179 thoughts on “Application-form

          1. salam admin masih dibuka lagi untuk kursus vto?sy berminat…sy ada ijazah sarjana muda marine engineering.umur 27 tahun

          2. Salam Hazwan, anda kenal ROZISHAM tak? Macam lebih kurang sama je, dia ada SKM Marin Electrical.

            Kursus VTO sentiasa dibuka, cuma bila & kat mana je 😛
            Anda tinggal di negeri mana? Dah ada sijil induksi PP-PPD belum?

    1. hi admin. saya nak tanya, if saya bekelulusan diploma kemahiran malaysia dalam bidang fesyen dan membuat pakaian, boleh tak saya nak apply VTO nii?

    1. Inani, anda nak mohon VTO ke?
      Program ni separa masa, hari Sabtu shj untuk batch akan datang (mula 30/4) di Kepong Metro Prima.
      Ya, anda perlu dapatkan SKM juga pada masa yg sama, boleh diperolehi secara PPT (Pentauliahan Pencapaian Terdahulu) sekiranya anda ada pengalaman kerja dlm bidang NOSS yg tersenarai (sila muat turun Daftar NOSS di sini).
      Anda juga perlu ambil sijil induksi PP-PPD-PPB sekiranya nak lengkapkan persijilan anda untuk dilantik sebagai Pegawai Penilai (PP) di mana-mana Pusat Bertauliah JPK, tidak kira awam mahupun swasta.

    1. Ellis, kamu maksudkan swasta ke CIAST?
      Kalau nak CIAST (sepenuh masa), tolong rujuk laman web CIAST (www.ciast.gov.my).

      Kalau kamu boleh ikuti secara separa masa (swasta) di KL, maklumkan & saya akan emel anda butirannya.

    1. Maaf Solihin, kami cuma jalankan di Lembah Klang, kecuali ada 10 peserta ke atas di PB anda yg nak ambil sekali.

  1. Hello sy mena dari miri sarawak.. saya mahu apply utk kursus VTO ini. Tetapi tidak ada SKM.. saya hanya ada Diploma in Information Technology..saya ada pgamalan mgajar selama 5 tahun d sebuah kolej kemahiran kerajaan dalam bidang IT secara kontrk..

  2. 1.Untuk separa masa… tempoh kursus brape lama yer?
    2.berminat untuk ambil vto.. tapi kurang jelas dgn dan kelayakan syarat..

    1. Hanapi,

      Kursus separa masa VTO yg akan datang akan mula pada 20/8/16 (setiap Sabtu) di USJ Sentral 3.
      Yuran: RM2,700 @ RM500x6

      Syarat: SKM2 (atau ambil secara PPT, kalau layak, serentak)

      Kalau jadual sesuai dengan anda, tolong muat turun borang dari laman web ni, isi dan & emel ke ismarteducare@gmail.com

  3. salam admin..saya ingin bertanya mengenai VTO training ni..saya mempunyai diploa kemahiran malaysia dalam bidang automotif.bolehkah saya memohon dan berapa kos nya?

    1. Salam Ariff,

      Anda layak. Cuma ingat ambil kursus induksi PP-PPD sekali supaya boleh dilantik sebagai Pegawai Penilai (PP) kelak.

      Kursus separa masa VTO yg akan datang akan mula pada 20/8/16 (setiap Sabtu) di USJ Sentral 3.
      Yuran: RM2,700 @ RM500x6

      Syarat: SKM2 (atau ambil secara PPT, kalau layak, serentak)

      Kalau jadual sesuai dengan anda, tolong muat turun borang VTO dari laman web ni, isi dan & emel ke ismarteducare@gmail.com

        1. Yuran kursus PP-PPD tu RM350
          Kursus VTO tu makan masa sehingga setahun untuk lengkap (separa masa)
          Ariff kat negeri mana?
          Kalau kat Lembah Klang, sesi pengambilan akan datang pada 20/8.

