjana muda biasa. Nak tahu lebih lanjut?
Sila isi borang tunjuk minat di sini (kalau ada SVM / SKM / DKM atau sebarang sijil teknikal)

Sijil Kemahiran Malaysia (SKM) / TVET (Technical and Vocational Education and Training)

Selain institut latihan kemahiran awam yang boleh dimohon melalui UPU, anda juga boleh mengambil sijil kemahiran di institusi latihan kemahiran swasta. Terdapat pelbagai jenis kursus kemahiran yang ditawarkan seperti kursus kulinari/penyediaan makanan, kursus pastri, kursus elektrik, kursus komputer, kursus penyediaan awal kanak-kanak dan banyak lagi.
Lepasan Sijil Kemahiran Malaysia (SKM) ini mendapat sambutan tinggi dari industri, dalam dan luar negara.

kursus kulinari
kursus pastri dan bakeri
kursus automotif
kursus elektrik

Tapi ramai orang kata yang kursus kemahiran adalah untuk mereka yang gagal pendidikan akademik. Masih ramai yang ada pandangan negatif terhadap aliran kemahiran ini. Kalau ambil sijil kemahiran ni mesti tiada masa depan dan susah untuk bersaing dalam industri. Betulkah?

Anda mungkin pernah dengar tentang kisah viral mengenai seorang perempuan pertama Malaysia yang bekerja sebagai seorang jurukimpal kan? Kalau anda nak tahu, Nurizzati Athirah Mohamad Yusoff ataupun lebih dikenali sebagai Athirah yang berusia 22 tahun telahpun mula menceburi bidang kimpalan bawah air ketika dia seorang pelajar di Kolej Vokasional Taiping di Kamunting, Taiping, Perak.

Ni kisah beliau: Jurukimpal Wanita Dalam Air Bertaraf Antarabangsa Memecah Dominasi

Kalau Athirah boleh buktikan pada satu Malaysia tentang kerjaya kemahiran yang dia ceburi bukanlah satu pekerjaan yang sia-sia mengapa anda tak boleh pulak kan?

Anda kena teruskan usaha dan jangan terlalu mudah mengalah, hidup memang selalu mencabar!

Dalam hidup ni tidak ada satu benda pun yang mudah sebenarnya. Apabila anda gagal hari ini (permohonan UPU), ia tidak bermaksud anda akan gagal seumur hidup tau. Anda kena bijak merancang perjalanan hidup sendiri di samping berusaha dengan gigih agar kejayaan yang anda impikan tu dapat dikecapi pada suatu hari nanti. Dan yang paling penting adalah anda kena percaya dengan kebolehan yang ada pada diri sendiri.

What course to choose for a Recession-Proof career? ACCOUNTING COURSE

Can accounting course lead you to a recession-proof career?

Today’s jobs market can be a scary thing. Even higher education can cause some anxiety: will you really be able to turn your qualifications into a career?

Fortunately, when it comes to accountancy, the answer is nearly always a massive ‘yes’! What about Artificial Intelligence (AI)? Will it replace accountants?

AI will transform, not replace accountants. In fact, according to a leading research firm, Gartner, AI is set to create more jobs than it will replace, leaving workers, including accountants with options. Accountants don’t have to worry about their job being replaced by AI any time in the near future

Is Artificial Intelligence Set to Replace Accountants in the Future?
Image credit: www.finance.toolbox.com

Now, obviously, employment will always come down to individual work ethic, but it’s safe to say that accountancy is one of the most ‘accountancy recession-proof’ careers out there.

Accounting Course certifications

There are so many types of certifications:

So which accounting course do you go for? Before that, let’s have some basic understanding of what is accounting.

What is accounting?

accounting course-what is accounting

Accounting is the process of recording financial transactions pertaining to a business. The accounting process includes summarizing, analyzing, and reporting these transactions to oversight agencies, regulators, and tax collection entities – Investopedia

What are main types of accounting?

