Tag Archives: SVM

Charting your pathway after SPM (Especially TVET)

Must read till the end on the comment section if you seriously consider the TVET pathway or:
1. Already a TVET graduate with SKM/SVM/DKM/DVM
2. Has been working in a particular TVET/skills industry for more than 3 years.


SPM school leavers must know what they want to become one day, what programmes to pursue, and what qualifications are needed to get into the programmes.

WITH Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) results expected to be announced next month, school leavers should begin planning their future and start looking at study options.

There is no lack of choice in terms of programmes at public and private higher-learning institutions that cater to hands-on students and the academically-inclined.

Education Ministry Higher Education Department deputy director-general Professor Datuk Dr Mohd Saleh Jaafar said there are many options for SPM school leavers.

“They include certificate courses, foundation studies, matriculation and diploma programmes at private and public universities, colleges, polytechnics, community colleges and skills training institutes.

“Others include degrees offered by the Malaysian Institutes of Teaching Education (IPGM),” he said.

“There is also Form 6, where school leavers can enter university after sitting for Sijil Tinggi Persekolahan Malaysia (STPM).”

He said each option has its own merits.

“School leavers, either with SPM or STPM (or equivalent) qualification, must have in-depth discussion with their parents, family members, their counselling teachers and seniors, perhaps, to gain information and gauge which option is best.

“They must take into account their own interest and what the future holds,” he said.

Chen Ai Koon, a counselor at SMK Seri Serdang in Seri Kembangan, Selangor, said there are basically two pathways after SPM.

The first is the pursuit of professional careers like medicine, accounting, engineering and architecture. Second is for those who are keen on skills-based jobs.

The first pathway, she said, provides a faster route to getting a degree, which involves taking up pre-university programmes like matriculation, foundation studies or Form 6. The second is the technical and vocational education and training (TVET) pathway, which involves taking up certificate and diploma courses.

“This is the time for school leavers to grab the opportunities. Choose what is best for you”. – Professor Datuk Dr Mohd Saleh Jaafar

“The main aim of a diploma programme is to produce a semi-professional workforce.

“A diploma gives an opportunity for SPM school leavers who did not qualify for pre-university studies to be trained for the working world.

“However, if the diploma student can prove that he or she is able to excel in studies, he or she will have the opportunity to continue to a bachelor’s degree. It is important to note that this is not an automatic process.”

To decide on the pathway, Chen said SPM school leavers must know what they want to become one day, what programmes to pursue, and what qualifications are needed to get into the programmes.

Saleh said when choosing between a public and private university, both have their own strengths and specialties.

“The quality of universities can be seen in the QS World University Rankings and local MyQuest Rating.

“Students should choose their programmes wisely by looking into the prospective university’s QS World ranking and MyQuest Rating scores. The quality of programmes should be a key factor.

“In addition, students should consider their financial ability to ensure that they are not burdened with problems during studies and after graduation.”

Saleh said tuition fees at public universities are subsidised by the government to help students obtain high-quality education at a low cost.

There are also sponsorships provided by government agencies, such as the Public Service Department and Education Ministry scholarship department.

“Besides those, private entities like Yayasan Tenaga National, Petronas, Telekom Malaysia and Bank Negara Malaysia also offer their own scholarships.

“This initiative will help poor, deserving students obtain a higher education,” he said.

On the prospects of SPM school leavers enrolling directly in higher education institutions, Saleh said looking at the past three years’ trend, there is a better success rate.

“A total of 50.1 per cent of eligible SPM candidates were offered a seat in the 2017/2018 academic session. This percentage increased to 86.5 in the 2018/2019 academic session.

“However, for the 2019/2020 academic session, only 69.09 per cent were offered places in certificate, foundation and diploma programmes at public universities, polytechnics, community colleges and skills training institutes,” he said.

This year, with the implementation of the “Single-window, single-offer” concept — where matriculation and places for the Bachelor of Education (PISMP) at IPGM will also be offered via UPUOnline — the university enrollment of SPM school leavers is expected to increase.

“For 2020, I am expecting to see higher demand for TVET programmes since the government is focusing on initiatives that produce highly-skilled workers to cater to the Fourth Industrial Revolution.

“This is the time for school leavers to grab the opportunities. Choose what is best for you,” he said.

To assist students in making their choices, Higher ED will be running an in-depth series on choices after SPM over the coming weeks. Don’t miss it!