          Apapun, dah emel butiran kpd anda.

  4. Saya nak tanya bagaimana untuk memohon menjadi tenaga pengajar di CIAST? saya tidak mempunyai sijil kemahiran. Saya ada degree dalam sains komputer (multimedia). Mohon penjelasan kerana saya kurang faham..

    Tq

    1. Pagi Fauzi, pengambilan akan datang secara tentatif pada bulan Nov/Dis.
      Yuran RM2,700 atau RM500*6 bulan.
      Tempat kat Kepong Metro Prima atau kawasan KL. Anda kat mana?

  5. As salam…saya berminat untuk amil VTO….saya mempunyai degree kejuruteraan system maklumat. macam mana untuk saya mohon dan yuran yang dikenakan. Saya di Terengganu
    Sekian, Terima Kasih.

  6. Salam .

    Saya nak mohon untuk jadi PP
    Saya mempunyai SKM Tahap 4 ,
    And ada sijil untuk BIMBagaimana saye perlu memohon jawatan ini ?

    1. Saiful, anda perlu sijil VTO, bukan BIM.
      Untuk dilantik sebagai PP, kamu cuma perlu ambil kursus induksi PP-PPD (8&9 Oktober di Kepong Metro Prima) & kursus VTO (pengambilan baru bulan Nov/Dis)

    2. Salam Saiful,

      Pertama sekali, anda kena ambil sijil induksi PP-PPD.
      Kedua, anda perlu dapatkan VTO (BIM tu adalah tidak memadai)

      Bersama dgn DKM yg anda ada, anda boleh dilantik oleh mana-mana Pusat Bertauliah yang menjalankan program kemahiran anda sebagai Pegawai Penilai (PP)

      Induksi PP-PPD
      Tarikh:: 5-6 Nov
      Masa: 8.30-5pm
      Tempat; Kepong Metro Prima, KL
      Yuran: RM350+10 (pos sijil)

      VTO: Pengambilan bulan Nov/Dis
      Jadual: Separa masa, hujung minggu, 3-4 bulan teori & 6 bulan praktikal
      Yuran: RM3,000

  7. Assalammualaikum
    Sya ada sijil skm tahap 2? Untuk vto sepenuh masa mcmna maw apply? Bole bagi detail ka? Sya duk Sabah,kalau amik d Sarawak bole ka 2?

  8. salam…sy lepasan diploma dari politeknik..bagaimana cara untuk mendapatkan sijil vto..sy tiada sijil skm…adakah sy layak? bila sesi mengambilan yg baru

    1. Salam Siti, diploma anda tu bersifat kemahiran ke akademik?
      Jika kemahiran, boleh mohon VTO terus, jika akademik, kena kerja di bidang kemahira untuk tempoh tertentu baru boleh mohon SKM secara PPT.

  9. Assalam, saya memiliki skm thap 2, layak kah sy mengikuti kursus vto. Bilakah sesi pengambilan yang terbaru?

  10. Assalamualaikum…nak tanya ni…saya minat nak ambil kos vto ni…saya ade sijil culinary tahap 1 dan 2…pengalaman kerja da 4 taun dlm bidang ni…macamana nak mohon??…

  11. saya ada dkm (lvl4)..saya berminat utk mengikuti program vto..adakah saya layak utk mengikuti program vto ini? kalau boleh, tolong jelaskn berapa yurannye dan dimana?

  12. Salam.. saya dari sabah lepasan diploma rekaan fesyen dan pakaian dari politeknik.. mcm mana sy nak apply vto ni dan bila pengambilan vto utk kursus saya ini serta tmpt kursus..tqvm

  13. Sy Nur Atikah sy ada skm 1,2 Dan 3 Dlm jurusan mekanikal marin Klau sy nk buat vto area mana Dan ade x untuk Spara masa

  14. salam. Saya bru tamat ikm dalam bidang kimpalan dan akan dapat SKM 3. saya nk apply VTO. Selain Ciast, ada tempat lain lg ? apa yg perlu saya buat. 0139873322..wssp sy

    1. Salam Issya, saya Melvin yg baru call tadi, ni no saya 012-3123430 untuk rujukan anda pada masa depan kalau nak ambil VTO dgn pihak swasta (berbayar).