Following are four main types of Accounting covered in a degree leading to a CPA:

TypeWhat It Is All About
Management AccountingManagement accounting is the practice of identifying, measuring, analyzing, interpreting, and communicating financial information to managers for the pursuit of an organization’s goals. It varies from financial accounting because the intended purpose of managerial accounting is to assist users internal to the company in making well-informed business decisions.
AuditA financial audit is an objective examination and evaluation of the financial statements of an organization to make sure that the financial records are a fair and accurate representation of the transactions they claim to represent – Investopedia
Tax AccountingTax accounting is a structure of accounting methods focused on taxes rather than the appearance of public financial statements. Tax accounting is governed by the Internal Revenue Code, which dictates the specific rules that companies and individuals must follow when preparing their tax returns – Investopedia
Financial AccountingFinancial accounting is a specific branch of accounting involving a process of recording, summarizing, and reporting the myriad of transactions resulting from business operations over a period of time – Investopedia

So, what are the qualifications needed to be in this career?

Accounting course pathways (common ones)

Certificate

  1. Sijil Kemahiran Malaysia Level 3 in Accounting (FB-100-3:2012)
    Who can apply?

    The entrance requirement for SKM3 is just 16 years old. However, interest in Maths is strongly recommended if you want to take up the course. With SKM3 in accounting, it may just be enough for you to gain an entry-level to accounting job and automation may make this job diminish by 2025. Therefore, if you only have SKM3, it’s recommended to progress further by taking a Diploma in Accounting or Bachelors of Accounting.
  2. LCCI Certificate – Who can apply?

    You just need a SPM: Minimum 1 credit in Mathematics

    LCCI’s Certificates provide the following benefits:

    RECOGNITION – LCCI is recognized by Malaysian companies, both big and small, for its practical and relevant nature. Top professional bodies such as ACCA and CIMA also recognize LCCI qualifications.

    INTERNATIONAL – LCCI’s quality is consistent around the world and gives students the assurance of a globally accepted qualification.

    FLEXIBILITY – LCCI is suitable both for full-time students as well as busy working adults because its qualifications can be taken as short modules over a period of time.

Diploma

Diploma in Accounting – Who can apply?

Generally requires at least 3 credits (C and above) at SPM, O-Level or equivalentincluding a credit in Mathematics and a pass in English.

For UEC students, you will need to have a minimum of 3Bs including Mathematics, plus a pass in English.

Degree

And if you start afresh after SPM (with min 3 credits including Maths & pass in English), then you may want to have the shortest path to a CPA through LCCI (4 years) or through Foundation (5 years).

accounting course - CPA pathway
accounting course - CPA pathway
Watch what an alumni of CPA Australia from Unirazak have to say

Salary for Certification: Certified Public Accountant (CPA)

Source: https://www.payscale.com/research

Enrol now for an accounting course leading to a recession-proof career

Standard Kemahiran Pekerjaan Kebangsaan (NOSS) – Ciri, kegunaan & kepentingannya

Apakah ciri, kegunaan dan kepentingan NOSS?

Definisi NOSS

ciri kegunaan kepentingan noss
Daftar NOSS terkini (Ogos 2019)

Singkatan daripada National Occupational Skills Standard (NOSS) atau Standard Kemahiran Pekerjaan Kebangsaan. NOSS adalah dokumen yang menggariskan ketrampilan yang diperlukan oleh seseorang pekerja mahir yang bekerja di Malaysia bagi sesuatu bidang dan tahap pekerjaan serta laluan untuk mencapai ketrampilan tersebut.

Ciri-Ciri Utama NOSS

✔️ Berasaskan keperluan pekerjaan.
✔️ Mengikut struktur kerjaya di dalam sesuatu bidang pekerjaan.
✔️ Disediakan oleh pakar industri dan pekerja mahir yang menjalankan pekerjaan.

KELEBIHAN DAN KEGUNAAN STANDARD KEMAHIRAN
Standard kemahiran memberi manfaat kepada semua pihak yang berkepentingan. Kejayaan projek pembangunan standard kemahiran dan ianya berguna kepada masyarakat bergantung pada penyertaan penuh dan komitmen semua pihak yang berkepentingan.  Manfaat ini boleh digunakan sebagai penanda aras untuk menilai keberkesanan usaha bersama.