Source: https://www.nst.com.my/education

Comment:
Based on mid-term review of 11th Malaysia Plan, Graduate employability rate for higher education has improved steadily over the years from 76.1% in 2015 to 79.1% in 2017. Nevertheless, feedback from industry highlighted that graduates lacked problem solving and communication skills. Moreover, the percentage of graduates employed in the semi-skilled job category increased from 28.2% in 2015 to 35.2% in 2017 implying a mismatch and underemployment.

That could mean that there’s more demand for TVET graduates going forward and if you/your child is non-academically inclined, do not force yourself/them to go towards higher education which are of academic oriented. Instead, consider polytechnics, community colleges, public and private skill training institutes.

And later on, they can always pursue further diploma or degree after working.
And if you’re in private sector, there’s now a faster & easier way to pursue a (professional) diploma or (executive) degree if you are a TVET graduate with SKM/SVM/DKM/DVM qualification, even without SPM!

Register your interest for a professional diploma or executive degree from a private local university if you only have SKM/SVM/DKM/DVM qualifications. Even if no formal qualifications but has >3 years of industrial experience, you are encouraged to apply.

Pelbagai persoalan mengenai Kolej Vokasional (KV) terjawab

Untuk masuk KV, pastikan pelajar tu BETUL2 minat dan betul2 rajin. Bukan ikut kawan.

Di KV, ramai pelajar yg kecundang tengah jalan sebab tak minat dan tak rajin. Sebab:

1. Bila tak minat, jadi malas.
2. Bila malas, kerja x siap dan bertangguh, serta tak boleh nak catch up.
3. Bila kerja x siap, markah PB (Pentaksiran Berterusan, 70% utk matapelajaran vokasional, 30% utk matapelajaran akademik) rendah. Bila tak mencapai tahap minimum, gagal PB. Gagal PB, sia2 je dtg exam akhir, sebab pointer akan gagal jugak.

Pelajar KV bukan automatik dapat diploma. Diorg kena lalui 2 tahun sebagai pelajar SVM (pradiploma atau pelajar sijil), bila lulus dengan minimum 3 kredit (2 kredit Vokasional, 1 kredit lg lulus BM setara SPM), baru ditawarkan ke peringkat DVM (Diploma).

Itu pun, bergantung pada prasyarat program. Ada program yg pelajar wajib lulus Matematik, ada yg wajib lulus BI, baru ditawarkan ke DVM. Da diorg wajib lulus satu kursus khas bernama Core Abilities (CA).

Bermakna utk layak ke DVM, wajib:
Lulus matapelajaran vokasional minimum 2 sem (1 sem = 1 kredit)
Lulus BM setara SPM
Lulus CA
Pointer minimum 2.67 Vokasional n 2.00 akademik.

Utk yg nak tau ttg sistem pembelajaran di KV, ok begini.

Pelajar sijil wajib menghadiri sesi PDPC dari jam 8-5 (rehat jam 1), manakala pelajar diploma, jadualnya agak relax kebanyakannya paling lewat akan habis kelas jam 4. Tp ni pun bergantung pada program. Sb setiap program, tak sama jam kredit. Pelajar masih ambil matapelajaran akademik:

Untuk SVM:
BM (setara SPM)
Sejarah (setara SPM)
BI
Maths (Teknologi atau Sosial, bergantung pada program)
Sains (Teknologi atau Sosial, bergantung pada program)
Agama/Moral
PJ
Core Abilities (mcm pelajar SKM di ILP)

Untuk DVM:
Pengajian Am
Bahasa Komunikasi (Arab/Mandarin)
Matematik (bergantung pada program)
Sains (bergantung pada program)
BI
Dan beberapa matapelajaran lg bergantung pada program yg diambil.

Tapi kena tahu juga, yg SEMUA pelajar DIWAJIBKAN untuk terlibat dlm SEMUA aktiviti kolej, tanpa mengira SVM atau DVM. Yuran PIBG, dan asrama pun tiada perbezaan utk pelajar SVM atau DVM.

Kurikulum di KV tak sama dengan SMK. Kami tak guna buku teks sekolah, melainkan BM n Sejarah. Contohnya Akaun, pelajar bukan diajar prisip, tp pelajar terus didedahkan dgn cara utk buat kitaran perakaunan terus. Daripada proses kutip dokumen (pelajar akan pegang dokumen), pemfailan, hinggalah tutup akaun. Dan di peringkat diploma, pelajar akan belajar cara mengaudit akaun yg diorg dh buat tu.