  15. Salam admin..saya ada diploma kejuruteraan automotif..program sepenuh masa ada x? Bila lg tarikh buka permohonan?

    1. Salam Azwan, kalau nak sepenuh masa, boleh cuba nasib mohon dgn CIAST, percuma lagi. Tapi kalau takda masa nak cuba nasib, beritahu kami, boleh tolong carikan tempat yg menawarkang program sepenuh masa. Anda kat negeri mana?

      1. Saya sudah cuba di Ciast tp x brjaya..tu yg nk try amek swasta plak..sy negeri perak..msih ada kekosongon untuk kursus vto x?

        1. Salam Azwan, memang ramai yg tak berjaya disebabkan permintaan melebihi pengambilan. Tambahan pula, ramai PB swasta yg komen pasal kualiti graduan VTO CIAST, mungkin disebabkan persekitaran – pelajar dapat percuma, tak menghargai & belajar betul-betul, jadi kalau mental tak cukup kental, mungkin anda juga dipengaruhi 😛

          Seperti yg telah diemel kpd anda, tiada pengambilan di negeri Perak buat masa ni.

  16. Hai admin,
    Sy nk tnyer, kursus separa masa utk vto n TVET… bila buka lg? N x brape nk phm cara2nya.. n ape beza vto n tvet…

    Mohon pencerahan…

    Tq..

    1. Salam Syafiq,

      VTO-Vocational Training Operation (sijil kelayakan mengajar)
      TVET-Technical Vocational Education & Training

      Jika nak jadi Pegawai Penilai di mana-mana Pusat Bertauliah JPK, kenalah ada sijil VTO sebagai salah satu kelayakan untuk dilantik, selain sijil induksi PP-PPD & SKM bidang anda.

      Pengambilan bulan Jan 2017 dah bermula (di Lembah Klang): separa masa, dianjurkan oleh pihak swasta, berbayar.

    2. Salam Syafiq,

      VTO-Vocational Training Operation (sijil kelayakan mengajar)
      TVET-Technical Vocational Education & Training

      Jika nak jadi Pegawai Penilai di mana-mana Pusat Bertauliah JPK, kenalah ada sijil VTO sebagai salah satu kelayakan untuk dilantik, selain sijil induksi PP-PPD & SKM bidang anda.

      Pengambilan bulan Jan 2017 dah bermula (di Lembah Klang): separa masa, dianjurkan oleh pihak swasta, berbayar.

    1. Morning Ivy, before I can answer you, may I know:

      1) Which state are you at?
      2) Are you from any institutes/college?
      3) How soon you can start?

  17. saya lepasan ijazah sarjana muda bioteknologi pertanian. Saya tiada sijil kemahiran. Saya berminat untuk menjadi tenaga pengajar. Apa langkah-langkah yang saya perlu ambil?

    1. Fatin, tak pasti ada tak pusat bertauliah JPK yang menawarkan program bioteknologi pertanian atau program yang kandungannya lebih kurang sama. Kalau takda, tiada peluang kerja.
      Jadi, kenalpasti dulu samada peluang kerja mengajar tu ada ke tidak dulu.

  18. Saya fatin, lepasan ijazah sarjana muda bioteknologi pertanian. Saya berminat utk jd tenaga pengajar. Layakkah saya? Apakah tindakan sy yg seterusnya?

    Mohon pencerahan dr admin.