Kepentingan Kepada Majikan

  1. Menentukan tahap kemahiran tenaga kerja mahir
  2. Panduan menyenaraikan tugas dan skop kerja
  3. Menilai prestasi pekerja
  4. Menjimatkan kos dan masa melatih semula pekerja
  5. Meningkatkan kualiti produktiviti, inovasi dan daya saing

Kepentingan Kepada Pekerja

  1. Memberi maklumat skop tugas yang jelas
  2. Memberi maklumat peluang kerjaya dalam sektor yang berkaitan
  3. Membantu dalam peningkatan kerjaya
  4. Menjadi penanda aras prestasi kerja
  5. Membuat keputusan yang tepat bagi mengikut latihan yang sesuai untuk peningkatan kerjaya
  6. Membolehkan pekerja mengikuti latihan secara fleksibel berdasarkan unit kompetensi yang bersesuaian

Kepentingan Kepada Institusi Latihan Kemahiran / Pelatih

  1. Pembangunan kurikulum latihan yang tepat dan memenuhi kehendak industri
  2. Pusat latihan boleh merekabentuk program latihan sepenuh masa atau customised sejajar dengan keperluan industri
  3. Memahami dengan lebih jelas terhadap kemahiran yang diperlukan oleh industri
  4. Asas menilai keperluan latihan semula pengajar bagi memenuhi kehendak industri semasa
  5. Nasihat kerjaya yang tepat boleh diberi dengan efektif kepada pelatih

Namun, setelah tahu ciri, kegunaan dan kepentingan NOSS, anda masih perlu kenal pasti apa kod program yang ingin dimohon untuk:

1. SKM secara PPT
2. Belajar kursus kemahiran/TVET (Sijil Kemahiran Malaysia – SKM)
3. Pentauliahan sebagai Pusat Bertauliah JPK /TVET atau SLDN

Sila muat turun DAFTAR NOSS (NOSS Registry) dan KENALPASTI
kod program anda.
Samada nak beli di Putrajaya/ Cyberjaya atau pejabat wilayah, ATAU dari admin (emel sahaja jika admin ada stok), jika anda tidak ingin bersusah payah pandu ke sana, bayar tol dan penat cari tempat letak kereta yang sangat terhad dan kena jalan jauh!
Admin cuma menyediakan khidmat nilai tambah ni, jadi sila BELI NOSS anda dari JPK tapi kalau nak cepat, takda pilihan lain dalam tempoh Perintah Kawalan Pergerakan (Restriction Movement Order)

NOTA: Mulai 1/6/19, NOSS adalah RM20/Tahap

BARU – NOSS yang berkaitan dengan IR 4.0

Poor SPM Results? Here’s What You Can Do Next To Further Your Education, ALL The Way to DEGREE! (Updated from 2019)

Updated from 2019’s post

So, the day of reckoning is over and you’ve gotten your SPM results.

If your results aren’t as you expected, or if you fell short on some subjects that you thought you could have scored, it’s okay to feel gloomy or guilty that you didn’t utilise more of your time to study.

But after a week of being down in the dumps, it’s probably time for you to pick yourself up again. After all, SPM is just a small test in the grand scheme of things. Chances are, no one is going to harass you about it before the year ends.

So instead of crying about it, here are 5 things you can do if your SPM results are not as good as you anticipated.

#1. Appeal your grades

Poor spm result what to do next - 1 Appeal your grades

If you are seeking to meet the entry requirements for your desired pre-university course, or if you think your grades are right below the borderline to a higher grade, you can try getting your paper marked again.

With a fee to part with (RM100 per subject), you can have your papers remarked and hopefully (fingers crossed!), you will be able to attain a higher grade that will open doors to various opportunities.

To submit an appeal, you will need to fill up a form called Borang Permohonan Penyemakan Semula Keputusan Peperiksaan/Kes T, which is on the Board of Examination Malaysia (Lembaga Peperiksaan Malaysia) website. You can also find it at any of these places:

  • Your school
  • Assessment and Examination Unit / Sector (Sektor / Unit Penilaian dan Peperiksaan)
  • State Department of Education (Jabatan Pendidikan Negeri)
  • Examination review counter in the Board of Examination Malaysia in Putrajaya (Kaunter Semak Semula Lembaga Peperiksaan Putrajaya)

You need to make sure that your form reaches the Board of Examination Malaysia’s office within 30 days after SPM results are announced or else it will not be processed. Your reviewed results will be posted to you 2 months after the appeal deadline. Ensure that you attach the following required documents:

  • verified copy of your official SPM 2019 results
  • verified certificate or copy of your pentaksiran berdasarkan sekolah (PBS) or school-based assessments by your school principal or Pegawai Kerajaan Kumpulan A

*Incomplete forms will not be processed.

#2. Retake your subjects

Poor spm result what to do next - 2 Retake your subjects

If you are not confident that having your papers reviewed will improve your grades, or if you want to aim for a higher grade, perhaps you can choose to resit your papers.