Pelajar KV jugak kena sangat2 rajin. Sebab mcm sy sebut kat atas, diorg ada PB. PB ni diuji dlm kelas, amali n teori. Soalan2 yg digubal dipantau oleh pegawai dari Lembaga Peperiksaan sendiri dari semasa ke semasa. Jd tiada alasan kata KV tak diiktiraf. Pelajar yg kerap tak hadir, akan ketinggalan banyak benda, terutamanya ujian PB. Bila tertinggal, maka gagallah dia.

DVM pulak, syarat2 mcm dekat UA applied di sini. Cthnya kehadiran minimum 80%. Lulus LI. Dan sebagainya.

Selain dari tu, kena tau juga, walaupun pelajar KV dah boleh masuk IPTA, tp sasaran KV adalah utk menghasilkan 70% graduan BEKERJA, bukan utk sambung degree terus. Kalau nak sambung study, kami akan sarankan pelajar utk sambung SKM 4 n 5 berbanding degree, sebab degree lebih kepada teori, berbanding SKM, kurikulumnya lebih sepadan dengan pelajar KV.

Pelajar KV TIADA SPM. Tapi mereka WAJIB ambil BM dan Sejarah Setara SPM yg mana, dua subjek ni boleh digunapakai utk pelajar KV memohon utk bekerja dlm sektor awam menggantikan SPM (ada pekelilingnya). Yg ni, pelajar KV ramai ambil mudah. Sangat ramai pelajar KV gagal dlm dua matapelajaran ni, secara tak langsung, menggagalkan mereka dari sambung ke peringkat DVM jugak.

Tp untuk makluman jugak, SEMUA soalan Penilaian Akhir (final exam) yg diadakan pada setiap hujung semester, adalah dikelola oleh Lembaga Peperiksaan sendiri. Penggubal soalan dan Pemeriksa adalah yg pegawai dilantik oleh LP. Bukan cikgu sendiri yg buat soalan. Even result pelajar pun dikeluarkan oleh LP. Bukan bawah kolej. Yg menentukan pelajar lulus atau gagal, layak ke peringkat DVM pun, LP. Kolej tiada kuasa dlm bab ni.

Ada yg bertanya, lepas SVM boleh sambung diploma kat UA ke? Tak boleh. Tp diorg boleh sambung ke peringkat DVM di mana2 KV lain yg menyediakan program yg sama. Ataupun sambung diploma profesional & bachelor eksekutif di Unirazak, KL (IPTS), di mana ada laluan khas direka untuk graduan SVM/SKM/TVET

(Please refer to latest update by KPM. According to some KV teachers, students now can continue their studies in IPTA).

Sumber: Dikongsi oleh seorang guru KV di FB
Sila rujuk dengan Kementerian Pendidikan Malaysia untuk maklumat lanjut dan terkini untuk segala pertanyaan tentang KV sebab min bukan pakar dalam sektor ni ya.

Image may contain: 2 people, people standing
Image may contain: 1 person
Image may contain: 1 person, standing and text
Image may contain: 1 person
Image may contain: 1 person, text
Image may contain: 1 person, smiling, sitting and text
Image may contain: 1 person, smiling
Image may contain: 1 person, smiling, text
Image may contain: 3 people, people smiling, text
No photo description available.
No photo description available.

Kredit: Artiket & gambar dipetik dari FB Shahzalina Ghazali

KOLEJ VOKASIONAL MELAHIRKAN PEKERJA BERKEMAHIRAN & MEMBINA ‘BUSINESS LEGACY’

Keputusan Peperiksaan PT3 baru sahaja berlalu. Saya yakin dan percaya, calon calon telah berpuas hati denganhasil pencapaian mereka setelah 3 tahun berhempas pulas dalam mencari dan menghasilkan kejayaan. Tidak ketinggalan terdapat juga air mata ibu bapa yang mengalir kerana kejayaan anak anak mereka.