    1. Salam Fatin, pertama sekali, kenalpasti bidang kod anda dari Daftar NOSS – (20.2) SUB SECTOR: BIOTEKNOLOGI PERTANIAN (AGRICULTURE BIOTECH)

      Anda perlu pengalaman kerja untuk mohon dapatkan SKM secara PPT .

      Jika tidak, sekiranya anda ikuti kursus induksi PP-PPD & VTO shj, anda cuma layak dilantik sebagai PP Tahap 4 shj (Tahap 1-3 memerlukan SKM)

      Rumusannya:
      Nak jadi tenaga pengajar@pegawai penilai (ada sikit beza), anda perlu:

      1) Sijil induksi PP-PPD
      Baca lebih lanjut di sini

      2) Sijil SKM (perlu mohon secara PPT – baca Panduan)

      3) Sijil VTO
      Pengambilan mula Feb 2017 (di Kajang)

      Sekiranya anda di Lembah Klang, mungkin tempat kursus & tarikh adalah sesuai untuk anda. Jika kamu teringin nak jadi tenaga pengajar@pegawai penilai, ambilah peluang ini untuk ambil sijil/kursus yg dinyatakan di atas.

  19. Hai admin..saya ada beberapa persoalan untuk mendapatkan pencerahan.
    1) adakah keluaran ijazah sains sosial (bukan pendidikan & bukan kemahiran) layak untuk memohon kursus VTO sepenuh masa?
    2) bila ya permohonan untuk kursus VTO akan dibuka untuk tahun 2017.

    Mohon pencerahan

    1. Maaf Belle, tak layak.

      VTO adalah sijil pengajar vokasional, jadi kalau ijazah ataupun pengalaman kerja anda bukan bidang teknikal, ia tak sesuai.

  20. Saya mempunyai pengalaman dalam bidang perbankan lebih dari 20 tahun dan saya juga mempunyai master dalam management. Bolehkah saya menyertai VTO?

  21. Saya pemegang diploma politeknik dalam bidang Pengaturcaraan Komputer(Programming). Sy sudah bekerja sebagai juruteknik komputer selama 1 tahun. Adakah saya layak memohon VTO?

    1. Ya Alias, anda layak. Namun, tanpa SKM, anda cuma boleh jadi PP (Pegawai Penilai untuk Tahap 4@DKM) jika memiliki VTO & sijil induksi PP-PPD nanti.

      VTO
      Tarikh mula: 18 Feb atau 4 Mac (TBC)
      Tempat: Kajang
      Yuran: RM3,000 atau RM500X6+300

      PP-PPD
      Tarikh: 4-5 Mac
      Tempat: Kepong Metro Prima
      Yuran: RM350

      Bank: Maybank 514589203020, I Smart Educare

      Anda boleh muat turun borang dari laman web ini & emel ke ismarteducare@gmail.com bersama slip bayaran untuk pengesahan tempat. Atau masih perlu tahu maklumat lanjut, samada emel atau hubungi 012-3123430, Melvin.

  22. salam..saya nak tanya..adakah sijil vto ni diambil mengikut kos?atau dia hanya sijil tungal sahaja.saya ada sijil dkm .cuma saya sedikit keliru mengenai sijil vto ni.minta penjelasan dri pihak tuan /puan.tq:)

    1. Alifah, VTO ni adalah tahap 3, bidang pengajar vokasional, tidak ikut bidang kemahiran anda.
      Bersama DKM yg anda miliki serta sijil induksi PP-PPD, anda bakal layak dilantik sebagai Pegawai Penilai (PP)

  23. saya memiliki ijazah dalam bidang senibina landskap.dan memiliki pengalaman kerja selama 5 bln sahaja.tetapi tidak memilik skm..adakah layak sy menyertai vto ini..jika layak bagaimana cara permohonan untuk menyertai kursus ini untuk sesi februari ini.

  24. Saya edryan lepasan sijil teknologi kejuruteraan bangunan dari ikm kota kinabalu..sya berminat untuk meyertai kursus ini..