For a step-by-step guide on repeating your SPM subjects, click here.

Do note that for SPM Ulangan in Junethere are only 3 subjects that you can register for. These include:

  • Mathematics
  • Bahasa Melayu
  • Sejarah

If you’d like to retake papers for other subjects, you will need to register as an SPM private candidate and sit for the papers with the rest of the present year SPM students in November / December.

You will need to consider this option thoroughly as it will take another year for you to obtain better grades. By then, your peers may have already completed a year of their pre-university studies so be sure to make it count!  

Resitting papers is usually for students who are looking to enter specific pre-university or degree courses. So if you are looking to study a foundation course and you’re just shy of one credit, this is an option you can consider!

#3. Pursue diploma or certificate courses

Poor spm result what to do next - 3 Pursue diploma or certificate courses

If you’re missing a couple of credits from your SPM slip, you can also consider other pathways, such as pursuing a diploma or certificate. After all, they can still lead you to selected degree courses.

For a start, a diploma only requires 3 credits at SPM. Upon completion, you can then progress to the second year of a relevant degree. This makes your total study duration similar to taking a foundation then a degree.

Certificate courses, on the other hand, typically require only 1 credit, as long as you pass Bahasa Melayu and History. Completing a certificate will allow you to progress to a diploma and subsequently a degree.

So if you think retaking your papers will not change your grades, you may consider these alternatives, provided that you meet the entry requirements.

#4. Pursue skills/TVET certificate & diploma courses

If you don’t have enough credits but intend to pursue an academic diploma, some University or University Colleges also accept Sijil Kemahiran Malaysia (SKM) as an entrance requirement.

No worries, if you don’t have any credit or worse still, failed in your SPM (parents force you to complete SPM despite your interest is in skills based programs), you can always pursue your interest in skills/TVET courses.

Remember, pursuing skills/TVET courses should not be your last resort but must be your interest. Studies has shown that graduates with skills are much more employable – 80 to 90 per cent of them are able to get a job after six months upon graduation (vs graduates from academic background. Those taking cert/diploma/degree in business studies, marketing, information technology, social science courses will find it hard to land a job, unlike those who take Technical and Vocational Education Training (TVET) courses.

#5. Contact us

If you are undecided on what course or where to pursue your TVET/skills courses, you can get in touch with us here or call us at +6012 3123430. We will be happy to help!

At the end of the day, it doesn’t matter if your SPM results are good or bad because it’s not the end of the road yet. There are still plenty of things you can do to secure your future. Many have managed to become successful, even without a string of As.

Credit: https://eduadvisor.my (Points 1-3 are from them)

Kerajaan bagi NOSS PERCUMA*

No photo description available.
No photo description available.

* Ya, anda akan dapat RM30 dari kerajaan melalui inisiatif e-tunai rakyat. Jadi mengapa tidak gunakannya untuk mendapatkan sesuatu (beli NOSS) yang boleh membantu anda dari segi:

1. Pembangunan diri (kaji NOSS, buat penilaian kendiri serta kumpul bukti ketrampilan yang cukup untuk mohon Sijil Kemahiran Malaysia (SKM) secara PPT supaya anda ada persijilan yang diiktiraf oleh kerajaan Malaysia serta luar negara.
2. Perkembangan perniagaan latihan (Kaji NOSS untuk menentukan samada latihan kemahiran yang anda sedang/ingin tawarkan memenuhi keperluan NOSS. Jika hampir sama, pusat latihan anda patut pertimbangkan untuk mendapatkan pentauliahan dari Jabatan Pembangunan Kemahiran (JPK) supaya para pelatih anda dapat Sijil Kemahiran Malaysia (SKM) nanti setelah tamat program latihan di tempat anda.