Sebagai seorang guru, PT3 bagi saya merupakan satu cara menghalakan pelajar ke bidang yang di minati mereka. Pentaksiran PT3 adalah berdasarkan penilaian dalaman. Ini bermaksud guru guru sendiri yang menilai calon calon ini dan dalam masa yang sama bimbingan diberi sepenuh jiwa

Adik saya merupakan pelajar cemerlang PT3 2016 di SMK TALIB KARIM, Alor Gajah, Melaka. keputusannya untuk ke KV sangat memeranjatkan saya. Pada awalnya memang saya tidak setuju dia melanjutkan pelajarnnya di KV atas beberapa perkara.

Kini beliau sedang mengikuti Program KV dalam bidang KULINARI.

Antara perkara utama yang saya tidak setuju dia ke KV ialah, Pelajar lepasan Kolej Vokasional (KV) tidak layak melanjutkan pengajian ke peringkat ijazah sarjana muda meskipun mempunyai Diploma Vokasional Malaysia (DVM) kerana universiti awam (UA) tidak mengiktiraf diploma terbabit.

Antara perkara utama yang saya tidak setuju dia ke KV ialah, Pelajar lepasan Kolej Vokasional (KV) tidak layak melanjutkan pengajian ke peringkat ijazah sarjana muda meskipun mempunyai Diploma Vokasional Malaysia (DVM) kerana universiti awam (UA) tidak mengiktiraf diploma terbabit.

Rangkaian Universiti Teknikal Malaysia (MTUN), iaitu

1) Universiti Malaysia Perlis (UNIMAP)
2) Universti Teknikal Malaysia (UTeM)
3) Universiti Malaysia Pahang (UMP)
4) Universiti Tun Hussein onn (UTHM)
menetapkan antara syarat kelayakan untuk memasuki program ijazah sarjana muda ialah mempunyai Sijil Pelajaran Malaysia (SPM), namun graduan DVM tidak menduduki peperiksaan itu.

Ini kerana pelajar terbabit memasuki KV menggunakan keputusan Pentaksiran Tingkatan 3 (PT3) dan mengikuti kursus kemahiran itu selama empat tahun tanpa perlu menduduki SPM untuk memperoleh DVM.

Tetapi ini bukan masalah yang besar. saya percaya aliran KV ini merupakan aliran yang baru. Carta alirnya tidak sama seperti pelajar yang ambil akademik sepenuhnya seperti SPM.

===============================================
CARTA ALIR KV – IBU BAPA & CALON KV PERLU TAHU !
===============================================

Pelajar KV mempunyai perjalanan mereka tersendiri. Perjalanan mereka amat berbeza dengan pelajar akademik. Bagi saya mana mana pilihan mempunyai risiko. Jika ambil jalan SPM tapi malas belajar, apa gunanya. Betul tak ?

Persoalannya bagaimana pelajar KV ingin teruskan pengajian mereka ke peringkat seterusnya ?. Graduan Kolej Vokasional (KV) perlu memenuhi beberapa kriteria ditetapkan Kementerian Pendidikan Tinggi (KPT) untuk membolehkan mereka melanjutkan pengajian ke peringkat Ijazah Sarjana Muda.

Antara kriteria itu ialah:

* Mempunyai pengalaman bekerja selama dua tahun untuk mendapat Sijil Program Akreditasi Pembelajaran Berasaskan Pengalaman Terdahulu (APEL), atau

* Memiliki kelayakan Sijil Vokasional Malaysia (SVM) yang sudah disetarakan oleh Lembaga Peperiksaan (LP) kepada Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) 3 kredit, iaitu memperoleh Purata Nilai Gred Keseluruhan (PNGK) Akademik: 3.33; PNGK Vokasional: 3.67; kepujian dalam Bahasa Melayu dan kompeten semua Modul Vokasional.

Selepas memperoleh keputusan itu, graduan KV perlu mendapat kelulusan khas daripada KPT sehingga akreditasi penuh program diploma diperoleh.

Maka di sini, pelajar perlu tahu perjalanan mereka dan visualkan ke mana aku selepas ini dan apa yang aku nak capai ?

Bila anda visualkan perjalanan anda, barulah anda nampak jalan dan keyakinan akan menjelma bagi mendorong diri anda menuju kejayaan.

============
KELEBIHAN KV
=============

Kementerian Pendidikan dalam kenyataannya berkata, 83.1 peratus graduan KV mendapat pekerjaan mengikut bidang pilihan dalam tempoh tiga bulan selepas graduasi, sekali gus membuktikan mereka menerima pengiktirafan daripada industri.