  25. Saya mempunyai DKM bidang Kejuteraan Elektronik Industri, jika saya ingin mengikuti program VTO atau TVET bagaimana saya boleh memohon program tersebut? mohon admin dapat membantu. Terima kasih

    1. Salam Andi, Kajang adalah kumpulan & pengambilan terdekat.
      Dah emel jadual kursus & butiran kepada anda, kalau ok, bolehlah sertai 🙂

      1. Salam admin, mohon jasa baik admin boleh tak hantar semula jadual kursus untuk rujukan saya. terima kasih admin 🙂

  26. salam, saya baru tamat pengajian ijazah dalam bidang art & design . tapi saya tiada sijil skm dan jugak pengalaman kerja . adakah saya layak memohon vto ?
    dan juga bagaimana cara utk memohon ? terima kasih .

    1. Salam Hafiz, anda layak, namun, nanti cuma boleh jadi Pegawai Penilai (PP) untuk DKM bidang art & design (rujuk Daftar NOSS) kerana anda tiada SKM & juga pengalaman kerja untuk mohon SKM secara PPT.

      Juga, anda perlu ikuti kursus induksi PP-PPD pada 25-26 Mac nanti di Sunway, Selangor.

      Butiran akan diemel kpd anda.

  27. Hi admin..saya berpengalaman dalam lebih dari 20 tahun dalam bidang perhotelan..adakah saya layak untuk menyertai VTO..adakah had umur untuk memohon?

    1. Salam Rosni, tiada had umur untuk ambil VTO, anda layak ikuti kursus VTO. Diwajibkan mohon SKM secara PPT (berdasarkan pengalaman anda) serentak kerana SKM adalah salah 1 syarat perlantikan sebagai Pegawai Penilai nanti.

      Sila semak emel untuk butiran VTO.

  28. saya baru graduate politeknik dalam bidang pengurusan hotel dan katering , sebelum ini ada mengambil sijil pendidikan vokasional malaysia dalam bidang bakery . adakah saya layak untuk sertai vto dan adakah saya perlu ambil sijil kemahiran juga ?

    1. Salam Waieudin, jika anda ada pengalaman kerja, boleh mohon SKM secara PPT kerana hanya dengan SKM, VTO & sijil induksi barulah anda layak dilantik sebagai PP (Pegawai Penilai) di Pusat-pusat bertauliah JPK, tak kira swasta mahupun awam.

      Boleh saya tahu anda tinggal mana?

  29. Hai.. Sya ada certificate City & Guild food preparation and cooking lvl 1 and 2 di sabah skill & technology centre. Boleh kha sya apply.?

  30. saya ada sijil SKM Aesthethic therapist, Lvl 2,3.dan ingin megambil Vto..bagaimana caranya?saya duduk area kuala lumpur.

  31. salam admin,
    saya ada diploma pengurusan perniagaan dan bakal menerima skm tahap 3 atau tahap 4 pada september 2017 nanti . saya berminat untuk mengambil sijil vto pada bulan september 2017 ini, akan tetapi, saya ada sedikit masalah untuk mengisi borang . sebagai contoh, nombor siri sijil skm . adakah saya perlu tunggu untuk kursus yg seterusnya? atau admin boleh terangkan apa yang perlu saya buat?

    1. Salam Nurizwana, kalau belum ada sijil SKM lagi, biar ruang itu kosong.
      Mungkin tiada pengambilan pada bulan Sept, adakah anda sempat sertai pengambilan pada 22/7 (kelas separa masa, hari Sabtu je) di Kepong Metro Prima, KL?

      1. tak sempat rasanya . sebab pada 17 hingga 21/7 saya ada ujian untuk DKM tahap 4 di kolej. mungkin saya boleh sertai untuk pengambilan seterusnya . atau apa yg patut saya buat ya ? boleh admin cadangkan?