ATAUPUN

Panduan Permohonan SKM secara PPT (yang telah dipermudahkan serta disertakan dengan sampel dokumen supaya lebih memudahkan pemahaman anda).
Ia termasuk:
1) Format kandungan dan susunan portfolio
2) Sumber bukti ketrampilan
3) Kategori bukti ketrampilan
4) Contoh dan sampel surat perakuan tempoh pengalaman kerja
5) Pemilihan tajuk LPKT (untuk permohonan DKM & DLKM)
6) Ciri-ciri penulisan laporan yang baik (untuk permohonan DKM & DLKM)
7) Format laporan (untuk permohonan DKM & DLKM)

Baik, ringkasan kod produk (semua cuma RM30):

1. NOSS 01
NOSS sedia ada (sila rujuk sini – ada >65 ) – Boleh dapat 2 tahap bernilai RM40 tapi cuma bayar RM30.
2. NOSS 02**
NOSS yang tiada dalam simpanan/sedia ada boleh buat tempahan (1 program/tahap sahaja. Jika ada tambahan, cuma tambah RM20 setiap program/tahap).
3. PSKM-PPT
Panduan Permohonan SKM secara PPT (yang telah dipermudahkan serta disertakan dengan sampel dokumen supaya lebih memudahkan pemahaman anda)

** Petrol, tol, caj bank draf serta masa yang diperlukan untuk beli NOSS sendiri di JPK pasti melebihi RM10 (caj perkhidmatan).

Tunggu apa lagi? JOM scan sekarang!! Lepas scan, sila whatsapp ke 012-3123430 atau emel ke ismarteducare@gmail.com;

1. Screenshot bayaran
2. Kod produk serta kod NOSS yang dikehendaki

Can I advise you something?

Image result for can i advise you something

Since so many people still message, call or email to ask the same question, over and over again, can I advise you something?

Almost everything you need to obtain with that involves SKM, it would be NOSS dependent. So, please refer to the NOSS directory to:
1. Determine the exact code of the skills program that you intend to offer in your training centre (to be Accredited by Department of Skill Development (DSD) or better known as JPK),
2. Apply to get your Sijil Kemahiran Malaysia (SKM) via PPT or
3. Search for any SKM programs to study in any of the JPK Accredited Centres.

  1. How To Be A JPK Accredited Centre (to offer SKM/DKM/DLKM certification)?

2. How To Apply for SKM/DKM/DLKM via PPT?
a) Self application via www.skkm.gov.my – Download & read  MANUAL PENGGUNA PPT 2018  OR
b) Learn from a 2 days course – kursus induksi PP-PPT*  that’s organised from time to time (average 3 times a year)
c) Consultation* *  – Please contact/whatsapp 012-3123430

*
2020 PP-PPT Induction Course
Date:
8-9 Feb
Time: 8.30-5pm

Venue: ISE Education Sdn Bhd, Kepong Metro Prima, KL
Fees: RM350 (includes notes, morning tea break, lunch & certificate from Jabatan Pembangunan Kemahiran (JPK)
Maybank 514589385943, ISE Education Sdn Bhd
.

Download Induction Course Application Form NOW

So, please read thoroughly before you chat with us asking the same question, thanks.

ECRL project expects to employ 70 pct Malaysians from its 23,000 workers

KUALA LUMPUR: Malaysia Rail Link Sdn Bhd (MRL) and its Chinese partner China Communications Construction Company Ltd (CCC) will embark on a recruitment roadshow from December to tap local talents for the 640-km East Coast Rail Link (ECRL) project.

MRL, in a statement today, said the ECRL project seek to recruit professionals, skilled workers and general workers.

The construction of the rail infrastructure also offers job opportunities in various disciplines including engineering and construction, quality assurance and quality control (QA/QC), health, safety and environment (HSE), as well as commercial, public relations and administration.

“The recruitment roadshow is in line with ECRL’s role as a catalyst for economic equality between the west coast and east coast of the peninsula. Hence, we take this opportunity to highlight to Malaysians that there are ample job offers via the ECRL project which prioritises a local workforce.

“We also encourage Sijil Kemahiran Malaysia and Sijil Kompetensi Kemahiran certificate holders in the construction field to apply,” MRL added.

MRL chief executive officer Datuk Seri Darwis Abdul Razak said Malaysians in particular those with interest in the construction or railway industry could leverage on the recruitment roadshow to develop a career with ECRL project, adding that various positions including those for immediate hire would be appealing to fresh graduates, unemployed graduates or certificate holders among others.

“We will use various platforms including social media channels to reach out to professionals, skilled workers, and general workers in Malaysia to join the ECRL project that would enable them to embrace the most efficient construction methods and the latest rail technology from China,” he said.

Darwis said the ECRL project was optimistic of employing the optimum number of Malaysians that would help facilitate the completion of its rail network by end-2026, with 70 per cent of the 23,000 workers having been designated for Malaysians.