Kementerian itu menekankan Transformasi Pendidikan Vokasional (TPV) bertujuan mengarusperdana pendidikan vokasional setanding dengan aliran pendidikan perdana.

Pengarah Bahagian Pendidikan Teknik dan Vokasional (BPTV), Zainuren Mohd Nor, berkata kira-kira 83 peratus daripada 2,273 pelajar lepasan KV berjaya memperoleh pekerjaan dalam bidang berkaitan sebaik tamat pengajian, Disember lalu.

Katanya, data yang direkodkan oleh KV itu adalah berdasarkan pelajar kohort pertama yang sudah memperoleh Diploma Vokasional Malaysia (DVM) pada 2016.

Beliau berkata, jumlah tinggi pelajar KV yang diterima bekerja dalam tempoh dua bulan selepas tamat pengajian menunjukkan kursus ditawarkan KV memenuhi kehendak industri.

“Jumlah graduan DVM yang mendapat pekerjaan adalah lebih tinggi berbanding sasaran awal yang ditetapkan iaitu sebanyak 70 peratus bekerja, 20 peratus menyambung pengajian ke peringkat lebih tinggi dan 10 peratus lagi menjadi usahawan.

“Bagaimanapun, data yang diperoleh menunjukkan perkembangan memberangsangkan apabila 83 peratus pelajar ditawarkan bekerja oleh pihak industri dan ini membuktikan kursus kemahiran di KV menepati matlamat penubuhan KV iaitu melahirkan tenaga kerja mahir,” katanya

Dengan kata lain , saya dapat ringkaskan kelebihan KV ;

1. Lebih fokuskan pelajar ke arah apa yang diminati

2. Pertingkatkan kemahiran yang ada pada pelajar sehingga capai kepada berkemahiran tinggi (pakar)

3. Kemahiran yang ditawarkan di KV merupakan permintaan TINGGI dalam pelbagai industri di Malaysia

4. Pelajar KV mudah membawa diri kerana mereka lebih praktikal

============
KESIMPULAN
============

Akhir kata sebagai seorang guru, saya dapati prog KV ini sangat bagus bagi pelajar yang ingin ke hadapan dalam dunia kemahiran dan praktikal.

Jika di zaman saya, Nilai dan kuantiti A dipandang tinggi. Tetapi bila di universiti plagiat dia lahh ‘hero’ nya. Suruh buat presentation terketar ketar. Akhirnya ilmu sebagai teori sahaja. Ijazah yang utama. janji grade.

Setelah tamat Ijazah ke hulur ke hilir bawa ijazah untuk mohon kerja. Online sana online sini mohon kerja. Bila tak dapat kerja barulah nak belajar jual burger, atau apa apa berkaitan kemahiran atau praktikal.

Tetapi tidak bidang atau program KV. program ini sangat menarik kerana menyediakan dari awal bagaimana nak teruskan kehidupan dalam dunia yang penuh pancaroba ini dan ekonomi tak menentu.

Yang pasti calon KV dan ibu ayah perlu hadam dan fahamkan perjalanan calon KV agar di pertengahan tiada penyesalan dan di akhir pengajian tiada kehampaan.

KREDIT: MOHD FADHLI BIN OTHMAN

SVM made equivalent to spm with 3 credits

PUTRAJAYA: The Education Ministry has announced that the Sijil Vokasional Malaysia (SVM) is equivalent to a Sijil Pelajaran Malaysia with three credits.

In a statement yesterday, Education director-general Datuk Seri Dr Khair Mohamad Yusof said the equivalent was for candidates who obtained the

academic Cumulative Grade Point Average (CGPA) similar or better than 3.33, with credit in Bahasa Melayu SVM Code 1104 and the Vocational CGPA similar or better than 3.67 with competence in all vocational modules.

“Through the equivalent, Sijil Vokasional Malaysia students are eligible to further their studies to Diploma Vokasional Malaysia at Vocational Colleges, as well as obtain the Sijil Kemahiran Malaysia to the highest level at Level 4.

“Apart from that, students are also eligible to continue their studies at public and private tertiary level using the SVM which had been given equivalent recognition.

“Students can also choose to improve their skills to a level higher via higher institutions of skills training,” he said.

Khair said the Vocational Education Transformation was one of the efforts to provide education opportunities to all. — Bernama

Read more: http://www.theborneopost.com/2016/03/24/svm-made-equivalent-to-spm-with-3-credits/#ixzz44DOG784E