        1. Salam Nurizwana, kalau kamu tak sempat sertai pada 22/7, boleh masuk kelas pada minggu berikutnya.
          Kelas ni adalah separa masa, setiap Sabtu.

          1. boleh terangkan pada saya tak tentang jadual, proses pembelajaran, dan bagaimana kelas vto ini berlangsung? maksudnya, proses sepanjang menjalani kursus vto ni.

  32. Salam admin,
    Sy lulusan degree perbankan. pengalaman kerja selama 2 tahun dan masih bekerja dalam bidang ini. Adakah saya layak dan apa yang perlu saya lakukan untuk jadi tenaga pengajar.

  33. SALAM,
    saya memiliki ijazah sarjana muda dalam bidang kejuruteraan mekanikal di universiti tempatan dan sekarang berkerja sebagai Jurutera dalam industri pembuatan selama 2 tahun, adakah saya layak untuk memohon?

  34. Salam admin, saya nak tanya pembukaan utk januari 2018 ada tak? antara kawasan yang ada di mana yer? lagi satu , sijil pegawai penilai boleh di ambil semasa menjalani kursus VTO tak?

    1. Salam Siti, anda berada di mana? Biasanya ia dijalankan di KL.
      Maksud anda sijil induksi PP-PPD-PPB? Boleh ambil (hujung minggu je) serentak dengan kursus VTO (separa masa)

  35. Assalamualaikum.. Admin, bila tarikh pendaftaran untuk buat VTO. Boleh jalani kursus sambil kerja tak? Ada institut yang berhampiran Melaka untuk jalani kursus VTO?

    1. Salam Wira Rosli, pengambilan akan datang samda 22/7 atau 19/8.

      Kelas adalah hujung minggu je. Tiada pengambilan di Melaka buat masa ni, dalam pengamabilan April 2017 pun ada 2 peserta dari Melaka (Malim & Ayer SalaK)

      Anda dah ada SKM & sijil induksi PP-PPD-PPB belum?

    1. Salam Arif, oleh kerana bidang anda mula dengan Tahap 2, anda perlu ada SKM3, supaya layak dilantik jadi PP nanti.
      Boleh mohon SKM 2 melalui PPT.
      Sementara tu, anda boleh mohon ikuti kursus VTO secara separa masa. Anda kerja di mana?

  36. salam 1 malaysia admin,
    saya memiliki ijazah sarjana muda dalam bidang kejuruteraan mawam di universiti tempatan dan sekarang berkerja sebagai Jurutera selama 3 tahun, adakah saya layak untuk memohon?

    1. Salam Stanysia, anda perlu rujuk Daftar NOSS dulu untuk kenal pasti bidang kod NOSS yg berkaitan dengan pengalaman/kelayakan anda. Kemudian, kena mohon SKM melalui PPT supaya anda ada SKM 3 untuk membolehkan anda ada peluang kerja yang lebih luas (jika ada ijazah dengan VTO & sijil induksi PP-PPD shj, cuma layak dilantik untuk Tahap 4 atau 5 shj – pusat bertauliah kategori ni kurang sikit).

      Jadi, sementara menunggu pengambilan VTO di KL (Sabah takda), anda perlu mohon SKM secara PPT & induksi PP-PPD-PPB selama 2 hari (26-27 Ogos di KL, Sabah tak tahu bila baru ada)

  37. Salam , saya Ameer saya baru tamat pengajian dalam diploma senibina landskap dan mempunyai skm tahap 3.saya berminat untk mengambil sijil vto untk mengajar. Saya ingin buat kursus nie sepunuh masa dan masih lagi dibukak ke pengambilan pelajar baru? Terima kasih

  38. As Salam. Saya fiza. Ada ijazah sarjana muda dalam bidang pengurusan (perakaunan) dari utm. Saya ada sijil perdagangan SPMV peringkat pertengahan. Saya berminat untuk jadi tenaga pengajar dari dulu lagi tapi tak kesampaian. Umur saya dah cecah 39 tahun tapi ada pengalaman kerja 13 tahun dalam bidang pengurusan harta (badan kerajaan). Layak kah saya jadi tenaga pengajar dan ambil sijil tu? Bolehkah saya ambil sijil tu secara separuh masa di Penang? Berapa kosnya kalau boleh?