“This recruitment roadshow provides an avenue for local talents to truly understand the ECRL project’s scale and the vast job opportunities it presents. The ECRL project is set to create more jobs for the local community during project construction phase, and an additional 4,000 jobs during its operation and maintenance phase,” said CCC.

The company added: “Among our flagship initiative in developing and upskilling local talents is through the East Coast Rail Link Industrial Skills Training Programme (PLKI-ECRL), which will be resumed to benefit more than 5,000 talents in railway construction and railway operation and maintenance. We sincerely welcome more talents who have passion for railway work and would like to be part of Malaysia’s game-changing mega-project.”

The roadshow will first take place in areas positioned along the 223-km Dungun to Mentakab mainline as the project’s construction works to be expanded from 17 locations to 27 locations along the stretch by year-end would require adequate supply of manpower in the near term.

It will kickoff at the East Coast Mall in Kuantan, Pahang on December 5-8.

It will continue covering destinations along the ECRL rail network in the east coast states and the Klang Valley throughout 2020.

Source: https://www.nst.com.my

SKM melalui PPT (Untuk personel yang berpengalaman kerja) – Mohon Sendiri ke Khidmat Runding??

Adakah anda berpengalaman kerja, memiliki kemahiran tertentu tetapi tiada Sijil Kemahiran Malaysia (SKM)?

Contoh Sijil Kemahiran Malaysia melalui kaedah PPT

Sebenarnya ada dua cara sahaja, samada mohon sendiri (DIY) ataupun dapatkan khidmat runding.

Nak jimat kos, mohonlah sendiri, sila baca Panduan Permohonan SKM -PPT yang boleh didapati dari sini.

Dah baca dan masih tak faham? Ikutilah taklimat SKM-PPT yang dianjurkan oleh setiap pejabat Wilayah JPK secara PERCUMA – Persediaan kepada calon mengambil SKM-PPT.

Diadakan setiap HARI SELASA MINGGU PERTAMA setiap bulan.

Kalau dah baca Panduan, dah ikuti Taklimat PERCUMA dan masih tak faham ataupun takda masa nak buat sendiri, BAYAR lor – dapatkan khidmat runding dari min 😀

Bergantung kepada perkhidmatan apa yang diperlukan, kosnya dari beratus hingga ribu, setiap Tahap.

PS: Bagi mereka yang dah ada SKM, berpengalaman 10 tahun ke atas (atau kurang tapi bidang baru/kritikal) dan minat jadi Pegawai Penilai kaedah PPT (PP-PPT), bolehlah ikuti kursus induksi PP-PPT minggu ni, 12-13 Okt di ISE Education Sdn Bhd, Keopng Metro Prima.

Muat turun borang & daftar kursus induksi PP-PPT

Certification-level training for Drone Piloting on the way

School leavers with the ambition of becoming professional drone pilots can soon take a course on Drone Piloting under a vocational programme at colleges and polytechnics around the country.

The Department of Skills Development under the Ministry of Human Resources recently launched the Malaysia National Occupational Skills Standards (NOSS) for the piloting of Remotely Operated Vehicle (ROV) or Unmanned Aerial Vehicle (UAV), popularly referred to as ‘Drones’’.

With the launch of this standard,  vocational and private educational institutions can now offer Drone Piloting courses under the Technical and Vocational Education and Training (TVET) programme and be awarded the SKM (Sijil Kemahiran Malaysia) or a Malaysia Skills Certificate

At the moment, several private organisations have been offering courses in various aspects of drone operation; for mapping, facilities inspection, progress report (for property developers and construction projects), film and drama production, news, the acquisition of aerial footage and photographs.

These courses last from two days (for basic operation of a drone) to a few days covering the various aspects of drone piloting for specific purposes such as mapping.

Before the launch of the NOSS Standard, formal government-recognised certification for drone piloting courses were not available for the aspiring pilot.

As the usage of drones expands, beyond a hobby to industrial use, the need for trained pilots who have gone through structured instructions based on an accepted and recognised national standards, become increasingly pressing.  

Especially now that the word ‘drone’ appears in the media daily from all over the world; both negative and positive news.

But it is always the negative aspects that capture the public’s imagination and it is up to the industry to dispel negativity and myths that surround drones.

One positive effort is the adoption of formalised training for drone operators; people who not only know how to operate them safely within the limitations of each type of craft but who are also aware of the legal and regulatory requirements in the operation of drones.

Sometime in 2017, Malaysia Unmanned Drones Activist Society (MUDAS), a non-governmental organisation devoted to the development and advancement of drones in the country, initiated discussions with the Department of Skills Development or Jabatan Pembangunan Kemahiran (JPK) to develop a formal curriculum for the training of drone pilots under the vocational programmes of the many polytechnics and colleges spread throughout the country.

MUDAS is a non-governmental organisation devoted to the development and advancement of drones in the country.

L – R: Khairul Arriffin Aziz, CEO AECA Solutions William Alvisse, MUDAS Executive Secretary Mohd Noor Rahim, MUDAS Deputy Chairman, Hj Zaid bin Mat San, Deputy Director Curriculum Unit, NOSS 
(Photo by Haidar Abu Bakar)

The NGO has been in the forefront of promoting dialogue with government agencies that are involved in regulating and controlling the nation’s airspace, the Civil Aviation Authority of Malaysia (CAAM), the Jabatan Ukur dan Pemetaan Negara (JUPEM), the survey and mapping department, which has traditionally been the authority overseeing aerial photography, especially mapping because of its implications on national security, and other organisations that have direct and indirect interests in the operation of ‘drones’.

“MUDAS initiated contact with JPK in late 2017 to moot the idea of drone pilot training under the National Occupational Skills Standard (NOSS) programme,” said Executive Secretary William Alvisse.

“In mid-2018 an expert panel was formed comprising of representatives from  CAAM, Jupem and MCMC (Malaysian Communications and Multimedia Commission) to create the current Curriculum,” Alvisse added.

Husni Faiz, a graduate of Electrical Power Engineering and a full-time pilot under BIP Studio and drone piloting trainer welcomes the NOSS Standards.

Husni Faiz, professional drone pilot and trainer

“It’s vital for those intending to be professional drone pilots undergo formal training such as the structure that is recommended in the NOSS standard.

“While recreational flyers may not need the entire course structure, it would be a good idea if parts or modules of that could be offered to training companies to train the hobbyists and recreational flyers,”  he added.

Husni also trains pilots under his Akufly Academy.

“Having the NOSS training standard is good for the industry, said Kamarul A Muhamed, CEO of the Aerodyne Group.

Kamarul A Muhamed CEO Aerodyne Group

Aerodyne operates in 11 countries and is regarded as the premier drone services company, providing integrated managed solutions for the petroleum, civil engineering and facilities industry.

It employs 300 people, 1/3rd of whom are drone pilots.

“A structured drone piloting course will increase the level of competence and will lead to better safety and quality of operations,” he added.

Currently, Aerodyne trains its local pilots locally and in-house following the structure set by training schools in the UK and Australia where some of their pilots and trainers have been trained. The company then structure their training based on the training syllabus of these schools.

The Aerodyne pilots operating in their international markets are trained at authorised training schools for certifications should this be available in that particular country.

As a renowned global drone services company, recruitment isn’t an issue with many would-be pilots clamouring to join the group.

“The challenge, however, is in getting good technical pilots with the right mentality for enterprise-level work,” Kamarul said.

Kamarul lists technical ability, having a global mindset, the ability to communicate well and good and diligent in report writing, and problem-solving skills as the key factors he looks for in a candidate.

Drone Academy Asia provides training for drone operators and its graduates receive a “globally recognised DJI certificate”.

A representative of the academy said that they believe a formalised course structure is needed for the industry and that they are studying the NOSS standard and framework.

Located at the Cyberjaya Innovation Hub, Drone Academy offers courses in Aerial Mapping and Surveying, Precise Aerial Mapping and a Human Resource Development Fund (HRDF) claimable Professional Drone Operator course. 

The idea for a structured course, leading to certification is to produce well trained and competent workforce to meet the requirements of drone service companies to handle flights for mapping, facilities and structure monitoring, agriculture to name just three areas where drones are being increasingly used.

“There are two levels, Level 2 and 3 with 1,200 hours and 1,300 hours of training respectively,” said Alvisse.

“Upon completion of the training, candidates will be awarded an SKM (Sijil Kemahiran Malaysia) certificate,” Alvisse added. 

“Just a word of caution though,” Kamarul said.

“In the long term drone piloting will be limited in requirements as the industry moves into pilotless autonomous operation.”

Which will then necessitate an overhaul of the training syllabus?

Source: Citizen Journalist Malaysia