    1. Fiza, anda layak jadi pengajar tapi tak layak jadi Pegawai Penilai (PP) lagi.
      Syarat lantikan PP adalah memiliki:

      1) Sijil SKM (bidang akaun dlm kes anda)
      2) Sijil VTO (kursus separa masa, hujung minggu selama 6 bulan, diikuti oleh internship selama 6 bulan – RM3,000-3,300)
      3) Sijil induksi PP-PPD (kursus 2 hari, RM350)

  39. assalamualaikum.. saya tidak mempunyai mana2 skm, saya lepasan diploma dari kolej swasta dan saya berminat untuk jadi tenaga pengajar macam mana untuk saya memohon VTO ??

    1. Pagi Nurul, anda boleh baca lebih lanjut mengenai VTO di sini.

      Jika minat, sila isi borang & emel kembali borang duul. Pengambilan dijangka bulan Dis 2017

    1. Afinde, anda kena mohon SKM secara PPT (jika ada pengalaman kerja dalam bidang NOSS)
      Jadi, pertama sekali kaji NOSS bidang pekerjaan anda dulu. Kedua, mohon SKM secara PPT. Ketiga, barulah mohon ambil VTO.
      Untuk makluman anda, kalau Muar takda, samada kat KL ataupun JB, mana lebih sesuai untuk anda?

  40. Admin, saya mempunyai Diploma Business Computing dan sekarang sudah berkhidmat selama 5 tahun sebagai penyelia sistem sokongan. Apakah saya boleh mohon VTO untuk jadi tenaga pengajar? mohon pencerahan

    1. Salam kemahiran Idham,

      Pertama sekali, sila rujuk Daftar NOSS versi 13 Jun 2017. Anda perlu tahu samada dengan program yg setara/berkaitan dengan Diploma Business Computing tu dah ada NOSS ke belum. Jika ada, anda kena cari Pusat Bertauliah yang menawarkan program tersebut kerana PB seperti tulah yang kamu bakal mohon kerja.

      Hanya lepas tu kamu ambil kursus VTO supaya sijil yang anda dapat nanti boleh digunakan untuk mohon kerja di PB yang menawarkan SKM/DKM kelayakan anda.
      Kalau pengalaman kerja anda tu ada kaitan dengan mana-mana program yang tersenarai dalam direktori NOSS, sila mohon SKM secara PPT.

      Kesimpulannya, anda perlu 3 sijil berikut untuk dilantik sebagai Pegawai Penilai (bukan setakat tenaga pengajar shj) di PB JPK.

      1) SKM bidang kemahiran anda
      2) VTO
      3) Induksi PP-PPD-PPB (2 hari pada 18-19 Nov)

      Jika masih ada sebarang pertanyaan, baik hubungi terus di talian 012-3123430, tq

  41. macam mana cara untuk saya apply ye ? saya mempunyai ijazah dalam sains ukur dan geomatik . adakah saya layak untuk memohon ?

  42. Assalamualaikum. Saya lepasan ijazah sarjana muda pentadbiran korporat dari IPTA. Saya berminat untuk mengambil VTO untuk kemasukan 2018. Adakah saya layak untuk mengambil VTO dan apakah kursus yang sesuai dengan kelulusan saya?

    1. Salam kemahiran Wan Nurul Atikah, anda nak ambil VTO untuk jadi Pegawai Penilai (PP) di Pusat Bertauliah JPK, tak kira awam ke swasta kan?
      Jika ya, anda perlu ada:

      1) Sijil induksi PP-PPD-PPPB (6-7 Jan di Kepong) atau 27-28 Jan di Ipoh
      2) VTO – Pengambilan Jan/Feb 2018

      Jika anda tiada pengalaman kerja, dengan ijazah anda tu hanya layak boleh dilantik sebagai PP untuk Tahap 4 & ke atas, program berikut:

      FB-001-5:2012 (Kepimpinan Korporat) ataupun FB-025-4:2012 (Pengurusan Pentadbiran) – kena rujuk NOSS untuk mendapatkan kepastian.

      Jika ada pengalaman kerja (>3 tahun), bolehlah mohon untuk dapatkan SKM supaya peluang kerja lebih luas (boleh dilantik sebagai PP untuk Tahap sijil ie 1-3)

      Jika masih tak faham, boleh hubungi 012-3123430

  43. Assalam.sya da diploma kejuruteraan mekanikal am dr ipta.sya tiada skm..pengalaman kerja sya tidak smpai 2 tahun ke atas..sya cuma ada pengalaman dalam bidang tu hanya 8 bulan dan slpas itu sya berkerja dalam bdang lain.layakkah untuk sya memohon

    1. Layak mohon, cuma lepas dapat sijil VTO tak dapat dilantik jadi Pegawai Penilai (PP) untuk program SKM sebab anda tiada SKM.
      Namun, anda layak dilantik sebagai PP untuk program DKM (Tahap 4).

  44. Assamualaikm.. Saya berminat nak apply vto ni dan ingin jadi tenaga pengajar.. saya baru habis belajar dalam dip kemahiran komputer lv4.. Apa yang perlu saya buat untuk apply vto ni ya? adakah saya kena ada Sijil induksi PP-PPD?

    1. Ya Sayfiq, anda perlu juga ambil kursus induksi PP-PPD-PPB pada 3-4 Mac nanti di Kepong, KL.
      Ini kerana untuk perlantikan anda sebagai Pegawai Penilai (PP) nanti, anda perlu ada sijil induksi, SKM/DKM serta VTO.
      Anda boleh muat turun borang ni, isi & emel kembali ke ismarteducare @ gmail.com

  45. Assamualaikm.. Saya berminat nak apply vto ni dan ingin jadi tenaga pengajar.. saya baru habis belajar dalam dip kemahiran komputer lv4.. Apa yang perlu saya buat untuk apply vto ni ya? adakah saya kena ada Sijil induksi PP-PPD?

    1. Salam kemahiran Syafiq, anda berada di negeri mana?
      Anda perlu ada sijil induksi PP-PPD, bersama DKM & VTO untuk menjadi Pegawai Penilai (biasanya tenaga pengajar juga)

  46. asalam cik.sy baru habiskan pengajian saya bulan satu tahun 2018.sy akan konvo pada bulan 10 tahun ini.adakah sy layak untuk mohon kursus VTO walaupun masih belum konvo.sy betul betul berminat dengan program ini.

  47. Salam admin..saya ada diploma rekaan fesyen dan pakaian.. Dan dah 8 tahun berkerja dlm bidang yg sama.. Sye berminat untuk jd tenaga pengajar.. Mcm mne proses nak apply..?

    1. Salam kemahiran Nurul,

      Untuk menjadi tenaga pengajar dan pegawai penilai di PUsat Bertauliah JPK, anda perlu ada 3 sijil berikut:

      1) Sijil induksi PP-PPD-PPB
      2) Sijil VTO
      3) SKM/DKM atau dalam kes anda, diploma bidang kemahiran (boleh jadi PP Tahap 4 shj)

      Anda tinggal di negeri mana? Boleh belajar secara separa masa di KL tak?

  48. Salam Admin. saya lepasan kv tpi belum graduate lagi (grad bulan 9 ni hehe). boleh ke saya apply kursus vto? apa beza kursus induksi PP-PPD-PPB denganVTO ni? kursus ni ada yang sepenuh masa tak?

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *